Bitcoin når ny milstolpe – värderas till närmare 10 000 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänk va.. Folk kallade Rickad Falkvinge för en jubelidiot när han i Bitcoins barndom tog alla sina besparingar och köpte Bitcoin för dem. Det visade ju sig vara rätt lyckat ändå.

Bubblan lär inte spricka sålänge kriminella uppskattar avsaknaden av spårbarhet heller för den delen. Jag tror att valutan kommer mångdubblas i värde många gånger till.

Då kanske Falkvinge kan betala tillbaka alla pengar han tiggde av PP-medlemmar under sin tid som partiledare.

Han är en idiot, men av helt andra anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Finns ju en Tesla i Stockholm som ser ut såhär. Visst är det ballt men om det är så smart vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Folk verkar inte förstå sig på valutor. En sån här massiv hyperdeflation på hundratals procent får ju stora depressionen att se ut en helg då ungen fått fel godis. Det här dödar ju all handel som finns. Produktionen i Bitcoin är ju noll, och valutan är totalt oanvändbar. Vem skulle nånsin köpa något i Bitcoin? Det gör att man måste konstatera att valuta-aspekten försvinner, och kvar är ett finansiellt instrument. Vad bottnar då instrumentet sig i, om det inte funkar som valuta?

Ingenting.

Vilka som köper gör bitcoin? Hela världen förutom insnöade svenskar. Ut i världen och se. Du köper med lättnad mat, elektronik och allt du behöver för bitcoin i tex Korea, kina, Japan. Ryssland är på stor gång. USA är det enormt stort också, dock inte lika utbrett hos butiker.

Permalänk
Medlem

Bitcoin... vår tids tulpanlökar

*Tulpanmanin

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag undrar hur långt man kan dra det. Om jag t.ex. hade investerat 100 000 svenska kronor när en bitcoin var värd 5 cent (alltså typ 50 öre, löst räknat), hade jag då haft 20 miljarder idag? Jag fattar att jag inte hade haft det, men hur kan man räkna egentligen? Det känns som om hela värderingen hänger mycket på att inte så många säljer, för om folk väl börjar sälja så sjunker väl värdet rätt snabbt?

Det är precis som du säger, värderingen är hög om folk inte säljer. Fungerar samma med aktier. Även dina pengar på banken fungerar på samma sätt.

Skulle alla helt plötsligt vilja ta ut sina pengar från banken, så går inte detta, för det finns inte täckning för detta, pga alla lån. Pengarna existerar egentligen inte mer än på papper.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Kan gå till 100 000$ än är det inte för sent att hoppa på tåget.

Allt beror ju självklart på när regeringarna ska sätta stopp för det men så länge man kan köpa knark kommer bitcoin va mer värdefullt än guld.

Permalänk
Avstängd

10800 värde as we speak. Sjukt, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Finns ju en Tesla i Stockholm som ser ut såhär. Visst är det ballt men om det är så smart vet jag inte.

https://i.imgur.com/mkG0SUG.jpg

Illgo reggplåt, så hade jag också gjort, alltid någon som retar sig på det hahaha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Lång och tänkvärt inlägg, men jag lyfter ut den första delen enbart

Problemet för bitcoin är att det är så volatilt. För att ditt scenario ska fungera så krävs det att handlarna accepterar bitcoin rakt av, utan mellanhänder. Men ingen handlare kommer att acceptera detta då kursen rör sig så pass mycket, ett företag behöver kunna planera sin verksamhet och kan inte lägga tid och pengar på att försöka parera kurssvängningar på säg 40% på en vecka. För att ditt scenario ska bli verklighet så behöver bitcoins stabiliseras vilket inte är speciellt troligt då det som sagt inte finns någon bakomliggande fundamentalt värde eller någon organisation/land/företag/etc med ekonomiska muskler som med någon form av trovärdighet kan garantera värdet. Så vi är fast vid ett system där företag accepterar bitcoins med mellanhänder som tar ut tillräcklig marginal för att täcka upp eventuella förluster pga fluktueringar i värdet. Företaget vet då i förväg vad de kommer att få för växlingskurs och kan då planera medan mellanhanden tjänar en hacka då de garderar sig med en rejäl marginal. Inget av detta ger någon som helst stabilitet i systemet, bitcoins fluktuerar för att ingen kan säga vad de bör vara värda vilket leder till att värdet kan vara 0 eller hur mycket som helst. Helt beroende på vad folk har för förväntningar och enbart beroende på vad folk har för förväntningar.

Det är till och med mera problematiskt än bara det att Bitcoin är volatilt. Bitcoin, och alla andra kryptovalutor, har funktioner som per design gör dem ohållbara som valutor. Bitcoin kommer alltid att vara deflationärt, eftersom den monetära basen inte kan justeras. Penningmängden kommer alltså alltid att vara för liten, och pengarna stiger i värde. Bitcoin kan alltså endast hållas stabilt om marknaden håller sig stabil, och förlorar på så sätt en av de mest centrala egenskaperna hos en valuta. Till på köpet så är ju en inflation på 0% inte önskvärd, eftersom de negativa följderna börjar synas redan vid låg inflation. Därför har ju även de flesta centralbanker inflationsmål nära 2%, så att det inte ska löna sig att "sitta på pengar", men så att det ändå ska finnas prisstabilitet.

Om vi antingen har en högkonjunktur där marknaden behöver svalkas av eller en lågkonjunktur där marknaden behöver lite medvind så har Bitcoin inget att erbjuda, utan kommer bara att förvärra situationen. Ännu värre än så är att de goda sidorna med en högkonjunktur inte ens kan uppstå med Bitcoin, eftersom valutan förhindrar kreditmarknader från att fungera ordentligt, vilket innebär att i en högkonjunktur kommer de rikta enbart att bli rikare, medan de fattigare har få möjligheter till att göra investeringar i sig själv eller att t.ex. starta nya företag.

Det är helt omöjligt att använda Bitcoin som en verklig valuta. Det gäller också praktiskt taget alla kryptovalutor. Det intressanta är att vi har varit i den här situationen i tusentals år, och övergav motsvarande system förra seklet, eftersom det ledde till instabilitet. Nu har det tydligen gått så länge, och systemet har fått nya kläder, så folk faller för det igen.

Och om någon tror att "smarta kontrakt" verkligen är smarta så ja, då vet man nog inget om hur världen fungerar...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Då kanske Falkvinge kan betala tillbaka alla pengar han tiggde av PP-medlemmar under sin tid som partiledare.

Han är en idiot, men av helt andra anledningar.

Det var väl knappast någon som gav honom pengar under pistolhot? Man är inte en idiot bara för att man lyckas övertyga andra att ge pengar åt en sak som tredje person kanske inte står bakom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Sista gången jag försökte säga åt folk att hoppa på, tyvärr var det nog ingen som lyssnade. (Hade man köpt då hade man femdubblat sina pengar, hade man köpt vissa andra valutor ännu mer)

Det kommer komma en dip så småningom och är man intresserad bör man definitivt ta det tillfället i akt och köpa på sig några av top 10 valutorna.

Detsamma gäller exempelvis Fingerprint, eller varför inte det urgamla exemplet med tulpanlökarna. Hade man köpt tidigt och sålt när det var på topp hade man tjänat massa pengar. Problemet är precis som i ovanstående exempel att det inte finns något påtagligt bakomliggande värde vilket gör att det just är endast spekulation som driver kursen. Förr eller senare så kommer kursen att krascha. Lyckas du pricka toppen är det bara att gratulera, missar du så riskerar du att gå back hela ditt investerade kapital. Hade bitcoin cirkulerat på marknaden så hade inte kursen gått upp som den gör, det faktum att den går upp beror på att folk köper och sitter på sina coins i hopp om att de ska gå upp ännu mer = spekulation, inte investering. Inget fel med det, men man bör vara lite försiktig när man sprider evangeliet till nära och kära, hur kommer de att reagera om/när luften går ur kryptovalutorna?

Skrivet av oouhdawg:

Vilka som köper gör bitcoin? Hela världen förutom insnöade svenskar. Ut i världen och se. Du köper med lättnad mat, elektronik och allt du behöver för bitcoin i tex Korea, kina, Japan. Ryssland är på stor gång. USA är det enormt stort också, dock inte lika utbrett hos butiker.

Men de köper inte utan att butiken använder en mellanhand som växlar åt dom. Butiker kommer aldrig att ta bitcoins rakt av just för att det är så oförutsägbart. I övrigt så gäller samma som jag svarade ovan, uppgången beror på att folk köper coins och sitter på dom, inte på att dom handlar för dom.

Skrivet av Wh1spY:

Det är precis som du säger, värderingen är hög om folk inte säljer. Fungerar samma med aktier. Även dina pengar på banken fungerar på samma sätt.

Skulle alla helt plötsligt vilja ta ut sina pengar från banken, så går inte detta, för det finns inte täckning för detta, pga alla lån. Pengarna existerar egentligen inte mer än på papper.

Med aktier så äger du en del av ett företag och även en del av dess framtida vinst (utdelning). Så länge företaget går bra så kommer det alltid att finnas ett bakomliggande värde i att äga aktien, även och aktiemarknaden skulle störtdyka. Vad är det bakomliggande värdet i bitcoins?

Angående pengar så stämmer det bra, pengar är en representation av ett värde som stabiliseras av staten som ger ut dom. Det är ett koncept som förenklar byteshanden snarare än att de har något eget fysiskt värde. Men med vanliga pengar har vi då en statsapparat med rejäla ekonomiska muskler (relativt sett) som backar upp. Vem backar upp värdet på bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mycket intressant fråga då den inte kan värderas som t.ex. en aktie. Man får ju ingen avkastning av att äga bitcoins förutom eventuellt värdeökningen. Många tycker ju att $10.000 är mycket men om ett år när den kanske är uppe i $100.000 så skulle det kännas billigt.

Maxvärdet är väl alla världens pengar / 21M

https://i.imgur.com/hBdqGL1.png

Den där är outdated för länge sen

"Total Market Cap: $323,401,120,531" för top100 kryptovalutor varav ca hälften är Bitcoin. Imorgon går vi om Amazon!

Permalänk
Medlem

Vilken pool rekommenderas i dagens läge att köra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Detsamma gäller exempelvis Fingerprint, eller varför inte det urgamla exemplet med tulpanlökarna. Hade man köpt tidigt och sålt när det var på topp hade man tjänat massa pengar. Problemet är precis som i ovanstående exempel att det inte finns något påtagligt bakomliggande värde vilket gör att det just är endast spekulation som driver kursen. Förr eller senare så kommer kursen att krascha. Lyckas du pricka toppen är det bara att gratulera, missar du så riskerar du att gå back hela ditt investerade kapital. Hade bitcoin cirkulerat på marknaden så hade inte kursen gått upp som den gör, det faktum att den går upp beror på att folk köper och sitter på sina coins i hopp om att de ska gå upp ännu mer = spekulation, inte investering. Inget fel med det, men man bör vara lite försiktig när man sprider evangeliet till nära och kära, hur kommer de att reagera om/när luften går ur kryptovalutorna?

Men de köper inte utan att butiken använder en mellanhand som växlar åt dom. Butiker kommer aldrig att ta bitcoins rakt av just för att det är så oförutsägbart. I övrigt så gäller samma som jag svarade ovan, uppgången beror på att folk köper coins och sitter på dom, inte på att dom handlar för dom.

Med aktier så äger du en del av ett företag och även en del av dess framtida vinst (utdelning). Så länge företaget går bra så kommer det alltid att finnas ett bakomliggande värde i att äga aktien, även och aktiemarknaden skulle störtdyka. Vad är det bakomliggande värdet i bitcoins?

Angående pengar så stämmer det bra, pengar är en representation av ett värde som stabiliseras av staten som ger ut dom. Det är ett koncept som förenklar byteshanden snarare än att de har något eget fysiskt värde. Men med vanliga pengar har vi då en statsapparat med rejäla ekonomiska muskler (relativt sett) som backar upp. Vem backar upp värdet på bitcoins?

Återigen är du fel ute. Du och många fler tror att man ska växla Bitcoin till Fiat-valuta som USD och SEK.

Man köper och säljer i Bitcoin, du skiter i Fiat och fiaten försvinner. Precis som i Japan, Kina, Ryssland, Korea, USA, m.fl.

Webhallen, Amazon. Det kommer massor av företag, och kommer ett heltäckande företag (amazon) att acceptera kryptovaluta så är det bara för resten att hoppa på, för annars är dom illa ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vilken pool rekommenderas i dagens läge att köra?

Om du vill få betalt i Bitcoin och kör GPU mining är nog Nicehash det enklaste. Annars beror det ju helt på vilken valuta du vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Var resonlig. Listan över företag som accepterar Bitcoin är så pass liten att ordet "lätthet" inte passar in. Du blir tvingad att anpassa ditt liv mer än veganer om du uteslutande tänker använda Bitcoins. Så ja, du kan klara dig... ifall du planerar extremt noga... och dina krav i livet inte är så stora...

Jag är t o m tveksam till att handeln med legala varor överstiger värdet av pengatvätt verksamheten med Bitcoin. P.g.a. sin design är det svårt att få fram trovärdiga siffror.

Nu bygger värdet ironiskt nog inte på att Bitcoin används utan att merparten inte används. Kommer de stora reserverna i cirkulation faller Bitcoin ihop. Handeln med Bitcoin som valuta behöver nå helt andra nivåer och frågan är om det går eller ens är hållbart. Enligt beräkningar kommer merparten av Bitcoin aldrig att användas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Var resonlig. Listan över företag som accepterar Bitcoin är så pass liten att ordet "lätthet" inte passar in. Du blir tvingad att anpassa ditt liv mer än veganer om du uteslutande tänker använda Bitcoins. Så ja, du kan klara dig... ifall du planerar extremt noga... och dina krav i livet inte är så stora...

Jag är t o m tveksam till att handeln med legala varor överstiger värdet av pengatvätt verksamheten med Bitcoin. P.g.a. sin design är det svårt att få fram trovärdiga siffror.

Nu bygger värdet ironiskt nog inte på att Bitcoin används utan att merparten inte används. Kommer de stora reserverna i cirkulation faller Bitcoin ihop. Handeln med Bitcoin som valuta behöver nå helt andra nivåer och frågan är om det går eller ens är hållbart. Enligt beräkningar kommer merparten av Bitcoin aldrig att användas.

Där har du fel. Du talar om Sverige. Har du ens varit i Korea, Kina, Japan?

Sverige är så efter i utvecklingen att det inte är sant. Hela Korea's pengar ligger i Kryptovaluta och dom skrattar hela vägen till plånboken när dom ser hur dom totalt dominerar Europa.

Dom trycker in pengar i specifika valutor för att pusha dom, sen säljer dom när européerna hoppar på tåget.
Hela Asien håller på så. Sen att Kina backar upp "Neo", Ryssland har gått ut med att dom inte kommer att reglera kryptovalutor, Japan kommer med egen kryptovaluta, och har maskiner för bitcoin-uttag m.m.

Du kan med lätthet köpa EXAKT vad du vill. Nu finns "TenX", en kryptovaluta där du får ett visa-kort. Du kan därmed betala med alla dina kryptovalutor i samma VISA-kort.

Permalänk
Hedersmedlem

@oouhdawg

Bra för dig, du kanske får allt du behöver i Bitcoin, och kanske endast lever och äter där dessa centra finns eller vad du kan näthandla.

Nej, jag talar inte om Sverige, eftersom handeln här närmast är obefintlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Där har du fel. Du talar om Sverige. Har du ens varit i Korea, Kina, Japan?

Sverige är så efter i utvecklingen att det inte är sant. Hela Korea's pengar ligger i Kryptovaluta och dom skrattar hela vägen till plånboken när dom ser hur dom totalt dominerar Europa.

Dom trycker in pengar i specifika valutor för att pusha dom, sen säljer dom när européerna hoppar på tåget.
Hela Asien håller på så. Sen att Kina backar upp "Neo", Ryssland har gått ut med att dom inte kommer att reglera kryptovalutor, Japan kommer med egen kryptovaluta, och har maskiner för bitcoin-uttag m.m.

Du kan med lätthet köpa EXAKT vad du vill. Nu finns "TenX", en kryptovaluta där du får ett visa-kort. Du kan därmed betala med alla dina kryptovalutor i samma VISA-kort.

Var fick du denna information från?

Bitcoin används till att köpa knark och olagliga saker men de har lovat att aldrig reglera det? Vem sa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag hoppade på när värdet låg på 60:- sek per btc, jag mineade till mig 46 btc, när de steg till 200:- sek sålde jag alla 46 stycken, gissa om jag är bitter idag.....

Själv slutade jag minea i ett par år för "det är ju ändå inte värt det". Den känns också rätt sur idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Var fick du denna information från?

Bitcoin används till att köpa knark och olagliga saker men de har lovat att aldrig reglera det? Vem sa det?

Jag tror han missuppfattat något. Situationen i Ryssland är att efter mycken ambivalens tycks de senaste presidentbesluten och givna order tyda på att kryptovalutor inom snar framtid kommer att bli accepterade för handel inom hela federationen. Självfallet handlar detta inte om att det inte ska regleras, tvärtom handlar mycket om hur det ska regleras och kunna beskattas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag tror han missuppfattat något. Situationen i Ryssland är att efter mycken ambivalens tycks de senaste presidentbesluten och givna order tyda på att kryptovalutor inom snar framtid kommer att bli accepterade för handel inom hela federationen. Självfallet handlar detta inte om att det inte ska regleras, tvärtom handlar mycket om hur det ska regleras och kunna beskattas.

Dom har gått ut med att dom ej kommer förbjuda kryptovaluta, således är det helt fritt då man inte kan reglera krpytovaluta.

Finns alltid vägar runt i krypto. MONERO kan ingen spåra så redan där har dom ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

SEK och USD används också till att köpa knark och vapen med, inte så mycket att bråka om.

Här kan man förresten köpa blommor med bitcoin: http://bitroses.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

eller varför inte det urgamla exemplet med tulpanlökarna.

Tulpanlökarna var dock lite speciellt då marknaden blev dränkt i produkt pga odling. Folk betalade hutlösa summor för ovanliga varianter som sedan lätt kunde odlas upp till obegränsat antal så givetvis "kraschade" priset.

Motsvarande skulle vara om Google skulle gå ut att säga att dom startar en obegränsad nyemission och säljer aktier till vem som helst till vilket pris som helst. Tror du existerande aktier skulle behålla mycket värde under dom förutsättningarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Dom har gått ut med att dom ej kommer förbjuda kryptovaluta, således är det helt fritt då man inte kan reglera krpytovaluta.

Finns alltid vägar runt i krypto. MONERO kan ingen spåra så redan där har dom ett problem.

Om du inte har något att dölja utan bedriver öppen legal handel kan säkerligen en "mellanhand" registrera transaktionerna. Eller förespråkar du något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jovisst är det synd att kryptovalutor används för kriminella ändamål!!

Men visst är det mer synd att The Wall Street journal kapitalismen tar del av det.

Dom rika, blir rikare, och inte lite rikare, utan jävligt mycken rikare!

Dom "fina herrarna" i sin skräddarsydd smoking man ser gå ner för stora trappan, har mer blod på sig, ändå kysser folket dom. Äckligt är det!

Typisk kommunistlogik, vad hindrar DIG från att göra pengar på Bitcoin menar du? Förbannat trött på folk som skyller all världens misär på människor som faktiskt har åstadkommit något..

Den öppna ekonomin är en förutsättning för att skapa jobb, tillväxt m.m.

Skrivet av Will Emersson - i filmen Margin Call:

People wanna live like this with their cars and big fuckin' houses they can't even pay for, then you're necessary. The only reason that they all get to continue living like kings is because we got our fingers on the scales in their favor. I take my hand off and then the whole world gets really fuckin' fair really fuckin' quickly and nobody actually wants that. They say they do but they don't. They want what we have to give them but they also wanna, you know, play innocent and pretend they have no idea where it came from. Well, that's more hypocrisy than I'm willing to swallow, so fuck 'em. Fuck normal people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

SEK och USD används också till att köpa knark och vapen med, inte så mycket att bråka om.

Här kan man förresten köpa blommor med bitcoin: http://bitroses.com/

Herregud inte denna debatten IGEN det du säger är lögn.
Man använder inte SEK för att köpa knark online.

Sälj 20KG heroin och lämna ut ditt bankkonto så ska du se att polisen knackar på din dörr om du tar betalt i SEK.
Men hur ska polisen hitta dig om du gör samma sak men tar betalt med bitcoin?

Permalänk
Medlem

Om jag var lycklig nog att äga några Bitcoin så skulle jag sälja dem snabbt som tusan.
Jag tror att det enbart är spekulation som driver upp värdet.
Att Bitcoin skulle ersätta traditionella valutor ser jag som löjligt. Visst kanske det får lite support ifrån skurkstater som stöttar allt som kan destabilisera västvärlden.
Argumentet att man minsann kan betala med Bitcoin är helt förkastligt. Vem skulle betala med en valuta som fluktuerar så mycket i värde. Vad jag förstår så använder vanligen de (få) försäljningsställen som accepterar Bitcoin någon tjänst som omedelbart växlar tillbaka till SEK (eller annan lokal valuta).

Hur som helst, grattis till er som äger Bitcoin!

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Herregud inte denna debatten IGEN det du säger är lögn.
Man använder inte SEK för att köpa knark online.

Sälj 20KG heroin och lämna ut ditt bankkonto så ska du se att polisen knackar på din dörr om du tar betalt i SEK.
Men hur ska polisen hitta dig om du gör samma sak men tar betalt med bitcoin?

Det var du som tog upp det. Går utmärkt att köpa knark med swish eller kontanter om man gillar sådant, inget som jag håller på med men det går. Swisha 800 kr hit och 800 kr dit och är det någon som frågar säger de bara att det var en gåva eller återbetalning för en utekväll etc. Nog inte mycket som polisen kan göra i ett sådant fall.

Förresten är bitcoin inte så anonymt som du tror, alla transaktioner sparas så vill man lägga resurser på det går det att utreda. Monero är det som används i darkwebben nuförtiden. Som sagt inget som jag håller på med men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hela Korea's pengar ligger i Kryptovaluta och dom skrattar hela vägen till plånboken när dom ser hur dom totalt dominerar Europa.

Vad betyder det här på Svenska?
Kan det översättas till jag är hög på BTC-kursens uppgång?

Generellt tänker jag att folk beskyller det nuvarande systemet för någon inneboende brist som "borde gå att fixa med ett nytt system".

Men följden av ränta på ränta och ingen/låg beskattning är ju att tillgångar samlas i toppen av pyramiden medan massan slåss om brödsmulor.

Vad är det i krypto som på något vis skulle vara en motvikt till detta?