AMD Ryzen med Vega-grafik prestandatestas – bättre än Geforce GT 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Frågan är när vi får support för HDMI 2.0 på moderkort som inte kostar 3 pix.

Gärna mindre än ATX dessutom.

När det finns så kommer nog beställningsfingret rycka.

Förra datorn jag byggde ny från början var en AMD Duron 700@900 (klockade den från första stund m h a FSB) på ett ABit KT7A i ett AOpen HQ08. Det är ett tag sedan..

Tider det. Hade ett KT7A-RAID rev. 1.0 som var ostabilt trots att jag försökte bränna in den som det hette. fick byta till samma KT7A-RAID fast rev. 1.1. Inte mycket bättre det resulterade att jag sedan sålde 1.1 och köpte ett KT7A-RAID rev. 1.3. Den var stabil som sten. klockade hej vilt trots att alla PCI-platser var mer eller mindre fyllda med bla. Soundblaster ljudkort, MPEG-2 kort, 3com nic och ett ISA US Robotics Courier I (med en dedikerad Intel 386 EX på )

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad jag tycker AMD borde göra är att stoppa in en väldigt enkel iGPU i hela Ryzen-serien.

Ptjaee... Det ordnar väl sig när de har sina sk apu's till salu?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS:

På den tiden ett moderkort var ett moderkort och inte en planka full med skit för 14åringars akvarium samt att man satt de korten man ville ha med den prylarna man kände för. Rediga nätverkskort t ex.

Tror ja hade ett 1.3 dock icke raid. Har för mig jag hade ett löst raidkort men det kan ha varit burken innan också

Det satt sedan en vattenkyld Tbird 1400 i det kortet. Kommer inte ihåg om ja körde 1600 eller 1733 men CPU klarade lite mer men moderkortets spänningsreglering överhettade..

Vill dock minnas att ja köpte med stepping AYHJA på CPU. Frågade innan ja beställde.

Tyvärr är de tiderna med den känslan borta idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad:

Han syftade nog på att det borde sitta i samtliga, inte nödvändigtvis för syftet att använda för extern grafik.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Ja, det har du rätt i. Kommer du ihåg steppingen tom., det var inte dåligt. Jag surfade omkring för en hel del butiker skrev ut steppingen. Man jagade olika stepping. För det var väldigt olika hur de klockade iaf vad man läste på nätet och tyckte själv iaf

Ända Intel jag har köpt och byggt någonsin förrutom min 2 år gamla brandvägg dator (färdigbyggd Commodore Pentium 75 och en personaldator P2 350Mhz som morsan fixade räknas inte) var Abit BP6 Dual Socket 370 med två 366@550Mhz som jag körde två cs servrar på. Laggade fruktansvärt för spelare i flera sekunder om den ena servern bytte kartor I övrigt stabil som tusan. Med dubbla Global Win FOP32 60mm kullagerfläktar med tillbehöret fläktmostånd.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ytbehandlad:

Ptjaee... Det ordnar väl sig när de har sina sk apu's till salu?

Tror du missade min poäng. Spelande på PC må vara något de flesta på SweC håller på med, men sett till PC-marknaden i stort är spel en nisch.

APUer som nu lanseras är i praktiken en konkurrent mot Intels i3. Hur stor är marknaden för de som shoppar i3 och som behöver en kraftigt iGPU?

Vad jag vill se är en väldigt enkel iGPU även hos de 6/8-kärniga modellerna. Titta jag på min arbetsplats finns det relativt många som har ett behov av rejält med CPU-kraft, men redan HD620 är mer än nog vad det gäller GPU-kraft.

Ställer man då Ryzen mot Core har den förra en klar prisnackdel då man även måste köpa en dGPU. Det är även en tillförlitlighetsnackdel då det finns fler komponenter som kan gå sönder.

Är helt övertygad om att marknaden för en krets med grundläggande GPU-stöd och kraftig CPU är långt större än marknaden för en krets med "kraftig" iGPU och OK CPU-del.

Kikar man Intels S-serie (t.ex. i5-8600K och i7-8700K) så står i3 för en försvinnande liten del, den enskilt mest sålda modellen har sedan Sandy Bridge alltid varit den snabbaste i7:an. Rätt logiskt om man tänker på det. Folk köper idag normalt bara en stationär när det finns ett behov av riktigt hög prestanda.

Vi har diskuterat detta lite på jobbet. Är en hel del som bygger "hemmaservers" och fanns ett intresse för de 6 och 8-kärniga Ryzen-modellerna. I slutändan valde alla ändå i7-8700/8700K, GPUn är irrelevant för en server utöver "det finns en GPU" och lägger man på kostnaden för dGPU på Ryzen är Intel både snabbare (för det som är relevant) och billigare.

Jag var den enda som köpte Ryzen, fast det berodde på att jag specifikt ville ha en Zen-baserade CPU (nästa hemmaserver lär bli Ice Lake S baserad). Har noll nytta av den GT1030 som sitter i min server, utöver att systemet inte bootar utan GPU...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

@Dr. MASS:

På den tiden ett moderkort var ett moderkort och inte en planka full med skit för 14åringars akvarium samt att man satt de korten man ville ha med den prylarna man kände för. Rediga nätverkskort t ex.

Tror ja hade ett 1.3 dock icke raid. Har för mig jag hade ett löst raidkort men det kan ha varit burken innan också

Det satt sedan en vattenkyld Tbird 1400 i det kortet. Kommer inte ihåg om ja körde 1600 eller 1733 men CPU klarade lite mer men moderkortets spänningsreglering överhettade..

Vill dock minnas att ja köpte med stepping AYHJA på CPU. Frågade innan ja beställde.

Tyvärr är de tiderna med den känslan borta idag.

Jag saknar denna tid, mer fokus på komponenter, specifikationer och hur de fungerade och presterade mot för idag hur mycket komponenterna lyser....

Ska man ha en laptop med lite (grafik)prestanda i så får man välja mellan en något som ser ut som en blinkande leksak eller professionell lösning. Finns inget sansat mellanting för vuxna.

Acer's Aspire Nitro Black Edition ser ganska sansad ut mot övriga sortimentet och vad jag ser ut att skaffa bara en AMD-baserad modell kommer samt stödjer Thunderbolt 3.

Det trevliga här är ju att hårdvara håller riktigt länge idag. Men känslan har försvunnit kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Ett dilemma när ja funderar på o bygga ny dator nu.

Man skulle skämmas lite om någon visste att man köpt värsta gejmermoderkortet, lite som att komma till jobbet i mankini.

Ett moderkort för 2-3 tusen full med massa plastskit och dioder.. Skippa det o ge mig 300 spänn billigare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Förmodligen inte men jag kan absolut inte se någon nytta med kraftigare grafikprestanda som ändå inte kan nyttjas till nåt vettigt

Inte något nyttigt? Vad sägs om i HTPCs eller i billigare laptops?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Jag gillar iden på vettig integrerad gpu för man kan få en så jävla billig multifunktionell dator som är en quad vilket duger gott till det mesta dom flesta gör och är en väldigt liten del som faktiskt utnyttjar en i7 eller likvärdig ryzen egentligen

Som 2200G den tycker jag är intressant och man tänker peta i minne som är lite snabbare gpu oc så har man har 1030 prestanda integrerad i en lågwatt cpu för 1000kr där man kan spela det mesta ganska väl och kanske inte är nån enorm stor säljare men jag skulle lätt kunna tänka mig en sån och kan få sån här prestanda i 1080p medium setting är en bra deal

Ska man vara negativ så 2400g för 1700kr blir för nära tex ryzen 1200 + 1050 eller liknande kombo som skulle presterar avsevärt bättre än 2400g för några hundra extra och då är det svårt att motivera ett köp istället och hade önskat 1050 prestanda i 2k klassen integrerat där det hade varit en killer kombo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Men en desktop Ryzen 3 är ju en direkt konkurrent till i3 (budget office desktops, flesta core i3 modeller ligger mellan 1000-1500 kr, 4 kärnor, ingen HT och inbyggd grafik).

Och när det gäller laptops kan Ryzen 5 2500u can ju konfigureraras för 15-25w TDP så det täcker ju in billiga Laptops + ultra portabla i en CPU. Där har du ju direkt 2 områden där AMd konkurrerar snart, samt att det säkert kommer släppas lägre modeller lite senare in på året.

Och en Ryzen 5 APU är ju runt 700-1000 kr billigare än en Core I5 + nvidia 1030 så jag ser inte hur det inte skulle vara attraktivt för OEM's.

Och du glömmer att byggda datorer för hemmet i din OEM kategori dvs. Elgiganten systemen.

Jag skulle säga att AMD släpper 2 st APU:er som har en riktig sweetspot på marknaden. Intel kan inte konkurrera med sin IGP, och nVidia har ingen möjlighet. Sen får vi inte glömma den hur många watt man sparar.

Uhm, vad pratar du om? Du förstärker bara mina poäng. Att APUer från AMD är väldigt lockande för billigare desktops och laptops. Och därför behöver de inte konkurrera med i7 eller en Ryzen 7 APU för att det skulle inte fungera. Grafikdelen skulle behöva vara över 1060 i prestanda för att det skulle vara värt de. Ingen köper en desktop i7 och kör den med en GTX 1050 Ti och ser det som en väl-balanserad dator.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Jag gillar iden på vettig integrerad gpu för man kan få en så jävla billig multifunktionell dator som är en quad vilket duger gott till det mesta dom flesta gör och är en väldigt liten del som faktiskt utnyttjar en i7 eller likvärdig ryzen egentligen

Som 2200G den tycker jag är intressant och man tänker peta i minne som är lite snabbare gpu oc så har man har 1030 prestanda integrerad i en lågwatt cpu för 1000kr där man kan spela det mesta ganska väl och kanske inte är nån enorm stor säljare men jag skulle lätt kunna tänka mig en sån och kan få sån här prestanda i 1080p medium setting är en bra deal
https://www.youtube.com/watch?v=Yzif38XKW9w

Ska man vara negativ så 2400g för 1700kr blir för nära tex ryzen 1200 + 1050 eller liknande kombo som skulle presterar avsevärt bättre än 2400g för några hundra extra och då är det svårt att motivera ett köp istället och hade önskat 1050 prestanda i 2k klassen integrerat där det hade varit en killer kombo

Som ägare av GT1030, Iris Pro Graphics 580 samt Iris 540 har jag väldigt svårt att se någon entusiasm för "starka" iGPUer om målet är spelande.

Visst kan man spela på dessa, Iris Pro Graphics 580 ligger faktiskt inte alls speciellt långt ifrån GT1030 i spel. Sammanfattningsvis skulle jag ändå säga: de är alla rätt värdelösa som spel GPUer bortsett från väldigt enklare / gamla spel.

Titlar som DOTA2, Pillars of Eternity, Orcs Must Die 2 fungerar ju fint (till och med på Iris 540) men de är ju inte precis krävande...

Gissar att det stora problemet med både GT1030 och alla iGPUer utan eDRAM är extremt dålig bandbredd. GT1030 har endast 48 GB/s bandbredd (motsvarande dual-channel DDR4 3000 MT/s). Även om genomsnittlig FPS ser OK storknar GPUn i vissa lägen.

eDRAM löser inte problemet helt, är inte tillräckligt mycket minne, men är trots allt runt 100 GB/s (50 GB/s läsning + 50 GB/skrivning som sker på oberoende portar) bandbredd mot eDRAM. Intels GPUer har för låg rå kraft för många spel, men de med eDRAM tenderar i alla fall att ha långt mer konsekvent FPS än standardmodellerna.

Kikar man på t.ex. GTAV ligger Iris Pro 580 på den här nivån, i vissa spel märks total avsaknad av testning på Intel GPUer (RoTR t.ex, är omotiverat dålig prestanda).

Det som är "coolt" med relativt bra tryck i iGPUn är om/när GPGPU tar fart. Har bl.a. skrivit en Mandelbrot generator, bara för att ha någon orsak att lära mig grunderna i OpenCL och CUDA. Den kan använda både GPU (OpenCL på Intel/AMD och CUDA för Nvidia) och CPU (SSE/AVX). Beräkningskapaciteten hos i7-6550U (15W TDP, dual-core med Iris Graphics 540) matchar då faktiskt R5-1600 (om den bara använder CPU-delen).

D.v.s. för "rätt" typ av uppgifter är GPGPU extremt energieffektivt och kan ge en fin boost till bärbara.

Skrivet av Bloodstainer:

Uhm, vad pratar du om? Du förstärker bara mina poäng. Att APUer från AMD är väldigt lockande för billigare desktops och laptops. Och därför behöver de inte konkurrera med i7 eller en Ryzen 7 APU för att det skulle inte fungera. Grafikdelen skulle behöva vara över 1060 i prestanda för att det skulle vara värt de. Ingen köper en desktop i7 och kör den med en GTX 1050 Ti och ser det som en väl-balanserad dator.

Lär vara väldigt få som köper en i7 + GTX 1050 Ti, men är långt fler än vad många här verkar tro som köper i7 och använder den med den inbyggda GPUn.

Tror väldigt få har någon invändning mot att iGPU är en bra idé. Tvärtom tror jag det är ett misstag från AMDs sida att inte stoppa en in väldigt enkel iGPU i hela Ryzen-serien! Använder man datorn som ett arbetsredskap har prestanda i iGPU varit tillräckligt för väldigt nära 100 % de senaste 10 åren.

Frågetecknet är vem som överhuvudtaget letar efter en "stark" iGPU, framförallt om det är på bekostnad av CPU-kraft.

Om en "stark" iGPU är en sådan lockade idé, hur kommer det sig att noll stycken OEM:er använt Iris Pro 580? Det är trots allt varit den snabbaste iGPUn som existerat sedan januari 2016 fram till nu när AMD lanserar Raven Ridge...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@bjan_84: hundratusentals kontors datorer runt om i världen.
Datorerna på mitt jobb har inte behov av dedikerat grafikkort. Klarar oss gott o väl med en intel i5. Behöver inte mer om man mest arbetar i office paketet, bokföring, lönehantering, skapa websidor med enklare bildredigering.

Norrköpings kommun fasar ut äldre datorer mot enklare NUC modeller.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad jag vill se är en väldigt enkel iGPU även hos de 6/8-kärniga modellerna. Titta jag på min arbetsplats finns det relativt många som har ett behov av rejält med CPU-kraft, men redan HD620 är mer än nog vad det gäller GPU-kraft.

Då är jag med på noterna, jo abslut det vore ju en klar fördel om det fanns..
But muh die space

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@bjan_84: hundratusentals kontors datorer runt om i världen.
Datorerna på mitt jobb har inte behov av dedikerat grafikkort. Klarar oss gott o väl med en intel i5. Behöver inte mer om man mest arbetar i office paketet, bokföring, lönehantering, skapa websidor med enklare bildredigering.

Norrköpings kommun fasar ut äldre datorer mot enklare NUC modeller.

Nettop datorer som kan monteras i vesa fästet på monitorns baksida har varit vanligt på liknande arbetsstationer rätt länge.
De många kontorsarbetare eller arbetsstationer har inte så stora krav utan klarar sig med en nettop eller laptop.
Nu för tiden är det lättare med enkla arbetstationer istället för kompletta lösningar med tunna klienter som var vanligare förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Alla spelar inte med sina maskiner..

Ska vi dock prata spel så är flera av dom mest populära spelen i världen inte jätte krävande för att ha en mer än godkänd spelupplevelse. League of Legends, Dota2, CS:GO, WoW (?) med flera. En APU är tillräckligt bra för många användare även i spelsyfte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Som ägare av GT1030, Iris Pro Graphics 580 samt Iris 540 har jag väldigt svårt att se någon entusiasm för "starka" iGPUer om målet är spelande.

Visst kan man spela på dessa, Iris Pro Graphics 580 ligger faktiskt inte alls speciellt långt ifrån GT1030 i spel. Sammanfattningsvis skulle jag ändå säga: de är alla rätt värdelösa som spel GPUer bortsett från väldigt enklare / gamla spel.

Titlar som DOTA2, Pillars of Eternity, Orcs Must Die 2 fungerar ju fint (till och med på Iris 540) men de är ju inte precis krävande...

Gissar att det stora problemet med både GT1030 och alla iGPUer utan eDRAM är extremt dålig bandbredd. GT1030 har endast 48 GB/s bandbredd (motsvarande dual-channel DDR4 3000 MT/s). Även om genomsnittlig FPS ser OK storknar GPUn i vissa lägen.

eDRAM löser inte problemet helt, är inte tillräckligt mycket minne, men är trots allt runt 100 GB/s (50 GB/s läsning + 50 GB/skrivning som sker på oberoende portar) bandbredd mot eDRAM. Intels GPUer har för låg rå kraft för många spel, men de med eDRAM tenderar i alla fall att ha långt mer konsekvent FPS än standardmodellerna.

Kikar man på t.ex. GTAV ligger Iris Pro 580 på den här nivån, i vissa spel märks total avsaknad av testning på Intel GPUer (RoTR t.ex, är omotiverat dålig prestanda).

Det som är "coolt" med relativt bra tryck i iGPUn är om/när GPGPU tar fart. Har bl.a. skrivit en Mandelbrot generator, bara för att ha någon orsak att lära mig grunderna i OpenCL och CUDA. Den kan använda både GPU (OpenCL på Intel/AMD och CUDA för Nvidia) och CPU (SSE/AVX). Beräkningskapaciteten hos i7-6550U (15W TDP, dual-core med Iris Graphics 540) matchar då faktiskt R5-1600 (om den bara använder CPU-delen).

D.v.s. för "rätt" typ av uppgifter är GPGPU extremt energieffektivt och kan ge en fin boost till bärbara.
https://i.imgur.com/zq9DaS6.jpg

Lär vara väldigt få som köper en i7 + GTX 1050 Ti, men är långt fler än vad många här verkar tro som köper i7 och använder den med den inbyggda GPUn.

Tror väldigt få har någon invändning mot att iGPU är en bra idé. Tvärtom tror jag det är ett misstag från AMDs sida att inte stoppa en in väldigt enkel iGPU i hela Ryzen-serien! Använder man datorn som ett arbetsredskap har prestanda i iGPU varit tillräckligt för väldigt nära 100 % de senaste 10 åren.

Frågetecknet är vem som överhuvudtaget letar efter en "stark" iGPU, framförallt om det är på bekostnad av CPU-kraft.

Om en "stark" iGPU är en sådan lockade idé, hur kommer det sig att noll stycken OEM:er använt Iris Pro 580? Det är trots allt varit den snabbaste iGPUn som existerat sedan januari 2016 fram till nu när AMD lanserar Raven Ridge...

Skulle säga det passar många med en cpu som är stark nog att klara vanliga uppgifter och man kan spela rätt bra för en tusenlapp som helt klart är en vettig deal för igpu är inte så usla att spela på idag även iris pro hade potential för spel och problemet där är mer att dom cpu som dom sitter i är förbannat dyra mot amd APUs och blir en dyr lösning med medioker spel prestanda och amd har haft bra gpu med usel cpu prestanda

Vist kan man se viss frameloss med igpu som med största sannolikhet beror på minnes bandbredden är för låg vilket man även kan se skillnaden med gpu som gått från gddr 3 till gddr5 men är ändå bra cpu med gpu där allt från enkla spel funkar till fallout 4 utan att man kräks på datorn och får cpu kraft runt förra gen quad i5 sen gpu kraft som har dubbla fps mot vad tex i5-8400 igpu orkar generera för bara 1000kr

Är det lösningen på alla världens problem och den ultimata gamern ..Nej

Men är förbannat mycket dator för pengarna och när man lessnar på igpu kan man slänga i ett 1060 eller nått och cpu bör kunna hantera det med och kanske inte är amds starkaste kort för att tjäna pengar men en helt ok allt i allo lösning som är bra till det mesta normala användare grejar med och skulle tom med täcka 95% av mina spel behov och om man vill kan man bygga vidare

Kan hålla med om att ryzen med skulle vara bra med en gpu för det är trevligt med en integrerad för t.e.x en arbetstation där vilket skit som helst som bara kan visa bild gör dom attraktivare men det jag gillar här att man når light gamer prestanda och det jag hade önskat är strået vassare gpu del ändå så man når runt 1050 integrerat och får en billig lösning ...som inte är laptop vilket kanske är vettigare valet för många

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"APU" i bemärkelse smacka på en relativt kraftig iGPU har så här långt varit rätt meningslöst, framförallt på skrivbordet. Bryr man sig det minsta om GPU-prestanda på skrivbordet är en dGPU helt överlägsen.

Jag har som fått för mig att en fördel (den stora?) med APU, för den stora massan, var att man kunde få till ett litet och kompakt system med "godkänd" prestanda på lägre inställningar inom spel. Eller jag vet inte om föregångarna var tillräckligt bra för det men Raven Ridge kanske kan ändra på det.

Min gamla a10-7700K som jag klockade ner samt gav lägre volt som tillsammans med ramminnen på 2133 mhz funkar bra i mitt Antec isk 110 som sitter fast bakom skärmen, smidigt att bära med sig den om man åker till en kompis eller ett lan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Uhm, vad pratar du om? Du förstärker bara mina poäng. Att APUer från AMD är väldigt lockande för billigare desktops och laptops. Och därför behöver de inte konkurrera med i7 eller en Ryzen 7 APU för att det skulle inte fungera. Grafikdelen skulle behöva vara över 1060 i prestanda för att det skulle vara värt de. Ingen köper en desktop i7 och kör den med en GTX 1050 Ti och ser det som en väl-balanserad dator.

Fattar ej riktigt hur du menar. Som jag förstår det av vad du skriver så tycker du inte deras APUs har nån plats bland OEM's som du tycker är Workstations, Highend desktops, laptops, samt Business desktops.

Medan jag säger att AMD har en bättre produkt eller iaf ett alternativ bland business desktops, laptops samt jag tycker du borde räkna med färdigbyggda datorer som säljs av elgiganten då detta är en gigantiskt del av OEM marknaden (om än mindre än för ett par år sedan).

Ryzen 3 APU = i3
Ryzen 5 APU = i5 & låg TDP i7.
Ryzen 7 (finns icke på desktop sidan som APU) = i7

Som jag skrivit ovan har AMD ingen APU att konkurrera med på desktop sidan när det gäller i7 från itnel. Dock finns ju Intel i7 7700T som är en låg TDP versionen av i7 och där konkurrerar AMD helt klart (överlägsen skulle jag säga). Till 7700T 35W köper ingen ett dedikerat grafikkort skulle jag snarare säga alt. att om att om man vill konkurrera med prestandan av en en Ryzen 5 APU's grafikprestanda så köper man till ett nVidia 1030/1050 och hamnar runt 2000-2500 kr mer än vad en Ryzen 5 APU kostar. På min IT avdelning av 2000 personer använder vi mest i36100 och 7700T i våra business desktops, men det vore en dröm för mig personligen om vi fick in Ryzen 5 APU's istället då grafikprestandan i en i7 7700T lämnar mkt att önska även när flertalet streams ska visa i en större presentation.

På laptop sidan finns det en Ryzen 5 2500U samt Ryzen 7 2700U som konkurrerar med intel förvirrande i5 7000 serie samt i7 7000 serie.

Ryzen 5 2500U = Allt mellan i5 7200U till 7500 (konfigurerbar TDP av partner för AMD).
Ryzen 2700U = i7 7500U och uppåt. (konfigurerbar TDP av partner för AMD).

Såg jag vet inte riktigt om jag missförstår dig eller om du missförstått mig...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Fattar ej riktigt hur du menar. Som jag förstår det av vad du skriver så tycker du inte deras APUs har nån plats bland OEM's som du tycker är Workstations, Highend desktops, laptops, samt Business desktops.

Medan jag säger att AMD har en bättre produkt eller iaf ett alternativ bland business desktops, laptops samt jag tycker du borde räkna med färdigbyggda datorer som säljs av elgiganten då detta är en gigantiskt del av OEM marknaden (om än mindre än för ett par år sedan).

Ryzen 3 APU = i3
Ryzen 5 APU = i5 & låg TDP i7.
Ryzen 7 (finns icke på desktop sidan som APU) = i7

Som jag skrivit ovan har AMD ingen APU att konkurrera med på desktop sidan när det gäller i7 från itnel. Dock finns ju Intel i7 7700T som är en låg TDP versionen av i7 och där konkurrerar AMD helt klart (överlägsen skulle jag säga). Till 7700T 35W köper ingen ett dedikerat grafikkort skulle jag snarare säga alt. att om att om man vill konkurrera med prestandan av en en Ryzen 5 APU's grafikprestanda så köper man till ett nVidia 1030/1050 och hamnar runt 2000-2500 kr mer än vad en Ryzen 5 APU kostar. På min IT avdelning av 2000 personer använder vi mest i36100 och 7700T i våra business desktops, men det vore en dröm för mig personligen om vi fick in Ryzen 5 APU's istället då grafikprestandan i en i7 7700T lämnar mkt att önska även när flertalet streams ska visa i en större presentation.

På laptop sidan finns det en Ryzen 5 2500U samt Ryzen 7 2700U som konkurrerar med intel förvirrande i5 7000 serie samt i7 7000 serie.

Ryzen 5 2500U = Allt mellan i5 7200U till 7500 (konfigurerbar TDP av partner för AMD).
Ryzen 2700U = i7 7500U och uppåt. (konfigurerbar TDP av partner för AMD).

Såg jag vet inte riktigt om jag missförstår dig eller om du missförstått mig...

Nej det var inte alls de jag skrev. Jag talade för att de inte har någon plats på high-end platformar. Någon argumenterade att de ville ha en i7 motsats i APU form, jag sa att det var dumt. Och använde hur desktops oftast ser ut. Men framförallt just nu tror jag att APUer fungerar jättebra på billigare desktops. Men jag står kvar vid att de har ingen plats i en Workstation dator.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga det passar många med en cpu som är stark nog att klara vanliga uppgifter och man kan spela rätt bra för en tusenlapp som helt klart är en vettig deal för igpu är inte så usla att spela på idag även iris pro hade potential för spel och problemet där är mer att dom cpu som dom sitter i är förbannat dyra mot amd APUs och blir en dyr lösning med medioker spel prestanda och amd har haft bra gpu med usel cpu prestanda

Vist kan man se viss frameloss med igpu som med största sannolikhet beror på minnes bandbredden är för låg vilket man även kan se skillnaden med gpu som gått från gddr 3 till gddr5 men är ändå bra cpu med gpu där allt från enkla spel funkar till fallout 4 utan att man kräks på datorn och får cpu kraft runt förra gen quad i5 sen gpu kraft som har dubbla fps mot vad tex i5-8400 igpu orkar generera för bara 1000kr

Är det lösningen på alla världens problem och den ultimata gamern ..Nej

Men är förbannat mycket dator för pengarna och när man lessnar på igpu kan man slänga i ett 1060 eller nått och cpu bör kunna hantera det med och kanske inte är amds starkaste kort för att tjäna pengar men en helt ok allt i allo lösning som är bra till det mesta normala användare grejar med och skulle tom med täcka 95% av mina spel behov och om man vill kan man bygga vidare

Kan hålla med om att ryzen med skulle vara bra med en gpu för det är trevligt med en integrerad för t.e.x en arbetstation där vilket skit som helst som bara kan visa bild gör dom attraktivare men det jag gillar här att man når light gamer prestanda och det jag hade önskat är strået vassare gpu del ändå så man når runt 1050 integrerat och får en billig lösning ...som inte är laptop vilket kanske är vettigare valet för många

Är övertygad du väldigt träffsäkert sätter fingret på problemet här: ingen tackar nej till mer iGPU-kraft, men det är bara intressant om det kommer utan kostnad.

Om Intels kretsar totalt sett var för dyra, hur kommer det sig då att i7-6700HQ (HD Graphics 530) återfinns i massor med laptops medan i7-6770HQ (Iris Pro Graphics 580) finns i exakt noll OEM-maskiner (den finns bara i Scull Canyon NUC)?

i7-6700HQ sitter inte i några budgetmaskiner och list priset mellan dessa två CPU-modeller är ca $50. Uppenbarligen ser ingen att värdet för iGPU-prestanda kan motivera en merkostnad på $50. Iris Pro 580 är 2-3 gånger (beroende på arbetslast och primär flaskhals) snabbare än grundmodellerna HD520/HD530.

Tycker det säger allt om hur mycket "hög iGPU" prestanda värderas.

Kan tyckas ironiskt att jag som har 3 Iris (kom på att jag även har Iris Graphics HD5200) kretsar + en GT1030 ser noll värde i dessa. Grejen är att inget av de tre system som har Iris Graphics är på något sätt valda för att erhålla iGPU-delen.

  • Iris 540: är bara i7-modellerna av Surface Pro som fanns med 16GB RAM och 500 GB SSD, hade aldrig betalat extra specifikt för iGPU, CPU-mässigt är det minimal skillnad mellan i5 och i7 modellerna som SurfacePro använder (högre CPU-prestanda vid <=15W TDP är jag där beredd att betala väldigt mycket för)

  • Iris Pro 5200: den kom med i i7-5775C, ville bara åt spelprestandan (med dGPU) i denna ihop med 65W TDP (mini-ITX bygge)

  • Iris Pro 580: ville egentligen köpa en annan NUC då den hade något högre CPU-prestanda vid enkeltrådad last, men var flera månaders väntetid på den så tog den CPU-snabbaste NUC som fanns tillgänglig (denna används i jobbet).

  • GT1030: ville egentligen ha någon GPU alls till min Ryzen-maskin då det är en server, detta var den billigaste fläktlösa dGPUn av "modernt" snitt som fanns att tillgå...

Skrivet av Bewise:

Jag har som fått för mig att en fördel (den stora?) med APU, för den stora massan, var att man kunde få till ett litet och kompakt system med "godkänd" prestanda på lägre inställningar inom spel. Eller jag vet inte om föregångarna var tillräckligt bra för det men Raven Ridge kanske kan ändra på det.

Min gamla a10-7700K som jag klockade ner samt gav lägre volt som tillsammans med ramminnen på 2133 mhz funkar bra i mitt Antec isk 110 som sitter fast bakom skärmen, smidigt att bära med sig den om man åker till en kompis eller ett lan.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det fetmarkerade jag är övertygad felet ligger vid. Även på en väldigt spelinriktat forum som SweC ser kan folk bara komma på rätt nischade användningsområden för "stark" iGPU.

Betänker man då att spelande är en nisch (dock en viktig nisch då high-end gaming ger försäljning av komponenter med stor marginal, APU:er har dock inte höga marginaler), så har vi här en produkt som riktar sig om en smal nisch inom en nisch för PC-datorer i stort.

Finns en eventuell en viss marknad för bärbara (fast bara om det inte kostar extra + CPU-prestanda inte blir lidande...), svårt att se någon som helst relevant marknad för stationära (det inkluderar NUCs och liknande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det fetmarkerade jag är övertygad felet ligger vid. Även på en väldigt spelinriktat forum som SweC ser kan folk bara komma på rätt nischade användningsområden för "stark" iGPU.

Betänker man då att spelande är en nisch (dock en viktig nisch då high-end gaming ger försäljning av komponenter med stor marginal, APU:er har dock inte höga marginaler), så har vi här en produkt som riktar sig om en smal nisch inom en nisch för PC-datorer i stort.

Finns en eventuell en viss marknad för bärbara (fast bara om det inte kostar extra + CPU-prestanda inte blir lidande...), svårt att se någon som helst relevant marknad för stationära (det inkluderar NUCs och liknande).

Du har nog rätt. Vid närmare eftertanke så insåg jag att "den stora massan" är väldigt brett och jag skulle ha sagt istället folk som är intresserade av små datorer som är det kraftfullaste de kan vara till spel där man kör på lättare inställningar. Samt spela spel på dator inte heller tillhör den stora massan. Vilket blir då precis som du säger, ett nischat område. För dom människorna tillhör till den mindre skaran.

Sen mobiler och läsplattor kom, vilket är det största användningsområdet på en dator idag? För vanligt folk som satt på datorer och surfade så har väl de flesta gått över till just mobiler och läsplattor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Absolut är det i pengarna det sitter och för 1000kr i ultrabudget segmentet kan det vara värt det men kliver man upp i 1700kr så ligger man redan där ganska nära priset av en vettig cpu som ryzen 1200/i3 8100 samt en gpu som 560/1050 som kör över alla igpu om det är spelprestanda man är ute efter och kanske handlar om en femhundring extra på 1700kr som är väl spenderade pengar och är även en fråga om vad man betalar för minne när billigaste 2133 duger bra till extern gpu

Drar man även in variabeln laptop är dom flesta budget desktop med "spelmöjlighet" inte prisvärda som helhet lösningar och håller med att oftast så köper man inte en cpu och ser igpu som gaming material och är inget man bör överspendera på och dom kommer vara attraktiv för en liten del av marknaden mer för man får en vettig cpu och ligger prismässigt att man får en gpu på köpet

Egentligen är en apu både en korkad och bra lösning för man får mycket multifunktion för pengarna till ett lågwatt system eller en gpu om man bara vill ha bild men ligger i regionen där man kan få bättre för pengarna så blir lite svårt att helhjärtat ge dom tummen upp men gillar iden att man kan spela ganska bra spel ändå på integrerade och för 1000kr kan dom vara rätt vettig

Är samma med iris pro att man vill inte överspendera för gpu delen och skulle möjligen vara om man vet den täcker ens behov och tanken går mot g4560 med iris pro skulle kännas lite upphetsande om priset är lågt men kommer ner till samma där att det är svårt att motivera priset sett till gaming och vill man bara ha bild känns det som onödiga pengar med så dyr gpu del

bra igpu ligger lite i gränslandet med ok prestanda och om det är värt det eller inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser fördelen med en liten kompakt dator utan separat grafikkort ?

Visst, det kanske inte är så mycket dyrare o köpa en shysst CPU och ett enkelt kort, men:
Det innebär ett extra kort i datorn, med extra fläktar, ytterligare en komponent som kan gå sönder.

Istället har man en dator bestående av MB, RAM, CPU, PSU, SSD.
Det är svårt att vara mer avskalad än så. Perfekt under TVn.
Kanske räcker det med en fläkt i PSU och en på CPU.

Fanns det shyssta ITX kort som faktiskt levererade 4k i 60Hz skulle jag beställa ganska omgående efter att CPU kommit ut på marknaden, isf 4c8t modellen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Bara jag som ser fördelen med en liten kompakt dator utan separat grafikkort ?

Visst, det kanske inte är så mycket dyrare o köpa en shysst CPU och ett enkelt kort, men:
Det innebär ett extra kort i datorn, med extra fläktar, ytterligare en komponent som kan gå sönder.

Istället har man en dator bestående av MB, RAM, CPU, PSU, SSD.
Det är svårt att vara mer avskalad än så. Perfekt under TVn.
Kanske räcker det med en fläkt i PSU och en på CPU.

Fanns det shyssta ITX kort som faktiskt levererade 4k i 60Hz skulle jag beställa ganska omgående efter att CPU kommit ut på marknaden, isf 4c8t modellen.

Du är långt ifrån ensam, intresset för detta är nog större än många här kan eller vill förstå. En kollega sneglar på en sån här som ny hemdator: https://www.komplett.se/product/951356/datorer/datorer-statio...

Storleken och specfikationerna var väldigt tilltalande för personen men hade nog klarat sig med något billigare om det funnits något billigare certat i formfaktorn (Solidworks).

Jag gillar små datorer och hade älskat att ha något liknande denna som huvuddator hemma men vill gärna ha lite flexibilitet än vad en sån lösning ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag som ser fördelen med en liten kompakt dator utan separat grafikkort ?

Visst, det kanske inte är så mycket dyrare o köpa en shysst CPU och ett enkelt kort, men:
Det innebär ett extra kort i datorn, med extra fläktar, ytterligare en komponent som kan gå sönder.

Istället har man en dator bestående av MB, RAM, CPU, PSU, SSD.
Det är svårt att vara mer avskalad än så. Perfekt under TVn.
Kanske räcker det med en fläkt i PSU och en på CPU.

Fanns det shyssta ITX kort som faktiskt levererade 4k i 60Hz skulle jag beställa ganska omgående efter att CPU kommit ut på marknaden, isf 4c8t modellen.

Jag är en av dom! Väntar bara på att de ska släppas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed