MSG på lokalt nätverk - någon som kan?

Permalänk
Medlem

MSG på lokalt nätverk - någon som kan?

Tjena,

Vi ska se om någon härute vet hur detta fungerar.

Jag har testat att skriva ett kommando, och sedan använt PowerShell för att skapa upp en exe-fil. Tanken är att man startar denna och då skickar den ett meddelande till en annan dator på det lokala nätverket. Det är ett förinställt meddelande som skickas (se nedan).

Mitt mål: skicka kommandot msg /server <datorpånätverket> console "Kom till kontoret"
Hinder just nu: jag får det inte att fungera till andra datorer på nätverket, bara lokalt på min egna dator

Vi har inga begränsningar satta på nätverket, så jag misstänker att det a) är någon inställning som behöver göra på de datorerna som ska ta emot kommandot alt. b) att det är ett annat typ av kommando man kör.

Jag har försökt att läsa mig till men hittar inget vettigt.

Någon därute som har testat liknande och luskat ut hur man gör för att få det att rulla?

Tack på förhand,
Didrik

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Vila i frid

För 25 år sedan skrev man: net send * /domain iWantFreeBeer!

Det förutsatte dock att man hade messenger startad. Det finns "moderna" kloner som t.ex. SEND som gör samma sak.

Permalänk
Medlem

Får du några fel? Vissa saker kräver att man ändrar Windows PowerShell Script Execution Policy, av naturliga skäl tillåts inte att man går bananas på andra datorer i nätverket med PowerShell

Skulle ju inte rekommendera att man sätter Unrestricted heller för den delen!