Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Jag vill slå ett slag för Q5an, hade en sådan förra vintern och kan säga att det var klart den bästa (vinter) bilen jag kört överhuvudtaget, annars är nog A6 allrode ett bra tipps med men börjar kännas väl gammal,

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Om Audi är vad du vill ha så är det A6 som gäller om du frågar mig. Vill du ha lite mer riv på dåliga vägar så gå för en med quattro eller en Allroad.

SUV står för Sport Utility Vehicle och är ingen garanti för bra framkommlighet! I så fall ska du skippoa hela "Sport" delen och gå för något som är byggt för ändamålet så som Landrover Discovery, Toyota Land Cruiser, Jeep Grand Cherokee eller Mercedes G-klass. I många fall har SUV enbart mer markfrigång men vad gör det när man står där och spinner med fyra kromade 20 tummare? Ända fördelen med SUV som jag ser det är att du sitter säkrare och att den är lättare att gå ur när du fyllt 60.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Woaini:

Nya a6...? Kommer under året. Borde väl gå att klämma in en under 450-strecket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nya Audi A6 har presenterats

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Cooling23:

Baktill länkar en kromad list ihop bakljusen.

Det enda jag tycker förstör utseendet utvändigt... samt kromet runt sidorutorna. Kanske kommer vara valbart som tidigare?

Inredningen är rent ut sagt horribel, precis som resten av dagens nya bilar tyvärr. Enorma blanka skärmar som man inte kan se något på i solsken tillsammans med fettiga fingeravtryck. Hur tänkte de där egentligen, säkerhetsmässigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av bubbelbabbel:

...och vad det gäller Audi eller inte Audi så är jag öppen för andra alternativ där också. Dock inte BMW, efter att ha sett hur många i området som fått exempelvis rattar stulna. Men exempelvis XC60, XC90 och kanske också V90 Cross Country har jag funderat på.

Problemet är bara att det finns så lite tid och så mycket val...

En i Malmö som jobbar i byggnaden bredvid oss har fått sina inälvor stulna i sin Audi 5ggr på 6 månader.
Han jobbar i hamnen i Malmö... dit han parkerar hittar ingen av slump. Dom har kollat reg-nummer tidigare och följt efter.
Äcklig verklighet, men du kan iskallt räkna med att detta sker på samtliga tyska premium märken BMW, Audi, Porsche, MB.
Detta pga. efterfrågan i öst.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Exxovion:

Baktill länkar en kromad list ihop bakljusen.

Det enda jag tycker förstör utseendet utvändigt... samt kromet runt sidorutorna. Kanske kommer vara valbart som tidigare?

Inredningen är rent ut sagt horribel, precis som resten av dagens nya bilar tyvärr. Enorma blanka skärmar som man inte kan se något på i solsken tillsammans med fettiga fingeravtryck. Hur tänkte de där egentligen, säkerhetsmässigt?

https://www.audi.se/dam/nemo/models/a6/a6-limousine/my-2019/1920x1080-mtc-XL-16-9/1920x1080_AA6_D_181007.jpg?output-format=webp&downsize=1323px:*

Ja, verkligen. Pekskärmar hör inte hemma i en bil. Går ju inte att trycka på nånting utan att ta blicken från vägen eftersom man inte kan känna sig fram.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Varför inte eldrivet? Tesla har luftfjädring och kan höjas vid behov, bekväma och kan lasta mycket.

Annars hade jag nog siktat på Volvo. XC40 eller XC60, bensin för diesel suger(har en själv).
Bäst stolar, säkra, bekväma, bra andrahandsvärde osv. Enda plumpen att de inte finns eldrivna..

Begagnade stora tyska dieselmonster är nog de sista man bör lägga pengarna på...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av taliz:

Varför inte eldrivet? Tesla har luftfjädring och kan höjas vid behov, bekväma och kan lasta mycket.

Annars hade jag nog siktat på Volvo. XC40 eller XC60, bensin för diesel suger(har en själv).
Bäst stolar, säkra, bekväma, bra andrahandsvärde osv. Enda plumpen att de inte finns eldrivna..

Begagnade stora tyska dieselmonster är nog de sista man bör lägga pengarna på...

Varför inte Tesla? Svar: priset.

Skickades från m.sweclockers.com

i7-7700K - Palit GeForce 1080 // Acer Predator XB321HK // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av lolrazz:

Varför SUV när man bor i Stockholm? Alltid retat mig på det. En A6 räcker om det "måste" vara en Audi. Varför inte en BMW 520 eller en Volvo v90 som har samma last kapacitet? En v90 cross country är nog det du letar efter. Varför begränsa sig till Audi just?

Du missar nog poängen, är väl typ bara folk som bor i storstäder som kör SUV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Cooling23:

Jag ser inte SUV som skryt/status. Sportbilar som tex Audi R8 är skryt/status.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du bor i en av Sveriges 3 största städer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Funderade själv främst på en A6 Allroad innan jag bestämde mig för att gå allin på elbil, men vad har egentligen hänt med designen på Audi senaste åren?? Dom har ju gått från riktigt snygga till apfula (min högst personliga åsikt). T.ex. förra Q7 var en av marknades snyggaste SUVar, nya är....ja, vet inte vad. I synnerhet fronten ger mig numera rysningar. A4 och A6 verkar gått samma väg tyvärr...

Eller är det bara jag som tycker att det gamla modellerna var mycket snyggare?

AA
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Klubba:

På audi, VW och porsche så finns audis luftfjädring, om inte det är standard så tillval. Då har du en dator som känner av g-krafter och motverkar att bilen lutar, så ofta kan de då luta mindre än en "vanlig" bil.

Rätt säker på att även BMW har något liknande.

Oavsett vilken fjädring en SUV har så kommer den alltid att ha värre kurvtagningsförmåga än en normal bil.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av bubbelbabbel:

Varför inte Tesla? Svar: priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Du överväger ju redan en Q7 för 450000, eller tom ny för 775000?
Finns beggade Tesla för strax över 500k. Den lilla skillnaden i begpris sparar du in på soppa, och även värdeminskningen blir minimal.
Du lär också kunna köra i stadskärnor när fossilbilar blir förbjudna.

I min värld är det fullständigt vanvettigt att lägga uppåt en halv mille på en oljebrännare som kommer vara helt värdelös om bara några få år.
Tesla däremot håller värdet väldigt bra, och efterfrågan och därmed begmarknaden kommer bara bli större och större för elbilar, medan fossilbilar kommer bli helt stendöda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av taliz:

Du överväger ju redan en Q7 för 450000, eller tom ny för 775000?
Finns beggade Tesla för strax över 500k. Den lilla skillnaden i begpris sparar du in på soppa, och även värdeminskningen blir minimal.
Du lär också kunna köra i stadskärnor när fossilbilar blir förbjudna.

I min värld är det fullständigt vanvettigt att lägga uppåt en halv mille på en oljebrännare som kommer vara helt värdelös om bara några få år.
Tesla däremot håller värdet väldigt bra, och efterfrågan och därmed begmarknaden kommer bara bli större och större för elbilar, medan fossilbilar kommer bli helt stendöda.

En Tesla för ca 500k innebär att du får en Model S som har gått rätt många mil. Försäkringen på dessa är skyhög och jag är imponerad av att du kan se in i framtiden och förutspå en minimal värdeminskning.

Anledningen till att Tesla har hållit i värdet historiskt är att Tesla S när den kom började på ca 650k om jag kommer ihåg rätt. Därefter har de höjt priset 50-100k per år på ny bilar.

Var intresserad av en Tesla och hyrde därför en Modell S under hela december månad. Kunde snabbt konstatera att upplevda kvaliteten på inredningen är katastrofal. Man måste komma ihåg att det är en amerikansk bil. Tydligen ska Modell X hålla bättre kvalitet.

Jag bestämde mig för att inte köpa en Tesla då inredningen var som sagt en katastrof. Kupén höll inte värmen, det immade igen, vindbruset var högre än vad som är acceptabelt till priset. De karmlösa dörrar var inget hit för den svenska vintern heller.

Min förbrukningen låg inte i närheten av den utlovade utan närmare 2,5-3.0 kWh i Stockholmstrafiken. Laddningstiden på superchargerstationen var 1h och inte 80% på 20 min.

Jag uppskattar det Tesla har gjort för bilindustrin, dvs väcka andra biltillverkare till liv. Men jag ser inte att Tesla har en plats i morgondagens bilindustri. Betänk att andra biltillverkare har 50-100 års erfarenhet av att bygga bilar. Det tar tid att bli konsekvent bra på något och frågan är om Tesla har pengar nog att hinna bli det nu när andra biltillverkare börjar komma med liknande drivlina.

Som sagt blev det inte Tesla för mig utan en "oljebrännare", en Porsche Macan som får duga tills Porsche Mission E går att få tag i. En bil med förhoppningsvis byggkvalitet, komfort och körglädje.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Cooling23:

Varför SUV överhuvudtaget? Ingen kör i skogen med bilarna.

SUV är inget terrängbil så det vore konstigt.

Jag valde SUV av ekonomiska skäl. Motsvarande kombi kostade mer helt enkelt. Det tog dock inte lång tid innan jag började uppskatta SUV:ens egenskaper desto mer...
Den något högre markfrigången som gör att jag inte behöver skotta uppfarten lika snabbt.
Fyrhjulsdrift (även om inte alla SUV:ar har det) som är nödvändig vintertid där jag bor.
Inte behöver jag heller vika ihop mig som en fällkniv när jag ska i och ur, man sitter bekvämare.
Den bättre översikt i trafiken gör det lättare att planera sin körning.
I och urlastning är på gott och ont. Jag behöver inte böja mig in i utrymmet men måste å andra sidan lyfta högre.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@FreeMan: Det testet blir dock inte så relevant utan att veta från vilket år som den Model S du hyrde var. Har hänt en del på ett par år vilket sett till hur länge Tesla funnits inte är så konstigt. Jag väntade själv till för några månader sedan med att köpa en just för att jag ville att barnsjukdomarna skulle botas. Men hade det inte varit så subventionerat som tjänstebil och jag inte haft tillgång till en laddplats hade det förmodligen blivit nån bensinare istället. Håller med om att vägljud och annat inte är mycket att hurra för men det är lätt att glömma bort när jag kör ifrån din Porsche vid rödljusen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av improwise:

@FreeMan: Det testet blir dock inte så relevant utan att veta från vilket år som den Model S du hyrde var. Har hänt en del på ett par år vilket sett till hur länge Tesla funnits inte är så konstigt. Jag väntade själv till för några månader sedan med att köpa en just för att jag ville att barnsjukdomarna skulle botas. Men hade det inte varit så subventionerat som tjänstebil och jag inte haft tillgång till en laddplats hade det förmodligen blivit nån bensinare istället. Håller med om att vägljud och annat inte är mycket att hurra för men det är lätt att glömma bort när jag kör ifrån din Porsche vid rödljusen

Det är många bilar som kör ifrån Porschen. Om det bara var prestanda jag var ute efter hade jag valt något annat. Men roligt att du är nöjd med din. Den har hyrde var en 2017 med next gen stolar.

Mitt problem är att Tesla inte är konsekventa i sin produktion. Efter att ha spenderat allt för många arbetsdagar i Norge och åkt många Tesla taxis så kan jag konstatera att alla hade olika missljud och fel i passformen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Läs på noga om motorn i din blivande Audi-bil, flera har haft rejält med problem, framförallt 2.0 och 2.2 motorerna (TFSI? kan inte hela namnen på dem).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av FreeMan:

Det är många bilar som kör ifrån Porschen. Om det bara var prestanda jag var ute efter hade jag valt något annat. Men roligt att du är nöjd med din. Den har hyrde var en 2017 med next gen stolar.

Mitt problem är att Tesla inte är konsekventa i sin produktion. Efter att ha spenderat allt för många arbetsdagar i Norge och åkt många Tesla taxis så kan jag konstatera att alla hade olika missljud och fel i passformen.

Ja, Tesla har mycket att lära på många områden på samma sätt som andra kan lära av Telsa. Men var dags att köpa nytt och hittade inget annat som kändes mer intressant, Men så kör jag nästan aldrig bil heller så den lär vara i nyskick när det är dags för nästa och Tesla garanterar ju andrahandsvärdet (så länge dom finns kvar iaf).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av improwise:

Ja, Tesla har mycket att lära på många områden på samma sätt som andra kan lära av Telsa. Men var dags att köpa nytt och hittade inget annat som kändes mer intressant, Men så kör jag nästan aldrig bil heller så den lär vara i nyskick när det är dags för nästa och Tesla garanterar ju andrahandsvärdet (så länge dom finns kvar iaf).

Håller helt med att tillverkarna kan lära av varandra. Frågan är vem som lär sig snabbast och jag vet vem jag sätter pengarna på. Jag tror att majoriteten av köparna kommer välja ett etablerat bilmärke så fort de kommer med elmotor och 50+ mil i räckvidd.

Har fått bilden av att Elon Musk vill förändra världen. Med Tesla förändrade han världen. Samma sak med sina solcellstakpannor. Med SpaceX visar han att rymdresor kan göras mycket billigare och att Mars inte är ett omöjligt resmål. Är tveksam till att han kommer orka driva Tesla framåt och istället går vidare till andra mer intressanta idéer i och med att han redan lyckats förändra bilindustrin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av taliz:

Du överväger ju redan en Q7 för 450000, eller tom ny för 775000?
Finns beggade Tesla för strax över 500k. Den lilla skillnaden i begpris sparar du in på soppa, och även värdeminskningen blir minimal.
Du lär också kunna köra i stadskärnor när fossilbilar blir förbjudna.

I min värld är det fullständigt vanvettigt att lägga uppåt en halv mille på en oljebrännare som kommer vara helt värdelös om bara några få år.
Tesla däremot håller värdet väldigt bra, och efterfrågan och därmed begmarknaden kommer bara bli större och större för elbilar, medan fossilbilar kommer bli helt stendöda.

De begagnade Tesla X jag kollar på ligger långt, långt över 500k. Tesla S 2015 eller senare <5000 mil ligger på 800 000 eller över. Jag får en nyare q5 med färre mil för hälften av det.

Skickades från m.sweclockers.com

i7-7700K - Palit GeForce 1080 // Acer Predator XB321HK // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@FreeMan: Jag kan tänka mig att Tesla i framtiden kanske blir ett teknikbolag men inte har egen tillverkning. Tycker dock att Tesla bidragit med mer nytänkande än bara drivlinan, t.ex. att ha en riktig skärm i bilen med OTA uppdateringar osv. Inget unikt i andra branscher men i bilbranschen behövdes det en rejäl spark i röven på många tillverkare som tyckte typ Blåtand var superhäftigt 2016. Men, det kanske är en annan diskussion mer lämpad för en egen tråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Jag tycker du borde kolla på V90 CC eller A6 Allroad. Eftersom du funderar på SUV eller kombi så är de en bra mittenväg. Gott om utrymme, fyrhjulsdrift och högre markfrigång än en vanlig kombi.

Personligen skulle jag nog valt V90 CC på grund av utseendet och att det är en ny modell. Jag tycker det märks på insidan att A6 Allroad börjar bli lite gammal (och en ny A6 har precis visats), och tror att V90 kommer kännas modern mycket längre, men det handlar mycket om personliga preferenser.

Jag har inte kört någon A6 men vanliga V90, och den är mycket trevlig. Bra kvalitetskänsla och även om jag föredrar fysiska kontroller för infotainment (favoriten är BMW iDrive) så är Volvos system helt klart ett av de bästa främst för att det är enkelt och har extremt bra respons. Dock är Audis MMI också väldigt bra och enkelt att kontrollera.

Intel Core i7 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, GTX 980 Ti, HTC Vive

Publicerar biltester på Driverzone.se!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Flygplanet:

Läs på noga om motorn i din blivande Audi-bil, flera har haft rejält med problem, framförallt 2.0 och 2.2 motorerna (TFSI? kan inte hela namnen på dem).

Fast det är väl de äldre TFSI motorerna som har problem och inte de nya (2013 och framåt)? Deras nyare 6 cylindriga TDI motor har haft lite problem, men de är inte jättevanliga, samt Volvo har haft samma problem tidigare också med sina D5 motorer. (kan vara fixat).

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av bubbelbabbel:

...och vad det gäller Audi eller inte Audi så är jag öppen för andra alternativ där också. Dock inte BMW, efter att ha sett hur många i området som fått exempelvis rattar stulna. Men exempelvis XC60, XC90 och kanske också V90 Cross Country har jag funderat på.

Problemet är bara att det finns så lite tid och så mycket val...

Tänker sticka ut hakan lite nu, med tanke på bilmärken du nämner...Du får en ny och ganska välutrustad Skoda Kodiaq för samma pris. SUV som har mycket utrymme. Visst det är inte en Audi eller Volvo, men jäkligt mycket bil för pengarna. Åk och titta samt provkör en som referenspunkt, man vet aldrig, du kanske blir positivt överraskad.

Själv kör jag en Vanlig Volvo V90 D4, riktigt trevlig upplevelse! Tyvärr fanns inte Kodiaq tillgänglig då jag bytte bil, annars skulle det ha varit en stark konkurrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Sp0de:

Tänker sticka ut hakan lite nu, med tanke på bilmärken du nämner...Du får en ny och ganska välutrustad Skoda Kodiaq för samma pris. SUV som har mycket utrymme. Visst det är inte en Audi eller Volvo, men jäkligt mycket bil för pengarna. Åk och titta samt provkör en som referenspunkt, man vet aldrig, du kanske blir positivt överraskad.

Själv kör jag en Vanlig Volvo V90 D4, riktigt trevlig upplevelse! Tyvärr fanns inte Kodiaq tillgänglig då jag bytte bil, annars skulle det ha varit en stark konkurrent.

Så det var Skoda som Volvo ville mäta sig mot när dom sade sig vilja bli en premiumtillverkare

(Och ja, jag vet att att Skoda idag är en riktigt bra bil)

Trädvy Permalänk
Asus
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2003

Vänta på nya A6, mitt tips är också att konfigurera utan S-line och överdrivet stora fälgar så du får bra komfort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av improwise:

Så det var Skoda som Volvo ville mäta sig mot när dom sade sig vilja bli en premiumtillverkare

(Och ja, jag vet att att Skoda idag är en riktigt bra bil)

Hehe
För att förklara närmare, hade vissa preferenspunkter och budget. Utgående från detta lämnade några modeller kvar varav V90 vann denna gång. Det är tjänstebil så vi får se vad det blir nästa gång nu när motor kommer att spela in i valet i en klart högre utsträckning än tidigare. Skulle Kodiaq ha funnits vid tillfället hade det blivit ett svårt val trots att de är två helt olika typer av bilar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

Nu kan jag visserligen bara prata om A6 C7 (2014 karossen), köpe en i början på februari och är väldigt nöjd! Jag är 185cm ungefär och sitter väldigt skönt i bilen, gott om utrymme i skuffen och allmänt bekväm och köra! Kollade på diverse andra kombi bilar men föll för utrymmet i Audin och självklart designen samt komforten!

AMD Ryzan 3700X | Asus 2070 Super | Asus ROG Strix x470 | 16GB 3200mhz | 500GB EVO 970 M.2 | RM650 | Asus ROG PG279Q