Nästa konsol den sista enligt Ubisoft

Permalänk
Medlem

Nästa konsol den sista enligt Ubisoft

https://www.digitaltrends.com/gaming/ubisoft-ceo-next-game-co...

Enligt Ubisofts VD så är nästa generations konsoler de sista. Efter det är det bara streaming som gäller.

Min spontana känsla till detta är "men input lag då??". Sen inser jag att gemene man nöjer sig med 720p i 25-30 fps och inser att killen troligen har rätt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dom (inte Ubisoft visserligen) sa detsamma om förra generationens konsoler också.

Har själv svårt att tro det då spelstreamingtjänster inte direkt varit någon braksuccé hittils vad jag märkt iallafall. Är det någon som använder, eller känner någon som använder spelstreaming som sitt primära sätt att spela spel idag? Jag gör det iallafall inte.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att påståendet är taget ur verkligheten, men vad vet jag....han kanske sitter på mer information än mig?

Men skulle kunna tänka mig (genom att rent utav spekulera) att man missar många kunder i länder där uppkoppling inte är ett alterantiv, för om man tittar på vad folk köper är det ju single player spel till PS4.

Så som Horizon Zero Dawn, God of War, osv. och vem vill strömma något sådant om det innebär att bild och ljud är något man "drar ned på" kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Konsoler är ju bara en pc som kör en Unix eller Windows variant numera. Förutom Switch då kanske.
Så konsolerna är redan döda, PC vann.
Frågan är väl om det kommer bli Sony eller MS som ger upp först. Sen kommer det bara finnas en hemkonsol likt steammachines konceptet.
Tror det kommer att hända innan strömmande spel blir gångbart globalt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte att konsoler försvinner, PC är utan tvekan roligt men finns få saker som slår att sitta i soffan med flera vänner och spela t.ex. Smash.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Inaktiv

SkyNet tar över, 1997 var dock några år för tidigt.

Nå the cloud växer sig starkare för varje dag, allt fler applikationer och spel körs där.
Ett problem för vissa applikationer och spel är ljusets hastighet som bromsar upp kommunikationshastigheten, där jag är fundersam på om kvantpartiklar kan vara en lösning? https://www.youtube.com/watch?v=Ox0OLpjZ98M

Angående PC så har de bara en chans om utvecklingen går i rusande fart, men idag så är det inte så extrem stor skillnad på en bra dator och en vanlig konsol.
Ni kan tycka att det är megastor skillnad, men ni ska se till vad gemene person tycker.

Permalänk

Är tveksam. MS, Sony och Nintendo tjänar grova pengar på konsoler, streaming kommer nog att löpa paralellt med konsolerna.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Konsoler är ju bara en pc som kör en Unix eller Windows variant numera. Förutom Switch då kanske.
Så konsolerna är redan döda, PC vann.
Frågan är väl om det kommer bli Sony eller MS som ger upp först. Sen kommer det bara finnas en hemkonsol likt steammachines konceptet.
Tror det kommer att hända innan strömmande spel blir gångbart globalt.

Switch är mer eller mindre Linux med Android. De försökte få tag på CyanogenMod att utveckla deras gränssnitt enligt olika rykten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad man menar.
Att spel går över till online-only även för singeplayer känns som en tydlig trend.

Men att TV apparaterna skulle samsas om en standard för att göra strömmande spel tillgängligt inom några år utan extraboxar ("consoler") har jag mycket svårare att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag hoppas inte att konsoler försvinner, PC är utan tvekan roligt men finns få saker som slår att sitta i soffan med flera vänner och spela t.ex. Smash.

Vad stoppar dig från att göra samma med en pc? Är ju redan fullt möjligt och när konsoller dör kommer allt sånt bara flyttas till PC.
Jag kan förstå saknad av vissa exklusiva titlar, men när argument som sitta i soffan och ha större bild används (vilka råkar vara vanligast) mot PC känns det skumt. Skillnaden är i stort sett bara vilken burk man pluggar HDMI kabeln i.

Din GC som du antagligen spelar smash på kommer ju inte bara försvinna. Är liksom 17 år sen spelet kom och har än inte blivit överträffat av någon konsol.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr

"Jag kan förstå saknad av vissa exklusiva titlar"

Vad menar du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Låter ju sjukt, hur ska man då kunna spela om man t.ex tar med sig konsolen till en stuga utan nät?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

@BergHa

"Jag kan förstå saknad av vissa exklusiva titlar"

Vad menar du?

T.ex Smash från Nintendo finns inte att köpa till PC, emulator går dock. Så vill man köra det "lagligt" är det bara bära fram GameCuben (för brawl och smash4 är fan inte lika bra).

Detta verkar dock minska år för år och lär sluta med att vi har alla spel på PC inom några år (iaf från Sony och MS, Nintendo lär inte ge sig på länge).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Låter ju sjukt, hur ska man då kunna spela om man t.ex tar med sig konsolen till en stuga utan nät?

Lämnar konsolen hemma och kör brädspel för hela slanten istället?

Ont: Jag tror inte ett dugg på att strömma spel kommer slå igenom inom de närmsta 10-15 åren.
Så tror det kommer fortfarande vara olika spellådor att välja mellan.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

T.ex Smash från Nintendo finns inte att köpa till PC, emulator går dock. Så vill man köra det "lagligt" är det bara bära fram GameCuben (för brawl och smash4 är fan inte lika bra).

Detta verkar dock minska år för år och lär sluta med att vi har alla spel på PC inom några år (iaf från Sony och MS, Nintendo lär inte ge sig på länge).

Ah, lite det jag ville komma fram till.

Om konsoler försvinner, hur kan man då sakna "exklusiva" titlar för specifika konsoler? <- Så tänkte jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

I en tid när utvecklingen går mot hög refreshrate (med lågt input-lag) på till och med TV-apparater tror jag det blir väldigt svårt att slå igenom med att strömma spel som internet ser ut idag.
Fightingspel är redan idag omöjliga att spela online på grund av den stora påverkan latency har på spelet, och det är fortfarande när spelet körs lokalt.

Permalänk
Medlem

Spelströmning är bara en Fluga(larv)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Spånar lite. Säg att PS5 dröjer 3 år till, och därefter en lång livscykel på 7 år innan det borde vara dags för generationen efter det. Då är vi 10 år fram i tiden. Fler i världen kommer då att ha en fiberanslutning utan datataxa, vilket är lite av ett måste, och folk är vana vid att streama all sin TV och film sen åratal. Så steget till att streama spel kanske är mindre då?

Jag spelar Civilization V nästan varje dag genom att streama det från PCn till surfplattan, men det är turordningsbaserat och känns ändå lite segt så fort man inte har bra Wifi-signal. Jag har provat steam link via LAN också med rallyspel och viss det går att spela om man inte är för kräsen med input lagget. FPS har jag bara provat nån minut och det funkade inget vidare med mus och tangentbord.

Så strömmade spel. Hmm kanske vissa typer av enklare spel. Men fördröjningen över internet kommer ju fortfarande att finnas där. Allt som kräver låg input lag kommer vara för drygt att spela för många. Men de som redan idag spelar konsol-FPS på TV i nåt icke-gaming-läge med uppemot 100ms input lag kommer kanske inte märka så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

I en tid när utvecklingen går mot hög refreshrate (med lågt input-lag) på till och med TV-apparater tror jag det blir väldigt svårt att slå igenom med att strömma spel som internet ser ut idag.
Fightingspel är redan idag omöjliga att spela online på grund av den stora påverkan latency har på spelet, och det är fortfarande när spelet körs lokalt.

Nåja, majoriteten av de som spelade 8bit och 16bit spel på 90talet hade nog lägre inputlag mot vad 99% idag har. De flesta kör fortfarande 30fps spel med en TV som inte är satt i något "game" läge. Tror snarare adaptiv sync kommer bli nästa stora lyft på konsoller, är helt perfekt för det fps-spann de ligger på idag. Visst nästa gen får nog 120Hz stöd (vilket xbox one X redan har idag), men lär inte bli mycket spel som körs i den frekvensen.

Vet dock inte om det är just streaming som kommer göra nästa generation till den sista (kör dock en del steam in home streaming hemma och funkar faktiskt bra). Dock med tanke på hur det ser ut på teknikfronten så talar det för att nästas generation kommer bli lite speciell, till och med PC-hårdvara har börjat hålla lika länge som konsol-generationer. Visst vi har fått lite CPU-flexande på senaste men branschen har verkligen mognat och börjat stanna av (speciellt konsumentteknik). De kommer ta klivet till 7nm och går till en modern CPU-arkitektur och det kommer bli ett rejält lyft som kommer göra skillnad, men med tanke på att de lyckades hålla förra generation vid liv i 10år där det skedde en hel del, tänk bara hur länge de kommer kunna hålla nästa gen vid liv. Tror verkligen inte det är omöjligt om det blir den sista traditionella next gen

Permalänk
Medlem

När PS4 och Xbone kom gissade jag på att det blir en generation konsoller till, sen har mobila enheter tagit över den rollen.

Återstår att se

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Xyze:

Absolut!

Men jag vill ha möjligheten om jag vill!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Commander: Jo men Switch kör väl någon special tegra processor? Ps4 och Xbox one kör väl vanlig x86 i sina maskiner? Det gör dem ju extremt lik en PC. Borde ju lätt gå att få windows att funka på en Ps4 tycker man.

Edit: Bara för att klargöra, det borde vara lätt att få windows på en Ps4 att fungera om Sony tillät det. Att hitta exploits och knäcka kryptering för att få det att fungera verkar inte vara helt enkelt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ubisoft har ingen koll. Som vanligt.

Att strömmade spel skulle ta över om bara några år, ens tio år, är mig fullständigt främmande. Att man fokuserar helt på digital distribution vore kanske en sak, däremot. Men det är inte strömmande.

I USA, en given stor konsolmarknad, lider i många stater av telekominfrastruktur som påminner om tredje världen eller 90-talets Sverige. De tekniska kraven på strömmande spel är på tok för höga. Inte att likna vid strömmande film eller annan media då svarstid spelar roll.

Jag tror fler aktörer kommer försöka mer och mer med strömmande spel men jag tror inte på någon framgång förrän de givna begränsningarna i nätet, rent tekniskt, löses. En stor åtgärd med litet marknadstryck bakom sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@Commander: Jo men Switch kör väl någon special tegra processor? Ps4 och Xbox one kör väl vanlig x86 i sina maskiner? Det gör dem ju extremt lik en PC. Borde ju lätt gå att få windows att funka på en Ps4 tycker man.

Edit: Bara för att klargöra, det borde vara lätt att få windows på en Ps4 att fungera om Sony tillät det. Att hitta exploits och knäcka kryptering för att få det att fungera verkar inte vara helt enkelt.

Du måste skriva drivrutinerna till komponenterna också i maskinen. Sony kör någon BSD variant i sina.

Sedan helt ärligt vem vill ha Windows på sina konsoler, lika bra köpa en PC då.
Om något lär Microsoft köra in en Linux variant på sina konsoler för att banta ner den så mycket det går för att trycka ut mer prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

"Vem vill någonsin ha en dator i hemmet" - Alla personer i datorns begynnelse.

Jag tror absolut att någon form av streamade spel kan vara framtiden, dock tror jag inte tekniken är mogen så att de traditionella konsolerna fasas ut redan efter nästa generation. Men tänk er vilka möjligheter det medför. Konsolexklusiva titlar är ett minne blott, kanske får du i stället bara ha ett PlayStation- och ett Xbox-abbonemang likt man idag har Viaplay, Netflix & HBO. Betala en månadskostnad för den prestanda du vill ha. Du slipper helt och hållet tänka på svåra val av hårdvara vid köp av dator, konsol eller liknande. Spela spelen på abbonemang i stället för att köpa något som du kanske gillar, kanske inte gillar. Inga långa installationstider i takt med att filerna blir större och större. Spela hemma på TVn, på surfplattan i sängen, telefonen i tunnelbanan.

Jag är övertygad om att detta är framtiden

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du måste skriva drivrutinerna till komponenterna också i maskinen. Sony kör någon BSD variant i sina.

Sedan helt ärligt vem vill ha Windows på sina konsoler, lika bra köpa en PC då.
Om något lär Microsoft köra in en Linux variant på sina konsoler för att banta ner den så mycket det går för att trycka ut mer prestanda.

Absolut, försökte bara visa på att PC plattformen och Konsol-plattformarna är så lika idag att det inte finns något egentligt skäl till att hålla dem isär. Förutom rent ekonomiska då, de tekniska skälen är borta sen länge.

Sen är även jag skeptisk till strömmande innehåll med tanke på hur internet ser ut i resten av världen. Ibland glömmer man att Sverige faktiskt har internet i Världsklass.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Precis som en ovan skrev så kommer framtidens spelande funka som NetFlix. Du väljer spel och sen streamas det till din plattform.

Faktum är att du redan idag kan du streama. Nvidia satsar stort på serverhallar med grafikkort för deras Geforce NOW teknologi. Finns en hel del intressanta titlar i sortimentet.

https://www.nvidia.com/en-us/shield/games/geforce-now/
https://www.nvidia.com/en-us/shield/games/#library

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

fan va bra, kanske vi kan spela alla spel på PC , tänk GoW 4 eller Last Of Us osv på PC fy fean det hade varit grejer det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lättare att bara ha en enhet än flera så jag tackar inte nej. Sen finns det ju flera möjligheter att köra på sin TV i soffan med trådlöst kopplade handkontroller så det problemet försvinner ju också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad stoppar dig från att göra samma med en pc? Är ju redan fullt möjligt och när konsoller dör kommer allt sånt bara flyttas till PC.
Jag kan förstå saknad av vissa exklusiva titlar, men när argument som sitta i soffan och ha större bild används (vilka råkar vara vanligast) mot PC känns det skumt. Skillnaden är i stort sett bara vilken burk man pluggar HDMI kabeln i.

Din GC som du antagligen spelar smash på kommer ju inte bara försvinna. Är liksom 17 år sen spelet kom och har än inte blivit överträffat av någon konsol.

I sig har du rätt, antar att det blir "nostalgin" som väcks till liv om och om igen med nya konsoler (om du förstår hur jag menar).

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]