Permalänk
Medlem

Vad är egentligen 2k monitor?

Efter en diskussion med en kollega på jobbet så tänker jag att vi kör en röstning.

Utan att gå in på vad exakt DCI 2k och DCI 4k är och varför man bör hålla sig still 1080p, 1440p, 2160p på monitor upplösningar så vill jag bara veta, vad tänker du på när någon säger 2k upplösning?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

2K, 4K, 8K och så vidare betyder "ungefär så många tusen pixlar på bredden". Den exakta pixelmatrisen varierar sedan med vilket område och vilken tillämpning det handlar om. Det brukar blir lite nördfajt runt detta...

Inom DCI (Digital biografstandard) är det ett 17:9-format med basen 1024 pixlar på bredden, alltså 2048x1080 och 4096x2160 för 2K och 4K. Dessa format är så gott som icke-existerande på konsumentmarknad, men de dyker ändå upp i arbetsflöden i foto- och videoredigering eftersom det kommer från yrkeshåll. Ytterst få konsumentprodukter använder dessa format.

Inom konsumentstandard är det 16:9-format baserat på 960 pixlar på bredden, alltså 1920x1080, 3840x2160 och så vidare. Man har inte riktigt använt 2K-begreppet där utan det är "2K" en efterkonstruktion på Full HD (1920x1080). fast med Ultra HD-standarden används 4K och 8K-begreppet specifikt.

Detta skiljer sig alltså något från DCI-standard. Men då DCI var först med att pränta 4K och 2K på papper finns det en lite märklig syn att DCI-definitionen är "den rätta" trots att DCI-formatet aldrig varit tänkt för konsumentbruk.

För att göra saken ännu virrigare finns det ett vedertaget begrepp för 5K som är baserat på 1024 pixlar på bredden även för konsumentstandard. 5120x2880 pixlar.

p betyder att det är ett progressivt videosignalformat som adresseras radvis uppifrån och ned. Till skillnad från i som i interlaced, där det är med radsprång. Detta begrepp kommer främst från videosidan och inte datormonitor-sidan där man från exempelvis VESA:s håll inte använder p-begreppen utan den faktiska pixelmatrisen. p-begreppet förutsätter vid HD-format att det är 16:9-förhållande. Till skillnad från 576p och 480p då för "Enhanced Video". Men nu börjar det bli historisk överkurs.

I fråga om signalformat, med timings och allt, är det ofta en betydande skillnad på 1080p (som videoformat) och 1920x1080 pixlar (som VESA-standard) till exempel. De flesta apparater idag kan dock synka på flera olika former av signaler med samma aktiva pixelmatris oavsett vad den kallas. Det var dock en helt annan sits för 10 år sedan.

1440p samt varianten 2,5K är inga vedertaget begrepp utan är också efterskonstruktioner för den vanliga datormonitor-matrisen 2560x1440 pixlar. Samtidigt börjar begreppet dyka upp via exempelvis youtube. Men det finns mig veterligen ingen officiell standard där dessa beskrivs som just 1440p eller 2,5K.

Ska man vara riktigt petig finns det ingen 2160p-, 1080p- eller 1440p-monitor. Detta då det syftar på videosignalen, inte på själva panelens pixelmatris. Vill man vara mer noga har vi en full hd-monitor som tar emot en 1080p-signal.

För mig är det inte så viktigt. Så länge man diskuterar rätt sak i rätt sammanhang blir det aldrig någon förvirring runt lösa begrepp. Vill man veta exakt vilken pixelmatris det handlar om, skriv då exakt pixelmatris. Behöver inte bli mer komplext än så.

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, BTW: Inte under några som helst omständigheter är 2K synonymt med 2560x1440 pixlar. Såg att vid 29 röster hade en majoritet röstat på detta, men det är alltså helt fel.

2K är 2048x1080 pixlar i DCI-sammanhang (överkurs för konsumenter) och samma sak som Full HD i konsumentsammanhang. Alltså motsvarandes en 1080p-signal med 1920x1080 pixlar.

Datorskärmar med 2560x1440 pixlar har alltså ingen officiell p-designation eller K-designation. Det är 2560x1440 pixlar. Vill man inte skriva exakt 2560x1440 pixlar finns alltså efterhandskonstruktionerna 1440p och 2,5K - då gäller det att se upp med 21:9-skärmarna då både 2560x1080 och 3440x1440 är verkliga pixelmatriser.

Alltså: gör det enkelt. Skriv ut pixelmatrisen. Förvirring ej uppstå.

Permalänk
Hjälpsam

Då jag jobbar med datorer och konsumentskärmar är uppfattningen att 2K är en lam säljbeskrivning av 2560x1440 skärmar (med referens till nästan dubbel upplösning till 1920x1080), något som dök upp först efter 4K skärmar definierade som 4ggr 1920x1080 etablerats (till förtret för video entusiaster).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om 2160p är 4k så är hälften 2k, dvs 1080p. Så höftar jag ivf.

Permalänk
Medlem

2k måste ju vara 2000 pixlar totalt, d.v.s. en skärm på ungefär 67x30 !

Om vi mätte antalet pixlar istället så skulle det vara betydligt svårare att fuska med siffror.
Så en 21:9 skärm med 3840x1600 skulle heta "6.1 MP" och en 3840x2160 blev "8.3 MP".

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med video och film så för mig är 2K 2048 pixlar på bredden, eller däromkring (dvs. 1920x1080 är mycket närmare). Då det finns en väldans massa olika format som olika kameror spelar in i så finns det en poäng med att använda termer som 2K, 2.8K, 3.4K, 6K etc.

Hade jag använt den beteckningen för skärmar hade en 2560x1440 således varit 2.5K, fast där brukar jag oftast använda hela upplösningen. Ibland använder jag 1080p, 1440p, 2160p men gillar det inte och försöker undvika det då i/p aldrig varit relevant för bildskärmar under min tid med datorer (och även utanför det har p:et varit ganska redundant ganska länge, förutom hos gammelmedia.)

Permalänk
Medlem

Förstår varför man i tal vill förenkla det hela, "fyra-k" flyter ju lite bättre över läpparna än "tretiåttaförtio gånger tjuettsextio".
När man skriver dock så finns det ju inga ursäkter att inte skriva ut hela upplösningen.
Framförallt inte numera när en "1080p" skärm kan vara allt från 1920 bred till 3840.