Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Alright! Kul att veta Så man kan alltså ställa en 2500k på 4.2Ghz (42 multiplier i alla fall) och sen pilla in en 3770 så står den på 42 också? Har jag fattat det rätt?

Har gjort så, ja med ett Z77 moderkort som inte lät mig ändra.
Om jag försöker ändra multipeln så går den direkt tillbaka, men låter jag den vara är den kvar på den.

Vissa moderkort är dock mer upplåsta och du kan ändra det. Men detta knep ska fungera på även de som inte är så upplåsta.

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Yes, är nog så men problemet är att jag inte kan ha fläkten åt andra hållet för då är ram minnena i vägen.. så får köra med öppet chassi och kanske köpa nån till extern fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@Mac83: Så det är ända sättet att "överklocka" den på? För jag väljer ju hellre en "snabbare" version av datorn om det går. Dvs att ändra till asus optimal. Isåfall så leder problemet till fläkten och kylpastan antar jag?

Den är begränsad till 41 på multipliern eftersom det inte är en K modell och låta den klocka med baseclock är inte bra för det påverkar massa saker på moderkortet annat än bara cpun och det kan orsaka problem.

Vad det gäller kylningen så är det svårt att säga eftersom den klockar cpun själv, det kan vara att den matar den med massa mer ström än vad den egentligen behöver och på så sätt gör den väldigt varm, eller så är kylpastan mellan cpu kärnan och ihs dålig vilket dom brukar bli med åren tyvärr, kylaren är på gränsen men kör du oklockat så borde det funka fint men klockar du så orkar den inte riktigt kyla effektivt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@Keffmode: Yes, är nog så men problemet är att jag inte kan ha fläkten åt andra hållet för då är ram minnena i vägen.. så får köra med öppet chassi och kanske köpa nån till extern fläkt

Vilket chassi har du?

Det du kan göra är att invertera luftflödet åt andra hållet i chassit och skjuta upp luften upp ur toppen på chassit, eller liknande. Jag lovar att; om du bara tänker till och är lite kreativ så kan du få till ett bra luftflöde ut ur chassit med hjälp av t.ex. 2 fläktar.

Om du har öppen topp i chassit så kan du säkerligen skruva fast en fläkt i toppen bakom kylaren. Så att den direkt suger ut luften uppåt ut ur chassit.

Typ sähär:

Det är bara ett exempel Men du förstår principen. Det känns jävligt lökigt att ha chassi-sidan av hela tiden, i alla fall enligt mig Du kan lösa det enkelt om du vill och bara tänker till och kanske lägger ut någon hundring på någon fläkt.

Det är upp till dig om du vill lösa det eller inte Nu vet du i alla fall varför du har problemet och hur du enkelt kan lösa det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ideal på svenska?

Hej.
Hur säger man "ideal" (dator kör ingenting speciellt) på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orenatan:

Hej.
Hur säger man "ideal" (dator kör ingenting speciellt) på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

idle=tomgång
Tror dock ingen använder något annat än det engelska ordet.

Btw till TS så körde jag en 3770 förra veckan med noctua kylare, all core 4.1GHz och den blev inte varmare än ca 60 grader vid spel och fläkten snurrade tyst. (Inga chassifläktar, dock öppen sida). Vet dock inte hur pass tungt processor var belastad eftersom grafikkortet flaskade rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

Hej,

Har nämligen köpt ett begagnat moderkort+cpu+ramminnen och satt i det i min dator det är z77-a och en i7-3770k. Nu i skrivande stund ligger cpu på ~46 grader celcius. När jag spelar h1z1 så går min max temp på cpu upp till ~90 grader celcius på alla cores (kollar via RealTempGT). Jag undrar om detta är normalt eller om det är något som är fel? Min kylare tog jag från min gamla dator som är en Hyper TX3 Evo. I bios så är "system performance" satt till Asus optimal så datorn är mer åt performance hållet antar jag.. Kan det vara så att fläkten inte får tillräckligt med ström på något sätt?

Ps. Det är jag själv som satt ihop alla delar och är inte den mest datorkunniga så det mest simpla för er kan vara avancerat för mig. Har även överklockat mitt grafikkort (vet inte om det har en påverkan!)

Tack på förhand!

Jag är inte helt säker på hur din kylare fungerar men har du kollat så att du har lagt backplaten korrekt? Hade också ett liknande problem innan för att jag la backplaten upp och ner utan att märka det. Hoppas det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi