Nvidia: "Grafikkort från partnertillverkare till riktpris inte att vänta vid lansering"

Permalänk
Medlem

Nu är i och för sig kronan väldigt låg men kan man importera ett grafikkort utan att behöva göra något för att den ska funka i Sverige. Tänker på spänning och frekvenser.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga de pengarna på ett grafikkort endast, på en hel dator, visst, men vägrar stödja dessa ockerpriser, då lär det bara gå upp och upp!
Kanske 1080 Ti sjunker till humana priser, det borde ju bli en redig storsäljare då, för vettiga människor...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kommer ihåg när jag köpte ett sprillans nytt HD7970 för 3000kr 5 månader efter lansering (2012). Har svårt att tro att jag någonsin konmer köpa ett grafikkort lika prisvärt.

AMD RX 680 till 1/4 av RTX vilket kommer en vecka efter nvidias lansering som en blixt från klar himmel?

meh... one can only dream.... Kommer troligtvis ingen konkurrens förrän 2019 Q2; men det hade varigt komiskt dock om den kom inom en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Sett i polygon per krona får du jävligt mycket mer idag för 6000.

6000kr är sjukt mycket pengar för ett grafikkort. Jag anser att om man som privatperson lägger 6000+kr på ett grafikkort för spel så är man betydligt mer intresserad av tekniken eller vill visa andra hur "duktig" man är, än att spela spel.

Ett (övre) mainstream-kort (RTX 2060) ska inte kosta mer än 2000kr. Ett entusiast-kort (RTX 2080Ti) kanske 4000kr. I dagsläget är det sinnessjuka priser.

Skrivet av tvelander:

Samma här har 10 + som köpt 2080ti förbokat

Känner ingen som förbokat 2080/2080Ti och dem i sin tur känner heller ingen som förbokat. Däremot för-förra generationen (900-serien), då köpte de flesta nya kort och dessa duger fint även idag. Det är för liten skillnad helt enkelt, även om priset varit detsamma.

Permalänk
Medlem

Så partnertillverkarna kan komma ha lägre priser på 2080ti men högre priser på 2080 och 2070 jämfört med Nvidias FEkort. Alltså när priserna väl kommer ner, enligt Nvidas marknadschef som säkert ser att färre väntar än beställer nu.
Nvidia visste mycket väl att det skulle bli toppkortet som skulle bli mest förhandsbeställt när de presenterade den nya generationen utan att visa vad dess prestanda egentligen var, så de fläskade väl på ytterligare på det redan höga 2080ti-priset. I nuläget är det bara 2080ti vi med någon slags säkerhet kan säga kommer vara klart bättre än förra generationens kort, om vi bortser från ny teknik som strålspårning.

Jag fruktar att strålspårning är såpass tungdrivet att funktionen i princip är ointressant för många spel, särskilt om man kör i 1440p eller högre och behöver hög bildfrekvens (t ex BF). Jag såg digital foundry's video om strålspårning i BF5 och även om DICE har haft kort tid på sig att göra något med det och säkert kommer kunna optimera det mer, så uppfattade jag det som att bildfrekvenserna i nuläget kunde ligga på mellan 40-60 normalt sett med 2080ti i 1080p. Det duger inte alls för mig, så tills vidare bortser jag från funktionen och tittar på övrig prestanda. Strålspårning är säkert framtiden (tm), men frågan är om det inte kommer dröja innan korten kan driva det ordentligt.

Nåja, vi får väl se om två veckor, tills dess sitter jag i alla fall lugnt i båten med mitt 1080ti köpt innan marknaden ballade ur.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

@Aktsu: Jag kan helt klart tänka mig att köpa ett 1080 med 3:e partstillverkarens vinst avskalad. Bakvägshubba tillbaks, typ.

Permalänk

Bara jag som är helt chockad av den här överraskningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskFisk:

Sett i polygon per krona får du jävligt mycket mer idag för 6000.

Yeah. Eller ja det beror på vart man räknar ifrån, men sedan toppkorten kostade 6000 så får man klart mer per krona idag i beräkning, yes.

Men de senaste 2-3 åren har det inte hänt nå spännande på prestanda/krona heller. Eller ja, där har det ju till och med blivit dyrare här senaste året sedan 1000-seriens lanseringspriser så de senaste åren sticker ut lite ändå.
Misstänker att GTX 970 gav liknande prestanda per krona som GTX 1060 i dagsläget ger och det var väl rätt länge sedan 970-kortet släpptes nu.
Lite väl tidigt att sia om kanske, men om det är så att prestandan går upp 30% och priserna också gör det nu med de nya 2xxx-korten... så kanske prestanda per krona kommer vara sämre 2019 än det var 2015-2016. Mycket "om" här såklart men det ser onekligen trist ut just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

I denna nyhet listas Founders modellen för t.ex. RTX 2080 för 799 USD och de andra för 699 USD. Temat är det samma på de andra modellerna med, Founders är dyrare. Men i nyheten jag länkar till nedanför är det tvärtom på RTX 2070 och RTX 2080, men inte på RTX 2080 Ti. Vad är det korrekta, eller är jag bara dum i huvet?
https://www.sweclockers.com/nyhet/26190-nvidia-geforce-rtx-20...

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Vart sugen på att "uppgradera" från mina 2 1070 till Ett kort med likvärdig(ish) prestanda.
Men med dessa löjliga priser så avstår jag.
Får se om man kanske kan norpa ett 1080ti för en hyfsad peng sen istället.
Presterar dock korten 40-50% bättre än förra generationen så kan
jag tänka mig att ev investera i ett.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Bara jag som är helt chockad av den här överraskningen?

Aboslut!
Jag har krupit ihop till en boll i min safezone och skriker ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Problemet är att du jämför i kronor. På 4 år har dollarn går upp 30-40%, så ett 980 lanserat idag för samma dollar-pris hade kostat runt 7500:-. $100 i ökning på det vilket är normalt när det gäller nya arkitekturer etc så är det inget underligt med priset på 2080.

Du har rätt, men du har fel.

GTX980
Launch date: 09/18/14
Launch Price: $549

RTX2080
Launch date: 09/20/18
Launch Price: $799

RTX2080Ti
Launch date: 09/20/18
Launch Price: $1,199

Det är en uppgång på 30% för RTX2080 och 45% för 2080Ti om man endast ska kolla i dollar. I mina ögon är en 45% ökning av toppkort på 4 år fortfarande ganska magstarkt, speciellt eftersom vi inte vet hur den presterar än. Om vi hade redan nu fått veta att den presterar märkvärt mycket mer än sin föregångare, så hade man möjligen kunnat acceptera ökningen i pris i jämförelsen prestanda/krona.

Givet, jag missade att ta försvagningen av den svenska kronan med i beräkningen vilket gör prisuppgången mycket värre. Så där har du rätt, point taken. Men inte är det något snack om "100 dollar i ökning". Hade det varit hundra dollar i ökning för toppkortet så hade GTX0280Ti hamnat på 649 dollar (Alternativt RTX2080 för 649 USD).

Sen vet jag inte om man ska jämföra toppkort mot toppkort, om det är rättvist att jämföra -80 mot 80Ti, det är väl en annan diskussion om man ska jämföra 80 mot 80 och Ti mot Ti (med tanke på att GTX980Ti släpptes ett år senare) eller om man ska jämföra "the best" vs "the best".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Aktsu: Jag kan helt klart tänka mig att köpa ett 1080 med 3:e partstillverkarens vinst avskalad. Bakvägshubba tillbaks, typ.

Ja jag förväntar mig att priserna kommer gå ned framöver för att bli av med dem, att bara prisa upp 2080 kommer nog inte hjälpa partnertillverkarna tillräckligt.

Själv avvaktar jag nog lite och ser hur priserna utvecklas på 2080 och 2080 Ti, mitt 1080 duger tills dess. Alternativt kanske det blir ett 1080 Ti om priserna går ned och recensioner visar att 2080 och 2080 Ti inte är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu är i och för sig kronan väldigt låg men kan man importera ett grafikkort utan att behöva göra något för att den ska funka i Sverige. Tänker på spänning och frekvenser.

Vi har fortfarande standard delar tack och lov.
T.o.m. de flesta nätdelar justerar sig automatiskt numera.

Men ge för böveln inte tillverkarna några idéer om regionslåsning !

Permalänk
Medlem

Att ni orkar hålla på och gnälla i inlägg efter inlägg över att det finns folk som förbokar korten, dessutom så är det samma personer som repeterar sitt mantra om och om igen. FFS get a life!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du är medveten om att det brukar gå ett tag mellan lansering och NDA för tester lyfts? Ingenting nytt har hänt. Historien upprepar sig som vanligt, men foliahattarna verkar säljas som smör i solsken. Det är teorier hit och dit, Nvidia ljuger och hittar på, allt de gör är för att jäklas så mycket de bara kan, för alla vet ju att om man lanserar dåliga produkter med hög prislapp så tjänar man mest.

Varför är folk så besatta utav att Nvidia är antikristus i företagsform?

Ja men nej självklart, allt är helt OK, att ta förbokningar på en produkt som man inte tillåter folk att testa, det är ju självklart något man bara ska infinna sig i som konsument

Dessutom skiter jag fullständigt i vilket företag det är, samtliga företag som försöker få folk att köpa en produkt utan att ge någon som helst information om hur produkten faktiskt presterar är dåliga företag och det bör bannas inom EU. Uttrycket "att köpa grisen i säcken" har funnits länge, för att det har varit ett fult försäljningsknep länge. Vet inte varför vi helt plötsligt ska bara acceptera det så som du tycker.

Franska konservativa bönder till de som gjorde uppror: Du är medveten om att vi har alltid varit bönder och alltid behövt slava för kungen? Historien upprepar sig som vanligt, men facklorna verkar säljas som smör i solsken.

Varför är folk så besatta utav att Kungen måste avsättas som att han är antikristus i personlig form?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Kommer ihåg när 6000:- för ett grafikkort kändes saftigt...

Tycker fortfarande det är saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Avstängd

@Aktsu: Jag gjorde ett inlägg i en annan tråd om det där. Risken för att RTX är snabbare enbart med raytracing på och sämre utan. Precis som vid övergången mellan DX11 och DX12 där man anpassade prestandan nedåt pga vinsterna med DX12, vilket resulterade i sämre DX11 prestanda än förra generationens renodlade DX11 kort. Samtidigt som DX12 spel lös med sin frånvaro.

Permalänk
Medlem

Nej. De kommer att lägga sig en hundring under FE. Whips... Nvidia ljuger inte och folk får sina förväntningar trampade på ännu en gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Problemet är att du jämför i kronor. På 4 år har dollarn går upp 30-40%, så ett 980 lanserat idag för samma dollar-pris hade kostat runt 7500:-. $100 i ökning på det vilket är normalt när det gäller nya arkitekturer etc så är det inget underligt med priset på 2080.

Vi väntar spänt på testerna. Det är det enda som kan försvara priserna.

Ny teknik och stora chip... är inte värt ett dugg om det inte kan prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vi har fortfarande standard delar tack och lov.
T.o.m. de flesta nätdelar justerar sig automatiskt numera.

Men ge för böveln inte tillverkarna några idéer om regionslåsning !

hmmm *Hjärnan går på högvarv*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Aktsu: Jag gjorde ett inlägg i en annan tråd om det där. Risken för att RTX är snabbare enbart med raytracing på och sämre utan. Precis som vid övergången mellan DX11 och DX12 där man anpassade prestandan nedåt pga vinsterna med DX12, vilket resulterade i sämre DX11 prestanda än förra generationens renodlade DX11 kort. Samtidigt som DX12 spel lös med sin frånvaro.

Det skulle jag inte räkna med faktiskt inte om vi jämför 1080 mot 2080 osv. Jag tror nog på det som kommit ut som verkar tyda på att 2080 ligger runt 1080 Ti i prestanda osv. Då är ju 2080 att föredra då det stödjer Ray Tracing (och annat som är bra) givet att man tycker priset är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är ingen som tvingar dig.

Nej det har jag inte påstått heller. Däremot om man vill skaffa ett skapligt bra grafikkort och inte vill lägga 10-15 tusen som Nvidia vill ha för 2080/ti, så får man köpa gamla kort á la 1080/ti istället. Det tycker jag är fult. Visst, de vill väl sälja slut på lagren av gamla grafikkort och håva in stålar eftersom AMD inte har något att kontra med, men hade de varit någorlunda konsumentinriktade hade de istället kunnat sänka priset på den gamla 10xx-serien.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Bra skrivet och jag håller helt med dig!

Hoppas Nvidia skjuter sig själva i foten med dessa hutlösa priser. Jag är sugen på nytt kort, men aldrig att jag tänker lägga 15K på ett grafikkort som inte verkar prestera så mycket bättre än 1080Ti som jag hade innan.
Jag väntar poå 7nm då denna generation känns som en money-grab från deras sida.

10-serien var ett minst lika stort money-grab i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att svenskarna är det mest belånade folket i världen, vem i sina sinnes fulla bruk lägger 15 000 kr för ett grafikkort, utan ett enda oberoende test? Som att köpa grisen i säcken..

Dock har vi svenskar två veckors ångerrätt, så jag hoppas att det är med det i åtanke som folk har beställt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

10-serien var ett minst lika stort money-grab i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med. Det började redan då. Men nu är det förskräckligt. Nvidia testar väl med hur mycket de kan komma undan med prismässigt, just för att de är Nvidia.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inte konstigt att svenskarna är det mest belånade folket i världen, vem i sina sinnes fulla bruk lägger 15 000 kr för ett grafikkort, utan ett enda oberoende test? Som att köpa grisen i säcken..

Dock har vi svenskar två veckors ångerrätt, så jag hoppas att det är med det i åtanke som folk har beställt.

Inga problem för medelsvensson att lägga 15k på en leksak utan att låna.
I stora delar av Sverige räcker de med att ha ett jobb så har du 15k att bränna varje månad.

Allt hänger ju på hur dyrt du bor och om du klarar att hålla andra fasta kostnader nere.
Jobbar du på donken och måste bo i någon av storstäderna så har du det såklart tufft.
Men med ett industrijobb i mindre orter och du kan snudd på bada i pengar.

OT så det står härliga till

Permalänk

kortet går att få tag på i usa för runt 10k , vem i helvete skulle lägga 15 lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har rätt, men du har fel.

GTX980
Launch date: 09/18/14
Launch Price: $549

RTX2080
Launch date: 09/20/18
Launch Price: $799

RTX2080Ti
Launch date: 09/20/18
Launch Price: $1,199

Det är en uppgång på 30% för RTX2080 och 45% för 2080Ti om man endast ska kolla i dollar. I mina ögon är en 45% ökning av toppkort på 4 år fortfarande ganska magstarkt, speciellt eftersom vi inte vet hur den presterar än. Om vi hade redan nu fått veta att den presterar märkvärt mycket mer än sin föregångare, så hade man möjligen kunnat acceptera ökningen i pris i jämförelsen prestanda/krona.

Givet, jag missade att ta försvagningen av den svenska kronan med i beräkningen vilket gör prisuppgången mycket värre. Så där har du rätt, point taken. Men inte är det något snack om "100 dollar i ökning". Hade det varit hundra dollar i ökning för toppkortet så hade GTX0280Ti hamnat på 649 dollar (Alternativt RTX2080 för 649 USD).

Sett i tillverkningskostnad-perspektiv och med de priserna förefaller iaf GTX980 vara mer "greedy" än RTX2080.

Toppkortet vid GTX980-tiden hette förövrigt Titan X som kostade $999.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

kortet går att få tag på i usa för runt 10k , vem i helvete skulle lägga 15 lol

Alla kanske inte vill flytta till USA?