Postnord öppnar nytt tullager för importpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Du får även betala avsändarlandets moms utöver svensk moms om du använder den typen av tjänst. ...

Men avsändarlandets skatt ska man väl kunna få tillbaka?
På samma sätt som man kan få tillbaka skatten när man åker utomlands (utanför EU) och handlar i en butik för att sedan på flygplatsen fylla i exporthandlingar som ger pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Men avsändarlandets skatt ska man väl kunna få tillbaka?
På samma sätt som man kan få tillbaka skatten när man åker utomlands (utanför EU) och handlar i en butik för att sedan på flygplatsen fylla i exporthandlingar som ger pengarna tillbaka.

Gäller bara vissa affärer (i vissa länder till att börja med) och om du åker dit och handlar i egen person. Säljer någon en vara via postorder till en adress i sitt egna land kan du inte få tillbaka något, då är varan omsatt inom landet.

Permalänk
Medlem

Om man själv betalar in momsen till skatteverket på sitt paket från Aliexpress som kostar 10kr, har de fortfarande rätt att ta ut den här avgiften?
Om det är så att man kan häva deras 75kr avgift genom att betala in 2-3kr till skattekontot och skriva en notering i sin deklaration så kommer Postnords statsning att bli väldigt kostsam för dem.
Det enda som hindrar är allt krångel det innebär och allt porta man måste betala för att få rätt att hämta ut sitt paket utan avgift eller kräva avgiften åter.

Den här avgiften är ju bara ett sätt för postnord att försöka komma runt problemet att de inte får tillräcklig ersättning för att leverera de här billiga paketen. Om de hade fått det så hade de inte varit översvämmade av paket som de inte kan leverera i tid för de skulle ha råd att skala upp verksamheten efter mängden.
Det skulle inte förvåna mig om postnord betalade sina konkurrenter att dra igång den s.k. "debatten" i media som ledde till den här avgiften.
Läser man valfri stor svensk dagstidning så märker man att en betydande del av de sponsrade fejkartiklarna är betalade av postnord.
T.ex. betalar statliga postnord skattefinansierade tidningen SVD för massor av sponsrade artiklar som säger hur bra postnord är.
Skattepengar i kretslopp.

Permalänk
Medlem

@SBeaver

Du kan inte göra importdeklarationen själv som privatperson. Som företag så gäller andra avgifter, och du kan använda dig av andra tullombud än PostNord. Du kan inte deklarera moms som privatperson.

Konspirationsteorierna är ogrundade, det är tydligt att PostNord inte ville följa lagen och hoppades slippa att göra det.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Men avsändarlandets skatt ska man väl kunna få tillbaka?
På samma sätt som man kan få tillbaka skatten när man åker utomlands (utanför EU) och handlar i en butik för att sedan på flygplatsen fylla i exporthandlingar som ger pengarna tillbaka.

Det är möjligt att du kanske kan momsregistrera dig själv i utlandet och på så vis få tillbaka pengarna genom den utländska skattemyndigheten. Jag tar för givet att detta är alltför krångligt och tidsödande och kostsamt för att löna sig för en privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är möjligt att du kanske kan momsregistrera dig själv i utlandet och på så vis få tillbaka pengarna genom den utländska skattemyndigheten. Jag tar för givet att detta är alltför krångligt och tidsödande och kostsamt för att löna sig för en privatperson.

Fast registrerar du en exportfirma i t.ex. Japan, betalar du inte då konsumtionsskatten på inköpen dit hur som helst?

Enda sättet jag kan komma och tänka på att man ska slippa det i Sverige är om man importerar något som aldrig lämnar tullagret för att sen vidareexportera det till tredje land utan att förtulla varan (momsa) i Sverige.

Enda sättet att göra som @Olle P föreslår är om du betalar någon som reser till Japan att gå och handla varan på en affär som är registrerad för att erbjuda utländska medborgare återbäring på momsen. För att sen ta hem varan i bagaget då.

Alternativt att man registrerar en firma som kan köpa in varan till grossistpris hos dist/tillverkare och ordnar med direktexporten via firman. Gör man nog inte för att slippa de där 8 %:en på någon enskild vara.

Permalänk
Medlem

@Petterk: @Kommenterande:
Jag missuppfattade nog grundpremissen.

Uppfattade som att första steget är att olika butiker skickar inrikes försändelser till samma mottagare (A), och då tar ut lokal försäljningsskatt.
A exporterar sedan hela bunten i en försändelse utomlands till mottagare B. B får betala då skatt i sitt land, men skatten som togs ut i det första steget bör på något sätt kunna återbetalas (med viss byråkrati och eventuellt tillkommande avgifter).

Om första steget i stället är export och det andra inrikes distribution blir det aldrig frågan om beskattning i ursprungslandet.

Permalänk
Medlem

Fyndiq kommer skicka sina paket genom nederländerna.
Fast Aliexpress, Wish etc funkar väll lite annorlunda med enskilda företag medans fyndiq mer är ett "ombud"

I vilket fall så skulle jag köpa en större mängd saker från samma säljare för att betala så lite "hanteringsavgift" som möjligt istället för att köpa en och en.

75:- per vara som kostar tex 100:- är ju ganska absurt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Fyndiq kommer skicka sina paket genom nederländerna.
Fast Aliexpress, Wish etc funkar väll lite annorlunda med enskilda företag medans fyndiq mer är ett "ombud"

I vilket fall så skulle jag köpa en större mängd saker från samma säljare för att betala så lite "hanteringsavgift" som möjligt istället för att köpa en och en.

75:- per vara som kostar tex 100:- är ju ganska absurt.

Importera varor har Fyndiq kunnat göra hela tiden och det är inte att gå runt avgifter vid direktimport. Tar de emot varan i Nederländerna så importerar de varan där, och importerar de i bulk (eller varor/försändelser värda mer än 22 EUR) så betalar de för sina tullombud i Nederländerna. Moms måste de ta ut vilket som, men gör inte det enligt egen utsago.

Det de talar om är ett olagligt upplägg som betyder bokföringsbrott för den Nederländska partnern. Fyndiqs VDs grandstanding är alltså att stödja brottslighet.

Så fort något har importerats till EU så är omsättningen i EU och ska betala moms här. Varan transporteras i praktiken från Nederländerna till Sverige, efter att ha importerats i Nederländerna. Självklart kommer skattemyndigheterna vara intresserade när uppdragsgivaren är ett företag i EU. De som handlar på Fyndiq ser ju inte vem de handlar av, men har Fyndiq ens kört direktimport? De lovar ju 1-5 dagars leverans på allt.

Permalänk

Life finds a way!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast registrerar du en exportfirma i t.ex. Japan, betalar du inte då konsumtionsskatten på inköpen dit hur som helst?

Enda sättet jag kan komma och tänka på att man ska slippa det i Sverige är om man importerar något som aldrig lämnar tullagret för att sen vidareexportera det till tredje land utan att förtulla varan (momsa) i Sverige.

Enda sättet att göra som @Olle P föreslår är om du betalar någon som reser till Japan att gå och handla varan på en affär som är registrerad för att erbjuda utländska medborgare återbäring på momsen. För att sen ta hem varan i bagaget då.

Alternativt att man registrerar en firma som kan köpa in varan till grossistpris hos dist/tillverkare och ordnar med direktexporten via firman. Gör man nog inte för att slippa de där 8 %:en på någon enskild vara.

Jag tror att lösningen ser ut så här: Jag bildar ett japanskt bolag, "Kommenterande G.K.", som köper varorna. Företaget Kommenterande G.K. får då betala japansk moms (konsumtionsskatt) på 8%. Jag köper sedan varorna av Kommenterande G.K. som skickar dem till Sverige (t.ex. genom att använda någon mellanhand i Japan). Företaget Kommenterande G.K. kan nu kräva tillbaka den japanska momsen av japanska staten.

Jäkligt byråkratiskt och inte värt det för enstaka varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att lösningen ser ut så här: Jag bildar ett japanskt bolag, "Kommenterande G.K.", som köper varorna. Företaget Kommenterande G.K. får då betala japansk moms (konsumtionsskatt) på 8%. Jag köper sedan varorna av Kommenterande G.K. som skickar dem till Sverige (t.ex. genom att använda någon mellanhand i Japan). Företaget Kommenterande G.K. kan nu kräva tillbaka den japanska momsen av japanska staten.

Jäkligt byråkratiskt och inte värt det för enstaka varor.

Nej så fungerar inte mervärdesskatt, företag är inte befriade utan de kvittar bara momsen från inköp mot momsen från försäljning. Vid försäljning till utlandet så tas ingen moms ut, men du har ju fortfarande betalat för momsen vid köpet.

Så länge det är en mervärdesskatt som läggs på vid all försäljning (som här och i Japan) är det så det fungerar. Finns alltså ingen anledning till exportfirman om de inte kan få grossistpriser (lägre pris än om du skulle köpa privat i Japan) direkt från dist eller tillverkare, och kan du det kan du säkert få de att exportera varan direkt till utlandet. Försäljning till din exportfirma är omsättning inom landet.

Permalänk
Medlem

Sjukt att införa detta på så kort varsel. Är varken hållbart eller rättvist. Som vanligt av Postnord, ogenomtänkt...
Man får ju bara lust att beställa 1000 separata paket tandpetare â 5cent och inte hämta ut dem som tack...

Permalänk

jag har 3 försändelser som kom till Sverige efter 23 igårkäll, men före midnatt. bara att hålla tummarna att dom inte fular sig och kräver avgift för dom ändå

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

jag har 3 försändelser som kom till Sverige efter 23 igårkäll, men före midnatt. bara att hålla tummarna att dom inte fular sig och kräver avgift för dom ändå

Jag tror att det som spelar roll inte är vilken dag de kom till Arlanda/Toftanäs utan vilken dag de passerar tullen. Om planet landade kl. 23 igår, kanske de först passerade tullen idag.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att det som spelar roll inte är vilken dag de kom till Arlanda/Toftanäs utan vilken dag de passerar tullen. Om planet landade kl. 23 igår, kanske de först passerade tullen idag.

paketen passerar inte tullen. Det är ju postnord som sköter allt, ser dom något misstänkt då tar dom det åt sidan och ger till tullen.
om inte tullen är på besök med narkotikahundar.

PostNord gick ut med att det hade med när försändelsen anländer, och när dom har ankomstscannat då bör jag ju vara safe

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

paketen passerar inte tullen. Det är ju postnord som sköter allt, ser dom något misstänkt då tar dom det åt sidan och ger till tullen.
om inte tullen är på besök med narkotikahundar.

Postnord har några anställda på utrikesterminalen som sköter förtullning och som ofta kallas för "tullen" trots att de inte jobbar för Tullverket, och det är alltså dessa jag avsåg. Narkotikahundarna och de som håller i kopplet jobbar dock för Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Sjukt att införa detta på så kort varsel. Är varken hållbart eller rättvist. Som vanligt av Postnord, ogenomtänkt...
Man får ju bara lust att beställa 1000 separata paket tandpetare â 5cent och inte hämta ut dem som tack...

Och göra ett brott? Det är ju betydligt mer genomtänkt.

Det är dessutom inte PN som tvingat igenom detta på eget bevåg utan man har tvingats mer eller mindre av en lag som kom till redan 1992. En lag som PN lyckats krypa undan fram tills nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och göra ett brott? Det är ju betydligt mer genomtänkt.

Det är dessutom inte PN som tvingat igenom detta på eget bevåg utan man har tvingats mer eller mindre av en lag som kom till redan 1992. En lag som PN lyckats krypa undan fram tills nu.

Undrar om inte Kina är de som drabbas hårdast av att grejerna åker tillbaka, mycket är skickat från falska avsändaradresser och China Post måste ju göra något med alla varor de får tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Undrar om inte Kina är de som drabbas hårdast av att grejerna åker tillbaka, mycket är skickat från falska avsändaradresser och China Post måste ju göra något med alla varor de får tillbaka.

Hur vet du att adressen är falsk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och göra ett brott? Det är ju betydligt mer genomtänkt.

Det är dessutom inte PN som tvingat igenom detta på eget bevåg utan man har tvingats mer eller mindre av en lag som kom till redan 1992. En lag som PN lyckats krypa undan fram tills nu.

Har du läst lagboken baklänges Xinpei? Vad snackar du om? Vadå brott? Sen när är det olagligt att beställa? 1 mars?

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

Har du läst lagboken baklänges Xinpei? Vad snackar du om? Vadå brott? Sen när är det olagligt att beställa? 1 mars?

Det är olagligt för Postnord att släppa igenom försändelsen utan att ta ut moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är olagligt för Postnord att släppa igenom försändelsen utan att ta ut moms.

Knappast mitt problem. Men det lönar nog sig inte att ta moms på försändelser som deklareras under en viss summa. Definitivt inte rätt att ta 75kr i administrations avgift på allt helt plötsligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är olagligt för Postnord att släppa igenom försändelsen utan att ta ut moms.

Beställer man 1 tandpetare så blir momsen 0 kr. Då kan man släppa igenom paketet eller borde göra så.
Fast mer Postnords dåliga ekonomi så vill de säkert ta ut 125 kr per tandpetare ändå.

Permalänk
Medlem

Jag vänder mig främst till @petterk här då du verkar ha mest koll på detta med postgång, tull osv.
Vet du vilken momssats som gäller för ett land utanför eu's momsområde? Har köpt en vara via Ebay nyligen från Jersey och insåg detta nyss, blir en läxa om det blir ett påslag. Men vet du om det är 25% eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag vänder mig främst till @petterk här då du verkar ha mest koll på detta med postgång, tull osv.
Vet du vilken momssats som gäller för ett land utanför eu's momsområde? Har köpt en vara via Ebay nyligen från Jersey och insåg detta nyss, blir en läxa om det blir ett påslag. Men vet du om det är 25% eller vad?

Momsen är samma som om du köper varan inom landet. Det kan tillkomma tull på vissa varor, men vid privatimport tas inte elektronikskatten ut istället och den mesta elektroniken har ingen tull eller har en låg tull och beroende på värde då, men alkohol, tobak och parfym beskattas direkt då de två första är specialfall då du ska betala punktskatten. Mat och böcker (samt mindre antal andra kategorier) som har lägre momssats annars är det generellt sett 25 %. Jersey räknas som vilket tredjeland som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Momsen är samma som om du köper varan inom landet. Det kan tillkomma tull på vissa varor, men vid privatimport tas inte elektronikskatten ut istället och den mesta elektroniken har ingen tull eller har en låg tull och beroende på värde då, men alkohol, tobak och parfym beskattas direkt då de två första är specialfall då du ska betala punktskatten. Mat och böcker (samt mindre antal andra kategorier) som har lägre momssats annars är det generellt sett 25 %. Jersey räknas som vilket tredjeland som helst.

Tack för informationen, är jag inställd på 25%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för informationen, är jag Inställd på 25%

Jersey ingår ju för övrigt i tullunionen, så punktskatter för alkohol och tobak gäller (samt vissa regler för att importera dessa) men i övrigt är det ju tullfritt. Finns ju för den delen länder/territorier utanför tullunionen som har handelsavtal med EU som innebär att tullar lyfts på olika områden också. Där skiljer det från land till land. Här behöver man bara tänka på momsen och speditionsavgiften, där fungerar det som vilket tredjeland som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jersey ingår ju för övrigt i tullunionen, så punktskatter för alkohol och tobak gäller (samt vissa regler för att importera dessa) men i övrigt är det ju tullfritt. Finns ju för den delen länder/territorier utanför tullunionen som har handelsavtal med EU som innebär att tullar lyfts på olika områden också. Där skiljer det från land till land. Här behöver man bara tänka på momsen och speditionsavgiften, där fungerar det som vilket tredjeland som helst.

Återigen, tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ju för den delen länder/territorier utanför tullunionen som har handelsavtal med EU som innebär att tullar lyfts på olika områden också. Där skiljer det från land till land. Här behöver man bara tänka på momsen och speditionsavgiften, där fungerar det som vilket tredjeland som helst.

Tänk på att tullfriheten beror på var produkten tillverkats, inte vilket land den skickas från! Enligt EES-avtalet kan många norsktillverkade produkter importeras tullfritt. Om du skickar något tillverkat i Kina till Norge och sedan skickar produkten från Norge till Sverige, är det inte tullfritt. Eventuellt kan du dock få tillbaka eventuell norsk tull som betalades vid införsel till Norge.

Skickas något från Jersey tas det aldrig ut tull (inte ens om produkten tillverkats utanför Europa) eftersom Jersey ingår i EU:s tullunion.