Broadcom lägger bud på 1 biljon kronor för Qualcomms verksamhet

Permalänk
Medlem

det är en summa som tar en stund att förstå hur pass stor den är, jag tror dom kommer acceptera budet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

För att ni ska förstå hur mycket pengar detta är har jag omvandlat summan till pizza.

Om man lever i 80 år och köper pizzor för 75kr styck så är det alltså 456661 pizzor per dag.

Äter du en pizza om dagen kan du då ge bort 456660 pizzor till vänner, grannar och mindre städer. Varje dag. I 80 år.

ingen ränta på pizzan?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av kotz:

Sverige gör väl?

Ja. Sverige gör väl, inom ganska många områden. Bland annat miljöinsatser och humanitära insatser.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

1 Biljon. För mig såg det jättekonstigt ut/lät jättekonstigt när jag läste ut det. Sen bröt jag ned det. 1000 miljarder. 1 miljon miljoner... ja herre. Svårt att "förstå" siffran nästan.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

ingen ränta på pizzan?

Med tanke på att en pizza bara håller ett par dagar i kylen så känns det orimligt med positiv ränta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt offf-topic, men två Svenska ord skall alltid sammanskrivas.

Hur gör du om du vill skriva glasstrut istället för glasstrut eller glasstrut? I vissa sammanhang är bindestreck användbara för att förtydliga tex: glass-trut, glass-strut glas-strut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

ingen ränta på pizzan?

Nja, då är det bättre att köpa guld. För tusen miljarder kan du köpa lite drygt 150.000 liter guld.

Varje liter väger ca 19 kilo. Så nästan 3000 ton guld. DET är en tung investering!

(ca 50 stridsvagnar på 62 ton styck)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hur gör du om du vill skriva glasstrut istället för glasstrut eller glasstrut? I vissa sammanhang är bindestreck användbara för att förtydliga tex: glass-trut, glass-strut glas-strut.

Glas-klart! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Broadcom meddelar nu att de lagt ett bud på Qualcomms verksamhet, med en total summa på motsvarande 1 biljon kronor. Detta gör affären till den största någonsin inom tekniksektorn.

Läs hela artikeln här

Hmm motsvarande 119 miljarder dollar ?? Den summan kändes lite som ett stavfel

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Yep...en miljon miljoner...sjuk summa för någonting.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

För att sätta det i ännu ett roligt scenario:

Om man hade tagit en biljon enkronor och placerat ut detta i en rad hade man (väldigt förenklat) nått runt jorden ca 480 gånger.

Permalänk
Skrivet av Fredag:

För att ni ska förstå hur mycket pengar detta är har jag omvandlat summan till pizza.

Om man lever i 80 år och köper pizzor för 75kr styck så är det alltså 456661 pizzor per dag.

Äter du en pizza om dagen kan du då ge bort 456660 pizzor till vänner, grannar och mindre städer. Varje dag. I 80 år.

Netflix då?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ni beter er som ni fått värsta jantelagssparken i mjälten, tagga ner lite va?

Lite trist att leva efter devisen att den som är fri från synd kastar första stenen. Nu lever vi inte i mellanöstern kring tiden för Jesu födelse.

Så de slutade kasta sten för ~2000 år sen eller hur menar du.

Permalänk
Skrivet av Dragon_Ball:

För att sätta det i ännu ett roligt scenario:

Om man hade tagit en biljon enkronor och placerat ut detta i en rad hade man (väldigt förenklat) nått runt jorden ca 480 gånger.

En rad är väl rak. Du måste mena en böj. 480 jordböj

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

ingen ränta på pizzan?

Usch nej, det låter inte något vidare. (Ränta kan även betyda inkråm/inälvor)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Har aldrig stavat fickpengar i mitt liv. Hoppas ni fattar vad jag menar åtminstonde!

jag menar fickan du har i dina byxor xD

Haha, jag gjorde faktiskt inte det. Kopplade först "fickpengar" när folk började påpeka särskrivningen

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

1 biljon kr... hur mycket är det? Som en skrev "456660 pizzor."... fattar fortfarande inte.
Utskrivet blir det 1 000 000 000 000 kr.... kan inte begripa summan.
10^6 :/
fattar inte....
....
1 TeraKr...!
Aha nu fattar jag!

Om jag fick en krona för varje byte som jag har på min 1TB SSD så skulle jag ha råd med 1st Qualcom.
Get it now. Svindlande stor summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

För att ni ska förstå hur mycket pengar detta är har jag omvandlat summan till pizza.

Om man lever i 80 år och köper pizzor för 75kr styck så är det alltså 456661 pizzor per dag.

Äter du en pizza om dagen kan du då ge bort 456660 pizzor till vänner, grannar och mindre städer. Varje dag. I 80 år.

Jag fattar inte... kan du ta om det fast med Hamburgare i stället?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Fick pengar

Jag fick pengar som jag använder som fickpengar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Fredag:

För att ni ska förstå hur mycket pengar detta är har jag omvandlat summan till pizza.

Om man lever i 80 år och köper pizzor för 75kr styck så är det alltså 456661 pizzor per dag.

Äter du en pizza om dagen kan du då ge bort 456660 pizzor till vänner, grannar och mindre städer. Varje dag. I 80 år.

Tips om man ska visa hur stort ett tal är, det är att dela upp i så små bitar som möjligt. Gärna så varje del är under hundratal kopplat till någon kort tidsenhet som alla känner till från vardagen.

Med 75 kr per pizza så räcker det då till 5 pizzor varje sekund under 80 års tid, samt att det blir fickpengar över till dricka och annat. Fast risken är nog att man inte lever så länge om man bara äter pizza hela livet ^^

Sidotanke: Om det tar 15 minuter att tillverka en pizza så behöver man ca 10.000 pizzabagare som arbetar två skift bara för att tillverka pizzorna, samt kanske 10.000 personer till för transport och odling/uppfödning för råvarorna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Tips om man ska visa hur stort ett tal är, det är att dela upp i så små bitar som möjligt. Gärna så varje del är under hundratal kopplat till någon kort tidsenhet som alla känner till från vardagen.

Med 75 kr per pizza så räcker det då till 5 pizzor varje sekund under 80 års tid, samt att det blir fickpengar över till dricka och annat. Fast risken är nog att man inte lever så länge om man bara äter pizza hela livet ^^

Sidotanke: Om det tar 15 minuter att tillverka en pizza så behöver man ca 10.000 pizzabagare som arbetar två skift bara för att tillverka pizzorna, samt kanske 10.000 personer till för transport och odling/uppfödning för råvarorna.

En bra investering då är att öppna en egen pizzeria och anställa folk, då går garanterat priset per pizza ner med hälften ;=)
Sedan eftersom du enkelt kan beräkna en fast arbetstakt per dag kan du säkert effektivisera det det priset ytterligare ett gäng kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Mentvå svenskaord skallalltid sammanskrivas.

Allameningar fårendast hajämnt antalord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni beter er som ni fått värsta jantelagssparken i mjälten, tagga ner lite va?

Lite trist att leva efter devisen att den som är fri från synd kastar första stenen. Nu lever vi inte i mellanöstern kring tiden för Jesu födelse.

Precis, ingen av oss är fria från synd. Alla kan, får och rentav BÖR kasta stenarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja, då är det bättre att köpa guld. För tusen miljarder kan du köpa lite drygt 150.000 liter guld.

Varje liter väger ca 19 kilo. Så nästan 3000 ton guld. DET är en tung investering!

(ca 50 stridsvagnar på 62 ton styck)

Varför inte bara investera i stridsvagnarna på en gång då? Med tillräcklig eldkraft kan du ju ta det du behöver för många livstider.

Permalänk
Medlem

Bra affär iaf trots summan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

130 miljarder dollar och de anser att de är undervärderade.

Väl bra om affären inte går igenom för behövs konkurrens. Som ni säger har vissa företag mer pengar än vissa länder och det gör att de får ett väldigt stort inflytande när de är värda mer för ett land än befolkningens skattepengar är. No One company should have all this power.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja, då är det bättre att köpa guld. För tusen miljarder kan du köpa lite drygt 150.000 liter guld.

Varje liter väger ca 19 kilo. Så nästan 3000 ton guld. DET är en tung investering!

(ca 50 stridsvagnar på 62 ton styck)

150.000 liter, Det räcker till en guldklump med längd 11meter, bredd 4 meter och höjd 3,40m. Denna klump räcker lagom till för att karva ut en stridsvagn 122 (Leopard 2) i solid guld.

Permalänk
Medlem

@Bokomu:

Vad vill du göra med det som blir över? 😀

Undrar hur en affär som denna påverkar oss konsumenter i det långa loppet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ofrivilligt pizza clockers här nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haha, kom att tänka på en gammal film med allt detta prat om hur många pizzor 1 biljon är. 1 billion

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.