Prisvärt att köpa färdigbyggd dator eller inte?

Permalänk
Medlem

Prisvärt att köpa färdigbyggd dator eller inte?

Fick frågan av en kompis vad för dator han ska köpa. Det är för spelande och budget omkring 12k. Vid tidigare köp då ramminnen och grafikkort var dyra så var det ofta mer prisvärt att hitta en färdigbyggd dator (1 år sedan) på rea på typ elgiganten än att köpa varje del för sig. Hur ser läget ut idag? Är det värt att köpa varje del för sig och sedan betala för tjänsten att sätta ihop den p.g.a garantin?

Eftersom det är till en kompis så är jag av garantiskäl inte så intresserad av att sätta ihop alla dela själv.

Permalänk
Medlem

Ja alltså det beror lite på. Ibland kan man hitta färdigbyggda datorer som är väldigt prisvärda, men oftast är det bättre att välja ut delarna själv och betala för montering, framförallt att du då vet att det är kvalitétsdelar du har valt, man har uppgraderingsmöjligheter etc.

Den här burken kan göra det mesta bra, bland annat spela, streaming, redigeringsarbeten etc. Har bra uppgraderingsmöjligheter i chassi och på moderkortet. Skulle gärna tagit ett bättre nätagg, men detta ska vara helt okej för din prisklass, och jag ville sänka kostnaden lite. Att köpa Windows och installera själv via typ Ebay eller Kinguin kostar typ 300kr +pris för USB sticka om ni inte har, så där finns pengar att spara.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Ja alltså det beror lite på. Ibland kan man hitta färdigbyggda datorer som är väldigt prisvärda, men oftast är det bättre att välja ut delarna själv och betala för montering, framförallt att du då vet att det är kvalitétsdelar du har valt, man har uppgraderingsmöjligheter etc.

Den här burken kan göra det mesta bra, bland annat spela, streaming, redigeringsarbeten etc. Har bra uppgraderingsmöjligheter i chassi och på moderkortet. Skulle gärna tagit ett bättre nätagg, men detta ska vara helt okej för din prisklass, och jag ville sänka kostnaden lite. Att köpa Windows och installera själv via typ Ebay eller Kinguin kostar typ 300kr +pris för USB sticka om ni inte har, så där finns pengar att spara.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1054445/datorbygge

Är också på jakt efter en på 12-14k, något tyst system gärna Intel du kan rekommendera? Ska mestadels spela Fortnite, Ow, League, Cs & Cod 4.

Så behöver inget överdrivet bra grafikkort då jag kan skaffa ett kraftigare senare om jag vill spela tyngre titlar

Sorry Ts om jag kapade din tråd lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Är också på jakt efter en på 12-14k, något tyst system gärna Intel du kan rekommendera? Ska mestadels spela Fortnite, Ow, League, Cs & Cod 4.

Så behöver inget överdrivet bra grafikkort då jag kan skaffa ett kraftigare senare om jag vill spela tyngre titlar

Jag svarar för det kan vara relevant för TS att se det här med, men bäst att skapa en egen nästa gång!

Den här intel processorn är rätt mycket snabbare än AMD versionen, dock så betvivlar jag att nästa generation Intel kommer fungera på det här moderkortet, så uppgraderbarheten sträcker sig endast till samma generation, vilket inte är så mycket. Grafikkortet är sämre, men inte jättemycket. Valde även billigare SSD, men ändå helt OK.

Konsensus just nu är att om man vill ha bra prestanda per krona, så är AMD processor det som gäller, även fast Intel som vanligt fortfarande är bäst. Kommer bli intressant att se hur AMD's nya processorer och grafikkort kommer prestera. Vi lär få se lite mer information om det imorgon eftermiddag när dem presenterar vid CES.

i5-9600K vs R5 2600

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12214388

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

no plz

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk
Medlem

Tack för ovanstående svar. Jag förstår värdet i att välja kvalitetsdelar. Mitt dilemma är dock att datorn med största säkerhet inte kommer att uppgraderas så den faktorn bortser jag ifrån. Jag hittade denna på rea på elgiganten vilket prestandamässigt borde vara bättre samt billigare än tidigare nämnda förslag från inet (andra posten). Det som är negativt med nvidia är dock om personen som ska använda datorn vill köra i 2k då freesync skärmarna är så mycket billigare.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal85:

Tack för ovanstående svar. Jag förstår värdet i att välja kvalitetsdelar. Mitt dilemma är dock att datorn med största säkerhet inte kommer att uppgraderas så den faktorn bortser jag ifrån. Jag hittade denna på rea på elgiganten vilket prestandamässigt borde vara bättre samt billigare än tidigare nämnda förslag från inet (andra posten). Det som är negativt med nvidia är dock om personen som ska använda datorn vill köra i 2k då freesync skärmarna är så mycket billigare.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vadå att den är bättre prestandamässigt? -.-
Jämför RTX 2070 mot den 1070 som finns i den
Jämför Ryzen mot i5 8400
Jämför ram minnena
Jämför lagringsmedia

Min build slår den på alla möjliga sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Vadå att den är bättre prestandamässigt? -.-
Jämför RTX 2070 mot den 1070 som finns i den
Jämför Ryzen mot i5 8400
Jämför ram minnena
Jämför lagringsmedia

Min build slår den på alla möjliga sätt

Som jag skrev var det en jämförelse med andra postens förslag i denna tråd då den låg i den prisklass jag föreslog. Ditt förslag har mycket prestanda för pengarna det håller jag med om men den ligger dock över den prisbudget som finns till förfogande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal85:

Som jag skrev var det en jämförelse med andra postens förslag i denna tråd då den låg i den prisklass jag föreslog. Ditt förslag har mycket prestanda för pengarna det håller jag med om men den ligger dock över den prisbudget som finns till förfogande.

Ok. Då är den datorn du länkade på elgiganten väldigt bra med tanke på pris/prestanda. Den är billigare än om man monterar en dator själv