Intel fortsätter skala ned leveranser av processorer till datortillverkare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Good for you. Jag hoppas bara du inser hur orelevant detta är för de flesta andra här.

Jadå, bara påpekade vilken cpu som kan pumpa ur flest fps i cs och inget annat
Är inte det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xinpei

Jag har average över 400 FPS och upp mot 700-800 ibland med en i3 8350k så då har ni något fel tror jag.
Ligger runt samma med 9900k fast högre average.

Går inte över 300 FPS för mig. Dippar ned ibland på 280. Brorsan ligger ganska stabilt på 230-240.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@the squonk

Det finns en god anledningen att välja Intel.
Vill du ha en dator som presterar bäst i spel väljer man ju Intel, och då behöver man inte byta så ofta heller med en stark cpu och blir billigare i längden.

AMD om man vill uppgradera CPU ofta på samma platform.

Skrivet av någon som uppenbart inte har ett Ryzen-system själv.
Jag bytte oftare CPU med Intel (inklusive moderkort ...) än vad jag gör med Ryzen nu.
Jag har min 1800x kvar och ser inget som helst behov öht att byta närmsta tiden.
Min propp tuffar på i grym takt med ett 1080 Ti.
1,5 år och ingen tanke på att byta.

Bytte som sagt oftare med Intel. Mest för att man jagade mer prestanda ur de 4 stackars kärnorna man fick nöja sig med. GG Intel. NOT!
Tack AMD för allt!

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Good for you. Jag hoppas bara du inser hur orelevant detta är för de flesta andra här.

Vänta...

Först tar ni ett spel, och hävdar att AMD inte levererar FPSen du behöver, så du måste köpa Intel CPU, även om den kostar 2x mer i vissa scenario, för ett enda spel.

Sen visar en annan att en prisvärd Intel CPU räcker mer än väl för att spela CS:GO i 400FPS, och alternativen fortfarande inte är någon 9x00k CPU, utan en prisvärd Intel. Det låter satans relevant att även i det udda fall ni hittat, som spelar just 720p och du vill ha extrem FPS, du ändå kommer undan med en 2000krs CPU.

Det är liksom hela poängen flera gjort i tråden, att de måste ha Intel för att kunna köra CS:GO bra. Men ingenstans i detta visas varför du måste ha en 6000krs Intel CPU...?

Som @lasseTM sa här, så är det ingen poäng i 4k, och det är endast om du har en bottenlös plånbok som det är ens något vettigt. Och @anon298854 har ändå bara en 240Hz skärm, så 400FPS lär räcka rätt bra där. Så relevansen för det är utan tvekan relevant för den biten av diskussionen.

PS. De gör mer än håller på att utveckla "en" 10nm process. De är inne på 10nm++ just nu 2018 (3:e upplagan, där första skulle vara klar 2015 ursprungligen), och tvingas försämra dens effektivitet (transistormässigt i noden) för att ens kunna ha en chans till massproduktion i vettig nivå 2019 H2... Finns en artikel som säger Intels 10nm är död... och allt pekar på att ursprungliga 10nm, är det. Intel har tvingas ta något annat, och kalla den 10nm.

Och det som kommer produceras, lär ändå vara i desktop ändamål, sämre, då det tar tid att förfina en process. Titta på 14nm gen 1... Broadwell, och dens <4,3Ghz... Vinsten kommer vara i server flera kärnor med låg frekvens, och ev laptop/bärbart energieffektivitet. Men... 5Ghz+ får du nog vänta lite mer på (tänk 2020+).

Så det blir en intressant andra halva av 2019... men som det är nu, är det nog värre för alla CS:GO fans med artikelns meddelande, om de inte inser att de kan ta en billigare CPU än top-of the line och få bra FPS ändå. Hänger så mycket mer på allt runt om CPUn, än bara CPUn för att få 400-500 FPS i något.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte går bra, men det kanske har sina fördelar med att stabilisera marknaden så i the long run har vi bättre konkurreras. Har problem med detta på jobbet med beställningar av chromebooks för att intel inte får ut tillräckligt med prollar.

Kan inte alla bara enas om att

1. Amd är mera ekonomiskt alternativ.
2. Intel just nu är bättre för spel. Över en viss nivå då.

Max prestanda spel = intel
Prestanda/krona = AMD

Jäkla tjafs i alla trådar om detta. Om 99% av alla här inne ska köpa en ny prolle kommer de titta upp vad bästa alternativet är för just en själv. Sitter själv på en 6700k och kommer antagligen ta AMD nästa gång för att det är just ekonomiskt och jag behöver inte max spel prestanda.

Japp jag stampar er alla AMD boys på tårna och har inget problem med att göra det mot Intel heller..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@the squonk

Det finns en god anledningen att välja Intel.
Vill du ha en dator som presterar bäst i spel väljer man ju Intel, och då behöver man inte byta så ofta heller med en stark cpu och blir billigare i längden.

AMD om man vill uppgradera CPU ofta på samma platform.

Intel må vara marginellt snabbare i vissa spel, men hur får du det till att man inte skulle behöva byta lika ofta? Det skiljer så pass lite mellan dem att det blir irrelevant sett över längre tidsspann. Räcker inte en 1800X längre till kommer inte 7700K heller att göra det och inte 8700K heller. Då kommer det behövas något som är minst dubbelt så snabbt som alla dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Tråkigt att det inte går bra, men det kanske har sina fördelar med att stabilisera marknaden så i the long run har vi bättre konkurreras. Har problem med detta på jobbet med beställningar av chromebooks för att intel inte får ut tillräckligt med prollar.

Kan inte alla bara enas om att

1. Amd är mera ekonomiskt alternativ.
2. Intel just nu är bättre för spel. Över en viss nivå då.

Max prestanda spel = intel
Prestanda/krona = AMD

Jäkla tjafs i alla trådar om detta. Om 99% av alla här inne ska köpa en ny prolle kommer de titta upp vad bästa alternativet är för just en själv. Sitter själv på en 6700k och kommer antagligen ta AMD nästa gång för att det är just ekonomiskt och jag behöver inte max spel prestanda.

Japp jag stampar er alla AMD boys på tårna och har inget problem med att göra det mot Intel heller..

Absolut är Intel bäst för spel men skillnad är i de flesta fall ganska liten och många gör mer på PC:n än bara spel där Ryzen presterar bättre Intels motsvarighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Intel må vara marginellt snabbare i vissa spel, men hur får du det till att man inte skulle behöva byta lika ofta? Det skiljer så pass lite mellan dem att det blir irrelevant sett över längre tidsspann.

Det skiljer ju inte mycket för att gpun är flaskhalsen och man ser inte vilken CPU som levererar mest FPS.
Kolla på 720p testerna där inte grafikkortet sätter stopp.

Nu med rtx 2070ti så märks även detta i högre upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrutto:

Skrivet av någon som uppenbart inte har ett Ryzen-system själv.
Jag bytte oftare CPU med Intel (inklusive moderkort ...) än vad jag gör med Ryzen nu.
Jag har min 1800x kvar och ser inget som helst behov öht att byta närmsta tiden.
Min propp tuffar på i grym takt med ett 1080 Ti.
1,5 år och ingen tanke på att byta.

Bytte som sagt oftare med Intel. Mest för att man jagade mer prestanda ur de 4 stackars kärnorna man fick nöja sig med. GG Intel. NOT!
Tack AMD för allt!

@Skrutto

Jag har haft en ryzen 1600x och nyligen en 2700x.
Köper det mesta av hårdvaran och provar när det släpps för man är onödigt nyfiken.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Detta kan endast vara bra för oss konsumenter, right ?

AMD säljer mer, Intel får panik och hamnar på efterkälken och CPU marknaden blir lite mer prispressad ? Hoppas kan man ju göra.

Ja! Alltså, CPU priser har blivit rejält mycket bättre. Dock för att ge AMD lite kritik, deras mid-range CPU är för billiga för att deras budget grejer ska se bra ut. Inet har t.ex. inte ensd A320 moderkort, Komplett har höjt priset med 100% på de (typ 800kr för ett A320!) de här är något som jag tycker de pratas lite för lite om. För samtidigt som folk hyllar 2400g, så blir de svårare att få tag på A320 moderkort att matcha de med!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Skrutto

Jag har haft en ryzen 1600x och nyligen en 2700x.
Köper det mesta av hårdvaran och provar när det släpps för man är onödigt nyfiken.

Låter osannolikt, men sure

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Så svårt är det inte idag som programmerare att parralellisera arbeten

Det beror väl på vad det är och vad du har att arbeta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det skiljer ju inte mycket för att gpun är flaskhalsen och man ser inte vilken CPU som levererar mest FPS.
Kolla på 720p testerna där inte grafikkortet sätter stopp.

Nu med rtx 2070ti så märks även detta i högre upplösning.

Och detta är relevant utanför eventuell växande av e-penis exakt hur? 720P tester fyller en funktion som enbart är akademisk. Så att grunda ens köp av dator på det om man säg sitter på en 4K skärm på 720p tester är bara kontraproduktivt. I 4K blir skillnaden (oberoende om man har ett GTX 2080Ti eller inte) inom felmarginalen. Och nej det märks inte i högre upplösningar (alltså 1080p+) utan skillnaden är inom någon % eftersom GPUn agerar flaskhals och inte CPUn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Köper man en lite lägre klockad 8 kärnig idag så kan den bli bättre och bättre med nya spel som dyker upp.

Folk på Sweclockers sa exakt samma när Phenom II X6 kom ut och det var inte sant då och är inte sant nu heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Durkadur: Absolut är det så. Men det var därför jag tog upp att folk i alla fall här inne kommer att titta efter sina egna behov innan de trycker på köpknappen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Folk på Sweclockers sa exakt samma när Phenom II X6 kom ut och det var inte sant då och är inte sant nu heller.

Det tror jag inte man sa, något senare men många missade att konsollerna skulle dröja kvar så länge och att Microsoft lät bli att göra om DirectX. Nu har det ändrat där så det håller inte tillbaka utvecklingen

Dessutom får man så mycket mer kraft idag där det ibland finns 16 trådar som kan köras samtidigt och som väntar på data.
När Phenom II X6 kom var det inte några större vinster i att parallelisera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickykling:

@monoleg: Priset styrs av utbud och efterfrågan. Är utbudet lågt och hög efterfrågan så lär priset istället vara något högre?

Efterfrågan kommer falla som en sten när AMD blir först ut med 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska man med alla dessa FPS till? Man kan ändå inte få fler FPS än vad skärmen klarar (Fysiklagarna). Så fler FPS är bara slöseri med resurser då dom kastas bort. Jag tror inte någon skulle se den egentliga skillnaden. Det är annat man uppfattar samt en massa placeboeffekter. Vilket är bevisat i allt möjligt.

Någon som skulle kunna påvisa att man ser dessa FPS? Då menar jag inte skillnaden mellan 60 - 120 - 144 etc. Utan dom FPS som är fler än vad skärmen klarar. Ta gärna med ett statistiskt säkerställt bevis också.

En liten detalj jag har lagt märke till när man kopierar filer är att om det inträffar inom 2 sek. så har man svårt att uppfatta hur mycket man gör jämfört med det som tar mer än 10 sek, vilket tar "för lång tid". Vid 100 MB / sek är 2 sek. < 1GB och 10 sek. ca en GB. Tre st. M.2 i RAID 0 är vid 2 sek ca 20 GB och vid 10 sek. ca 100 GB. Man kommer ändå att tycka att en säkerhetskopiering som tar ett dygn (8 640 GB vid 100 MB/sek eller 864 000 GB vid 10 000 MB/sek.) tar "för lång tid".

Det jag vill påvisa här är att detta även går att applicera på FPS, då man inte ser något konkret så stirrar man sig blind på siffror.

För övrigt så känns det mer som att dessa FPS är ett substitut för den motsatta konstanten av ens e-penis så själv nöjer jag mig med 1 FPS.

Tråkigt att det ska vara den här AMD vs. Intel attityden hela tiden. Men tror det snarare beror på den besvikelse, avundsjuka och rädsla man har för att våga prova motståndarens märke.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

"fenomenet med brytning av kryptovalutor slog igenom i början av 2018."
Ni menar 2008 va?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Vad ska man med alla dessa FPS till? Man kan ändå inte få fler FPS än vad skärmen klarar (Fysiklagarna). Så fler FPS är bara slöseri med resurser då dom kastas bort. Jag tror inte någon skulle se den egentliga skillnaden. Det är annat man uppfattar samt en massa placeboeffekter. Vilket är bevisat i allt möjligt.

Någon som skulle kunna påvisa att man ser dessa FPS? Då menar jag inte skillnaden mellan 60 - 120 - 144 etc. Utan dom FPS som är fler än vad skärmen klarar. Ta gärna med ett statistiskt säkerställt bevis också.

En liten detalj jag har lagt märke till när man kopierar filer är att om det inträffar inom 2 sek. så har man svårt att uppfatta hur mycket man gör jämfört med det som tar mer än 10 sek, vilket tar "för lång tid". Vid 100 MB / sek är 2 sek. < 1GB och 10 sek. ca en GB. Tre st. M.2 i RAID 0 är vid 2 sek ca 20 GB och vid 10 sek. ca 100 GB. Man kommer ändå att tycka att en säkerhetskopiering som tar ett dygn (8 640 GB vid 100 MB/sek eller 864 000 GB vid 10 000 MB/sek.) tar "för lång tid".

Det jag vill påvisa här är att detta även går att applicera på FPS, då man inte ser något konkret så stirrar man sig blind på siffror.

För övrigt så känns det mer som att dessa FPS är ett substitut för den motsatta konstanten av ens e-penis så själv nöjer jag mig med 1 FPS.

Tråkigt att det ska vara den här AMD vs. Intel attityden hela tiden. Men tror det snarare beror på den besvikelse, avundsjuka och rädsla man har för att våga prova motståndarens märke.

@OldComputer

I just cs är det en enorm skillnad om du har en 144 skärm och cappar FPS på 200 och sen ökar till 600.
Blir ett riktigt mysigt mjukt flyt och man ser allt hur fort man än rör siktet.

Någon annan kan säkert förklara men man ser skillnaden utan problem.

https://www.hltv.org/forums/threads/1358359/hz-fps-question#r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det skiljer ju inte mycket för att gpun är flaskhalsen och man ser inte vilken CPU som levererar mest FPS.
Kolla på 720p testerna där inte grafikkortet sätter stopp.

Nu med rtx 2070ti så märks även detta i högre upplösning.

Skulle vara intressant att se vilken som är bäst i 320x240 också! Eller någon annan upplösning som man inte hört talas om på ett tag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

hey Intel hur går det med 10nm?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad ska man med alla dessa FPS till? Man kan ändå inte få fler FPS än vad skärmen klarar (Fysiklagarna). Så fler FPS är bara slöseri med resurser då dom kastas bort. Jag tror inte någon skulle se den egentliga skillnaden. Det är annat man uppfattar samt en massa placeboeffekter. Vilket är bevisat i allt möjligt.

Någon som skulle kunna påvisa att man ser dessa FPS? Då menar jag inte skillnaden mellan 60 - 120 - 144 etc. Utan dom FPS som är fler än vad skärmen klarar. Ta gärna med ett statistiskt säkerställt bevis också.

En liten detalj jag har lagt märke till när man kopierar filer är att om det inträffar inom 2 sek. så har man svårt att uppfatta hur mycket man gör jämfört med det som tar mer än 10 sek, vilket tar "för lång tid". Vid 100 MB / sek är 2 sek. < 1GB och 10 sek. ca en GB. Tre st. M.2 i RAID 0 är vid 2 sek ca 20 GB och vid 10 sek. ca 100 GB. Man kommer ändå att tycka att en säkerhetskopiering som tar ett dygn (8 640 GB vid 100 MB/sek eller 864 000 GB vid 10 000 MB/sek.) tar "för lång tid".

Det jag vill påvisa här är att detta även går att applicera på FPS, då man inte ser något konkret så stirrar man sig blind på siffror.

För övrigt så känns det mer som att dessa FPS är ett substitut för den motsatta konstanten av ens e-penis så själv nöjer jag mig med 1 FPS.

Tråkigt att det ska vara den här AMD vs. Intel attityden hela tiden. Men tror det snarare beror på den besvikelse, avundsjuka och rädsla man har för att våga prova motståndarens märke.

När vi kommer upp i dessa frekvenser handlar det inte längre om vad vi ser. Såklart är det ingen som kan se mer FPS än vad skärmen kan leverera. Det handlar istället om de beräkningar och handlingar som sker varje FPS som bidrar till (beroende på spel och implementation såklart) kortare tid mellan klick och registrerad handling (det vi kallar input lag) som ofta skalar med FPS. Det handlar också om att undvika problem med frame timings, framförallt i spel med väldigt snabba rörelser. Om du får en ny fräsch bild precis färdigberäknad från systemet varje uppdatering på din skärm ser allt super smooth ut. Det är detta G-Sync och Freesync gör/försöker bl.a.

Men om den bild du visar upp på skärmen blev klar väldigt kort efter den förra bilden så varierar gapet mellan bilder och det kan se ut som ett "hack" i animationer/snabba rörelser av korshår över skärmen.

Tillåt mig lite klumpigt illustrerar:

varje - är 1/288 del av en sekund, | är en rendrerad frame.

Nedan innebär perfekt sync och flyt mellan rendrering och visande på skärmen, allt ser så smooth ut som det går:
-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Nedan kan se hackigt ut men är tekniskt sett fortfarande 144 FPS. På -- visas en "gammal" bild som rendrerades 1/288 del out of sync.

-||--|-|-||--|-|-||-

Kör man istället 288 FPS på en 144 Hz skärm blir det så här:

||||||||||||||||||||

Då blir det maximala felet / out-of-sync problematiken helt enkelt mindre.

Permalänk
Medlem

OM G-sync/Freesync alltid fungerar till 100% antar jag att man inte skulle behöva 288fps+++? Jag spelar mycket sällan super fast paced shooters så jag har inte brytt mig om att sätta mig in i frågan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

När vi kommer upp i dessa frekvenser handlar det inte längre om vad vi ser. Såklart är det ingen som kan se mer FPS än vad skärmen kan leverera. Det handlar istället om de beräkningar och handlingar som sker varje FPS som bidrar till (beroende på spel och implementation såklart) kortare tid mellan klick och registrerad handling (det vi kallar input lag) som ofta skalar med FPS. Det handlar också om att undvika problem med frame timings, framförallt i spel med väldigt snabba rörelser. Om du får en ny fräsch bild precis färdigberäknad från systemet varje uppdatering på din skärm ser allt super smooth ut. Det är detta G-Sync och Freesync gör/försöker bl.a.

Men om den bild du visar upp på skärmen blev klar väldigt kort efter den förra bilden så varierar gapet mellan bilder och det kan se ut som ett "hack" i animationer/snabba rörelser av korshår över skärmen.

Tillåt mig lite klumpigt illustrerar:

varje - är 1/288 del av en sekund, | är en rendrerad frame.

Nedan innebär perfekt sync och flyt mellan rendrering och visande på skärmen, allt ser så smooth ut som det går:
-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Nedan kan se hackigt ut men är tekniskt sett fortfarande 144 FPS. På -- visas en "gammal" bild som rendrerades 1/288 del out of sync.

-||--|-|-||--|-|-||-

Kör man istället 288 FPS på en 144 Hz skärm blir det så här:

||||||||||||||||||||

Då blir det maximala felet / out-of-sync problematiken helt enkelt mindre.

Jo, så långt är jag med när det gäller dessa timings, hack och out-of-sync och har sett dom själv. Då borde väl den optimala FPS:en alltid vara n gånger din Hz, men skulle en optimal FPS mot din Hz där n*Hz drar mot oändligheten verkligen visa någon skillnad eller bättre bild? Känns mer som att allt ovanför 3x din Hz blir onödigt. Skulle bilden se bättre ut med 432(3x) eller 576(4x) FPS mot 144 eller 288?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hade du inte en Intellogga till din avatar förr i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hade du inte en Intellogga till din avatar förr i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men för länge sen hade jag AMD-logga, nu är det AMD igen eftersom jag "gått över" till AMD på min "vanliga" dator

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jo, men för länge sen hade jag AMD-logga, nu är det AMD igen eftersom jag "gått över" till AMD på min "vanliga" dator

Okej det är så det ska vara, man ska inte tillhöra något lag, då är jag nöjd med offtopicen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jo, så långt är jag med när det gäller dessa timings, hack och out-of-sync och har sett dom själv. Då borde väl den optimala FPS:en alltid vara n gånger din Hz, men skulle en optimal FPS mot din Hz där n*Hz drar mot oändligheten verkligen visa någon skillnad eller bättre bild? Känns mer som att allt ovanför 3x din Hz blir onödigt. Skulle bilden se bättre ut med 432(3x) eller 576(4x) FPS mot 144 eller 288?

Givetvis handlar det om diminishing returns. Jag själv anser att gold standard is spel som Quake Live och CS:GO är 2x Hz på skärmen över det ser jag lite mening med.