DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Raytracing är riktigt snyggt och det är kul att det händer något på grafikfronten. Men ganska bortkastat i CODfield V. Om man ens står still en sekund och tittar på landskapet blir man snipad av minst fem pers.

Håller med om att det är lite "bortkastat" i multiplayer, men det går väl att aktivera RTX även i kampanjen?

En aspekt jag tänkte på är också om det inte kan betraktas lite som fusk med RTX i multiplayer? Om den som har RTX kan se reflektioner som de som inte har RTX inte kan se bör det ju ge ett orättvist övertag? Kan det vara en sån sak som har varit orsaken till att de skalade ned strålspårningen? Typ som att de med flit minskade ytornas reflektivitet, och att det inte bara gjordes för prestandans skull, även om det också var en orsak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Cube_mapping

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu kanske vi är på väg mot något som låter lite bättre, fast jag skulle nog föreslå vråltrollning...

Trålning kanske rätt så passande ändå ;). Uttrycket kommer inte från ordet troll utan från engelskans trollning som betyder just trålning.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Trolling

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har för mig att strålspårning skulle fungera på vanliga kort också, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

I nyheten står det ju: In Battlefield V on PC RTX ray tracing can now be enabled with graphics cards that support this function!

Ser inte varför det då skulle fungera på andra kort. Men om det nu gör det så är jag lite nyfiken på hur de har implementerat ett sånt "stöd".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av bopp:

Håller med om att det är lite "bortkastat" i multiplayer, men det går väl att aktivera RTX även i kampanjen?

En aspekt jag tänkte på är också om det inte kan betraktas lite som fusk med RTX i multiplayer? Om den som har RTX kan se reflektioner som de som inte har RTX inte kan se bör det ju ge ett orättvist övertag? Kan det vara en sån sak som har varit orsaken till att de skalade ned strålspårningen? Typ som att de med flit minskade ytornas reflektivitet, och att det inte bara gjordes för prestandans skull, även om det också var en orsak?

Jo det klart i kampanjen kan man ju köra det. Glömde nästan av det då jag 99% kört MP i Battlefield

Litet övertag kan det ju bli, men tror att det är så sällan man får nytta av det att det inte spelar någon större roll. Troligtvis har dice minskat på rtx godiset sen nvidia demon för att få upp prestandan.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta denna för de som har bråttom:

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Lyckades hitta denna för de som har bråttom:

https://www.techpowerup.com/img/xrYUUUhhEbIsk3b8.jpg

Tack så mycket. Vilket märkligt resultat! Användaren i tråden lär ju inte ha ultra i vanliga inställningar eftersom han fick ca. 150 fps utan RT men han kör ju å andra sidan 1440p men bara ett 2080. Sen ger ultra RT bättre resultat än medium och så få fps skillnad i de olika lägena?!

Edit
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Spårstrålning!

Du hjälper inte @JonasT alls när du håller på så. Skärpning!

Föreslår att ni lägger in någon inbyggd autokorrigering här. Jag kan bidra:
$t = preg_replace("/([Ss])pårstrålning/m", "$1trålspårning", $t);

Det är nu man inser hur det kan missbrukas genom att vända på det och endast exekvera det för texter Jonas skriver.

Dold text
Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Raytracing är riktigt snyggt och det är kul att det händer något på grafikfronten. Men ganska bortkastat i CODfield V. Om man ens står still en sekund och tittar på landskapet blir man snipad av minst fem pers.

Haha så sant så sant...

Permalänk
Medlem

Jag förblir skeptisk till raytracing, iallafall i FPS-spel. Förstår inte hur man ska kunna meja ner folk med alla effekter som stör, brukar alltid vara det första jag stänger av.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

I nyheten står det ju: In Battlefield V on PC RTX ray tracing can now be enabled with graphics cards that support this function!

Ser inte varför det då skulle fungera på andra kort. Men om det nu gör det så är jag lite nyfiken på hur de har implementerat ett sånt "stöd".

Stödet är i DX12 men det som gör att det blir bättre prestanda med RTX-korten är att det finns dedikerade kärnor(?) som tar hand om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Perkka:

Lyckades hitta denna för de som har bråttom:

https://www.techpowerup.com/img/xrYUUUhhEbIsk3b8.jpg

Tack!

Då var det glasklart att jag inte ska ha Raytracing i dagsläget. Ögonen blöder av att gå från 144hz till 60hz i ett fps spel.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

@Söderbäck: Att fejka en spegelblank vattenyta med en ljuskälla på det där sättet är väl relativt enkelt. Man rendererar den del av scenen som ska reflekteras till en textur, som man sedan använder tillsammans med en shader som simulerar vågor för att rendera vattnet. Börjar man däremot lägga till fler ljuskällor så att varje objekt ska ha flera skuggor från olika vinklar och liknande så börjar det bli problematiskt, eller om man t.ex. vill att vattnet ska bryta ljuset på ett verklighetstroget sätt.

Och det demonsterar ju problemet med klassisk rendering, det handlar hela tiden handlar om att man måste använda olika tekniker för att fejka varje effekt man vill ha. Med riktig ray tracing så säger man bara "den här ytan har samma fysikaliska egenskaper som vatten", och så studsar och bryts ljusstrålarna så att ytan faktiskt ser ut som vatten. "It just works" som Jensen uttryckte det

Där är vi tyvärr inte än, hårdvaran är på tok för klen för att rendera ett modernt spel helt med ray tracing. Istället används hybridrendering där ray tracing används för delar av renderingen, t.ex. för verklighetstrogna reflektioner som vi sett i BF V eller ljussättningen i Metro Exodus. Men man måste ju börja någonstans, och det är väl bara att hålla tummarna för att ray tracing inte gnälls ihjäl innan det får ordentligt fäste på marknaden så att vi kan gå mot en mer strålande framtid

Skrivet av Radolov:

Jag har för mig att man använder sig av cubemaps som man spelar in omgivningen på, eller liknande.

Alternativt kan man rendera scenen igen från en annan kamera fast till en lägre upplösning (1/4) och skippar lite extra detaljer som förklaras här. Som ni ser när de använder sig av screenspace reflections så försvinner reflektionerna från skärmen när föremålet inte syns.

Skrivet av mill:

Som tidigare har förklarat så renderar man scenen på nytt från en annan kamera och använder detta som en textur (förenklat). Det fungerar helt ok, men det är oerhört långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.

Nackdelen är att det bara funkar för direkta reflektioner, inte reflektioner i reflektioner i reflektioner osv. Det har inte bara att göra med blanka ytor (vatten, billack etc), utan det är så allt ljus fungerar. Om du går in ett helsvart badrum och lyser med en ficklampa kan du se hur det inte är kolsvart där du inte lyser direkt med lampan, dvs ljus studsar runt.

Raytracing är ett oerhört lyft för realismen i spel faktiskt. Vet inte varför folk förminskar tekniken hela tiden. Man ser det som 50% färre FPS istället för 500% fler FPS.

Tacksamma svar. Det förklarar vilka metoder som nu används och deras begränsningar. Väldans intressant ämne.

Jag skrev ett inlägg till kort därefter som väl tar upp en del av fördelarna med RT som jag tänkt mig och det stämmer väl rätt bra med vad ni säger. Att det inte främst är reflektioner utan så mycket mer än det kring ljussättning.
Men häri ligger väl också problemet. De största fördelarna får man ut om man kan skippa funktioner så som ambient occlusion, shadows, lightshafts, speglingar och liknande. Både för att det blir enklare att implementera och dessutom bättre.
Men att ha både och vilket man i nuläget verkar behöva verkar vara en jobbig lösning för alla parter.
Det jag tänker mig och hoppas på är väl att det görs lite mindre satsningar som anammar raytracingen helt och hållet och helt enkelt skippar de andra äldre metoderna.
Lär väl inte bli ett spel i klass med BF med alla dess förväntningar utan istället nå mindre spel då som går all in på nya spår och som kan bli inspiration för framtiden. Här ser jag mest potential närmsta tiden ;).
Som exempelvis spelet xiii (thirteen) som var tidigt ute med cel shading och där spel som team fortress och borderlands senare gjorde mer av samma grej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så mycket gnäll,tekniken är ny och inte till för mainstream svensson och sjävklart ska dom som inte har råd eller lust att lägga 2080ti pengar på grafik gnälla mest. Vad får ni ut av det?

Glädj er åt att något händer istället

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Squeegie:

Så mycket gnäll,tekniken är ny och inte till för mainstream svensson och sjävklart ska dom som inte har råd eller lust att lägga 2080ti pengar på grafik gnälla mest. Vad får ni ut av det?

Glädj er åt att något händer istället

Yes!
Kul att något händer!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

Det är bra avspeglingar men det är bara en bild som reflekteras inget ljus och endast det som du ser på bilden reflekteras.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Perkka:

Lyckades hitta denna för de som har bråttom:

https://www.techpowerup.com/img/xrYUUUhhEbIsk3b8.jpg

Verkar som att Dice inte fixat inställningarna ännu, de har bara tre värden, UltraHighMedium, Low och Off.
Vi kommer nog att få se skillnad på de tre högsta i framtiden, hoppat att vi också får ett Low som inte ger stor påverkan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är alltid härligt att vi använder engelska uttryck istället för att använda oss av svenska ord för samma uttryck. Vi bor ju trots allt i Sverige, gud förbjude att vi använder svenska

Märks väl när man pratar med folk ifrån dom 3 största städerna. Minst 2 ord i en mening måste vara på engelska gärna att man avslutar sista meningen helt på engelska likt reklam slogan som alltid måste vara på engelska.
You know what I mean

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag har lite intressant info ang. prestandan med RTX på i BF5!

Jag spelar med alla "vanliga" inställningar på Ultra, och Ray Tracing på Low. Jag tycker att det ger bäst fps och bildkvalitet. Jag ligger konstant runt 80 fps i 1440p, med någon dipp till 65 ibland - men ej lägre än så. Det känns som bra flyt också trots relativt "låg" fps, och ser fantastiskt ut!

Luras ej av RT Low, bara för att det är den lägsta inställningen så betyder det inte att den är dålig rent visuellt.

Är dock mest imponerad av att DICE äntligen har åtgärdat problemen med Dx12...

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Squeegie:

Så mycket gnäll,tekniken är ny och inte till för mainstream svensson och sjävklart ska dom som inte har råd eller lust att lägga 2080ti pengar på grafik gnälla mest. Vad får ni ut av det?

Glädj er åt att något händer istället

  • (+) Lite snyggare.

  • (-) Halva prestandan.

  • (-) Dubbla priset.

Nä, varför gnälla då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Märks väl när man pratar med folk ifrån dom 3 största städerna.

Du menar Tokyo, Bombay och Delhi? Fördomsfullt värre
(Edit: eller kanske Chongqing, Shanghai eller Beijing? Troligare med mandarin då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:
  • (+) Lite snyggare.

  • (-) Halva prestandan.

  • (-) Dubbla priset.

Nä, varför gnälla då.

Det beror på hur man ser på det, är glaset halvfullt eller halvtomt?

Det är snarare 1000%* ökning jämfört med grafikkort som inte har har stöd för raytracing. Sjukt bra ökning jämfört med tidigare generationer eller mot AMD, eller hur?

* taget ur luften

Permalänk
Medlem

går det att spela T. Raider med ray tracing nu med?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av d3rrty:

går det att spela T. Raider med ray tracing nu med?

Nej inte ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pimmp:

Märks väl när man pratar med folk ifrån dom 3 största städerna. Minst 2 ord i en mening måste vara på engelska gärna att man avslutar sista meningen helt på engelska likt reklam slogan som alltid måste vara på engelska.
You know what I mean

På mitt jobb tvingas vi ibland lyssna på kostymnissar som menar att man kan prata upp produktiviteten.
De vräker ur sig floskler kryddat med massor av engelska uttryck, som de inte ens själva förstår, jag känner bara förakt.
I rättvisans namn tjänar de multum på skitsnacket, tråkiga är bara att det är vårt företag som får stå för notan.

https://www.google.se/search?q=managementkonsulter&oq=managem...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Trålning kanske rätt så passande ändå ;). Uttrycket kommer inte från ordet troll utan från engelskans trollning som betyder just trålning.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Trolling

Trålar gör man med nät och är inte samma sak som engelskans "trolling".
Trolla brukar man kalla det på svenska också vilket är när man drar linan/linorna efter båten, förslagsvis med ett drag i andra änden.
Tråla översätts till trawling.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barak:

Trålar gör man med nät och är inte samma sak som engelskans "trolling".
Trolla brukar man kalla det på svenska också vilket är när man drar linan/linorna efter båten, förslagsvis med ett drag i andra änden.
Tråla översätts till trawling.

You are right! Tråla var nog en liten bom där ja hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Killen säger sig testa i 1080p ULTRA med ray tracing aktiverat på en 8700K och ett 2080ti.
Kollar man länken till recensionen här så ger 2080ti i 1080p ULTRA avg. 180fps och i 4K ser man avg. på 84fps. Ser man hans video verkar prestandasmällen för att aktivera DXR vara MASSIV.

Hittade denna korta genomgång också som skvallrar om exakt samma sak. https://www.guru3d.com/news-story/battlefield-v-raytracing-fe...

DXR på något annat än LOW eller OFF och ett 2080ti klarar inte av att hålla 60fps i 1080p.

Känns som något som de flesta tävlingsinriktade kommer köra avstängt i multiplayer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mill:

Det beror på hur man ser på det, är glaset halvfullt eller halvtomt?

Det är snarare 1000%* ökning jämfört med grafikkort som inte har har stöd för raytracing. Sjukt bra ökning jämfört med tidigare generationer eller mot AMD, eller hur?

* taget ur luften

Finns absolut positiva saker med den nya tekniken absolut.
Jag vände mig främst mot att man inte fick kritisera delar av den, utan att kallas gnällig och inte ha råd med kort, explicit att vara avundsjuk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

DXR på något annat än LOW eller OFF och ett 2080ti klarar inte av att hålla 60fps i 1080p.

Känns som något som de flesta tävlingsinriktade kommer köra avstängt i multiplayer.

Sant i nuläget, men jag tror det finns mycket kvar de kan göra för att optimera och förbättra prestandan. Inte ens DICE har ju haft tillgång till RTX-korten i mer än några månader.

Om inte annat så borde de ju kunna lägga till Extra Low eller nåt som grafikläge.