Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har länkats innan men det är ju intressant om det stämmer!
https://www.metro.se/artikel/postnord-avsl%C3%B6jar-h%C3%A4r-...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om du inte kontaktar tullverket och deklarera detta så gör du dig skyldig till ett brott.

Enligt lag är du skyldig till det. Du kan inte hänvisa till okunnighet inför lag. Eller lathet inför lag för den delen.

Om du nu ska vara paragrafryttare så ska jag berätta för dig att för att det skall räknas som ett brott så måste det finnas uppsåt. Att importera varor är inget brott men att medvetet smuggla varor är ett brott. Eftersom jag antar att myndigheterna sköter sitt jobb så ska mina varor bli genomgångna av tullen/posten och staten kan ta ut vilka avgifter de vill. Om de struntar i detta är inget jag kan kontrollera eller bry mig om. Finns ingen som helst chans att brott kan styrkas.

Jämför detta med tex att jag köper en vara utanför EU och tar den själv genom tullen och går genom den röda zonen men tullpersonalen ändå vinkar förbi mig för att de är slöa.

Inget uppsåt = inget brott så bara lägga ned storebrorsfasonerna och sluta trolla.

Permalänk

Lång tråd och har säkert nämnts redan, men sätter ändå hit det:

Jag skrev tidigare om hur det fungerar i Finland. Många här verkar haka upp sig på värdet. Då man deklarerar varan digitalt i Finland skickar man in en kopia på kvittot man fått då man handlat. Speditionsfirmorna/tullveret struntar fullständigt i eventuellt värde som står på paketet. Det är förstås enkelt att ändra och fuska även på detta, men det är det med pappersversioner idag också, så jag ser ingen skillnad där. Finns säkert stickprov och kontrollsystem som jag inte sett eller vet om. Betalade faktiskt lite för mycket en gång då jag hade flera små paket på inkommande och tog fel på varan, men skillnaden var så liten att jag inte började försöka ändra på beslutet.

Jag tycker hursomhelst det är smidigt. Får se om posten börjar med handläggningsavgift även här, samma grundproblematik med hur transporterna finansieras finns ju här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Om du nu ska vara paragrafryttare så ska jag berätta för dig att för att det skall räknas som ett brott så måste det finnas uppsåt. Att importera varor är inget brott men att medvetet smuggla varor är ett brott. Eftersom jag antar att myndigheterna sköter sitt jobb så ska mina varor bli genomgångna av tullen/posten och staten kan ta ut vilka avgifter de vill. Om de struntar i detta är inget jag kan kontrollera eller bry mig om.

Ett par saker som kan vara värda att tänka på:

• Postnord är ingen myndighet. Det är ett företag som inte skött sitt uppdrag.

• Den lägsta graden av uppsåt är likgiltighetsuppsåt, så om dom kan visa att du sagt "Om de struntar i detta är inget jag kan kontrollera eller bry mig om", så är dom nog en bit på väg påvisa uppsåt.

Skrivet av Jompa79:

Finns ingen som helst chans att brott kan styrkas.

Är benägen att hålla med, även om jag nog personligen skulle uttryckt mig aningen mer försiktigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ett par saker som kan vara värda att tänka på:

• Postnord är ingen myndighet. Det är ett företag som inte skött sitt uppdrag.

• Den lägsta graden av uppsåt är likgiltighetsuppsåt, så om dom kan visa att du sagt "Om de struntar i detta är inget jag kan kontrollera eller bry mig om", så är dom nog en bit på väg påvisa uppsåt.

Det är tullverket som är myndighet i detta fallet och de som ska kontrollera importen. Sen kan de ta hjälp av PostNord med detta.
Jag har för avsikt att betala all moms på allt jag importerar och det ingår i min kalkyl. Upp till tullverket att skicka mig fakturorna för detta, jag väntar ivrigt
Har ingen som helst avsikt att kringgå detta men här slutar min skyldighet, att myndigheterna gör fel och inte tar ut detta är upp till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag tänker förutsätta att staten (försök inte ens!) inte tar ut en avgift som inte speglar den kostnad det tar att utföra arbetet. Denna är ju naturligtvis baserad på en medelkostnad men man kan inte ha två olika medelkostnader för samma arbete. Det är antingen-eller. Det kostar antingen i genomsnitt 75 kronor att göra en momsdeklaration eller så kostar det 125, det kan omöjligt vara båda två samtidigt.

1) Källa på det, tack. 2) Det förklarar fortfarande inte varför man har två olika avgifter för samma tjänst. Om det är dyrare än 75 men billigare än 125 så får man väl ta 100 då. Varför har man två avgifter för samma arbete?

Nu pratar vi om Postnord.

Det finns många exempel på avgifter som är avsevärt högre än statens kostnader, ta t.ex lagfarter på fastigheter. Där är kostnaden 1,5% av köpeskillingen, dvs det kostar många gånger mer att bli ägare till en fastighet i Stockholm eller Göteborg än motsvarande hus i Malung eller Vilhelmina. Om alla skulle betala lika mycket som stockholmarna skulle kostnaden för lagfarten i Vilhelmina bli 20-30% av köpeskillingen.

Edit: Sen är PN ett vinstdrivande företag, det är inte ett statligt verk längre. Det innebär att de skall tjäna pengar och framförallt, att om de går back på ett område måste de ta igen det någon annanstans: gungor och karuseller helt enkelt. Går man back på inrikes distribution får man ta igen det på något annat, t.ex. ankommande paket från tredje land.

2) Varför gnälla på att man sänkt avgiften? Ja, man kan diskutera huruvida det är rimligt att ha olika avgifter men nu blir det ju faktiskt billigare för oss konsumenter än om man hårdnackat hållt fast vid den gamla avgiften. Åas kan man ju hävda att det faktiskt är mer jobb för PN att tulldeklarera än att bara momsa och därmed motiverar en högre avgift.

Varför skulle inte PN få ha olika nivåer om övriga speditörer har det?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Jompa79

Räcker att "underlåta anmäla en vara" för att begå smugglingsbrott, sedan så är det säkert så ringa att de inte skulle åtala, men det är ingen garanti. Faktiskt inget som behöver något särskilt uppsåt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Jompa79

Räcker att "underlåta anmäla en vara" för att begå smugglingsbrott, sedan så är det säkert så ringa att de inte skulle åtala, men det är ingen garanti. Faktiskt inget som behöver något särskilt uppsåt alltså.

Jag har inte underlåtit någonting, importdeklarationen finns på paketet och tullen får göra vad de vill med den. Ska man anmäla varenda paket som man får skickat till sig kommer någon drunkna i pappersarbete. DHL, FedEx osv klarar detta galant, kan inte se varför tullmyndigheten och PostNord ska göra detsamma.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nope, men då åker du på alla administrativa avgifter.
Om du sedan tar in två hundra pennor eller stora kvantiteter kommer nog någon att titta till dig skall du se. Men som privatperson så betalar du bara för lathet - än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag har inte underlåtit någonting, importdeklarationen finns på paketet och tullen får göra vad de vill med den. Ska man anmäla varenda paket som man får skickat till sig kommer någon drunkna i pappersarbete. DHL, FedEx osv klarar detta galant, kan inte se varför tullmyndigheten och PostNord ska göra detsamma.

Exportdeklarationen som finns på paketet, importdeklarationen görs i ditt namn av ombudet och om ombudet missar att göra det är det en oförtullad och således odeklarerad vara som du underlåtit anmäla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du vill alltså bryta mot lagen?

Det är väl inget brott om man betalar i efterhand, och då tillkommer väl inga avgifter, så då kan de skicka sin faktura på 2.5kr (där bara portot kostar mer än vad de får in), skulle ju nästan vara lite komiskt.

Det handlar ju om att slippa postnords helt onödiga avgift, inte slippa momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Om du nu ska vara paragrafryttare så ska jag berätta för dig att för att det skall räknas som ett brott så måste det finnas uppsåt. Att importera varor är inget brott men att medvetet smuggla varor är ett brott. Eftersom jag antar att myndigheterna sköter sitt jobb så ska mina varor bli genomgångna av tullen/posten och staten kan ta ut vilka avgifter de vill. Om de struntar i detta är inget jag kan kontrollera eller bry mig om. Finns ingen som helst chans att brott kan styrkas.

Jämför detta med tex att jag köper en vara utanför EU och tar den själv genom tullen och går genom den röda zonen men tullpersonalen ändå vinkar förbi mig för att de är slöa.

Inget uppsåt = inget brott så bara lägga ned storebrorsfasonerna och sluta trolla.

Och uppsåtet du har är uppenbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@Petterk: Nope, men då åker du på alla administrativa avgifter.
Om du sedan tar in två hundra pennor eller stora kvantiteter kommer nog någon att titta till dig skall du se. Men som privatperson så betalar du bara för lathet - än så länge.

Tullverket tar inga administrativa avgifter för att du anmäler att det blivit fel och rättar till efter du mottagit varan. Om speditören tulldeklarerar varan korrekt och tar sin speditionsavgift har du inte underlåtit lämna några uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Exportdeklarationen som finns på paketet, importdeklarationen görs i ditt namn av ombudet och om ombudet missar att göra det är det en oförtullad och således odeklarerad vara som du underlåtit anmäla.

Om tullen missar att förtulla en vara så är det upp till dom, min intention är fortfarande att betala moms och jag ska inte behöva vara någon jurist för att själv leta reda på hur det går till. Dessutom har jag inte sett någonstans en tidsgräns på när momsen ska betalas in. Dvs har inget brott begåtts om jag fortfarande har som avsikt att betala in momsen.

Lagen går att tyda på många sätt och att öppet säga i en tråd att man begår lagbrott om man inte sköter importdeklarationen självt är bullshit, vad jag vet finns ingen dom som används som praxis där en privatperson "glömt" betala momsen på en enskild beställning. De domar som finns är uppenbara försök till smuggling i större skala och även dessa fall är sällsynt att de går till rätten om momsen betalas in vid upptäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och uppsåtet du har är uppenbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid uppsåt att betala momsen, att myndigheterna är tröga och inte gör sitt jobb är inte mitt fel. Mitt samvete är rent och inget brott begås. Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

Tror du missar hur det fungerar @Jompa79 och därför missar poängen, det är ditt eget ansvar att se till att deklarationen blir gjord och skatter och eventuell tull betalas. Paketen passerar inte någon myndighet ens. Begår ditt tullombud fel så är det inte någon myndighet som gjort fel eller någon annans ansvar än ditt egna. Sen har jag inte påstått att de tänkt börja åtala så ringa tullbrott, utan jag skrev att de troligen inte gör det. Det är däremot ingen garanti, oavsett om man medvetet begått fel eller begår fel pga okunskap. Att man kan rätta till det betyder inte att det är fullständigt riskfritt, då hade i så fall ingen blivit dömd för skattebrott heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du missar hur det fungerar @Jompa79 och därför missar poängen, det är ditt eget ansvar att se till att deklarationen blir gjord och skatter och eventuell tull betalas. Paketen passerar inte någon myndighet ens. Begår ditt tullombud fel så är det inte någon myndighet som gjort fel eller någon annans ansvar än ditt egna. Sen har jag inte påstått att de tänkt börja åtala så ringa tullbrott, utan jag skrev att de troligen inte gör det. Det är däremot ingen garanti, oavsett om man medvetet begått fel eller begår fel pga okunskap. Att man kan rätta till det betyder inte att det är fullständigt riskfritt, då hade i så fall ingen blivit dömd för skattebrott heller.

Då går våra åsikter isär, paketet passerar PostNord som ska ha på uppdrag av tullverket att sköta importdeklarationer och förtulla paket. Så det går genom myndigheter indirekt och detta fungerar utmärkt med DHL tex. Att PostNord tillsammans med tullverket failar är inte mitt ansvar, att själv hålla reda på moms på allt skit man köper är en heltidstjänst och inget jag sysslar med, isf tänker jag fakturera tillbaks all den tiden det tar.
Betalar du in fortkörningsböter till polisen själv varje gång du kör för fort?

Permalänk
Medlem

@Jompa79:
I slutändan är du ansvarig för att betala ev tull samt moms -oavsett vad andra gör. Om det blir fel kan du reklamera tjänsten någon tagit betalt för att genomföra. Det egna ansvaret är svårt att undfly och "för att alla andra gör så" brukar sällan hjälpa som ursäkt när man blir påkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Då går våra åsikter isär, paketet passerar PostNord som ska ha på uppdrag av tullverket att sköta importdeklarationer och förtulla paket. Så det går genom myndigheter indirekt och detta fungerar utmärkt med DHL tex. Att PostNord tillsammans med tullverket failar är inte mitt ansvar, att själv hålla reda på moms på allt skit man köper är en heltidstjänst och inget jag sysslar med, isf tänker jag fakturera tillbaks all den tiden det tar.

Nej, de har uppdraget av mottagaren att göra importdeklarationen – därför de tar ut en avgift för det. Mot Tullverket har de andra åtaganden. Det är ingen åsikt, utan en bild av verkligheten som inte stämmer. Det är inte någon annans ansvar än ditt egna att du följer de lagar som gäller, och det finns ingen lag som säger att du kan ge dig själv trafikböter precis som du inte kan åtala dig själv för tullbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Inte svårt att läsa själv på tullverkets sida vad det är som gäller...

Betala tull och moms
Här får du veta hur du går till väga för att betala tull, moms och eventuellt andra avgifter för varor som du handlar på nätet.

Om du har köpt en vara på nätet från ett land utanför EU via exempelvis Wish eller Alibaba ska du alltid betala moms för den varan. Om värdet på din försändelse är över 1 500 kronor ska du även betala tull för varan.

Om du upptäcker på ditt kvitto eller din faktura att du inte har fått möjlighet att betala tull eller moms ska du meddela Tullverket. Då hjälper vi dig att räkna ut vad du ska betala och skickar ut en räkning så att du får en chans att göra rätt för dig.

Samma sak gäller oavsett om det är Postnord eller ett kurirföretag som har transporterat din vara.

Meddela Tullverket genom att skicka ett mejl eller brev till oss och berätta vad som är fel och vilket företag som har transporterat din vara. Skicka även med underlag som vi kan utgå ifrån, till exempel kvitton och fakturor, digitalt eller i pappersform.

Mejla tullverket@tullverket.se eller skicka ditt brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Meddela inom tre år
Du kan meddela Tullverket om att tullavgiften eller momsen inte är betald inom tre år från den dag då din vara kom in i Sverige.

Ett brott att inte anmäla
Att inte anmäla eller deklarera varor som du importerar till Sverige är olagligt och kan vara ett brott enligt smugglingslagen.

Uppdaterad: 2018-02-16

Källa: http://tullverket.se/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb0074...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, de har uppdraget av mottagaren att göra importdeklarationen – därför de tar ut en avgift för det. Mot Tullverket har de andra åtaganden. Det är ingen åsikt, utan en bild av verkligheten som inte stämmer. Det är inte någon annans ansvar än ditt egna att du följer de lagar som gäller, och det finns ingen lag som säger att du kan ge dig själv trafikböter precis som du inte kan åtala dig själv för tullbrott.

Konstigt då att Magda & co inte anklagat köparna för att göra fel utan PostNord och tullverket. Om de strular så kan inte momsen tas ut vilket har skett nu. Ansvaret är helt på dom tills vidare. Lite samma som om du får en trafikbot med fel datum på, då rivs den om man överklagar.
Du kan aldrig bli fälld om du struntar i att anmäla momsen själv så länge du inte hade uppsåt från början att strunta i det, dvs smuggling. Att gorma om brott i denna tråd är bara översitteri och trollande. Verkligen är som den är utan domar som praxis även om lagboken säger nått annat.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Dessutom har jag inte sett någonstans en tidsgräns på när momsen ska betalas in.

Skrivet av Tullverket:

Du kan meddela Tullverket om att momsen inte är betald inom tre år från den dag då din vara kom in i Sverige.

Källa

Preskriptionstiden på ringa tullbrott verkar dock vara två år, så jag förstår inte hur man kan ges tre år att meddela Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Preskriptionstiden på ringa tullbrott verkar dock vara två år, så jag förstår inte hur man kan ges tre år att meddela Tullverket.

Haha, perfekt, ytterligare ett kryphål som myndigheterna gett ut. Ja, då var det löst, man kan begå brott genom att medvetet vänta att betala in men det preskriberas ändå.
Lysande, bara tomtar som jobbar på dessa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Konstigt då att Magda & co inte anklagat köparna för att göra fel utan PostNord och tullverket. Om de strular så kan inte momsen tas ut vilket har skett nu. Ansvaret är helt på dom tills vidare. Lite samma som om du får en trafikbot med fel datum på, då rivs den om man överklagar.
Du kan aldrig bli fälld om du struntar i att anmäla momsen själv så länge du inte hade uppsåt från början att strunta i det, dvs smuggling. Att gorma om brott i denna tråd är bara översitteri och trollande. Verkligen är som den är utan domar som praxis även om lagboken säger nått annat.

Det räcker med att du underlåtit anmäla varan enligt smugglingslagen som sagt.

Att speditören gör fel är inte samma sak som att du inte gör fel. De har andra lagar och förordningar att förhålla sig till, och det gör inte att ansvaret för moms är deras. Tycker det är rätt uppenbart att du inte brytt dig om varken lagen eller domarna och inte vet vad de säger, och nej det finns ingen friande praxis från något mål. Sen har jag som sagt inte gormat om att du blir dömd för brott.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Jompa79:

Haha, perfekt, ytterligare ett kryphål som myndigheterna gett ut. Ja, då var det löst, man kan begå brott genom att medvetet vänta att betala in men det preskriberas ändå.
Lysande, bara tomtar som jobbar på dessa ställen.

Eller så är det så att du har tre år på dig att meddela tullverket att du vill betala din moms. Om du efter tre år inte gjort det, det är då du har brutit mot lagen. Därefter gäller två års preskiberingstid i så fall...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det räcker med att du underlåtit anmäla varan enligt smugglingslagen som sagt.

Att speditören gör fel är inte samma sak som att du inte gör fel. De har andra lagar och förordningar att förhålla sig till, och det gör inte att ansvaret för moms är deras. Tycker det är rätt uppenbart att du inte brytt dig om varken lagen eller domarna och inte vet vad de säger, och nej det finns ingen friande praxis från något mål. Sen har jag som sagt inte gormat om att du blir dömd för brott.

99% av de som köper småprylar på Alibaba har en aning om importdeklarationer osv. Okunskap är ingen ursäkt men det kommer ändå sluta med att det inte fanns något uppsåt att smuggla. Ingen vettig åklagare slösar sin tid på detta när dessutom en anklagad bara kan anmäla momsen i efterhand för att slippa alla anklagelser (3 år på sig).

Permalänk
Medlem

Preskriptionstiden för grövre fall bör vara fem år, vilket stämmer överens med hur länge företag måste behålla dokumentation/handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

99% av de som köper småprylar på Alibaba har en aning om importdeklarationer osv. Okunskap är ingen ursäkt men det kommer ändå sluta med att det inte fanns något uppsåt att smuggla. Ingen vettig åklagare slösar sin tid på detta när dessutom en anklagad bara kan anmäla momsen i efterhand för att slippa alla anklagelser (3 år på sig).

Du missar fortfarande poängen, det är inte en fråga om uppsåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Eller så är det så att du har tre år på dig att meddela tullverket att du vill betala din moms. Om du efter tre år inte gjort det, det är då du har brutit mot lagen. Därefter gäller två års preskiberingstid i så fall...

Detta är väldigt luddigt. Preskiberingstiden skall gälla från det datumet brottet begicks, dvs om jag har för avsikt att inte betala moms alls från första början gäller datumet då jag hämta ut varan. Tullverket kan inte kolla detta först efter 3 år och då är brottet preskiberat. Hur man än vänder på det så blir det omöjligt att åtala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du missar fortfarande poängen, det är inte en fråga om uppsåt.

Jo, då det krävs uppsåt för att kunna styrka brott. Ingen vet att man måste maila tullverket och sitter kanske och väntar på en räkning. De vill betala moms och har inget uppsåt att smuggla dvs inget brott kan styrkas.