AMD Ryzen 7 2700X "Pinnacle Ridge" hittar ut på webben

Permalänk
Avstängd

Roliga är att enkeltrådad prestanda skall vara märkbart förbättrad och nära Intels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, men tjatigt som fan att dag efter annan höra att tandkrämen är så dålig och allt blir jättevarm, när så inte är fallet.
Ja, vi vet alla att lödd, är bättre, men det betyder inte att tandkrämen är oduglig.
För en som nöjer sig med 5ghz så är det inget problem, men kanske den enstaka procenten som ska upp extremt högt. Då finns delid som ett vettigt alternativ.

Fast det är ju lögn. Har deliddat 2st 8700k och min personliga kör 5,3ghz på 1.36v och den jag delidda igår 1.35v på 5ghz. Tempsen var uppe i 99 grader med kraken x62 i syntetiska tester och efter delid ca 72grader.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Stora kostnaden för de flesta är stabilitet(cause unreliable operation), detta även om det är en Xeon Platinum för över 100 000kr. https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Men kör man crap hårdvara rakt igenom och inte det minsta bryr sig om pålitlighet, ja varför ska man då hänga upp sig på att cpun går lite varm? Troligen gör ens grafikkort samma sak..

Har rack fyllt med 1u maskiner med dual socket xeon på jobbet (ingen ovanlig kombination)... Hur svalt tror du dom går? Kan säga att de går varmare än många konsumentprylar. Inte för att jag bryr mig, har 24/7 support på allt ändå (vilket de flesta har i professionella sammanhang), antar att DELL/HP iaf har lite koll på vad dom sysslar med...

Vår maskinpark är på 50+ rack, och kan säga att jag i princip aldrig har problem med hårdvara. Oftast byts det för de är för långsamt innan något dör, och om något dör är det PSU eller HDD.

Permalänk
Avstängd

Spännande tider, och fasiken så högt de satt klocken på denna Som ändå inte är creme de la creme-varianten, om detta är valid information.
Fan vad gött mos AMD, kötta på, länge leve konkurrensen!

Kommer att bli riktigt spännande att se vart 1800 samt 1800X hamnar i klockhastighet!
Och det enda som saknas nu är att få se enkeltrådsprestanda, än om jag inte räknar med något underverk, men ändå spännande

Får f ö se om jag inhandlar en ur denna generation även, eller om jag väntar tills Zenare zläpp, haha
Än om jag tror att det blir en ur denna generation som släpps

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

1.42v? pfft, mitt X Hero tyckte att 1.648v var en okej spänning för 4.7Ghz...
Lite småbrun i byxorna efter det bara.

Jag körde min 1600x på 1.7 volt @ 4.4GHz och den gick svalt och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror du är för optimistisk, men man får hoppas.

Ett problem jag ser med datorteknik är att ens behov av datorkraft för varje år ökas, Ryzen 2 kommer då bli ett väldigt litet prestandaförbättring emot föregående år. Nu kommer det väl nästa månad nytt grafikkort Nvida Ampere och då kanske Gamers får den prestandaökning de önskar, men alla vi andra?

Bortsett från fps counters och benchmark så tro jag knappt man kommer märka någon större skillnad, men man får tacka för att det åtminstone ej står still.

Och datorkraften KOMMER att ökas med Ryzen 2. Även om det kanske är minimal skillnad. Det är ungefär liknande hopp som Intel gjorde mellan varje generation fram till Ryzen släpptes.

Skrivet av anon200632:

Jag körde min 1600x på 1.7 volt @ 4.4GHz och den gick svalt och fint.

Det slitaget dock..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag tror du är för optimistisk, men man får hoppas.

Ett problem jag ser med datorteknik är att ens behov av datorkraft för varje år ökas, Ryzen 2 kommer då bli ett väldigt litet prestandaförbättring emot föregående år. Nu kommer det väl nästa månad nytt grafikkort Nvida Ampere och då kanske Gamers får den prestandaökning de önskar, men alla vi andra?

Bortsett från fps counters och benchmark så tro jag knappt man kommer märka någon större skillnad, men man får tacka för att det åtminstone ej står still.

Tycker jag är ganska återhållsam när det praktiskt taget är samma cpu vi pratar om
2700x ligger på 3700mhz/4100 turbo
1800x ligger på 3600mhz /4000 turbo där har man 100/100 mhz extra till 2700x
sen optimerar man några % 150-200 mhz är ganska logisk ökning i 5% regionen eller så
och pga optimering kan man säkert jaga några mhz extra genom xfr och få lite extra boost 100mhz +

Kollar man läkta siffror på 2600 vs 1600 som man inte vet stämmer sägs det ligga en 15% prestanda ökning på 200mhz bump som i det här fallet är 7.5% på 100mhz bump så är nog rätt realistiskt och sen är frågan vad en 1000mhz minnes bump gör och hur optimerad nya chipseten är och ryzen älskar minnes hastighet och svarar bra på det så är några % där med

Problemet är nog mer att vi tror oss behöva mer datorkraft varje år och sett till spel för en medelgamer klarar min cpu 60fps i gta-v och större titlar och det är en dualcore med HT som klarar maxxa ett 1060 som ryzen 1200 gör och 1300x/2200g/8100 hanterar ett gtx 1070 ganska väl i dom flesta titlar i 1080p och riktigt bra i 1440p och det är som du säger ganska orelevant med mer cpu prestanda och i dom flesta datorer är det helt onödigt med mer än 4 kärnor sett till spel

Men mer prestanda på ny gen är i vilket fall lite roligt att spåna på och min hjärna börjar arbeta fram variabler som kanske kan vara realistiska eller helt åt helvete men tror det är ganska rimlig uppskattning och om man behöver prestandan eller inte lämnar jag åt köparen men det är ändå lite roligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är nog mer att vi tror oss behöva mer datorkraft varje år

Jag vill påstå att alla använder sig av mer datakraft för varje år, men att denna inte ligger lokalt hos dem.

Skrivet av lord_vasagos:

Och sett till spel för en medelgamer klarar min cpu 60fps i gta-v och större titlar och det är en dualcore med HT som klarar maxxa ett 1060 som ryzen 1200 gör och 1300x/2200g/8100 hanterar ett gtx 1070 ganska väl i dom flesta titlar i 1080p och riktigt bra i 1440p

Hur bra din cpu klarar sig beror på dina laster, det går ej göra generella uttalanden om vilken cpu som maxar en gpu. Jag kör min 7700K utan grafikkort för tillfället för vanlig desktop användning och den inbyggda gpun bottnar aldrig,

Skrivet av lord_vasagos:

och det är som du säger ganska orelevant med mer cpu prestanda och i dom flesta datorer är det helt onödigt med mer än 4 kärnor sett till spel

Att cpu-prestanda är orelevant har jag absolut inte påstått, marginell förbättring av något är dock främst för de som sitter med en benchmark eller ftps counters.
Jag är uppväxt på tiden då byte av hårdvara ska kännas direkt, man ska ej behöva ha en mätare som påstår att systemet nu är snabbare. Och man sitter där och häpnads över detta, vore det ej för mätaren så skulle märka skillnaden.

Vad som behövs för de flesta datorer så beror det på vad man menar med detta, trenden är att de flesta datorer enbart kör en webbläsare där 2 cores duger fint. För folk som jobbar med datorteknik så är begränsningen i antal kärnor ungefär den samma som hur mycket pengar man man kan göra av med. Problemet på datorsidan är dock IO som kan flaska.

Skrivet av lord_vasagos:

Men mer prestanda på ny gen är i vilket fall lite roligt att spåna på och min hjärna börjar arbeta fram variabler som kanske kan vara realistiska eller helt åt helvete men tror det är ganska rimlig uppskattning och om man behöver prestandan eller inte lämnar jag åt köparen men det är ändå lite roligt

Jag jobbar med väldigt många områden och inom typ alla är det så att man skulle vilja samla in mer data för att bearbeta, men man har ej råd med detta, får man 100 gånger så mycket datakraft så tar det inte många minuter att enbart konfigurera systemet och de är förbrukade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Så vad är "normala temperaturer"?

Gissar att dina vänner oroar sig väldigt mycket i onödan, eller sitter alla dessa med temperaturer som frekvent når 100°C?

För den som tror att temperaturer över någon påhittad godtycklig nivå är "farlig för kretsen", fundera varför CPUer i laptops i princip aldrig går sönder trots att de designmässigt väldigt frekvent slår i sin 100-105°C gräns. Det gäller i alla fall dyrare ultraportabla.

Throttla här är alltså att inte kunna hålla maximal turbo, så är absolut inget problem att regelmässigt ligga på säg 90°C. Använder en NUC som arbetsmaskin på jobbet, där är standardfläktkurvan ställd så att enheten är knäpptyst till 85°C och måltemperaturen under hård last ligger på 90-95°C. Den håller alltid maximala turbo, trots att den regelmässigt går på 100 % CPU last under väldigt långa stunder.

Ryzen är lite mer komplicerad. Verkar t.ex. som XFR knappt används efter 75°C. För någon som överklockar är det irrelevant då XFR ändå slås av då. Kretsen tål 95°C och vad jag hittar ska den kunna hålla turbofrekvenserna upp dit. Har lite svårt att mäta på mitt Ryzen-system, dels är det inte överklockat den R5-1600 som sitter i når i praktiken aldrig över 70°C. Dels saknar kärnan i Ubuntu 16.04 (blir uppgradering till 18.04 snart) stöd för att läsa av turbofrekvens (något som CPU själv styr), är bara basfrekvensen som syns.

Sedan är faktiskt frekvens en komponent i värmeutveckling. Effekten är linjärt proportionellt mot frekvens och kvadratiskt proportionell mot spänning. Strömmen är inte en oberoende variabel, den är helt fixerad av spänning samt kretsens genomsnittliga resistens (som är en komplicerad funktion av kretsens design och aktuell arbetslast).

Att ha en krets som tål väldigt hög temperatur utan att trottlar är i de flesta fall mer värt än skillnaden mellan TIM och lödd IHS.

Ett lite räkneexempel. Anta att omgivande temperatur är 25°C i chassit (kanske lite lågt, ju högre denna är ju större blir fördelen att låta kretsen gå varmare). Anta sedan ett basfall där man håller 75°C.

  • vid 85°C är kyleffekten 20 % högre, allt annat lika

  • vid 90°C är kyleffekten 30 % högre

  • vid 95°C är kyleffekten 40 % högre

  • vid 100°C är kyleffekten 50 % högre

Behövs alltså väsentligt mindre luftflöde / mindre kylfläns för att kyla en viss effekt om man höjer måltemperaturen på kretsen.

Men livslängden då??? Tja, den kanske minskar från 30 år till 27 år, vem bryr sig... Är ur den aspekten betydligt värre att höja vcore med 0,1 V än att höja temperaturen med 20°C.

Så dina vänner kan pusta ut, bättre att de oroar sig för något som faktiskt spelar roll än temperaturen på deras CPU

Värmen i sig är inget att bli hysteriskt över och har varit uppe med 8120 över 90c med skydden off och tror inte dom flesta som kör oc är jätte rädd för temp i sig själv men problemet är mer att det handikappar överklockning när kärna 1 ligger på 93c medans 2-4ligger på 80c pga dålig kontakt tex och är jävligt störande

Det är ett problem som kan lösas och på non oc modeller är det inte ett problem men på k störande som fan på vissa ex och är något Intel borde kunna bjuda till på med k modeller och om man betalar extra för att slippa en modell som dom inte handikappat multiplier på bör man kunna få nått extra för pengarna man betalar

Vist det kanske inte är ekonomiskt försvarbart från deras håll men nöjda kunder är inte en dum grej det heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@anon159643
Av det du skrivit nu i denna tråd, håller jag väldigt lite med dig om. I vissa fall fattar jag inte varför du gemför en cpu som är bra på trådad prestanda med en som inte är så bra på IPC. Vi alla AMD nördar vet att den är ok och bra, men inte bäst på IPC. Du byter samanhang. AMD är inte ifatt IPC elelr MHz men dinna påståenden känner jag skadar amd snarare än hjälper i nenna diskussion.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Fast det är ju lögn. Har deliddat 2st 8700k och min personliga kör 5,3ghz på 1.36v och den jag delidda igår 1.35v på 5ghz. Tempsen var uppe i 99 grader med kraken x62 i syntetiska tester och efter delid ca 72grader.

99 grader på 1.35v är nog snarare skit bakom spakarna/ måndagsex. Min behöver 1.36 för att vara stabil i 5ghz och har aldrig passerat 85 grader i stresstest. Dock inte samma kylare.

Permalänk

Hoppas 15% som wccftech säger stämmer för då blir det en fin uppgradering mot förra versionen!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Varför skulle jag skämta?

Jag monterat runt 10-15x 8700k och 99.99 % fallen är BIOS och autoboost av vcore inget annat.

Eller att folk har sämsta luftflöde någonsin.

Den enda CPU jag tycker va riktigt skit va 4670k och 4770k.

Intressant. Kan du berätta mera varför?

Det enda jag hade problem med var att cores 0-1 var alltid 5-7 grader varmare än 2-3.
hade 4670k 4x4400Mhz 1,27V DDR3 2400Mhz SSD evo 950
nu har jag 8350k 4x4830Mhz 1,33V DDR4 3200Mhz M2 evo960

JAG MÄRKER KNAPPT NÅGON SKILLNAD PÅ PRESTANDAN och tror mest på att det beror mest på diskarna. Superpi (säger mycket om IPC) sjönk från 8.1 till 7,6s. Men nu har jag 2 fläktar som kör 400-500bpm OK, vattenkylning rules!! (Tystnaden är underbar då man har 31-35 dbl hemma och datorn är på!!)

Så skulle vara intressant dina erfarenheter varför 4670k 4770k var skit. Mitt ex var jag riktigt nöjd med.

En annan sak som en överklockare som du kan besvara är varför 48x100 är inte stabilt vid 1,35
men 47x102,7 är 100% stabilt vid redan vid 1.33 (kan vara t.o.m lägre V som räcker har inte testat mer)
Och det är en riktigt dålig 8350 som jag har. 49x100 funkar inte ens vid 1.40.

CPU VALIDATION

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Värmen i sig är inget att bli hysteriskt över och har varit uppe med 8120 över 90c med skydden off och tror inte dom flesta som kör oc är jätte rädd för temp i sig själv men problemet är mer att det handikappar överklockning när kärna 1 ligger på 93c medans 2-4ligger på 80c pga dålig kontakt tex och är jävligt störande

Det är ett problem som kan lösas och på non oc modeller är det inte ett problem men på k störande som fan på vissa ex och är något Intel borde kunna bjuda till på med k modeller och om man betalar extra för att slippa en modell som dom inte handikappat multiplier på bör man kunna få nått extra för pengarna man betalar

I vilket program kan man se hur varm Ryzen-processorer blir på varje kärna? Eftersom att du drar upp att Intel kan bjuda på det i en Ryzen tråd så antar jag att man kan se hur stabil tempen är på kärnorna på just Ryzen men jag har inte hittat något sätt. Jag har säkert missat det så led mig rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

2800X ser ut att bli en värdig motståndare till 8700K. Får se vad Intel kontrar med sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

2800X ser ut att bli en värdig motståndare till 8700K. Får se vad Intel kontrar med sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte 9700k med 8/16 som är sagt att blli deras kontring, eller vad man nu ska kalla det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag körde min 1600x på 1.7 volt @ 4.4GHz och den gick svalt och fint.

Har du benchmark siffror på den? Cinebench etc, hade varit kul att se.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det ser lovande ut. Det skall bli väldigt spännande att se var 2700 landar någonstans.

3,3GHZ bas 4,0GHZ turbo gissar jag på.

Själv är jag mer sugen på "2600x" tror 6 kärnor får räcka denna generationen. Köpte 8 kärnig förra men nu för tiden spelar jag mest så behöver väl knappt mer än 4 kärnor egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

I vilket program kan man se hur varm Ryzen-processorer blir på varje kärna? Eftersom att du drar upp att Intel kan bjuda på det i en Ryzen tråd så antar jag att man kan se hur stabil tempen är på kärnorna på just Ryzen men jag har inte hittat något sätt. Jag har säkert missat det så led mig rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen är gud så du behöver bara tro men vill du titta närmare på fenomenet kan du gå tillbaks några gen där amd även där löder sina ihs "Skippa apu dom har tandkräm" och intel har gått mellan barilla/pepsodent/colgate och inget har funkat bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ryzen är gud så du behöver bara tro men vill du titta närmare på fenomenet kan du gå tillbaks några gen där amd även där löder sina ihs "Skippa apu dom har tandkräm" och intel har gått mellan barilla/pepsodent/colgate och inget har funkat bra

Bara att du ens inleder ditt inlägg med "Ryzen är Gud så du behöver bara tro" när jag frågade hur du visste att temperaturen är jämt fördelad på Ryzen tog det hela till en helt ny nivå. Nästan signaturmaterial

Resten i ditt inlägg säger inte hur det fungerar på just Ryzen.

Edit. Har någon någon förklaring till varför man inte kan se individuella temperaturer med Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

oväntat att denna nyhet skulle bli till en pajkastning om intel vs amd...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

2800X ser ut att bli en värdig motståndare till 8700K. Får se vad Intel kontrar med sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.

Att man lyckats släppa 4.1Ghz på nästa högsta modellen är ändå ett bra kliv framåt. Får se hur långt de går med värstingen. De har ju trots allt 4 extra trådar att leka med också.

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte 9700k med 8/16 som är sagt att blli deras kontring, eller vad man nu ska kalla det?

Troligen, ja. Men deras 10nm är inte moget, enligt Intels egna ord. Så vänta dig inga 5Ghz. Jag tror Intel kommer trilla med "effektiv "IPC mellan Coffee Lake och Cannon Lake, sett till frekvensen. Inte en chans de kan hålla 4,7Ghz stock på helt ny nod. Om man jämför mellan Haswell -> Broadwell så klarade haswell refresh ofta 4,6ghz utan problem, medan Broadwell var svår att få 4.3. Skylake som var samma 14nm nod, men såldes ju med lägre turbo än Haswell tom, och var lite svårare att överklocka. Dens IPC förbättringar räddade den... typ.

Det var ju först med 14nm+ och Kaby som frekvenserna tog fart.

Så jag har svårt att se Intel öht kontra här... vettigt. Frågan är hur mycket de hunnit laga på arkitekturen med Spectre/Meltdown, då de sagt de ska bättra lite.

AMD har ju redan rätt låg mängd problem här, även om de finns Spectre bugg, och de erbjuder betydligt fler PCI-E/Cores för pengarna med Ryzen(1) iaf. Intels största hopp blir väl att dumpa priset, men det kommer ju göra att alla 7000- och 8000-series CPUer också måste sänkas.

Generationen efter Cannon, när de är på 10nm+ kan de mycket väl göra något bra på 8/16 mainstream, men frågan är ju om AMD går upp mer då.

Oavsett är det kul att det faktiskt är strider igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Bara att du ens inleder ditt inlägg med "Ryzen är Gud så du behöver bara tro" när jag frågade hur du visste att temperaturen är jämt fördelad på Ryzen tog det hela till en helt ny nivå. Nästan signaturmaterial

Resten i ditt inlägg säger inte hur det fungerar på just Ryzen.

Edit. Har någon någon förklaring till varför man inte kan se individuella temperaturer med Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag kör intel med tandkräm har jag inte grävt djupare i det men skulle jag ge det en gissning handlar det om

1: det är svårt att få fram mjukvaran att läsa alla kärnor av någon orsak jag inte forskat i men är en rätt ny chipset och cpu så är nog inte lurigare än så "kanske finns program som visar dom med" och finns även moderkort som är knas med tex HW monitor och gigabyte har tex haft konstigheter med fler modeller än andra märken och skulle jag gräva vidare är mjukvara var jag började kolla

2: Dom vill ha bort 2 värden som många var förvirrade av på FX serien om det är package temp eller core temp man skulle gå efter men har svårt att tro det är orsaken då ryzen verkar mäta alla värden och har massor med sensorer

Sen att ryzen är gud och det är bara att tro är baserat på att ingen cpu oavsett om det är intel eller amd har haft problem med ogämn värme så länge dom varit lödd och är ett problem som är relaterat till tandkräm och man kan räkna med en avikelse i temp på alla cpu för att man inte når absolut gämn belastning och där tex 2 kärnor belastas hårdare men är ett uppenbart problem hos intel

Nu svarar inte det på din fråga men vi kan även lägga till ett e.v relaterat amd problem så alla intel pojkar och flickor inte känner sig kränkt vilket är temp sensorer som amd ofta haft problem med och e.v kan vara orsaken och har varit från fel värden till att dom endast visar rätt under full load och haft problem med vissa moderkort o.s.v och kan vara relaterat till kärnvärden men är svårt att svara på om det gäller ryzen utan kärnvärden

Så blir inte ett svar men nått att googla vidare på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Då jag kör intel med tandkräm har jag inte grävt djupare i det men skulle jag ge det en gissning handlar det om

1: det är svårt att få fram mjukvaran att läsa alla kärnor av någon orsak jag inte forskat i men är en rätt ny chipset och cpu så är nog inte lurigare än så "kanske finns program som visar dom med" och finns även moderkort som är knas med tex HW monitor och gigabyte har tex haft konstigheter med fler modeller än andra märken och skulle jag gräva vidare är mjukvara var jag började kolla

2: Dom vill ha bort 2 värden som många var förvirrade av på FX serien om det är package temp eller core temp man skulle gå efter men har svårt att tro det är orsaken då ryzen verkar mäta alla värden och har massor med sensorer

Sen att ryzen är gud och det är bara att tro är baserat på att ingen cpu oavsett om det är intel eller amd har haft problem med ogämn värme så länge dom varit lödd och är ett problem som är relaterat till tandkräm och man kan räkna med en avikelse i temp på alla cpu för att man inte når absolut gämn belastning och där tex 2 kärnor belastas hårdare men är ett uppenbart problem hos intel

Nu svarar inte det på din fråga men vi kan även lägga till ett e.v relaterat amd problem så alla intel pojkar och flickor inte känner sig kränkt vilket är temp sensorer som amd ofta haft problem med och e.v kan vara orsaken och har varit från fel värden till att dom endast visar rätt under full load och haft problem med vissa moderkort o.s.v och kan vara relaterat till kärnvärden men är svårt att svara på om det gäller ryzen utan kärnvärden

Så blir inte ett svar men nått att googla vidare på

1. Sant. Kan ha något med infinite fabric att göra kanske?
2. Att visa temperaturen för alla kärnor tror jag knappast kommer vara förvirrande. Och är det nu är det så är jag rätt säker på att användarna som ens bryr sig om hwmonitor64, som exempel, skulle googla eller fråga på ett forum om dom var osäkra.

Jag är varken Intel pojke eller flicka men jag undrar bara hur du kan komma med ett sådant påstående som du gjorde. Angående det där med att kalla Ryzen för Gud är kanske inte fel. Alla vet ju trots allt att vi gamers och andra som gillar hårdvara duschar ett fåtal gånger om året och luktar as, och inom asatron så finns det ju massa Gudar.

Tråden kommer förmodligen bara gå åt fel håll om vi fortsätter den här diskussionen. Jag har ingenting emot dig och hoppas att du känner detsamma för mig så slutar vi den där. Vill du ha sista ordet får du gärna ha det. :)**

Ha en fortsatt bra måndag/vecka!

**Nu känner jag mig som en puss som avslutade diskussionen med sista ordet så nu får du önska mig en trevlig måndag/vecka också så har du sista ordet.

Ps. Om du tror jag kan vara inne på något med att infinite fabric kan ha något med det/inte kan ha med det att göra får du självklart även dra det i ditt sista ord.
Ds.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

1. Sant. Kan ha något med infinite fabric att göra kanske?
2. Att visa temperaturen för alla kärnor tror jag knappast kommer vara förvirrande. Och är det nu är det så är jag rätt säker på att användarna som ens bryr sig om hwmonitor64, som exempel, skulle googla eller fråga på ett forum om dom var osäkra.

Jag är varken Intel pojke eller flicka men jag undrar bara hur du kan komma med ett sådant påstående som du gjorde. Angående det där med att kalla Ryzen för Gud är kanske inte fel. Alla vet ju trots allt att vi gamers och andra som gillar hårdvara duschar ett fåtal gånger om året och luktar as, och inom asatron så finns det ju massa Gudar.

Tråden kommer förmodligen bara gå åt fel håll om vi fortsätter den här diskussionen. Jag har ingenting emot dig och hoppas att du känner detsamma för mig så slutar vi den där. Vill du ha sista ordet får du gärna ha det. :)**

Ha en fortsatt bra måndag/vecka!

**Nu känner jag mig som en puss som avslutade diskussionen med sista ordet så nu får du önska mig en trevlig måndag/vecka också så har du sista ordet.

Ps. Om du tror jag kan vara inne på något med att infinite fabric kan ha något med det/inte kan ha med det att göra får du självklart även dra det i ditt sista ord.
Ds.

infinite fabric är absolut en bra kandidat men vet inte om det är orsaken och cpu´n borde känna av temp internt med tanke på hur xfr fungerar och kan varierar mhz efter temp och bör inte gå efter hela cpu tempen utan per kärna/modul och bör kunna avläsas tycker jag och är osäker om infinite fabric är problemet men enkla svaret är jag vet inte och kan bara spåna

Som hardcore ateist så är gudar inte min grej och var mer skämtsamt sätt att beskriva att man får ha tillit till lödningen och bör inte tas så allvarligt samma som intel amd inte var riktat till dig men är alltid mothugg om man säger nått om intel/amd med fördel endera håll på samma sätt som nvidia/ati eller linux/windows/osx så kastade skit åt båda håll med ärliga problem

Och nej jag är inte minsta bitter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

99 grader på 1.35v är nog snarare skit bakom spakarna/ måndagsex. Min behöver 1.36 för att vara stabil i 5ghz och har aldrig passerat 85 grader i stresstest. Dock inte samma kylare.

Baserat på vad? Jag kör min egen på 1.36V på en 360radiator i push/pull och 5.3ghz core och 4.9ghz cache/uncore och kör jag aida64 på CPU,FPU,Cache deliddad så kommer jag lätt upp i 85 grader.

Vi har pratat om icke-delidad cpu här grabben.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför skulle jag skämta?

Jag monterat runt 10-15x 8700k och 99.99 % fallen är BIOS och autoboost av vcore inget annat.

Eller att folk har sämsta luftflöde någonsin.

Den enda CPU jag tycker va riktigt skit va 4670k och 4770k.

Intressant att du skulle nämna det då jag inne en burk med en sån cpu som man var tvungen att stänga av moderkortets auto överklocks funktion för att den skulle gå stabilt...

Tydligen så kunde tonåringen som "ägde" datorn inte ge *** i att slå på överklockningen samt gnällde om det..

Så burken kom tillbaka ett halvår senare när hans mamma tröttnade på gnället med nån gigantisk Noctua trippel fläkt kylfläns på och samma historia "min son säger att den krashar när han spelar"...

Testade allt men var tvungen att mycket pedagogiskt och diplomatiskt säga "Ge *** i att klocka cpu'n så går det stabilt"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Technoid:

Intressant att du skulle nämna det då jag inne en burk med en sån cpu som man var tvungen att stänga av moderkortets auto överklocks funktion för att den skulle gå stabilt...

Tydligen så kunde tonåringen som "ägde" datorn inte ge *** i att slå på överklockningen samt gnällde om det..

Så burken kom tillbaka ett halvår senare när hans mamma tröttnade på gnället med nån gigantisk Noctua trippel fläkt kylfläns på och samma historia "min son säger att den krashar när han spelar"...

Testade allt men var tvungen att mycket pedagogiskt och diplomatiskt säga "Ge *** i att klocka cpu'n så går det stabilt"

Exakt det jag menar
Autoöverklock ökar Vcore med satans mycket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dual-Tjur:

Intressant. Kan du berätta mera varför?

Det enda jag hade problem med var att cores 0-1 var alltid 5-7 grader varmare än 2-3.
hade 4670k 4x4400Mhz 1,27V DDR3 2400Mhz SSD evo 950
nu har jag 8350k 4x4830Mhz 1,33V DDR4 3200Mhz M2 evo960

JAG MÄRKER KNAPPT NÅGON SKILLNAD PÅ PRESTANDAN och tror mest på att det beror mest på diskarna. Superpi (säger mycket om IPC) sjönk från 8.1 till 7,6s. Men nu har jag 2 fläktar som kör 400-500bpm OK, vattenkylning rules!! (Tystnaden är underbar då man har 31-35 dbl hemma och datorn är på!!)

Så skulle vara intressant dina erfarenheter varför 4670k 4770k var skit. Mitt ex var jag riktigt nöjd med.

En annan sak som en överklockare som du kan besvara är varför 48x100 är inte stabilt vid 1,35
men 47x102,7 är 100% stabilt vid redan vid 1.33 (kan vara t.o.m lägre V som räcker har inte testat mer)
Och det är en riktigt dålig 8350 som jag har. 49x100 funkar inte ens vid 1.40.

https://valid.x86.fr/cache/screenshot/kl4s0u.png
CPU VALIDATION

För du sitter på ett 970

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240