Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel avtäcker Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K

Permalänk
Skrivet av pecesithon:

Vill man ha det bästa så kostar det.

Skrivet av anon298854:

Yes, det verkar folk inte fatta och vräker ur sig massa konstigheter.

Förbokat nu ochså.

Fast det här har inte med saken att göra.

Att kronan är svag, att vi har 25% moms och att Intel har kapacitetsproblem, är en helt annan sak.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@harrak:
Jag såg det.Dock har dom skrivit fel att 9600/9700 har 1 massa trådar.
Men vill läsa sweklockers tester först.
Lite skillnad mot att förboka 1 spel.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av X-TroNiC:

@Ratatosk: Testerna kommer samma dag, den 19e. Detta enligt videocardz, https://twitter.com/VideoCardz/status/1049274278259175425

Morr!

Borde komma någon dag innan, så att folk hinner avboka om de inte är som förväntat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Enligt Webhallen så lander priset på 6000:-

Okej. Så därför ska man svälja vilket pris Intel sätter på processorn oberoende? Ser du inte hur detta eskalerar?

Köp ingen så är problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Morr!

Borde komma någon dag innan, så att folk hinner avboka om de inte är som förväntat.

du kan ju alltid skicka tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Under Intels live presentation tog de åt sig hela äran, i absolut bästa Apple anda, att de helt själva innoverat och förnyat hela gaming industrin med sin 8:e gen i7-8700K i main stream segmentet.

Även att de nu av ren snällhet släpper den ännu fetare 9:e gen i9-9900K med 8 kärnor och 16 trådar bara för att de ville ge gamers det bästa, inte för att AMD vänt upp o ner på deras värld och tvingat dem till att sluta skinna alla gamers med sina tidigare så kallade 4 kärniga topp cpu:er som t ex i7-7700K.

Waow, helt otroligt vilken konstant ström av ren smörja och själv berömmelse som flödade ur Intel killens mun, han borde äta en tvål eller två efter den presentationen.

MEN han skröt verkligen inte alls om att i7-9700K och i5-9600K helt saknar hyper treading och att helt plötsligt har hyper threading blivit en lyx feature du måste betala skjortan för i Intels K cpu:er.

i9-9900K, 8 kärnor - 16 trådar (Hyper Threading, the all new super duper DeLux feature)
i7-9700K, 8 kärnor
i5-9600K, 6 kärnor
i3-9350K, 4 kärnor

Detta gör att det i 9:e gen ENDAST kommer vara den dyraste K cpu:n i9-9900K som har hyper threading.

Hoppas AMD nu tar chansen att ge Intel ett rent helvete med Zen2, typ 12 kärnor med 24 trådar borde vara en bra start eller gå direkt mot strupen med 16 kärnor och 32 trådar.

Hörde jag fel när det lät som att han sa att 9900k ska göra 5Ghz out of the box?
Alla kärnor ska väl inte gå i 5Ghz direkt ur lådan eller har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Morr!

Borde komma någon dag innan, så att folk hinner avboka om de inte är som förväntat.

Har folk så bråttom så får dom skylla sig själva. Folk är för dumma helt enkelt

Skrivet av oskar321:

du kan ju alltid skicka tillbaka

Men då får han väl inte ens ha använt processorn?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oskar321:

du kan ju alltid skicka tillbaka

Ja men då får du oftast stå för frakten.
Kanske inte så jävla mycket egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Ingen dålig cpu egentligen inte överdrivet dyr heller, jag tror dessa 9700k och 9900k kommer bli riktigt populära.
Det känns som om processorn är väldigt bra balanserat för den större gruppen användare som sittet mycket vid datorn och köper lite dyrare datorprylar.

Amd kommer snart med 12 core, men det känns mer riktat åt nördar som gör lite mer vid datorn än att bara spela.
Samtidigt så den absolut största andelen köper billgare cpuer än 9700k och det gäller nog för amd att vara prisvänlig vid dessa modeller.

Jag tycker framtiden blir intressant och jag tror både amd och intel kommer ha svårt att göra en bättre cpu för vanligt folk den närmsta tiden.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ExcZist:

Hörde jag fel när det lät som att han sa att 9900k ska göra 5Ghz out of the box?
Alla kärnor ska väl inte gå i 5Ghz direkt ur lådan eller har jag fattat fel?

En del tror att den kommer att dra 95 Watt och att alla kärnorna kommer att gå i 5 GHz.
Eh... jag tror att de har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har 9900k 40 pci lanes nu på mainstream, det hade jag missat då, enligt inet så har den det iallafall ,

men inte enligt intels hemsida förrvirrande

intel
PCI Express Configurations ‡
PCI Express (PCIe) Configurations describe the available PCIe lane configurations that can be used to link the PCH PCIe lanes to PCIe devices.
Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4
Max # of PCI Express Lanes
16

inet

Modell
Core i9, (9900K)
Kodnamn
Coffee Lake Refresh
PCI-e - lanes
40st
Hastighet
3.6 GHz, 5 GHz Med turbo
Antal kärnor
8 st
Antal trådar
16 st

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hörde jag fel när det lät som att han sa att 9900k ska göra 5Ghz out of the box?
Alla kärnor ska väl inte gå i 5Ghz direkt ur lådan eller har jag fattat fel?

Det står klart och tydligt:

"Förutom 8 kärnor handlar det om en basfrekvens på 3,6 GHz och en turbofrekvens på 5 GHz på en kärna, något Intel menar att de är först med att erbjuda för den breda massan."

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hörde jag fel när det lät som att han sa att 9900k ska göra 5Ghz out of the box?
Alla kärnor ska väl inte gå i 5Ghz direkt ur lådan eller har jag fattat fel?

Nä, två kärnor kan gå i 5 ghz, sen blir det 4,8 ghz för upp till 4 kärnor och 4,7 ghz om fler kärnor används.

Prestandan borde vara rätt förutsägbar och antagligen inte mycket bättre än 8700 förutom i de mångtrådiga scenaria där Ryzen idag slår 8700, t ex cinebech, x264 mm

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Dock så har det lödd IHS samt att den går nog klocka till över 5ghz på samtliga kärnor

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd

@anon159643:
Amd kommer snart med 12 core, men det känns mer riktat åt nördar som gör lite mer vid datorn än att bara spela

Jag tycker alla vi som lusläser det mesta på sweclockers är nördar.
Inkl.att bara spela.Är min åsikt,Jag är gärna 1 nörd.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Johan86c:
Amd kommer snart med 12 core, men det känns mer riktat åt nördar som gör lite mer vid datorn än att bara spela

Jag tycker alla vi som lusläser det mesta på sweclockers är nördar.
Inkl.att bara spela.Är min åsikt,Jag är gärna 1 nörd.:)

Ja komprimerar film då eller? Allt annat vill man snart ändå låta GPU sköta då de är mycket bättre lämpade för detta ;=)

Hursom. Några 6500kr får de inte av mig iafall även om det var planerat att uppgradera till denna sedan flera månader tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag som var övertygad om att Intel skulle slå på stora trumman, det var inte det här som jag förväntade mig. Inga dåliga grejer men knappast så att man höjer på ögonbrynen, känns mellanmjölk.

Blir spännande att se hur AMD svarar på detta. Finns nog guld att gräva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Dock så har det lödd IHS samt att den går nog klocka till över 5ghz på samtliga kärnor

Källa? Hittills har vi sett några enstaka leaks utan att ens ha vetat vad för spänning/temperaturer det handlar om och hurpass stabilt.

Stor skillnad på 5.5GHz OC med t.ex. 1.45v för lite simplare benchmarks inte kraschar och så fort du kör lite tyngre tester är uppe i 95C(+) på direkten jämfört med t.ex. 1.35v och behagliga temperaturer och 24/7 stabilt. Dvs vi har ingen riktigt bra fingervisning i dess överklockningspotential ännu då det finns bara några enstaka leaks med väldigt bristfällig specifikation vad gäller inställningar och dess stabilitet.

Har varit med om det så många ggr då det ryktas om 5.2GHz stabilt osv på alla kärnor och att de flesta ska komma upp dit osv och i verkligheten handlar det om 4.8~5GHz med bra kylning och medelbra chip och 5% guldchip gör dedär 5.2GHz resultaten med godtagbar spänning / temp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vilken blir bästa spel cpu'n? HT är väl inte alltid att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Misstänkte att priserna skulle bli overkligt höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Nej tack, det här skräpet kan dom behålla. Speciellt för dom priserna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så trist - jag har tappat sugen för uppgraderingar. Sitter iofs på en fet burk, men det har ju inte hindrat en tidigare. Nu känns det mesta bara "mäh". Dyrt dyrt dyrt - o prestandavinsten i de flesta fall kommer vara omärkbar. De som har behov av 4k/60 eller redigerar feta 4k filer - de kommer få BangBang For Big Buck - men de allra flesta har hårdvara så det räcker just nu(tror jag).

Förr klickande man på köplänkarna kl 23.59 - nu orkar jag knappt kolla benchmarksen

// LZ

Permalänk
Medlem

Tråkig men väntad prislapp, kan inte motivera ett köp så 8700K:an får leva på tills vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

@Johan86c:
Amd kommer snart med 12 core, men det känns mer riktat åt nördar som gör lite mer vid datorn än att bara spela

Jag tycker alla vi som lusläser det mesta på sweclockers är nördar.
Inkl.att bara spela.Är min åsikt,Jag är gärna 1 nörd.:)

Man kan diskutera terminologi. Min poäng är 12 core är för personer som gör lite mer.. Jag har sårt att se att detta inom snar framtid kommer bli en storsäljare hos vanliga använder just för att 8 kärnor ej räcker till.

Permalänk
Medlem

Är den första att hålla med på att Intel är stor hög med svin...

Dock så kommer ju en 9900K med 8/16 cores @ 5Ghz + (vilket jag gissar att den kommer klara) vara ett riktigt monster!
Nästan så att det kliar lite i beställningsfingret Men det blir nog till att lugna sig och sitta på min 8086K ett tag till. Vart såklart
sugen på ett 2080ti också men den hårdvaran jag har nu får duga i nått år till. Driver skärmen i runt 100fps i de flesta spel och det
får ju anses som ok

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ExcZist:

Hörde jag fel när det lät som att han sa att 9900k ska göra 5Ghz out of the box?
Alla kärnor ska väl inte gå i 5Ghz direkt ur lådan eller har jag fattat fel?

9900K har stege när det kommer till frekvenser

5,0 GHz: 1-2 kärnor aktiva
4,8 GHz: 3-4 kärnor aktiva
4,7 GHz: 5-8 kärnor aktiva

Edit: basfrekvensen är i praktiken rätt irrelevant för stationära datorer, det anger bara garanterad frekvens om man har en kylare som klarar exakt TDP W och CPU utför det som drar absolut mest ström (vilket i Intels fall betyder 100 % AVX-kod som definitivt existerar, man knappast i något som körs på en typisk desktop-dator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:

här är listan från intel...kom just

https://ark.intel.com/products/codename/97787/Coffee-Lake

ser ingen i3-9350k
en 9600k skulle vara fin för 300€

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Borde inte lödd IHS kunna jämföras med delid?

Stämmer min teori i praktiken så är skillnaden hela 20c på 8700k (se video), vilket isf kommer öka OC möjligheten på nya serien rätt så kraftigt

https://www.youtube.com/watch?v=8l77SFOErjw

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan förvänta sig ett litet prisdyk på gen 8 (8700k främst i åtanke) under svarta fredagen?

Permalänk
Medlem

Sådär, förbokat ett stycke 9900k 😄