Permalänk

Monsterrigg för 37kkr

Kollar på prisjakt och den danska sidan computersalg är billigast på många av produkterna men inget slår tyska ebay där jag skulle komma undan minst 1300kr billigare trots att Euron rusat upp som fan senaste tiden.

Tycker dom svenska butikerna borde ha nån deal som matchar Tyskland om man nu lägger nästan 37 000 kr på datordelar för man vill ju helst köpa från Sverige men men.

In-Win caset, AIO-kylaren och Logitech-musen kommer köpas i vit färg (prisjakt har ej dom listade).
Tangentbord Tesoro gram XS i vit köps när den släpps i Sverige.

Windows kommer laddas ned + produktnyckel från Kinguin eller liknande, har med Windows i listan bara för att få en överblick mest av vad som behöver införskaffas.

Datorn kommer överlockas på alla håll och kanter och användas till gaming, 4K-video etc.

Vad tycker ni om set up:en?

Permalänk
Medlem

Om det "bara" skiljer 1300 kr mellan svenska och tyska affärer så hade jag nog köpt i svenska pga lättare med garantiärenden och liknande.

Permalänk
Medlem

Du ska lägga 37kkr på en "monster" rigg, men har inte råd att betala för Windows?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade kört en threadripper bara för att.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

37 lökar och bara ett 8700 och ett gtx 1080ti lol

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Du ska lägga 37kkr på en "monster" rigg, men har inte råd att betala för Windows?

Men de andra delarna lyser ju iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Ja, någon julbelysning lär ju inte behövas.
LED och RGB överallt.
Känns som någon bara letat upp de absolut dyraste som finns och sen kallat den monster

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Guld WD är aningen överprisade för en svensson, sen hade jag inte lagt 1.5k på w10.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

För mycket pengar slösade på dyra komponenter och du får ändå ut medioker prestanda.

960 pro disken är superbra, för dig enligt din beskrivning av användning, så räcker 960 evo. Vissa argumenterar tom för att i spel räcker 850 evo, men ska man göra något på datorn som kopiera en fil så är 960 evo skön. (ja det är teknisk komplicerat att kopiera en fil: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo)
12TB hårddisken är säkerligen bra, men har du backup för denna data? Att enbart ha all data på en disk vare sig den heter Gold, Platium etc är ej bra.

Ramminnen hade jag köpt 2*16GB, dels har du bättre uppgraderingsmöjligheter, du får inte ut någon extra prestanda på plattformen och fler ram kan leda till fler felkällor.
Nu klarar man sig vid spel bra med 32GB, troligen längre än vad cpun gör , men man kanske gör annat vid datorn i framtiden.

Helskotta vad dyr nätdel, den är säkert bra, men jag upplever 1500kkr nätdelarna vara problemfria för vanlig användning. Nej jag pratar ej om de som har 8 grafikkort i en mining rig.

Moderkort överprisat, speciellt när Intel byter plattform oftare än vad en vanlig ungdom byter kallingar.

Grafikkort det pratas fram och tillbaka, jag hörde rykte om prissänkning. Sedan denna Nvida 1180 ti när den kommer är en bra fråga.

*edit*
När man pratar om speldator i de högre prisklasser så om man vill ha en dator som imponerar så är det köp när nya grafikkort som släpps, det finns minst tusentals användare på forumet som i spel har en dator som i princip presterar som din kommande och man ser ingen skillnad om man inte har öppen en fps counter.

*edit2*

Skrivet av Deejay_Alive:

@Karaff: Ja, någon julbelysning lär ju inte behövas.
LED och RGB överallt.
Känns som någon bara letat upp de absolut dyraste som finns och sen kallat den monster

Det är framförallt ssd och hddn som är för prousers som känns fel. Nätagg är dyr, men om man har den i 10år så är inte någon hundralapp upp eller ner.
Som jag först skrev medioker prestanda, så är 1080 ti över 1år och det är den som flaskar hela datorn vid spel. Man kan kosta på resten av systemet hur mycket som helst men det hjälper ej i 4k.

Skrivet av Hymer:

Jag hade kört en threadripper bara för att.

Threadrippers målgrupp är kreativa personer som skapar saker, inte folk som enbart spelar. Förhoppningsvis kommer Threadripper 2 få godkänd spelprestanda för den stora skaran, men ändå är den processorn för de som ska göra mer saker samtidigt än att spela.
Ett exempel, säg man jobbar med någon och vill koppla av med ett spel, jobbar man med något större så är det inte precis att stänga av och då behöver man en bättre cpu. Sitter man däremot enbart med ett spel uppe och inte gör något mer, så kommer få kärniga alltid ha högre frekvenser ty värmeproblemet.

Permalänk
Skrivet av muffen:

Om det "bara" skiljer 1300 kr mellan svenska och tyska affärer så hade jag nog köpt i svenska pga lättare med garantiärenden och liknande.

Ja kanske, men för stunden ligger Euron högt, över 10kr för 1 Euro.
I mars förra året låg den på 9.48 och har pendlat som en jojo senaste året. I så fall snackar vi runt 3k mindre.
Får se hur det utvecklas fram till Maj.
Har inte så jättebråttom att handla egentligen men klart det hade varit kul att bara beställa.

Sen har man ju 3 års reklamationsrätt inom EU om jag inte är ute och cyklar.

Skrivet av Deejay_Alive:

Du ska lägga 37kkr på en "monster" rigg, men har inte råd att betala för Windows?

Råd och råd, tycker inte W10 är värt 1500 kr.

Skrivet av Hymer:

Jag hade kört en threadripper bara för att.

Ryzen ur samma prisklass når inte upp till 8700k enligt mina efterforskningar.

Skrivet av wingman92:

37 lökar och bara ett 8700 och ett gtx 1080ti lol

Hehe, jag inte gjord av pengar tyvärr, får bli SLI längre fram i värsta fall

Skrivet av Deejay_Alive:

@Karaff: Ja, någon julbelysning lär ju inte behövas.
LED och RGB överallt.
Känns som någon bara letat upp de absolut dyraste som finns och sen kallat den monster

Belysningen på fläktarna kommer stängas av, köper dom då dom är bland få fläktar i helvitt som presterar bra.

Skrivet av anon159643:

För mycket pengar slösade på dyra komponenter och du får ändå ut medioker prestanda.

960 pro disken är superbra, för dig enligt din beskrivning av användning, så räcker 960 evo. Vissa argumenterar tom för att i spel räcker 850 evo, men ska man göra något på datorn som kopiera en fil så är 960 evo skön. (ja det är teknisk komplicerat att kopiera en fil: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo)
12TB hårddisken är säkerligen bra, men har du backup för denna data? Att enbart ha all data på en disk vare sig den heter Gold, Platium etc är ej bra.

Ramminnen hade jag köpt 2*16GB, dels har du bättre uppgraderingsmöjligheter, du får inte ut någon extra prestanda på plattformen och fler ram kan leda till fler felkällor.
Nu klarar man sig vid spel bra med 32GB, troligen längre än vad cpun gör , men man kanske gör annat vid datorn i framtiden.

Helskotta vad dyr nätdel, den är säkert bra, men jag upplever 1500kkr nätdelarna vara problemfria för vanlig användning. Nej jag pratar ej om de som har 8 grafikkort i en mining rig.

Moderkort överprisat, speciellt när Intel byter plattform oftare än vad en vanlig ungdom byter kallingar.

Grafikkort det pratas fram och tillbaka, jag hörde rykte om prissänkning. Sedan denna Nvida 1180 ti när den kommer är en bra fråga.

*edit*
När man pratar om speldator i de högre prisklasser så om man vill ha en dator som imponerar så är det köp när nya grafikkort som släpps, det finns minst tusentals användare på forumet som i spel har en dator som i princip presterar som din kommande och man ser ingen skillnad om man inte har öppen en fps counter.

*edit2*
Det är framförallt ssd och hddn som är för prousers som känns fel. Nätagg är dyr, men om man har den i 10år så är inte någon hundralapp upp eller ner.
Som jag först skrev medioker prestanda, så är 1080 ti över 1år och det är den som flaskar hela datorn vid spel. Man kan kosta på resten av systemet hur mycket som helst men det hjälper ej i 4k.

Threadrippers målgrupp är kreativa personer som skapar saker, inte folk som enbart spelar. Förhoppningsvis kommer Threadripper 2 få godkänd spelprestanda för den stora skaran, men ändå är den processorn för de som ska göra mer saker samtidigt än att spela.
Ett exempel, säg man jobbar med någon och vill koppla av med ett spel, jobbar man med något större så är det inte precis att stänga av och då behöver man en bättre cpu. Sitter man däremot enbart med ett spel uppe och inte gör något mer, så kommer få kärniga alltid ha högre frekvenser ty värmeproblemet.

PSU:n är rätt dyr ja men den är titanklassad och el är rätt dyrt där jag bor så jag tjänar nog in den på några år.

Jag köper dator väldigt sällan.
Den jag har nu har jag haft i 6-7 år.
Sitter på en 2600k med Radeon HD6950

Tanken är alltså att jag ska klara mig på detta bygget minst ett halv decennium.

Ryktet går om att Nvidia ska presentera nya korten i början på Juni men sen dröjer det väl ett halvår innan dom når handeln och jag har en i handen + att dom säkerligen kosta mer än 1080 ti.
Får köra SLI med likadant kort längre fram mot hösten.

Moderkortet har WIFI, Bluetooth, dubbla Nvme-slots, många fan headers.
Sånt som jag hade fått köpa ändå i form av pci-kort, dongles, usb-hubbar etc och priset hade nog rusat iväg ändå med allt krimskrams om jag köpt billigare bräda.

WD disken kommer bara innehålla foton, filmer, musikvideos, etc.
Har en WD black från 6 år sen som går som en klocka.
Känns som diskfel inte är lika vanligt som för ~ 10 år sen då Seagate diskarna dog som flugor

Permalänk
Medlem

Momsen i Sverige är 25%, i Tyskland är den 19%. Svårt för svenska butiker att göra något åt det.

Som vanligt tycker jag att Sverige har för höga skatter, moms på samma nivå som resten av EU skulle gynna handeln. Lägre företagsskatter skulle göra att flera företag startades och stannade kvar i Sverige. Lägre inkomstskatter för de som tjänar bra skulle göra Sverige mera attraktivt för höginkomsttagare och duktiga människor som funderar på att flytta till Sverige. Sossarna skattepolitik är som ett struptag på företagarna och därmed också på välfärden. Välfärden byggs inte på at ta ut mera skatt, den byggs på framgångsrika företag... rant over.

Permalänk
Medlem

Jag har så många frågor gällande den builden att jag inte vet var jag ska börja. Generellt bottnar det i frågeställningen varför gå på dyra grejer istället för prisvärda, högpresterande med hög kvalité? Mitt intryck är att det handlar om "att ha bara för man kan" snarare än att bygga något bättre och värt prislappen.

Jag komponerade en gamingdator i två versioner till tre kompisar i nov/dec, båda med 8700k där den dyrare hade två 1080Ti istället (var inte mitt val, det var efterfrågat av någon bisarr anledning) och den gick på runt 30k (tror strax under sen la en kompis till extra tjofräs på sin för några tusenlappar). Även med dina extra behov (lagringsutrymme, LED-lightshow, osv) så kan du göra brutalt smartare val imo.

Du försöker bygga en rymdraket när du är i behov av en sportig pendlarbil.

Permalänk
Medlem

När processor och 2 st 1080ti går på cirka 22k borde du lätt kunna få in det i din budget.
När du då med enbart ett 1080ti lägger 37k, då känns det som att du bara letar anledningar att höja priset

Permalänk
Medlem

Jösses, vilket bygge... helt åt fanders åt alla håll och kanter, dessutom gnälla om 1300kr som inte ens är 4% av totala summan?

Du kan ju få dubbla 1080Ti för den summan, lätt...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Jösses, vilket bygge... helt åt fanders åt alla håll och kanter, dessutom gnälla om 1300kr som inte ens är 4% av totala summan?

Du kan ju få dubbla 1080Ti för den summan, lätt...

Då kan du väl ge tips på vad som kan göras bättre? Sen har jag inte sett något gnäll om 1300 kr från någon mer än från människor som du som lipar av okänd anledning. Bara för att man har pengar eller ska spendera en viss summa betyder det inte att man måste slänga pengar i sjön. Du ger inte ett endaste tips vilket är vad som efterfrågas, du kommer bara och spyr din galla. Avundsjuka kanske, eller kanske bara matematik som inte är ditt starkaste ämne? Nåja om du tycker 1300 kr är så lite pengar kan du väl skänka det till valfri person här på Sweclockers, upp till bevis!

Skrivet av Deejay_Alive:

Du ska lägga 37kkr på en "monster" rigg, men har inte råd att betala för Windows?

Står så här i första inlägget:

"Windows kommer laddas ned + produktnyckel från Kinguin eller liknande, har med Windows i listan bara för att få en överblick mest av vad som behöver införskaffas."

Om man köper en W10 nyckel har man betalat för Windows. Fattar inte vad det är för problem med folk här på Sweclockers ibland. Är det läskunnigheten eller är det att man vill att andra ska slänga pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Då kan du väl ge tips på vad som kan göras bättre? Sen har jag inte sett något gnäll om 1300 kr från någon mer än från människor som du som lipar av okänd anledning. Bara för att man har pengar eller ska spendera en viss summa betyder det inte att man måste slänga pengar i sjön. Du ger inte ett endaste tips vilket är vad som efterfrågas, du kommer bara och spyr din galla. Avundsjuka kanske, eller kanske bara matematik som inte är ditt starkaste ämne? Nåja om du tycker 1300 kr är så lite pengar kan du väl skänka det till valfri person här på Sweclockers, upp till bevis!

Står så här i första inlägget:

"Windows kommer laddas ned + produktnyckel från Kinguin eller liknande, har med Windows i listan bara för att få en överblick mest av vad som behöver införskaffas."

Om man köper en W10 nyckel har man betalat för Windows. Fattar inte vad det är för problem med folk här på Sweclockers ibland. Är det läskunnigheten eller är det att man vill att andra ska slänga pengar i sjön?

Hahaha, han ska köpa w10 nyckel från någon shady-sida istället för riktigt ÅF, dessutom köpa delarna från utlandet för några kronor billigare? samtidigt ska skiten kosta nästan 40k, lite som att jag ska köpa fetaste bilen men vill inte tanka för det är för dyrt... OMG.

Billigare MB, HD, SSD, bättre CPU exv Ryzen/Threadripper, Billigare RAM, Varför all RGB?

Nöjd nu, gnällspiK?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Hahaha, han ska köpa w10 nyckel från någon shady-sida istället för riktigt ÅF, dessutom köpa delarna från utlandet för några kronor billigare? samtidigt ska skiten kosta nästan 40k, lite som att jag ska köpa fetaste bilen men vill inte tanka för det är för dyrt... OMG.

Billigare MB, HD, SSD, bättre CPU exv Ryzen/Threadripper, Billigare RAM, Varför all RGB?

Nöjd nu, gnällspiK?

Nej jag är inte nöjd, du är extremt otrevlig ta mej fan. Du kunde gett tips om bättre/billigare delar istället. Sen vet jag inte hur du får flera tusenlappar till att bli några kronor, det måste fan vara fel i skallen på dig? 1500 kr + 1300 kr - W10 nyckel = några kronor?

Ditt exempel är rätt dåligt rakt igenom. Om du köper en bil för 40k så åker du hellre och tankar där bränslet kostar 20 kr/l istället för att tanka där det kostar 15 kr/l? Vad är det som är shady med att köpa licensnyckel online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hahaha, han ska köpa w10 nyckel från någon shady-sida istället för riktigt ÅF, dessutom köpa delarna från utlandet för några kronor billigare? samtidigt ska skiten kosta nästan 40k, lite som att jag ska köpa fetaste bilen men vill inte tanka för det är för dyrt... OMG.

Billigare MB, HD, SSD, bättre CPU exv Ryzen/Threadripper, Billigare RAM, Varför all RGB?

Nöjd nu, gnällspiK?

Ska man lägga så mycket är det dumt att snåla på viktiga komponenter. Windows kan man köpa för 200kr. Helt meningslöst att slösa mer än så. RGB är snyggt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Nej jag är inte nöjd, du är extremt otrevlig ta mej fan. Du kunde gett tips om bättre/billigare delar istället. Sen vet jag inte hur du får flera tusenlappar till att bli några kronor, det måste fan vara fel i skallen på dig? 1500 kr + 1300 kr - W10 nyckel = några kronor?

Ditt exempel är rätt dåligt rakt igenom. Om du köper en bil för 40k så åker du hellre och tankar där bränslet kostar 20 kr/l istället för att tanka där det kostar 15 kr/l? Vad är det som är shady med att köpa licensnyckel online?

Ja, det är några kronor, skillnad om budgeten var 10000 men nu är det inte det. 2000spänn är inte flera tusenlappar, det är två (2). och han sparar några kronor PER KOMPONENT om du nu ska ha det skrivet i klartext. Geez

När det gäller de nämnda hemsidorna är det välkänt att man kan köpa nycklar som tid sålts/köpts via stulna kreditkort, vilket inte bör uppmuntras. IMO.

Du är rätt dryg själv, sätt dig inte på så höga hästar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ska man lägga så mycket är det dumt att snåla på viktiga komponenter. Windows kan man köpa för 200kr. Helt meningslöst att slösa mer än så. RGB är snyggt.

Håller definitivt med.

Angående bygget, hade nog sänkt budgeten och kört ett 1080ti. Vilken skärm har du hemma? Du kanske ska få in en monsterskärm istället för att lägga så mycket pengar. Rgb belysning må vara fint, men inget som är värt att betala 6-7k för kan jag tycka. Bättre att köpa separata RGB-slingor som förfinar hela riggen istället för endast dator. Det är givetvis en smaksak, men hade hellre suttit i ett mysigt rum än att ha en dator som lyser fint. Men som alltid, smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Ja, det är några kronor, skillnad om budgeten var 10000 men nu är det inte det. 2000spänn är inte flera tusenlappar, det är två (2). och han sparar några kronor PER KOMPONENT om du nu ska ha det skrivet i klartext. Geez

När det gäller de nämnda hemsidorna är det välkänt att man kan köpa nycklar som tid sålts/köpts via stulna kreditkort, vilket inte bör uppmuntras. IMO.

Du är rätt dryg själv, sätt dig inte på så höga hästar.

1500 + 1300 - 200 = 2600 kr, alltså inte 2000. Men du gillar att avrunda neråt från 2600 till 2000 istället för uppåt till 3000, får bli en IG varning där. Oavsett budget bör man ej slänga bra pengar efter dåliga. Dessa 2600 kr kan användas till viktigare saker. Du kan skicka pm om du vill fortsätta diskutera!

@Mastodontfilms-Mats: Skulle byta ut 12TB disk till några 2-4TB WD Red diskar istället. Vore tråkigt att förlora all data om en disk går sönder.

Permalänk
Medlem

Trist stämning i din tråd med gnäll, hån och politik. Väldigt tråkigt.

Du verkar ha lite andra prioriteringar än jag så jag är nog inte rätt person att ge mina tips egentligen, men här kommer dem likväl.
För en sån här dator känns det som du borde ha en ordentlig skärm. Datorbygget jag själv sneglar på just nu har lite tightare budget utan att snåla på kvalite men jag har också bakat in en x34p skärm i det bygget. Så man riktigt kan njuta av sin bra dator. Så min fråga är nog, har du en bra skärm? Mitt bygge slutar ungefär på samma pris som din men då med x34p inkluderat.

Sen lurar jag lite på det här med Tyskland. Jag har inget emot att beställa från Tyskland men jag hade absolut valt en stor återförsäljare typ mindfactory eller gått in på tyska pcpartpicker och kollat in vilka återförsäljare de listar. Ebay gör mig alltid lite skeptisk.

Och när jag gör det så är det bara vissa varor som faktiskt är billigare. Jag tycker Svenska ÅF har ett bra pris på sina saker. Notera att jag bor just nu på Island där teknik kostar minst 30% mer än i Sverige så för mig är Sverige väldigt konkurrenskraftigt.

Men hur som helst. När jag byggde ihop mitt bygge på mindfactory så blev det nästan på kronan samma pris som när jag plockar ut delarna på prisjakt. Och visst det går upp lite i pris ifall man väljer ett och samma ställe att köpa från alt flera och få flera fraktkostnader. Men jag vet inte personligen om jag tycker det är värt det när det är så lite skillnad i pris. Vissa varor kan säkert vara det. Med det sagt kommer jag absolut ha koll på mindfactory när jag ska köpa mina saker lite senare. (Efter 11xx har släppts).

Är valet av 4 ramstickor bara för symmetrin? Kan förstå det isåfall. Mycket snyggare. Även om det inte ger någon prestandaförbättring. Överväg cl14 ger några fps i boost. Och se till att de har samsungs b die.

Och det här kan ju vara en relevant nybet för dig. Platinum-PSU från EVGA för överkomligt pris.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25484-evga-avtacker-nataggr...

Kul bygge hur som helst. Jag diggar verkligen utseendet på den cpukylarn även om den kanske inte presterar absolut absolut bäst. Jag har sneglat lite på den själv. Lycka till!

Här är vad jag själv (kanske) hade lagt 37.000kr på.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3611739&view=m#rparams=ss=

Såg att denna build var ungefär som min och jag hade nog valt färgschema ungefär som hens då jag tycker det var snyggt utan att vara för mycket in your face. https://pcpartpicker.com/b/YpD2FT

Och här är min nerstramade build.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3611711&view=m

https://www.mindfactory.de/
https://de.pcpartpicker.com/
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag har så många frågor gällande den builden att jag inte vet var jag ska börja. Generellt bottnar det i frågeställningen varför gå på dyra grejer istället för prisvärda, högpresterande med hög kvalité? Mitt intryck är att det handlar om "att ha bara för man kan" snarare än att bygga något bättre och värt prislappen.

Jag komponerade en gamingdator i två versioner till tre kompisar i nov/dec, båda med 8700k där den dyrare hade två 1080Ti istället (var inte mitt val, det var efterfrågat av någon bisarr anledning) och den gick på runt 30k (tror strax under sen la en kompis till extra tjofräs på sin för några tusenlappar). Även med dina extra behov (lagringsutrymme, LED-lightshow, osv) så kan du göra brutalt smartare val imo.

Du försöker bygga en rymdraket när du är i behov av en sportig pendlarbil.

En rymdraket idag är en sportbil om 6 år.
Som sagt så ska denna rigg hålla i minst 6 år, springer inte runt och droppar 37k varje år utan byter dator väääldigt sällan.
Ta 960 Pro Vs 960 Evo t.ex. bägge har visserligen 5 års garanti men pro nyttjar MLC istället för TLC och pro är det mest pålitliga nvme i serien.
TBW endurance ligger på 1200 TB vs 400TB.
Pro knäcker allt motstånd i alla tester och toppar listan i nästan alla mätningar.
Att ha en snabb systemdisk förenklar livet, sitta och tappa 2-20sek beroende på applikation blir mycket förlorad tid under 6 år och mer.

Titanium PSU är upp 98% energieffektiv och kan lova dig att jag fått tillbaka mina investerade stålar efter 6 år med tanke på dom elpriserna jag betalar.
Det finns en tanke med allt
Sen fattar jag inte grejen med folk som köper ett case med glasruta för att fullständigt skita i appearance.
Ett bygge ska utstråla stil, det ska märkas att att man lagt ner tid och själ i bygget.
Vissa kör Nissan Micra men vissa gillar XC90.
Verkar gå nån elitism i att klanka ner på RGB och estetik i allmänhet.
Det kanske inte just du menar men pratar generellt.

Skrivet av Jaevel:

När processor och 2 st 1080ti går på cirka 22k borde du lätt kunna få in det i din budget.
När du då med enbart ett 1080ti lägger 37k, då känns det som att du bara letar anledningar att höja priset

Notera att listan innehöll OEM-version av windows som jag med stor sannolikhet inte kommer skaffa (kör ebay, kinguin etc.), datormus, webkamera, dvs lite mer krimskrams än en ren barebone-rigg.
Tar man bort lite runtomkring så minskar givetvis totalpriset om man ser till rena datorkomponenter.

CPU-luftkylare vill jag slippa.
6tb lagring räcker tyvärr inte, har redan 7tb sen gammalt att överföra på disken, sen snor windows nån gig så det blir trångt.
Det är inte högprioriterat att ha 2st GPU, iaf initialt.
Givetvis handlar det om prioriteringar.
Har hellre ny mus, ny 4k webcam etc.
Det caset du posta var ingen artwork direkt men ser ut att ha bra luftflöde, 3 fläktar som du föreslår kanske räcker då.
Moderkortet verkar stabilt dock, har både wifi, bluetooth och bra med nvme-slots.
Har dock en del aura prylar så tar gärna asus men tack för tipset

Skrivet av Banco:

Trist stämning i din tråd med gnäll, hån och politik. Väldigt tråkigt.

Du verkar ha lite andra prioriteringar än jag så jag är nog inte rätt person att ge mina tips egentligen, men här kommer dem likväl.
För en sån här dator känns det som du borde ha en ordentlig skärm. Datorbygget jag själv sneglar på just nu har lite tightare budget utan att snåla på kvalite men jag har också bakat in en x34p skärm i det bygget. Så man riktigt kan njuta av sin bra dator. Så min fråga är nog, har du en bra skärm? Mitt bygge slutar ungefär på samma pris som din men då med x34p inkluderat.

Sen lurar jag lite på det här med Tyskland. Jag har inget emot att beställa från Tyskland men jag hade absolut valt en stor återförsäljare typ mindfactory eller gått in på tyska pcpartpicker och kollat in vilka återförsäljare de listar. Ebay gör mig alltid lite skeptisk.

Och när jag gör det så är det bara vissa varor som faktiskt är billigare. Jag tycker Svenska ÅF har ett bra pris på sina saker. Notera att jag bor just nu på Island där teknik kostar minst 30% mer än i Sverige så för mig är Sverige väldigt konkurrenskraftigt.

Men hur som helst. När jag byggde ihop mitt bygge på mindfactory så blev det nästan på kronan samma pris som när jag plockar ut delarna på prisjakt. Och visst det går upp lite i pris ifall man väljer ett och samma ställe att köpa från alt flera och få flera fraktkostnader. Men jag vet inte personligen om jag tycker det är värt det när det är så lite skillnad i pris. Vissa varor kan säkert vara det. Med det sagt kommer jag absolut ha koll på mindfactory när jag ska köpa mina saker lite senare. (Efter 11xx har släppts).

Är valet av 4 ramstickor bara för symmetrin? Kan förstå det isåfall. Mycket snyggare. Även om det inte ger någon prestandaförbättring. Överväg cl14 ger några fps i boost. Och se till att de har samsungs b die.

Och det här kan ju vara en relevant nybet för dig. Platinum-PSU från EVGA för överkomligt pris.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25484-evga-avtacker-nataggr...

Kul bygge hur som helst. Jag diggar verkligen utseendet på den cpukylarn även om den kanske inte presterar absolut absolut bäst. Jag har sneglat lite på den själv. Lycka till!

Här är vad jag själv (kanske) hade lagt 37.000kr på.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3611739&view=m#rparams=ss=

Såg att denna build var ungefär som min och jag hade nog valt färgschema ungefär som hens då jag tycker det var snyggt utan att vara för mycket in your face. https://pcpartpicker.com/b/YpD2FT

Och här är min nerstramade build.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3611711&view=m

https://www.mindfactory.de/
https://de.pcpartpicker.com/
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Tjena!
Mindfactory skriver att dom INTE skickar till privatpersoner utanför Tyskland:
https://www.mindfactory.de/info_center.php/icID/13

Har sneglat på dom också nämligen genom idealo där dom ligger bra i pris mot övriga butiker.

Känns som man svär i kyrkan här inne men riggen får gärna vara vacker att titta på därav vita delar, blir mer harmoniskt och passar in i övrig inredning här hemma
Sen går ju RGB faktiskt att stänga av eller tonas ned om det skulle bli "för mycket".

Quad Ram är endast for the looks erkänner jag, många byggen på youtube kör quad ram på z370 och 8 ram på x299, ser mer enhetligt ut och borde väl inte vara någon katastrof egentligen, men visst dual ram är att föredra.
Skärm har jag ej bestämt, kan bli PG35VQ men den kan vara för stor och ta över skrivbordet för mkt.
Får kolla framåt sommaren vad som dyker upp men Acer-skärmen du länka var inte dum

Kraken x52 tänkte jag köra på först men tyvärr touchar vattenlocket Ram-minnet som ligger närmast sen vill jag ha ett gemensamt ekosystem så långt det går för fläktar och RGB. Nzxt:s CAM, Aura och Corair link (LL120 fläktar) som jag tänkte köra från början blev för mycket därav Captain coolern som synkar med Aura

Permalänk

Obs, såg nu att jag skrivit "tyska ebay" i trådstarten vilket är fel.
Menar givetvis tyska AMAZON.

Permalänk
Inaktiv

Tummen upp för denna, även om personligen inte klarar mid med 16GB till vanlig användning, ja jädra webbläsare Chrome.

Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

Som sagt så ska denna rigg hålla i minst 6 år, springer inte runt och droppar 37k varje år utan byter dator väääldigt sällan.
Ta 960 Pro Vs 960 Evo t.ex. bägge har visserligen 5 års garanti men pro nyttjar MLC istället för TLC och pro är det mest pålitliga nvme i serien.
TBW endurance ligger på 1200 TB vs 400TB.
Pro knäcker allt motstånd i alla tester och toppar listan i nästan alla mätningar.
Att ha en snabb systemdisk förenklar livet, sitta och tappa 2-20sek beroende på applikation blir mycket förlorad tid under 6 år och mer.

På gamla WinXP tiden ghostade jag om datorn minimum 4 gånger per år, idag jobbar jag mer professionellt med vm.
Nå min poäng är att du bör formatera om datorn någon gång på 6 år och kan byta systemdisk då.

Nå det är en pengar och tidsfråga, är man student så visst är 960 pro fin, men trots alla argument så blir det inte en sådan.
Om du kör spel så förvänta dig en prestandaförbättring på 2-20milisekunder och inte sekunder när du jämför 960 pro vs evo.

Spel är liksom inte exempel på en mjukvara som bra utnyttjar snabba diskar och majoritet idag kör nog fortfarande spel från hdd. -De har säkert en ssd som systemdisk, men det är dyrt att ha spel på ssd.
Vill du utnyttja 960 pro prestanda så är det databearbetning som du ska göra och inom spel så är ofta datanredan bearbetat på ett sådant sätt så det inte är mycket råinläsning och då flaskar cpun före 960 evo.

Nå du stålarna så kan man inte säga 960 pro är ett dåligt köp och den har bättre kvalitet, så chansen finns att du med en 960 evo kan förlora data. Samtidigt kan dataförlust uppstå på många sätt och man bör ha backup.

Så 960 Pro är riktigt bra är det jag påstår, men för den stora skaran kan man tumma lite på kvalite och prestanda och få ett helt annat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

PSU:n är rätt dyr ja men den är titanklassad och el är rätt dyrt där jag bor så jag tjänar nog in den på några år.

Angående PSUn, så nej, du lär inte spara in 1000kr inom några år genom att välja en titanklassad nätdel. Du sparar nog betydligt mer i elförbrukning på att vara mer noggrann med att inte ha lampor igång i onödan

Permalänk
Medlem

Tycker också att pro är helt rätt väg att gå om man har råd. Ang 12TB disken, du har inte funderat på en nas?

Förövrigt, RGB behöver inte alltid vara julgransblink. Man kan använda det stilrent också.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Mastodontfilms-Mats: Om du inte har datorn igång 24/7 på 100% load bör du hellre investera i ett lite billigare nättag av hög kvalitet, t.ex. detta (gjorde ett snabbt Excel-ark där man kan mata in nyttig info och se om det är värt det)
Om du planerar att ha datorn länge är luftkylare att föredra framför AIO (speciellt Deepcool Captain har rykte om att läcka)
Angående diskarna märker jag inte någon som helst skillnad mellan 960 EVO och 850 EVO i spel, så mellan PRO och EVO lär det vara ännu mindre skillnad

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

En rymdraket idag är en sportbil om 6 år.
Som sagt så ska denna rigg hålla i minst 6 år, springer inte runt och droppar 37k varje år utan byter dator väääldigt sällan.
Ta 960 Pro Vs 960 Evo t.ex. bägge har visserligen 5 års garanti men pro nyttjar MLC istället för TLC och pro är det mest pålitliga nvme i serien.
TBW endurance ligger på 1200 TB vs 400TB.
Pro knäcker allt motstånd i alla tester och toppar listan i nästan alla mätningar.
Att ha en snabb systemdisk förenklar livet, sitta och tappa 2-20sek beroende på applikation blir mycket förlorad tid under 6 år och mer.

Titanium PSU är upp 98% energieffektiv och kan lova dig att jag fått tillbaka mina investerade stålar efter 6 år med tanke på dom elpriserna jag betalar.
Det finns en tanke med allt
Sen fattar jag inte grejen med folk som köper ett case med glasruta för att fullständigt skita i appearance.
Ett bygge ska utstråla stil, det ska märkas att att man lagt ner tid och själ i bygget.
Vissa kör Nissan Micra men vissa gillar XC90.
Verkar gå nån elitism i att klanka ner på RGB och estetik i allmänhet.
Det kanske inte just du menar men pratar generellt.

Notera att listan innehöll OEM-version av windows som jag med stor sannolikhet inte kommer skaffa (kör ebay, kinguin etc.), datormus, webkamera, dvs lite mer krimskrams än en ren barebone-rigg.
Tar man bort lite runtomkring så minskar givetvis totalpriset om man ser till rena datorkomponenter.

CPU-luftkylare vill jag slippa.
6tb lagring räcker tyvärr inte, har redan 7tb sen gammalt att överföra på disken, sen snor windows nån gig så det blir trångt.
Det är inte högprioriterat att ha 2st GPU, iaf initialt.
Givetvis handlar det om prioriteringar.
Har hellre ny mus, ny 4k webcam etc.
Det caset du posta var ingen artwork direkt men ser ut att ha bra luftflöde, 3 fläktar som du föreslår kanske räcker då.
Moderkortet verkar stabilt dock, har både wifi, bluetooth och bra med nvme-slots.
Har dock en del aura prylar så tar gärna asus men tack för tipset

Tjena!
Mindfactory skriver att dom INTE skickar till privatpersoner utanför Tyskland:
https://www.mindfactory.de/info_center.php/icID/13

Har sneglat på dom också nämligen genom idealo där dom ligger bra i pris mot övriga butiker.

Känns som man svär i kyrkan här inne men riggen får gärna vara vacker att titta på därav vita delar, blir mer harmoniskt och passar in i övrig inredning här hemma
Sen går ju RGB faktiskt att stänga av eller tonas ned om det skulle bli "för mycket".

Quad Ram är endast for the looks erkänner jag, många byggen på youtube kör quad ram på z370 och 8 ram på x299, ser mer enhetligt ut och borde väl inte vara någon katastrof egentligen, men visst dual ram är att föredra.
Skärm har jag ej bestämt, kan bli PG35VQ men den kan vara för stor och ta över skrivbordet för mkt.
Får kolla framåt sommaren vad som dyker upp men Acer-skärmen du länka var inte dum

Kraken x52 tänkte jag köra på först men tyvärr touchar vattenlocket Ram-minnet som ligger närmast sen vill jag ha ett gemensamt ekosystem så långt det går för fläktar och RGB. Nzxt:s CAM, Aura och Corair link (LL120 fläktar) som jag tänkte köra från början blev för mycket därav Captain coolern som synkar med Aura

Jaså? Så pass. Ja det var trist att höra. Speciellt om Euron går ner igen så finns det ju anledning att shoppa från Tyskland.

Ja jag har inget emot att du kör 4x8 för estetikens skull. Jag har full förståelse.

Ja. Jag kommer då aldrig gå tillbaka till icke Ultra wide. Älskar det och det är nog det bästa köpet jag gjort till min dator. Men då spelar jag rätt mycket strategispel och rpgs och inte bara Fps. Även om jag spelar det också... ganska mycket.

LG kommer ju även med en ny UW-skärm om ett tag. https://www.nordichardware.se/massor/ces-2018/video-lg-tar-si...

Den kommer jag hålla ögonen på i alla fall. Samma specs som x34p. Förhoppningsvis bättre pris.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.