3 mekaniska diskar på 1 sata strömkabel skapar uppstartsproblem?

Permalänk

3 mekaniska diskar på 1 sata strömkabel skapar uppstartsproblem?

Tjena,

Har precis uppgraderat systemet lite med nytt moderkort, CPU samt minne. Efter bygget har jag fått problem med att en av mina tre mekaniska diskar har svårt att hoppa igång vid boot (click of death-ljud, typ). Så min fråga är, kan man få problem med spänningsmatningen om man kör 3 diskar på samma sataströmkabel? Nätagget är ett EVGA 650W.

Testade att "hot-pluga" disken medan datorn var igång, och då hoppar den igång. Även ibland vid boot.

Mvh
Mattias

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl möjligt. Mekaniska diskar kan dra rätt mycket ström just när de snurrar igång. I servrar med många diskar brukar man köra s.k. staggered spin up av just den anledningen, d.v.s. man drar igång en disk i taget för att inte överbelasta strömkällan. Fast tre diskar på en kabel brukar inte vara något problem, men med tanke på att disken fungerar i övrigt så kan det mycket väl vara något sånt problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Diskar har en hög startström och det är möjligt att du får spänningsfall som kan bli mindre om du använder flera elkablar så du minskar strömmen per kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

@milkab:
Crystaldiskinfo visar inga fel, jag kanske får peta in en extra strömkabel bak i PSUn helt enkelt.. Tycker ändå att det borde kunna leverera kräm till 3 diskar vid boot, vad är annars vitsen med att ha en 3in1 strömkabel för SATA..

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mbilander:

@milkab:
Crystaldiskinfo visar inga fel, jag kanske får peta in en extra strömkabel bak i PSUn helt enkelt.. Tycker ändå att det borde kunna leverera kräm till 3 diskar vid boot, vad är annars vitsen med att ha en 3in1 strömkabel för SATA..http://www.bilddump.se/bilder/20181201235950-83.226.223.217.jpg

En motor drar väldigt mycket mer i startström än i drift så det kan bli ett spänningsfall pgr resistansen, en ssd har inte problemet med hög startström och det finns hdder som inte heller har det, en 2,5" enhet är lättare att starta.
Det finns också moderkort som fördröjer starten lite så det är väl inget fel att ha många kontakter på kabeln utan det är upp till den som bygger datorn att använda dem på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Jo förstår att startströmmen kan bli hög. Men det är lite svårt att använda en 3in1-kabel till mycket mer än HDD's då dom är splittade med ca 10cm utstick från varandra. Det är dessutom den enda sortens strömkabel för SATA som EVGA skickar med.

Känns lite surt att behöva använda 2 3in1-kablar till totalt 3 diskar, men antar att det är det som krävs. Alternativt köpa en ny, större disk och pensionera dessa. Fan, en har trots allt dryga 35 000 timmar på sig.

Visa signatur