Elektronikjättar bötfälls för prisfixering på den europeiska marknaden

Permalänk
Melding Plague

Elektronikjättar bötfälls för prisfixering på den europeiska marknaden

Asus och Philips är blott två av flera företag som döms för att ha manipulerat prisnivåer för elektronikprodukter på den europeiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

åååhhh, när jag skrev detta här på Swec så var jag en och annat hahaha.'

Kan säga att telefonbolagen, Telia Halebop 3, mfl kör samma sak.. Tävlar om vem som kan ha högst priser utan nån klagar

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan de titta på bolagen som äger elnäten också? Dåligt med konkurrens där. Nätavgiften kan de höja in absurdum eftersom man inte har något annat alternativ än att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Medlem

Härligt och bra att de bestraffas! Såhär är det ju: Dessa företag förstår bara en sak och det är pengar, och att då rättmätigt kräva dem på pengar för att få dem att sluta känns logiskt och rimligt. Vill de ha sin fria marknad så vore det ju i sin ordning om de agerade på ett sätt som gjorde att folk fick förtroende för modellen. Det här är "frihet under ansvar" när det är som bäst.

Oskyldiga kunder - Skyldiga företag 1-0

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jahaja, EU behöver pengar igen.

Permalänk
Medlem

Hejdå Asus, det har varit många års användning av era produkter men nu är det slut med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte EU men om det stämmer så är det ännu sämre av företagen, speciellt Asus som jag i regel håller rätt högt.

Citat:

Asus och Philips är blott två av flera företag som döms för att ha manipulerat prisnivåer för elektronikprodukter på den europeiska marknaden.

Vilka är dom andra företagen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

åååhhh, när jag skrev detta här på Swec så var jag en och annat hahaha.'

Kan säga att telefonbolagen, Telia Halebop 3, mfl kör samma sak.. Tävlar om vem som kan ha högst priser utan nån klagar

Kan du länka till dina påståenden? Jag blev medlem här först i slutet av 2013 så jag missade diskussionerna om detta.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Kan du länka till dina påståenden? Jag blev medlem här först i slutet av 2013 så jag missade diskussionerna om detta.

Han brukar alltid säga att han sa detta innan alla andra. Sist gång tror jag det var någon idé om att konsoler inte var lika kraftfulla som en PC och trodde han droppat ett scoop men INGEN sa emot. Haha

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

åååhhh, när jag skrev detta här på Swec så var jag en och annat hahaha.'

Kan säga att telefonbolagen, Telia Halebop 3, mfl kör samma sak.. Tävlar om vem som kan ha högst priser utan nån klagar

Finns gott om billigare alternativ än ovan nämnda, som fortfarande håller mycket god kvalitet. Är kanonnöjd med mitt Comviq-abonnemang. 5GB surf, fria samtal, SMS och MMS för 145 spänn i månaden. Täcker mina behov med råge.

En enkel jämförelse (Comviq 5GB och 40GB valda som standard att jämföra mot):
Comviq 5GB: 145kr/månad
Telia 6GB: 339kr/månad
Halebop 3GB: 169kr/månad
Halebop 8GB: 269kr/månad
3 5GB: 249kr/månad

Comviq 40GB: 295kr/månad
Telia 40GB: 539kr/månad
Halebop 30GB: 369kr/månad
3 50GB: 549kr/månad

Notera att prisspridningen är ganska stor mellan operatörer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jahaja, EU behöver pengar igen.

Kopierar mitt tidigare inlägg

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o....

Edit:
Vad EU däremot bryr sig om är att konkurrensen på EUs marknad ska bestå av prissättning och utbud av varor/tjänster istället för att konkurrensen ska bestå av maktspel/maktutövning.
Därför finns det en del konkurrensregler som reglerar hur företagen får bete sig och när de skiter i dessa regler så kommer det påföljder på agerandet om det finns bevis nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Har sagt många gånger att flera prisfixerar.

ASUS har sina "auktoriserade" återförsäljare och om de håller ett specificerat pris som ASUS bestämmer så får de lager.

De återförsäljare som inte vill godta ASUS prissättning får helt enkelt inga produkter att sälja.

Nu frågar ni er hur de kan göra så med fri konkurrens, de har hemliga avtal som ger återförsäljarna extra fet kickback på ASUS produkter "alltså högre vinst" om de gör som ASUS säger.

Detta i sin tur gör att återförsäljare lyfter fram ASUS produkter mer än konkurrenternas samt också att de använder ASUS moderkort o grafikkort i deras speldatorer istället för konkurrenternas.

Nu när ASUS hade Cash Back PROMO i början av sommaren så gällde detta ett fåtal utvalda återförsäljare.

Om man tittar på Prisjakt på de produkter som var till salu på Cash Back PROMOn så höjde dessa utvalda återförsäljarna priset runt 2 veckor innan Cash Back PROMOn började på produkterna.

ASUS har sedan länge jobbat in ett "utpressningssystem" hos Svenska och Europeiska återförsäljare. Gör som vi säger och rulla er i pengar eller så får ni inga produkter att sälja.

Här är listan över Svenska återförsäljare som är av ASUS Rekommenderade Återförsäljare
Endast om du är godkänd av ASUS hamnar du på listan, i vilken utsträckning de samarbetar är omöjligt att säga.

Då undrar ni om jag snackar skit, NOP, har själv suttit med i flera möten med ASUS när jag jobbade i en av Göteborgs största datorbutiker så jag vet precis hur de jobbar.

Detta jag skrivit nu är bara en del av hur ASUS jobbar, de har även flera andra sätt de gynnar de som följer deras regler inom olika områden.

Som t ex olika utvalda nyhetssajter världen över "även i Sverige" som är pro ASUS får väldigt bra med reklampengar från ASUS.

Dessa sajter har ett så kallat "väldigt bra samarbete" med ASUS så länge de håller sig på mattan. Om de går för långt från ASUS tycke börjar reklampengarna snabbt minska, helt enkelt en form av utpressning.

Jag säger INTE att ASUS produkter är dåliga, de gör väldigt bra hårdvara MEN det är deras affärsmetoder som är högst tvivelaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kopierar mitt tidigare inlägg

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o....

Edit:
Vad EU däremot bryr sig om är att konkurrensen på EUs marknad ska bestå av prissättning och utbud av varor/tjänster istället för att konkurrensen ska bestå av maktspel/maktutövning.
Därför finns det en del konkurrensregler som reglerar hur företagen får bete sig och när de skiter i dessa regler så kommer det påföljder på agerandet om det finns bevis nog.

Det är inte särskilt intressant att tala om procent när böter/skadestånd utgör enorma pengar. Men du har säkert rätt, EU;s politiker är inte ens tillräckligt goda för att vara giriga. De tror säkert, felaktigt, att staten kan skapa den perfekta marknaden.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: som det står skrivet i artikeltexten är övriga två företag Pioneer samt den gemensamma verksamheten som Denon och Marantz bedriver.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

åååhhh, när jag skrev detta här på Swec så var jag en och annat hahaha.'

Kan säga att telefonbolagen, Telia Halebop 3, mfl kör samma sak.. Tävlar om vem som kan ha högst priser utan nån klagar

Mjaa. Ditt exempel med operatörer missar poängen här.
Prissättningen av sina grejer är fri så det går fint att sätta sina egna priser på sina varor man själv säljer.
Den här domen handlar om något lite annat. Nämligen att man inte kan tvinga sina återförsäljare att sätta exakt de priser man själv tänkt sig.
Det företagen i nyheten har blivit fällda för är alltså sitt maktutövande på andra företags businessupplägg.

Som lite kuriosa så verkar det finnas bra prisspridning i landet på abonnemangen där en del är dyra och andra väldans billiga.
PTS gjorde en undersökning förra året där Sverige hade billigaste mobilabonnemang bland OECDländerna. Ja, det var endast för en specifik abonnemangstyp vilket knappast täcker allt, men det säger en del om att vi har billiga alternativ här ändå.
https://www.pts.se/sv/dokument/rapporter/telefoni/2018/prisut...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte särskilt intressant att tala om procent när böter/skadestånd utgör enorma pengar. Men du har säkert rätt, EU;s politiker är inte ens tillräckligt goda för att vara giriga. De tror säkert, felaktigt, att staten kan skapa den perfekta marknaden.

Jo det är i högsta grad relevant. Böterna påverkar ju inte EUs ekonomi på något relevant sätt så det är helt enkelt inte drivkraften som du påstod.
Pengarna öronmärks inte för specialändamål och den totala bötesmänden ger inte relevant utslag i den totala budgeten heller.

Vidare är det inte så att det är politikerna som väljer vilja fall som ska plockas in för granskning. Det är granskande organ som väljer det och där sitter tjänstemän. Vidare är domarna som dömer inte heller politiker och varken åklagare eller domare har någon ekonomisk vinning av fällande domar. Häri ska inte allmänt politikerförakt blandas in för det handlar inte om EUpolitiker i det här ledet.

Huruvida någon EUpolitiker tror på at uppnå total marknadsutopi vet väl egentligen varken du eller jag - men det där med att tro på utopier när man jobbar mitt i en demokrati vilket innebär konstant kompromissande... ja jag tror faktiskt inte att EUpolitiker är mer naiva än snittet och tror helt enkelt att det är ogrundat rantande att det här skulle gälla för EUpolitiker generellt.
Däremot förstår jag om en del forumskribenter sitter och snickrar ihop konspirationsteorier om det ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man har hållit priserna uppe och på så sätt skapat sig en stämpel om att ha bättre produkter än andra, tyvärr har jag och många med mig gått på det. Alltihop är SSDN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EU jobbar på alltså! Riktigt bra för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Kan de titta på bolagen som äger elnäten också? Dåligt med konkurrens där. Nätavgiften kan de höja in absurdum eftersom man intr har något annat altetnativ än att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, hur ska man komma åt dessa bolag? Dom verkar ju kunna göra precis vad dom vill med höjningen av priset. Finns det något organ som övervakar dessa rufflare...???

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mycket bra jobbat av tjänstemännen i EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Innan man sätter upp i sadeln på sin vita springare och börjar jaga väderkvarnar i moralens namn kan det vara värt att fundera över varför detta sker Om företag inte får ha någon som helst kontroll över hur och var deras produkter säljs kommer lösningen i slutändan bli en generell prisökning för hela unionen.

Å ena sidan ställer EU stora krav på producentansvar och beroende på grad av CE-märkning kan det i vissa länder finnas nationella tolkningar av direktiven som kan göra det att det är direkt ogynnsamt att exportera dit. Om en ÅF eller dist exporterar "bakvägen" är det inte alls glasklart var ansvaret ligger vid ett tillbud. Visserligen skall det normalt sett vara importören som bär ansvaret, men det är helt andra regler som gäller vid export direkt till konsument.

En inte särskilt vild gissning från min sida är att tillverkarna har velat hålla respektive lands ÅF-kanaler nöjda och med olika medel har försökt tillrättavisa de agenter som agerat lite för långt utanför ramarna för SRP-avtalet med tillverkaren.

Det här är vardagsmat, i princip alla exporterande företag har avtal med dist och ÅF där en SRP-bilaga (= rek. pris) alltid finns med. Ju större företagen är, desto mer noggrant formulerade är "önskemålen" om att man bör hålla sig till SRP. Oftast är de skrivna på ett sådant sätt att man förstår innebörden, men utan att det står i klartext eller kan tolkas som ett tvång i en eventuell rättssak. Processerna blir så pass långa att unionen endast går efter de största fiskarna, för annars lönar det sig knappt med tanke på att bötesbeloppen måste stå i proportion till den beräknade "förlusten" eller skadan som de oönskade marknadsagerandet har genererat.

I slutändan blir det alltid konsumenten som får betala. Var tror ni annars företagen får sina intäkter ifrån? Varje kostnad måste ätas upp av en intäkt. Mer böter = högre priser. Eller mindre service, eller något annat som dras in för att täppa igen hålen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Han brukar alltid säga att han sa detta innan alla andra. Sist gång tror jag det var någon idé om att konsoler inte var lika kraftfulla som en PC och trodde han droppat ett scoop men INGEN sa emot. Haha

Ang det med konsolerna.

#17264499

Sen letar jag vidare det andra, det är ca 2000 svar jag har skrivit. Tyvärr har jag mestadels rätt.

En av trådarna man blev bashad pga att säga att konsolerna är för svaga att hantera 4k 30FPS bla bla bla..

Återkommer när jag har hittat det andra.

Det finns ingen riktigt konkurrens bland Sveriges ÅF, eller i EU för den delen.. kunderna klagar inte, vi köper allt..oavsett pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

I slutändan blir det alltid konsumenten som får betala. Var tror ni annars företagen får sina intäkter ifrån? Varje kostnad måste ätas upp av en intäkt. Mer böter = högre priser. Eller mindre service, eller något annat som dras in för att täppa igen hålen.

Det här argumentet förutsätter att företagens intäkter är konstanter.
Men så är det ju inte ;).

Ett alternativ är att företagens intäkter faktiskt sjunker per såld produkt en del vilket inte behöver innebära att kunderna behöver betala mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Instämmer, hur ska man komma åt dessa bolag? Dom verkar ju kunna göra precis vad dom vill med höjningen av priset. Finns det något organ som övervakar dessa rufflare...???

Redan på G.
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/regeringens-hot-mot-dyrare-elnat/
kommer att vara klart om tre tusen år tippar jag på.

Förövrigt får EU gärna granska grafikkort och ram marknaden

tillägg
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ang det med konsolerna.

#17264499

Sen letar jag vidare det andra, det är ca 2000 svar jag har skrivit.

En av trådarna man blev bashad pga att säga att konsolerna är för svaga att hantera 4k 30FPS bla bla bla..

Återkommer när jag har hittat det andra.

Ser fram emot det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ser fram emot det.

Eller så kan du söka också, man kan väl gå in och leta bland de andras profiler?

Jag ska ialf ut och sola nu och ta't lugnt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

"Denon och Marantz fälls för att ha hållit priserna för hörlurar och högtalare högre än vad som är hållbart på marknaden"

Borde de ändå inte få prissätta "för" högt om de så vill? Det beror ju på hur man vill positionera sig, och då väljer man ju aktivt bort en större volym... Det verkar ju inte vara nåt annat fuffens bakom priserna, vilket i så fall så klart inte är tillåtet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag EU; när dom gör rätt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

"Denon och Marantz fälls för att ha hållit priserna för hörlurar och högtalare högre än vad som är hållbart på marknaden"

Borde de ändå inte få prissätta "för" högt om de så vill? Det beror ju på hur man vill positionera sig, och då väljer man ju aktivt bort en större volym... Det verkar ju inte vara nåt annat fuffens bakom priserna, vilket i så fall så klart inte är tillåtet?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Bra fråga.
När jag kollar källan till nyheten ser jag inte riktigt att upplägget ser ut såhär utan det verkar som att de likt de andra har varit inne och petat i prissättningen hos återförsäljarna de också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Hur kan man endast få böter för något sådant.
Borde inte någon eller några hamna i fängelse?

Om man rånar en bank och får med sig 1 miljon så blir det ett långt fängelse.

Om man fifflar med marknaden och tjänar några miljarder så blir det bara böter på några 100 miljoner.

Är inte detta rätt snedvridet?

Skickades från m.sweclockers.com