Fick en stöt från psu, sjukhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

jo, allt ditt prat om nättagg är helt fel. Det är spänningen (230V) som finns som är relevant och den nämner du inte ens. En 5w mobilladdare är minst lika farlig att pilla med som ett 1000w nätagg.

Jag utgick ifrån att vi diskuterade 230V. Det är väl vad som finns på AC-sidan i ett nätaggregat till våra PC? Och i våra vägguttag hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Gick strömmen från arm till arm, dvs genom hjärtat ska du in direkt skulle jag säga. Fick du en "vanlig" stöt som inte gick genom kroppen är det ingen fara egentligen. Men jag är inte superinsatt dock så ta det inte som sanning. Bara vad jag hört. Är du osäker på ngt vis ta det säkra för det osäkra skulle jag säga.

Vet att brorsan fick en stöt som gick från arm till arm. Det liksom kittlade till i kroppen sa han och då misstänkte han en stöt direkt. Han mätte punkterna (som skulle vara elfria enligt kollega) och mycket riktigt hade han fått en stöt. På sjukhuset kontrollerade de hjärtat osv sen när de visste att allt var ok fick han åka hem.

Minns dock inte om de åkte till akuten eller bara sjukhuset i allmänhet tyvärr...men gissar på akuten. Ström genom hjärtat (arm till arm) kan vara riktigt allvarligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tummregel när det gäller elchockar så är det om det gör från hand till hand (över hjärtat speciellt)
eller muskeln börjar styras d.v.s fastnar emot ledande komponent skall man uppsöka läkare för eventuell EKG.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Mycket dumt i den här tråden.

Till TS: Ring 1177 om du inte redan har. Känner du av kallsvettningar, yrsel, bröstsmärtor eller dylikt nu så här långt efter så åk till akuten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det enda rådet som är värt att ta med sig ur tråden är; ring 1177.
Resten av tråden påminner om lekmannatyckandet a la´Flashback. På ett sätt som riskerar bli farligt. Gör det enda säkra och få relevanta råd från sjukvårdsrådgivningen.

Skrivet av Bloopy:

Seriöst folk sluta med erat klåp nu.

Om det vore på den nivån så varför ringa ens 1177?

Och om inte så vore, varför ta tid på akuten där det behövs för annat än en som kan artigt sitta å vänta på sin kölapp.

1177 är rådgivning. För undersökning eller akuta ärenden så är 1177 helt meningslöst.

Sen att mitt förtroende för talande manualer gör inte saken bättre.
Har nämligen själv ringt dom 2 ggr.
1: Ojdå låter inte bra, far till akuten, väl på akuten så blir jag tillbed att fara till lokalvården som i sin tur skicka mig till akuten :/
2: Gå till apoteket å köp produkt X, väl inne på apoteket tar jag om historien å dom... eh nä du ska absolut inte ha nåt med infektionshämmande medel i "kortison" utan vi rekommendera denna produkt Y.
Kan glatt säga att jag vidhöll vad den goa apotekarien ålder 55+ sa kontra receptionisten då jag hade mina föraningar.
Doserar å allt perfekt några dagar senare.

@Allexz: Försäkringsbolag har kraftigt minskat belopp på skador såtilldengrad att du får sketna tusenlappar för dina fingrar.
Och jag är ytterst tveksam med dagens samhälle där alla försöker exploatera ekonomin på allt, så finns det inte många kronor till övers för tilllägsförsäkringar.

Och ja, helst seriöst har jag pratat med några som aktivt har "råkat" kapa fingrar för att endast ta ut försäkringspengar.
Detsamma gäller även fast materia. De flesta är så j*vla genom ruttna. Från en föredetta arbetskollega till chefer å politiker.

Nu vet jag inte precis hur 1177 fungerar men du tycks inte ha någon större förståelse för större strukturer.
Om 1177 skickar vidare information vid behov till akuten så är det något som kan spara tid för sjukhuset patienten tar sig till. Genom att få en kortare ärendebeskrivning kan de förbereda mottagningen och skulle kunna prioritera bland befintliga ärenden för att ge bättre vård allt som allt, även om du inte tas emot först i kön för det.

Din övriga kommentar känns bara som meningslöst natt-trött gnäll. Anekdoter som inte bidrar till diskussionen eller ens går att använda som diskussionsunderlag. Alla är genomruttna är ett mantra som det också känns just genomruttet.

Permalänk
Medlem

Så många IDIOTER! på ett och samma ställe...

Säger som regelverket på jobbet, om du får någon form av el genom kroppen så skall du åka in eftersom du kan få problem som inte märks från början.

Sen som bidrag till penismätar tävlingen.
900V i nacken tack vare roliga klasskamrater.
400V genom vänsterarmen på grund av egen idioti när jag var liten.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men är det här årets Trolltråd?

TS startar tråden med:

Skrivet av Glacialend:

Fick just en rejäl stör från mitt psu och undrar om jag borde vara orolig, typ sjukhus orolig?

Nej du behöver med all sannolikhet inte besöka sjukhus men om det får dig att må bättre så absolut.
Däremot så skulle jag kanske tycka att du bör kolla upp din psu/dator över varför den gav dig en rejäl stöt, antingen är det fel på PSUn eller så är det felkopplat någonstans ta en elektriker till hjälp ifall du är osäker.

Visst att man skall har respekt för Elektricitet i all ära men som utbildad svagströmselektriker så tycker jag det är lite sjukt över hur många här sitter och gissar och kommenterar över något som de inte har kunskap om.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Så många IDIOTER! på ett och samma ställe...

Säger som regelverket på jobbet, om du får någon form av el genom kroppen så skall du åka in eftersom du kan få problem som inte märks från början.

Sen som bidrag till penismätar tävlingen.
900V i nacken tack vare roliga klasskamrater.
400V genom vänsterarmen på grund av egen idioti när jag var liten.

Då slår jag dig fett lätt! Jag fick en stöt med statisk elektricitet från min kontorsstol igår, den var mellan 1000 och 10000V!
Min är alltså längre än din?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

Du bör åka in ja. Tyvärr får många som fått strömgenomgång dåligt bemötande pga av bristande kunskapen inom vården, speciellt om man för tillfället känner sig okej. Men åk in och kräv att bli undersökt enligt vårdprogrammet, det skadar inte! Bifogar en länk till ett nummer av Elinstallatören här. Där pratar dem lite om just strömgenomgång och hur många bemöts efter det.

Ingen av dessa tillstånd är akut förutom Ventrikelflimmer, och det märker du om du har. Om du är orolig kan du boka tid på vårdcentralen istället för att belasta akutsjukvården. Annars får du väl vara observant framöver på de tillstånd som nämns i artikeln.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det enda rådet som är värt att ta med sig ur tråden är; ring 1177.
Resten av tråden påminner om lekmannatyckandet a la´Flashback. På ett sätt som riskerar bli farligt. Gör det enda säkra och få relevanta råd från sjukvårdsrådgivningen.

Nu vet jag inte precis hur 1177 fungerar men du tycks inte ha någon större förståelse för större strukturer.
Om 1177 skickar vidare information vid behov till akuten så är det något som kan spara tid för sjukhuset patienten tar sig till. Genom att få en kortare ärendebeskrivning kan de förbereda mottagningen och skulle kunna prioritera bland befintliga ärenden för att ge bättre vård allt som allt, även om du inte tas emot först i kön för det.

Din övriga kommentar känns bara som meningslöst natt-trött gnäll. Anekdoter som inte bidrar till diskussionen eller ens går att använda som diskussionsunderlag. Alla är genomruttna är ett mantra som det också känns just genomruttet.

Hur skull du kun få kortare än "Ja ha fått en stöt i handna å he gick te ane sia"

Men de e väl klart, de flesta ska ju börja me "Jag kom hem igår å de va lite kallt ute..."
Så kan telefonkö till 1177 kanske vara värt.

Precis som du skrev i början Relevanta råd, men inte med säkerhet och bara råd å inge ane.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jag utgick ifrån att vi diskuterade 230V. Det är väl vad som finns på AC-sidan i ett nätaggregat till våra PC? Och i våra vägguttag hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför pratade du om strömmen i nätagget i ditt inlägg som att den skulle vara farlig och att storleken på den skulle ha nån betydelse? Och att jämföra den med dödlig ström i kroppen är inte alls relevant. Du kanske också har koll på detta men ditt inlägg var förvirrande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ziddie:

For in just då jag fortfarande har ont i axlar arm och nacke, ringde 1177 och de sa att jag borde kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Största fördelen med att ringa 1177 först är ju att du kan få en bokad tid direkt till akuten/vårdcentralen, vilket gör att man slipper att sitta där och vänta i timmar på sin tur.
Så ring hellre dit först innan man drar till akuten (om det nu inte är fara för livet, då är det ju 112 som gäller).

Apropå få stötar i sig, så har man ju gått emot elstängslet här hemma ett stort antal gånger, 1000-5000 V beroende på väderlek känns ju rätt rejält.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Största fördelen med att ringa 1177 först är ju att du kan få en bokad tid direkt till akuten/vårdcentralen, vilket gör att man slipper att sitta där och vänta i timmar på sin tur.
Så ring hellre dit först innan man drar till akuten (om det nu inte är fara för livet, då är det ju 112 som gäller).

Apropå få stötar i sig, så har man ju gått emot elstängslet här hemma ett stort antal gånger, 1000-5000 V beroende på väderlek känns ju rätt rejält.

Är på vårdcentralen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast varför pratade du om strömmen i nätagget i ditt inlägg som att den skulle vara farlig och att storleken på den skulle ha nån betydelse? Och att jämföra den med dödlig ström i kroppen är inte alls relevant. Du kanske också har koll på detta men ditt inlägg var förvirrande.

Varför är strömmen orelevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

@Glacialend: Bra!!
På ett sätt bättre att åka dit för ett mindre akut problem än att ta upp akutens resurser för de som kan behöva dem bättre.

Hoppas de inte hittar något fel på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Är på vårdcentralen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till, det löser sig nog. Hur lyckades du få en stöt från nätdelen? Var den trasig eller var du in och skulle byta någon fläkt eller liknande?

Permalänk
Inaktiv

Beundrandsvärt hur man kan åsidosätta sin egen hälsa, smärtor efter händelsen och en handfull inlägg som ber dig söka vård!

Gissar på att du är stel i kroppen då musklerna kan dra ihop sig, snarare än att du tagit skada.

Anektdotiskt kan jag berätta att jag brukde sitta med ena benet på chassiet och andra på elementet hemma för "Massage". Men så blev jag aldrig raketforskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Varför är strömmen orelevant?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är strömmen som dödar dig, men strömmen är beroende av resistansen och spänning enligt I=U/R. Och eftersom att R är ganska konstant så är det spänningen som är det som avgör "dödligheten", givet att strömmen går genom kroppen, dvs tex inte in i ett finger och ut i ett annat.

Men grejen är att när folk pratar som livsfarliga spänningar, tex 15 000 V för någon som klättrade på ett tåg så är det inte hela historien. Varje gång någon har varit statiskt uppladdad och sett en gnista på 1 cm så har det berott på ca 10-20 kV.

Så vad jag ville komma fram till är att det är spänningskällans förmåga att leverera effekt som är en mycket viktig faktor! 230V i väggen har nära på oändlig effekt tills säkringen brinner, för vägguttaget är kopplat mot sveriges kärn- och vattenkraftverk.

Så de två faktorerna är:
1) Spänningen måste vara nog för dödlig ström genom kroppen.
2) Nätet måste vara starkt, dvs bibehålla spänning även när ström levereras.

Permalänk
Medlem

Bra att du åkte in, att 1177 dessutom gav det rådet borde kunna stänga diskussion huruvida man ska söka vård eller inte efter en stöt när det gäller starkström.

När det gäller diskussioner om ström och spänning så spelar det ingen roll om vilken ström enheten drar, det är din kropps resistans i serie med resten av kretsen som avgör hur mycket ström du får i dig, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Så många IDIOTER! på ett och samma ställe...

Säger som regelverket på jobbet, om du får någon form av el genom kroppen så skall du åka in eftersom du kan få problem som inte märks från början.

Sen som bidrag till penismätar tävlingen.
900V i nacken tack vare roliga klasskamrater.
400V genom vänsterarmen på grund av egen idioti när jag var liten.

Aldrig vart med om ESD alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Största fördelen med att ringa 1177 först är ju att du kan få en bokad tid direkt till akuten/vårdcentralen, vilket gör att man slipper att sitta där och vänta i timmar på sin tur.
Så ring hellre dit först innan man drar till akuten (om det nu inte är fara för livet, då är det ju 112 som gäller).

Apropå få stötar i sig, så har man ju gått emot elstängslet här hemma ett stort antal gånger, 1000-5000 V beroende på väderlek känns ju rätt rejält.

Det är stor skillnad på elstängsel som är designat att göra ont men inte skada mot ett nätagg som har stora kondensatorer som kan lagra en hel del ström. Det kan innebära döden att få en kyss av ett nätagg, öppna ett sådant är inget någon utan kunskap ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Fick just en rejäl stör från mitt psu och undrar om jag borde vara orolig, typ sjukhus orolig?

Jobbade som fartygselektriker i 5 år, fick en 230V stöt mer eller mindre varje dag I slutet var det nästan bara uppiggande.
Nä men har den inte gått igenom kroppen utan bara i handen är det nog ingen fara

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det enda rådet som är värt att ta med sig ur tråden är; ring 1177.

Och köp ett nytt nätagg / reklamera det gamla. Man ska inte få en "rejäl stöt" av ett normalt fungerande PSU.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Från tidningen Elinstallatören, branschtidning.

Och det andra kommer från TV4, en vinstdrivande kanal. Så vad är skillnaden? Det är läkare som uttalar sig, i det ena fallet en som är expert på området i det andra en som inte är det.

För att inte tala om att vårdprogrammet är tydligt. Vid strömgenomgång genom bålen, eller vid osäkerhet om detta har skett, så ska patienten undersökas. Med tanke på att TS hade kvarvarande smärta i "hela högra sidan av kroppen" finns det inget annat rimligt råd än "sök vård". Det betyder inte att man behöver åka till akuten som prio 1 i ambulans, utan att man bör kontakta vården inom rimlig tid. Precis som TS gjorde, trots alla machoförsök i tråden som säger "nä, det är ingen fara, jag har minsann varit med om värre" eller "hushållsel är ofarligt".

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Varför är strömmen orelevant?

Skickades från m.sweclockers.com

strömmen i ett nätagg har absolut inget samband med strömmen genom kroppen om man får en stöt från nätagget.

Permalänk

Ok alla här, nu blir det akuten fick göra ett ekg och mitt hjärta slog inte riktigy rätt. Zoinks

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

strömmen i ett nätagg har absolut inget samband med strömmen genom kroppen om man får en stöt från nätagget.

Var kommer strömmen ifrån då?
Det är inkommande från vägguttaget och som i sin tur är kopplat i nätagget.

Det känns som du behöver hitta på fel i det jag skrev av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd

Har väl också blivit kysst av 230V AC några gång, normalt sett ingen fara, men som sagt, better safe then sorry, det är vad jag vet gratis att ringa 1177 och där VET man vad som gäller i ditt fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number