Microsoft släpper uppdatering för att avaktivera Intels åtgärder för Spectre

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppdatering för att avaktivera Intels åtgärder för Spectre

Microsoft släpper nu en ny Windows-uppdatering, vilken ska åtgärda många av de problem som uppstått i och med Intels senaste uppdatering för Spectre och Meltdown.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tåget stannar aldrig verkar det som.... Jag tycker det är rätt åt Intel med alla skumma affärsuppgörelser dom varit delaktiga i innan. Hoppas detta kommer påverka dom negativt nämnvärt så dom lär sig till nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får hoppas att den blir tillgänglig via de vanliga vägarna snart. 98.5% känner ju inte ens till Update Catalog.

Man får även hoppas att intel testar sina fixar bättre nästa gång. Visst är det klart att det är självklart att de velat få ut patchen snabbt, men många upplever ju ändå att det är uselt hanterat av intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag installerade den, märkte ingen direkt skillnad i tester. Däremot rejäla fps drops i vissa spel. Avinstallerade Kb4056892, vilket löste fps dropsen. Har nu avinstallerat skiten. Frågan är om man ska ta hem den i Update Catalog ändå? Jäkla klödd

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk
Entusiast

Senaste veckan eller två har datorn bootat in i svart skärm med några rader korrupta färger, är då tvungen att stänga ner datorn helt och sedan starta upp igen. Kan det ha med intels uppdatering av min processor att göra? Installerar denna och ser om det händer igen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

"Kort efter att problemen uppdagats bekräftade Intel att de påverkar nyare Kaby Lake och äldre Sandy Bridge och Ivy Bridge-system påverkas av dessa."

Så jag med en Bloomfield (Gen1 best gen!) behöver inte oroa mig då? Eat that ni moderna coolingar som ska ha det nyaste hela tiden.
'Gamla bettan är säker!'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

"Kort efter att problemen uppdagats bekräftade Intel att de påverkar nyare Kaby Lake och äldre Sandy Bridge och Ivy Bridge-system påverkas av dessa."

Så jag med en Bloomfield (Gen1 best gen!) behöver inte oroa mig då? Eat that ni moderna coolingar som ska ha det nyaste hela tiden.
'Gamla bettan är säker!'

Skönt att man sitter på Haswell, inte modernast men leker i toppligan

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Men skärp till er nu. Först en fundamental säkerhetsbrist, en bristfällig patchning och nu ger sig microsoft in i leken och stänger av patchningen? Lite wtf över hela grejen.

Permalänk
Avstängd

Vore ju bra om de kom ut med information om exakt vilka problem som kan uppstå för jag har inte sett något och har patchat både bios och windows. Sitter med Kaby Lake Core i5-7600K.

Nu har både Intel och Microsoft rekommenderat att den ska bort igen, vad fn ska man göra ?

Permalänk
Inaktiv

Trevligt det händer lite

Permalänk
Avstängd

Klarläggande

Vilken Inteluppdatering är det som avses - som inte fungerade, är det UEFI/BIOS-uppdateringar (som bara finns till vissa moderkort) eller Kb4056892 (den fick ju ALLA automatiskt via WU!), detta börjar bli rörigt? Det behövs ett klarläggande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Vilken Inteluppdatering är det som avses - som inte fungerade, är det UEFI/BIOS-uppdateringar (som bara finns till vissa moderkort) eller Kb4056892 (den fick ju ALLA automatiskt via WU!), detta börjar bli rörigt? Det behövs ett klarläggande!

Skickades från m.sweclockers.com

Båda tror jag då de tog med andra tillverkare på sin post så antar att det gäller både BIOS och Windows Update.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat. Och nej det handlar ej om något unikt från Intel, paniklösningar brukar vara skit. Det är just därför man inte ska ha automatisk windowsuppdateringar aktiverat..

Jag tror vi för höra mer av denna historia, de enda som slipper problem är personer som Jan Guillou som fortfarande kör med skrivmaskin.

Permalänk
Skrivet av Nemanja:

Jag installerade den, märkte ingen direkt skillnad i tester. Däremot rejäla fps drops i vissa spel. Avinstallerade Kb4056892, vilket löste fps dropsen. Har nu avinstallerat skiten. Frågan är om man ska ta hem den i Update Catalog ändå? Jäkla klödd

Aj det där låter inte bra för gamers..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@Trinitypcw: Tack för länken. Tror jag kör på utan någon patch som helst. Vill någon verkligen hacka mig så gör de nog det hur som!

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk
Avstängd

Haha, trollar Intel med sina kunder?😂

F ö, komiskt att det kommer en uppdatering, för att "inaktivera" en uppdatering (från en annan aktör), för att sedan behöva vänta på en ny uppdatering, som förhoppningsvis är den slutgiltiga uppdatering som åtgärdar problemet som ifrån början var problemet, så man slipper mera problem, så man även slipper en uppdatering för att inaktivera den uppdateringen, och på så sätt har man förhoppningsvis löst problemet, liksom uppdaterandet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

SWEC får se upp med vad som visas, den här filmsnutten är copyrightskyddad! Disney kan vara hårda att tas med om de upptäcker inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vive la liberté!
Permalänk
Medlem

Farligt för de som majnar.

Strular något fruktansvärt med 11st grafikkort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av X_Load:

SWEC får se upp med vad som visas, den här filmsnutten är copyrightskyddad! Disney kan vara hårda att tas med om de upptäcker inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort taggarna, nu finns bara länken till Youtube kvar.
Om den är copyrightskyddad är det numera Youtubes problem, inte Sweclockers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tog bort taggarna, nu finns bara länken till Youtube kvar.
Om den är copyrightskyddad är det numera Youtubes problem, inte Sweclockers.

Right so;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Båda tror jag då de tog med andra tillverkare på sin post så antar att det gäller både BIOS och Windows Update.

Stemmer, fremst gjelder det Windows Update (OS) (i kombinasjon med Intels egne patch som en kan lade ned fra Intel), men også BIOS/UEFI som virke bygge på samme prinsipper for å blokkere Spectre.

https://security-center.intel.com/advisory.aspx?intelid=INTEL...

I linken overfor fraråder Intel å bruke noen BIOS/UEFI oppdatering inntil videre fra produsenten av moderkort/chipset når det gjelder Meltdown og Spectre. Dette gjelder alle prosessorer basert på x86_64 (64 biters), så langt jeg kan se.

Hensikten med MS patchen var å slippe BIOS/UEFI oppdatering (folk flest ville nok synes det er mer "teknisk" ennå ta ned en oppdatering via MS Update).

Burde vi kunne få kraftig redusert rabatt med slike "usikre" prosessorer når det gjelder sikkerhet? Hmmm....kanskje best å vente med å bygge ny datamaskin...prisene på videokort som fyker opp i høyden, RAM priser samme vei og nå Intel/MS kaoset med potensielt dårlig andre håndsverdi den dagen en vil selge sitt i7 8700K når de lanserer sitt super-duper sikre Intel X7 10K-secure CPU.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av X_Load:

Vilken Inteluppdatering är det som avses - som inte fungerade, är det UEFI/BIOS-uppdateringar (som bara finns till vissa moderkort) eller Kb4056892 (den fick ju ALLA automatiskt via WU!), detta börjar bli rörigt? Det behövs ett klarläggande!

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller endast Spectre variant 2 (CVE 2017-5715 Branch Target Injection), som kräver både uppdatering av OS och mikrokod för att aktiveras. Dock har ju Intel sjabblat mikrokodfixen för Haswell, Skylake och Kaby lake. Så Microsoft väljer att pusha en uppdatering för att stänga av just denna fix för att det bedöms orsaka mindre problem i nuläget.

Går att stänga av denna via registerändringar också
https://support.microsoft.com/en-gb/help/4072698/windows-serv...

Skrivet av anon159643:

Som förväntat. Och nej det handlar ej om något unikt från Intel, paniklösningar brukar vara skit. Det är just därför man inte ska ha automatisk windowsuppdateringar aktiverat..

Jag tror vi för höra mer av denna historia, de enda som slipper problem är personer som Jan Guillou som fortfarande kör med skrivmaskin.

Fast just här beror problemen på att Intel sjabblat sin mikrokodsuppdatering.

Permalänk
Medlem

Vilken cirkus....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@JBerger:
Den är med i listan på redit.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jaha.. kan någon hjälpa mig reda ut hur jag ska göra?

Ska jag installera KB4078130? Ska jag avinstallera något annat?
Problem jag kan stöta på?

Citera gärna så jag vet att du svarat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Stemmer, fremst gjelder det Windows Update (OS) (i kombinasjon med Intels egne patch som en kan lade ned fra Intel), men også BIOS/UEFI som virke bygge på samme prinsipper for å blokkere Spectre.

https://security-center.intel.com/advisory.aspx?intelid=INTEL...

I linken overfor fraråder Intel å bruke noen BIOS/UEFI oppdatering inntil videre fra produsenten av moderkort/chipset når det gjelder Meltdown og Spectre. Dette gjelder alle prosessorer basert på x86_64 (64 biters), så langt jeg kan se.

Hensikten med MS patchen var å slippe BIOS/UEFI oppdatering (folk flest ville nok synes det er mer "teknisk" ennå ta ned en oppdatering via MS Update).

Burde vi kunne få kraftig redusert rabatt med slike "usikre" prosessorer når det gjelder sikkerhet? Hmmm....kanskje best å vente med å bygge ny datamaskin...prisene på videokort som fyker opp i høyden, RAM priser samme vei og nå Intel/MS kaoset med potensielt dårlig andre håndsverdi den dagen en vil selge sitt i7 8700K når de lanserer sitt super-duper sikre Intel X7 10K-secure CPU.

Nej.
Du MS patchen var inte för att slippa BIOS/UEFI. För att vara någorlunda säker skulle man patcha båda. En BIOS/UEFI uppdatering räckte inte, och räcker inte än idag då det är hur CPUn adresserar minne som är problemet, man kan gå runt problemet genom att använda andra delar av minnesrymden till samma sak. Med prestandaförluster. Sen ska man vara klar med att vi pratar om flera dilemman. Orkar du nörda ner dig så. https://www.blog.google/topics/google-cloud/answering-your-qu...

Edit1:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Skönt att man sitter på Haswell, inte modernast men leker i toppligan

Jag har Core i7-5930K dvs Haswell-E cpu.
KB4056892 installerade sig själv 4 januari.
Jag har inte märkt några underligheter, omstarter eller prestandaförluster.
Finns ingen ny BIOS-uppdatering för mitt moderkort som är Asus X99-A (mars 2015).
Så jag antar att jag lugnt kan avvakta eventuell ny uppdatering från Intel och inte bry mig om
KB4078130 så länge datorn tuggar på. Jag spelar inte på denna dator så det är möjligt att
det finns fenomen för andra som jag inte observerar.

Permalänk
Medlem

Har man inte haft några problem hittills så skulle jag nog inte köra denna patch heller. Iaf inte förens den kommer via vanliga WU.

Visa signatur

.