Permalänk
Medlem

Vilken Samsung ska jag välja?

Idag tittade jag på en Samsung ue65mu7045txxc och blev intresserad av att köpa en sådan. När jag kom hem så kollade jag prisjakt och fick upp en till modell Samsung ue65mu7055txxc som är tusen kronor billigare. Är det nån som vet skillnaden mellan dessa?? Egentligen vill jag köpa en tv med qled men plånboken sviker efter 12t ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocken88:

Idag tittade jag på en Samsung ue65mu7045txxc och blev intresserad av att köpa en sådan. När jag kom hem så kollade jag prisjakt och fick upp en till modell Samsung ue65mu7055txxc som är tusen kronor billigare. Är det nån som vet skillnaden mellan dessa?? Egentligen vill jag köpa en tv med qled men plånboken sviker efter 12t ca.

Enda skillnaden är "PQI (Picture Quality Index)".
7055 = 2400
7045 = 2300

jag hade tagit 7045 om det skiljer 1 tusenlapp

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Enda skillnaden är "PQI (Picture Quality Index)".
7055 = 2400
7045 = 2300

jag hade tagit 7045 om det skiljer 1 tusenlapp

Om jag förstår rätt så är ett högre PQI att föredra. 7055 med 2400 PQI är alltså bättre än 7045 med 2300 PQI. Och om jag förstod TS rätt så var 7055 tusen kr billigare än 7045. 7055 verkar därför vara det bästa valet av dem två alternativen.

Permalänk
Medlem

Jämför man dem på Prisjakt så verkar den billigare ha en USB 2.0 mindre än den dyrare.
Men i gengäld har den billigare en USB 3.0 o den dyrare ingen alls.

Något annat kan inte jag se iaf förutom det som skrivits ovanför...
Kika här--> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4264999,4234689

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Jämför man dem på Prisjakt så verkar den billigare ha en USB 2.0 mindre än den dyrare.
Men i gengäld har den billigare en USB 3.0 o den dyrare ingen alls.

Något annat kan inte jag se iaf förutom det som skrivits ovanför...
Kika här--> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4264999,4234689

/Homer_S

Den ena är "bakbelyst" och den andra är "kantbelyst" enligt prisjakt-jämförelsen. Det lär vara den stora skillnaden mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Om jag förstår rätt så är ett högre PQI att föredra. 7055 med 2400 PQI är alltså bättre än 7045 med 2300 PQI. Och om jag förstod TS rätt så var 7055 tusen kr billigare än 7045. 7055 verkar därför vara det bästa valet av dem två alternativen.

Mitt fel
Läste för snabbt, om 7055 är den billigare då är det självklart den han ska välja

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av menellerhur:

Den ena är "bakbelyst" och den andra är "kantbelyst" enligt prisjakt-jämförelsen. Det lär vara den stora skillnaden mellan dem.

Informationen är förmodligen felaktig. Rimligen är de flesta av Samsungs modeller alla är kantbelysta, med en preferens att sätta lysdioderna i botten av skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att titta på PQI eller andra påhitta termer för att avgöra vilken som är bättre eller sämre är som att köpa olika versioner av Monopol baserat på vilken låda som har mest pengar. Det är fortfarande samma spel. Bara mängden av något påhittat som skiljer sig.

Permalänk
Medlem

Köp en LG OLED istället. Om du vill ha det bästa vill säga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får nog bli en 7055 då😀 Tror ni att bilden kommer att flyta hyfsat med 100hz?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rocken88: Finns ingen TV som har 100 Hz, det är påhittade siffror. Det "snabbaste" materialet du kan mata in i TV:n och få i form av TV-sändningar och Steraming är 60 Hz. Majoriteten av det material du kommer konsumera har en bildfrekvens på 24 eller 25 bilder i sekunden. Går igenom detta i mina guider till tv-apparater, länkade i signaturen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag ska läsa din guide👍 Men man ser ju onekligen stor skillnad på flyt i panoreringar och dylikt. Bror hade ett program på sin dator som skapade egna bilder mellan orginalbilderna. Med otroliga resultat!!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rocken88: Japp! Interpolering (snarare än påhittade Hz-siffror) har den effekten. Det flyter mycket snyggare, tills den dag man lär sig se alla fel som uppstår. Förblir man lyckligt omedveten om detta kanske man aldrig lär sig se felen. Så jag ska inte säga så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocken88:

Idag tittade jag på en Samsung ue65mu7045txxc och blev intresserad av att köpa en sådan. När jag kom hem så kollade jag prisjakt och fick upp en till modell Samsung ue65mu7055txxc som är tusen kronor billigare. Är det nån som vet skillnaden mellan dessa?? Egentligen vill jag köpa en tv med qled men plånboken sviker efter 12t ca.

Skrivet av jensvo:

Enda skillnaden är "PQI (Picture Quality Index)".
7055 = 2400
7045 = 2300

jag hade tagit 7045 om det skiljer 1 tusenlapp

Spontan gissning så rör det sig om dessa två modeller med någon kosmetiskt skillnad. Enda jag kan se som möjligen skiljer i denna jämförelsen är fjärrkontrollen där den ena är i metall:

http://www.hdrtvcomparison.com/wp-content/uploads/2017/10/TM1...

Panelen är högst troligen densamma så kör på den billigaste...

Skrivet av Laxpudding:

@Rocken88: Finns ingen TV som har 100 Hz, det är påhittade siffror. Det "snabbaste" materialet du kan mata in i TV:n och få i form av TV-sändningar och Steraming är 60 Hz. Majoriteten av det material du kommer konsumera har en bildfrekvens på 24 eller 25 bilder i sekunden. Går igenom detta i mina guider till tv-apparater, länkade i signaturen.

Ska man vara lite petimäterkinkig så stämmer väl inte det riktig. En panel som klarar 100Hz (och därmed också 120Hz) bör kunna visa 24 bilder/s utan det som kallas "judder".

Vid material på 24 bilder/s så ställer panel på 50Hz/60Hz in sig i 60Hz och alternerar mellan att visa en bildruta i 2 eller 3 av de Hz skärmen går i vilket gör att bilden för vissa kan upplevas som lite ryckig. Med en panel i 120Hz så visas varje ruta 5 av skärmens Hz vilket gör att rörelsen blir jämnare. Som sagt så är det inte alla som ens märker detta och det gäller då bara material i 24 bilder/s. Och att man har rätt inställningar i TVn vilket inte alltid är helt lätt...

Edit: Anågende TV:n https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000 (ja, serienumret är fel, men det heter annorlunda i nordamerika...)

Angående judder: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Rocken88: Finns ingen TV som har 100 Hz, det är påhittade siffror. Det "snabbaste" materialet du kan mata in i TV:n och få i form av TV-sändningar och Steraming är 60 Hz. Majoriteten av det material du kommer konsumera har en bildfrekvens på 24 eller 25 bilder i sekunden. Går igenom detta i mina guider till tv-apparater, länkade i signaturen.

Det finns väl TV-Apparater som kan köra 1080P@120? Då är det ju mer än 60hz...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@KingCobra: hehe jo men den prislappen skojar man inte bort. Om man vill ha en 65 tum.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxizor: Ja, LG:s 7-serie OLED har den förmågan och vissa 2018:ns Q-modeller från Samsung lär ha den förmågan. Fast det är fortfarande 1080p/120 Hz från en dator i form av spel. Du hittar inget annat av film, sport eller dokusåpa som använder mer än 60 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frispel:

Ska man vara lite petimäterkinkig så stämmer väl inte det riktig. En panel som klarar 100Hz (och därmed också 120Hz) bör kunna visa 24 bilder/s utan det som kallas "judder".

Tyvärr är det inte så enkelt. Det du tänker på är en teoretiskt omräkning (120 går jämnt upp med 24...) som ad nauseam appliceras som en universell lösning på detta problem, gärna från amerikanskt håll och amerikanska forumdiskussioner och amerikanska tester. I praktiken fungerar det inte så enkelt, utan det måste testas från fall till fall, vilket kan bli extra tydligt med europeiska modeller som ofta har annan firmware och lite annorlunda funktion jämfört med vad som testas på andra sidan atlanten.

Förmågan att återge 24p med korrekt frekvens hänger på panelens möjlighet att ställa om sig till jämn multipel av detta vilket är 48, 72, 96 eller 120 Hz. Vad som väldigt ofta förekommer är att man genomför en vanlig 3:2-repetition till 60 Hz med judder som följd. Jag har också sett många exempel på hur material i 25/50 Hz, repeteras till 60 Hz. Antagligen för att tillverkaren kallt räknar med att användaren kör med någon form av interpolering för att dölja problemen detta skapar.

Sony och Panasonic har haft en god konsekvens att hantera 24p på rätt sätt genom åren. Philips, Samsung och LG har varierat, lite från år till år, men LG gör i alla fall rätt med OLED-modellerna med "Bioläge:På". Ofta är det en kombination av inställningar som måste vara rätt. Till exempel behöver jag på Q-serien av Samsung ställa "Auto Motion Plus" på personlig med reglagen på 0/0 för att få korrekt återgivning av 24p. Annars blir det 60 Hz-judder eller interpoleringsfel.

Att någon skriver "100 Hz" på en kartong säger ingenting om någonting. Det måste testas från fall till fall, särskilt på Europiska modeller.

(Hälsar Thomas som gjort detta på några hundra TV-modeller de senaste 10 åren eller så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr är det inte så enkelt. Det du tänker på är en teoretiskt omräkning (120 går jämnt upp med 24...) som ad nauseam appliceras som en universell lösning på detta problem, gärna från amerikanskt håll och amerikanska forumdiskussioner och amerikanska tester. I praktiken fungerar det inte så enkelt, utan det måste testas från fall till fall, vilket kan bli extra tydligt med europeiska modeller som ofta har annan firmware och lite annorlunda funktion jämfört med vad som testas på andra sidan atlanten.

Förmågan att återge 24p med korrekt frekvens hänger på panelens möjlighet att ställa om sig till jämn multipel av detta vilket är 48, 72, 96 eller 120 Hz. Vad som väldigt ofta förekommer är att man genomför en vanlig 3:2-repetition till 60 Hz med judder som följd. Jag har också sett många exempel på hur material i 25/50 Hz, repeteras till 60 Hz. Antagligen för att tillverkaren kallt räknar med att användaren kör med någon form av interpolering för att dölja problemen detta skapar.

Sony och Panasonic har haft en god konsekvens att hantera 24p på rätt sätt genom åren. Philips, Samsung och LG har varierat, lite från år till år, men LG gör i alla fall rätt med OLED-modellerna med "Bioläge:På". Ofta är det en kombination av inställningar som måste vara rätt. Till exempel behöver jag på Q-serien av Samsung ställa "Auto Motion Plus" på personlig med reglagen på 0/0 för att få korrekt återgivning av 24p. Annars blir det 60 Hz-judder eller interpoleringsfel.

Att någon skriver "100 Hz" på en kartong säger ingenting om någonting. Det måste testas från fall till fall, särskilt på Europiska modeller.

(Hälsar Thomas som gjort detta på några hundra TV-modeller de senaste 10 åren eller så)

Jo, precis. Det var därför jag skrev att den "bör" klara av det

Sedan har ju tillverkarna precis som du säger en tendens att skriva 100Hz (eller mer..) när de egentligen handlar om en 50Hz panel som kör med interpolering...men när allt fungerar som man tycker att det borde göra så ska en 100Hz panel kunna skapa mer "flyt" i material med 24 bilder/s. Som sagt, det var lite petimäternivå på den kommentaren

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frispel: Det finns alltså inga 50 Hz-paneler heller. 60 ellr 120 Hz är det som finns i TV-apparater. Allt annat är kreativa räknesätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Frispel: Det finns alltså inga 50 Hz-paneler heller. 60 ellr 120 Hz är det som finns i TV-apparater. Allt annat är kreativa räknesätt.

Jag hade fått för mig att vettiga apparater var kapabla att växla mellan 50Hz och 60Hz, alternativt 100Hz och 120Hz? Borde man inte uppleva 25p material som aningen ryckigt på samma sätt som 24p material på lågväxlade apparater? Jag har i alla fall upplevt 25p material som jämnare än 24p material...nu blir jag orolig att det bara är psykosomatiskt

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frispel: Inte alls fel observerat.

Funkar TV:n som det är tänkt kan panelen växla mellan 48, 50 eller 60. Samt 100 eller 120 Hz. Problem är att väldigt många gör fel ändå. Många Europeiska modeller gör rätt med 25 fps-material (*) och låter panelen jobba i 50 Hz. Men samma TV kanske gör 24p till 60 Hz med judder. Då ser 25p-material bättre ut i fråga om flyt.

Och det förkommer andra varianter, som att 25p blir tvångsinterpolerat till 60 Hz. Samt att 25 repeteras till 60 Hz. Först genom att dubbla repetitionen till 50 Hz och sedan genom att repetera var femte bildruta. Då blir det en rätt besvärlig släphackig effekt. Bilden liksom valsar fram.

(*) För amerikanska entusiaster är det ett tvärtomproblem, kanske tydligast med DVD. De vill titta på Europeisk film producerad till 25 fps. Men det är inte alltid en amerikansk TV:n vill återge 25 som 50 Hz utan repeterar till 60 Hz med det valsande släphacket.

Ett test av en amerikansk modell kan innebära att den modellen klarar 24p på rätt sätt. Men samma modell som inte har exakt samma hårdvara i sig kanske misslyckas med 24p.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite. Vad är de för skillnad mellan dessa 2 och vilken bör man välja för vardagstittande av tv och lite film.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...

https://www.komplett.se/product/998805/tv-ljud-bild/tv-video/...

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniper87: Skillnaden mellan NU80x5-modellerna är färger på någon list, formen på stativet eller så enkelt som vilken butik som säljer dem. NU8045 och NU8055 är alltså samma TV där NU8055 endast verkar säljas vi Netonnet.

NU85x5-modellerna däremot skiljer sig på att de har en böjd panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sniper87: Skillnaden mellan NU80x5-modellerna är färger på någon list, formen på stativet eller så enkelt som vilken butik som säljer dem. NU8045 och NU8055 är alltså samma TV där NU8055 endast verkar säljas vi Netonnet.

NU85x5-modellerna däremot skiljer sig på att de har en böjd panel.

Hej. På 55" så skiljer det 2000:- mellan NU8005 och NU8055. Vet du varför? Läste om att NU8005 klarar 120Hz i spelläget, kan det vara skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4 3,4 2048MB DDR 400 250GB Leadtek PCIe 6800GT 19" Philips 190S5FS MX500 Q-pad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cujo:

Hej. På 55" så skiljer det 2000:- mellan NU8005 och NU8055. Vet du varför? Läste om att NU8005 klarar 120Hz i spelläget, kan det vara skillnaden?

Den ena är 2000 kronor dyrare därför att butiken som säljer den vill ha 2000 kronor mer. Är faktiskt inte mer än så.

NU8 klarar 120 Hz-signal i spelläget. Dock lite frågetecken runt 49-tummaren där då den (åtminstone i nordamerika) använder en 60 Hz-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den ena är 2000 kronor dyrare därför att butiken som säljer den vill ha 2000 kronor mer. Är faktiskt inte mer än så.

NU8 klarar 120 Hz-signal i spelläget. Dock lite frågetecken runt 49-tummaren där då den (åtminstone i nordamerika) använder en 60 Hz-panel.

Tackar för snabbt och informativt svar. Bara att beställa sig en tv nu då. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4 3,4 2048MB DDR 400 250GB Leadtek PCIe 6800GT 19" Philips 190S5FS MX500 Q-pad.