Extern FAT32 hittas inte av Win10

Permalänk
Medlem

Extern FAT32 hittas inte av Win10

Hej. Hittade min, bortglömda, gamla dator i källaren (vi pratar Athlon XP). Plockade ur IDE-disken och satte den i en USB-docka, men den visas inte i utforskaren. Disken hittas i diskhanteraren men jag kan inte ge den en enhetsbeteckning. Har googlat lite och hittat olika anledningar. En säger att det är dockan det är fel på, men den fungerar med SATA. En annan säger att man ska köra den intern, men jag har ingen IDE ingång och är inte sugen på att köpa en adapter. Ett tredje alternativ skulle vara att koppla in disken i en dator som kör win7 eller äldre. Det kan jag göra, men då måste jag vänta tills nästa gång jag besöker mina föräldrar. Skulle gärna komma in i disken nu. Är nnyfiken.

Har ni några ideer på hur jag ska gå tiillväga?

(Ursäkta ifall detta redan har behandlats i en annan tråd. Sökte på forumet utan att hitta.)
MVH
//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Hedersmedlem

En potentiell lösning, om nu Windows 7 verkligen skulle fungera, är att tanka hem t ex VirtualBox (gratis) och installera ett annat OS (som Windows 7) i den. Efter det kan du skicka vidare USB-disken till den virtuella datorn, som bör hitta den på samma sätt som om du körde Windows 7 på den fysiska datorn.
Är du det minsta van vid Linux/*nix skulle jag dock rekommendera det istället (också i VirtualBox). Det kan nog rent av vara så enkelt som att boota en Ubuntu-ISO-fil i den och koppla in disken när du väl bootat; om inte så krävs kanske lite trixande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

Ofta krävs det att disken är byglad som master för att de ska fungera som de ska via ussbdockor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@_boriz:
Angående adapter IDE/SATA, det finns en person på Tradera som säljer (eller har funnits iaf.) sådan som kan sätta direkt i IDE uttaget och den är två vägs d.v.s man kan antigen sätta den i ett uttag på moderkortet eller på en disk för att få SATA istället.
Personen brukar ta runt 100-lappen inklusive frakt.

Skrivet av Thomas:

Är du det minsta van vid Linux/*nix skulle jag dock rekommendera det istället (också i VirtualBox). Det kan nog rent av vara så enkelt som att boota en Ubuntu-ISO-fil i den och koppla in disken när du väl bootat; om inte så krävs kanske lite trixande.

Finns även MiniXP (ingår i Hirens bootcd), vilket är bättre om man är ovan vid Linux.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Juste. Det glömde jag nämna i tråden. Har provat både Master och CS.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

@Thomas: Tack för snabbt svar. Hade glömt bort VirtualBox. Provade med WinXp (brings back memories). Disken ville inte vara med, men jag ger inte upp. Tack igen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _boriz:

@mrqaffe: Juste. Det glömde jag nämna i tråden. Har provat både Master och CS.

Hur strömförsörjer du disken ? Den ska ha både 5 och 12 V och nätdelen bör klara minst 2 A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Disken sitter i en docka som klarar av både IDe och SATA. Dockan matas med 12V, 3A.

Hittade dockan på AliXpress

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _boriz:

@mrqaffe: Disken sitter i en docka som klarar av både IDe och SATA. Dockan matas med 12V, 3A.

Hittade dockan på AliXpress

Har du provat dockan med nån annan disk så att du vet att det funkar, har du känt på disken och konstaterat att den börjar rotera/vibrera/låta så den inte är stendöd ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Dockan har funkat med flertalet SATA. IDE-disken snurrar som den ska. Jag ser diskens alla partitioner i diskhanteraren.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _boriz:

@mrqaffe: Dockan har funkat med flertalet SATA. IDE-disken snurrar som den ska. Jag ser diskens alla partitioner i diskhanteraren.

Du får kanske låta ett recoveryprogram söka igenom disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Startar inte den gamla datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _boriz:

Då har datorn/os kontakt med disken och behöver inte leta vidare i fel på HW-sidan.

Sedan är det annan sak om den begriper sig på partitionerna. Förutom att prova windows av olika smak så kan man också prova linux och se om den klarar av bättre att förstå sig på partitionerna - och innan du börja köra resque-grejor av något slag - se till att göra en diskimage av hela disken _innan_ du gör något annat alls!!.

Permalänk
Medlem

@rpha: Desvärre inte. Av någon anledning har jag plockat ut minnena. Kan visserligen köpa nya från kina för 100 sek, men...det får bli plan C.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _boriz:

@rpha: Desvärre inte. Av någon anledning har jag plockat ut minnena. Kan visserligen köpa nya från kina för 100 sek, men...det får bli plan C.

Eftersom du ser partitionerna misstänker jag att det är någon inkompatibilitet, eller tolkningsproblem i USB kontrollern.

Testa annan USB adapter/dator iaf om du kan. gärna med äldre OS än Win 10.
Notera också IDE diskar ska sitta som Cable Select i flesta USB dockor.

Finns annars rätt gott om DDR1 moduler på lokala marknaden i Sverige
https://www.tradera.com/search?categoryId=121302&q=ddr&expand...

Hade du bott i Malmö kunde jag ordnat ett du kunde lånat och testa med.
Jag hade förr också en IDE->USB adapterar som var bra, men den åkte i senaste städningen, tyvärr. Har redan gett bort 2 av dessa till folk som behövt, och hade 1 kvar som jag aldrig trodde skulle behövas.