EU föreslår automatisk avläsning av kod som laddas upp på webben

Permalänk
Melding Plague

EU föreslår automatisk avläsning av kod som laddas upp på webben

EU lägger nu fram ett nytt förslag, vilket innebär att kod som laddas upp på Github och liknande ska avläsas automatiskt för att säkerställa att den inte bryter mot upphovsrättslagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bland det dummaste jag läst.
Patenttrollen myser vid tanken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Toppen! Vad kan gå fel liksom...

//Ironi, ifall det går någon fredagstrött förbi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

print("Hello World!")

Diz iz mine code naaoouw!
Plz no spread or i sue!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Ett riktigt dåligt förslag!

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara intressant att se vilka korrupta kräk föreslog detta. Tyvärr går det knappast att bli förvånad av att EU kommissionen springer ärenden åt mediamaffian. :/

Permalänk

Varför stanna vid Github? Inför motsvarande filter så att Sweclockers tvingas göra en sökning för att säkerställa att detta inlägg som jag skriver just nu inte strider mot någon annans upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

Vilka jävla äckel.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte koda för fem öre (få till System.out.println("Hello, World"); etc tar mig bara 5 min med google) men jösses vet inte ens i vilken ände av alla problem man kan börja i... Någon som "råkar" upphovsrättsskydda lite exempelkod eller hur lång tid innan någon lyckas lura systemet att tro Linux kärnan är deras...

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man hur kompetenta "våra" kära politiker är för kompetensen skriker ju med sin frånvaro..........

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Fast du verkar inte läsa mera än rubriken. Det stannar inte där.

"All apps and websites where users can upload and publish media are required to get copyright licenses for all content. These platforms are considered to “communicate to the public” all those user uploads, which means that the platforms would be directly responsible for copyright infringements committed by their users, as if it were the platform’s employees themselves uploading these works."

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ovanligt korkat.
vad härnäst? kolla att mattelösningar inte strider mot upphovsrätt? Det är ju liksom i samma anda som att kolla kod.

Permalänk
Medlem

Herregud, kod är ju till för att delas med andra. Vad är det här för idioti.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Lås in alla i fängelse och släpp bara ut dem när det blivit helt säkerställt att de aldrig gjort något olagligt!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Ibland undrar man hur kompetenta "våra" kära politiker är för kompetensen skriker ju med sin frånvaro..........

De är kompetenta. De skriver lagar så att de passar företagen som har betalat för de. Speciellt franska och tyska politiker är rakt igenom korrupta vad gäller upphovsrätt.

Edit:

Förklaringen till varför det är främst Tyska och Franska politiker (finns andra med, som Svenska som tar order från Hollywood)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bertelsmann
https://en.wikipedia.org/wiki/Vivendi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Varför stanna vid Github? Inför motsvarande filter så att Sweclockers tvingas göra en sökning för att säkerställa att detta inlägg som jag skriver just nu inte strider mot någon annans upphovsrätt.

Läggs ju upp kod här också i programmeringshjälp delarna, så den måste ju skannas?

Permalänk
Medlem

Ännu ett hel korkat förslag ifrån EU politiker, inte direkt förvånande men men.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

@anon127948: Ja du har en poäng, kompetenta är de nog ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem

Industrispionage skulle jag vilja påstå...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara burdus på forum, men WTF?!

Kan man inte ens få ha sin Github ifred nu? Man blir mörkrädd!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skulle vara intressant att se vilka korrupta kräk föreslog detta. Tyvärr går det knappast att bli förvånad av att EU kommissionen springer ärenden åt mediamaffian. :/

Absolut, Github länkande till ett EU dokument, men det är inte underskrivet av någon kommissionär utan kommissionen står bakom detta, och man har rådfrågat "stakeholders" men det nämns aldrig om vilka dessa stakeholders skulle vara (Är det Microsoft, Google?. Inte direkt vad man kallar transparant.

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/proposal-d...

PS
Jag tog Microsoft eller Google som exempel. Det vore trevligt om någon eller båda av dom kom ut som motståndare till detta. Det har dessutom påbörjats en namninsamling på https://savecodeshare.eu/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av petabyte:

Absolut, Github länkande till ett EU dokument, men det är inte underskrivet av någon kommissionär utan kommissionen står bakom detta, och man har rådfrågat "stakeholders" men det nämns aldrig om vilka dessa stakeholders skulle vara (Är det Microsoft, Google?. Inte direkt vad man kallar transparant.

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/proposal-d...

PS
Jag tog Microsoft eller Google som exempel. Det vore trevligt om någon eller båda av dom kom ut som motståndare till detta. Det har dessutom påbörjats en namninsamling på https://savecodeshare.eu/

Gissar att svinen som ligger bakom det hela är främst Vivendi och Bertelsman. Brukar vara dessa två (med Vivendi främst i ledet) så fort det är utökning av upphovsrätten i EU.

Baserat på Julia Redes arbete i EU parlamentet är stakeholders olika företag som vill ha oändlig upphovsrätt och ingen annan. Lobbyister kostar pengar och vanligt folk har inte råd med dessa.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det är vi som röstat fram de här ljushuvudena.

Alla borde ge sig själva en fin klapp på axeln för att tacka oss för detta.

/s

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Kom ihåg att det är vi som röstat fram de här ljushuvudena.

Alla borde ge sig själva en fin klapp på axeln för att tacka oss för detta.

/s

Alla som röstade på dem iallafall. Sen har vi knappast varit delaktiga i vilka som representerar andra länder i EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpiritual: INGEN har röstat på kommissionen. Det är parlamentet du röstar för och de har bara rdåfrågande makt jämte kommissionen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Och DÄR blev jag mer mot än för.

Nice work, EU!!!! Go f yourselves.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Swexit 2018

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Zpiritual: INGEN har röstat på kommissionen. Det är parlamentet du röstar för och de har bara rdåfrågande makt jämte kommissionen.

Cecilia Malmström, som är Sveriges eu-kommissionär, har vi valt ursprungligen även om det är ett bra tag sedan. Så hennes dumma ideér (och goda) är de som hade rösträtt i Sverige när hon blev vald ansvariga för i någon mening (även om jag förstår vad du menar med att de sitter på ämbetsposter istället för att vara representanter).

Dock är det ett jävla systemfel att vi inte kan hålla kommissionärer och liknande ansvariga när de lyssnar på lobbyorganisationer istället för oss. Det systemfelet kan vi alltid göra något åt genom att göra systemfelet till en valfråga och rösta för att åtgärda det. Men det gör vi inte.

Så i slutändan har vi ändå röstat för att de ska sitta där genom att inte rösta bort systemfelet.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Orealistiskt. Hur ska man ens lyckas med något sådant?

Helt galet.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Känns som beräkningskraften som kommer behövas ökar avsevärt för att ens genomföra dessa automatiska checker, och dessutom kräva riktiga personer som kommer behöva bedöma om det är så är att upphovsrättsbrott sker. Fälla hellre än fria kommer att vara policyn med rädsla för böter.

Även om det rimligtvis borde vara mycket svårare att analysera bilder och ljud, så finns ju ändå problematiken att en fil med kod kan ändras väldigt många gånger under sin livslängd (medan ljudspåret och videospåret i en Youtube video förblir konstant). Så det finns definitivt utmaningar med den aspekten.

Sedan så går det ju att dela upp filer, eller slå ihop filer som gör så att mängden kod ökar exponentiellt. Möjligtvis så kan det vara så att fil(x) för sig själv inte bryter mot upphovsrättslagen, men den refererar till fil(y) som tillsammans med koden i fil(x) utgör ett upphovsrättsbrott (eller åtminstone höjer varningsflaggor). Då måste ju programmet sätta in fil(y) i fil(x) varje gång en ändring görs i fil(x) . En liten ändring på några rader i fil(x) kan då kräva att man analyserar koden i kontexten av hundratusentals rader kod i andra filer.

En möjlig motåtgärd kan ju vara att inte ladda upp det publikt på nätet. Men gäller lagen endast för öppen källkod? Blir t.ex alla företag som har sin kod tillgänglig på nätet skyldiga till att kontrollera mot en databas så att deras kod inte är för likt någon annans kod? Hur bestämmer man om det är för likt? Om ett videoklipp är för likt så är det bokstavligt talat samma videoklipp som originalet (eller diverse manipuleringar) och ett ljudspår är för likt om det är exakt samma som originalet (eller diverse manipuleringar). Medan kod kan göra i stort sett samma saker, men vara skrivna på olika sätt (t.ex i olika språk, olika symboler, annorlunda ordning etc.). Hur hanteras den problematiken?

Känns som de inte har tänkt så mycket på utförandet utan endast tänkte: "Men det här låter ju bra!". Varför kan man inte applicera tänkandet innan genomförandet...

Finns det ens någon här som har full koll på hur man skulle ta fram en lösning där tidskomplexiteten inte skenar iväg samtidigt som man kommer åt de som begår upphovsrättsbrott?