Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har letat lite snabbt via Googles sökmotor men orken tröt. Har för mig att vår Panasonic har 0.003 ms, dvs ca 1000 ggr snabbare än den då snabbaste LCD hade. Det där med dubbla konturer som du nämner har jag läst på flera ställen men inget jag själv upplevt IRL. Hur skall detta märkas?

Samma sak gäller även det konstanta bruset. Förstår ju vad det står men inget jag märkt nåt av. Vet inte om man måste upp på höga värden med ljus och kontrast för att se detta och om så är fallet så är ju svaret där.

Jag kan se det ganska tydligt på min. Om du har en färggradient, typ en kvällshimmel eller nåt sånt, och snabbt tittar runt i bilden med snabba ögonrörelser. Då ser jag tydlig banding. Liknar DLP rainbow lite som tidigare postare skrivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Fick masa mig till sovrummet med mobilkameran för att fota av baksidan. Mindes fel på max effekt. Fläktarna, av dammet att döma verkar inte ha gått speciellt hårt på 10 år. Förmodar att det är ungefär lika mycket damm på alla fläktarna som den närmast i bild.

Som sagt, än så länge så funkar tv:n lika bra som den va ny, men å andra sidan så har jag inte kört med speciellt höga nivåer av ljus eller kontrast.

Permalänk
Medlem

På min (Panasonic VT60 65") har jag mest fått problem med horizontell bandning, det började efter 3 år ungefär och har blivit mer och mer efter det. Störs inte av det alls i spel och film men det synns rätt väl vid surfande och allmänt statisk bild.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JonkenPonken:

Har letat lite snabbt via Googles sökmotor men orken tröt. Har för mig att vår Panasonic har 0.003 ms, dvs ca 1000 ggr snabbare än den då snabbaste LCD hade. Det där med dubbla konturer som du nämner har jag läst på flera ställen men inget jag själv upplevt IRL. Hur skall detta märkas?

Samma sak gäller även det konstanta bruset. Förstår ju vad det står men inget jag märkt nåt av. Vet inte om man måste upp på höga värden med ljus och kontrast för att se detta och om så är fallet så är ju svaret där.

Oh, du märker det men är undermedvetet selektiv i vad du du "ser" och "inte ser". Det är också därför du (och många fler) långvariga plasmaägare är så skeptiska till LCD och OLED eftersom de har efter många tusen timmar lärt dig att bilden ska se ut på ett viss sätt, dvs precis som just din plasma. Du blir det dissonans när du ser en annan teknik bete sig på annat sätt. På plasmatiden omfattade det även olika plasma, då Samsung, Panasonic, LG och Pioneer alla hade olika algoritmer för hur pulserna skulle moduleras. Man föredrog den ena framför den andra.

Det omvända råder från personer som inlärda med annan teknik, till exempel LCD, och de kan tydligt störa sig på just false contouring och det ständiga "plasmabruset". Det har returnerats åtskilliga plasma-TV av dessa orsaker, "...jag tål inte att se det, stör mig hela tiden". Samma sak med DLP-projektorer och projektorer med LCOS-teknik eller LCD. Man är van med olika nackdelar och stör sig mer på de nackdelar som man är minst van med.

Kruxet du har framför dig är att det förmodligen inte kommer komma någon TV-teknik som fungerar på samma sätt som en plasma. Utan de flesta kommer hålla en sample-and-hold-variant därför att du får ut mer ljus den vägen jämfört med korta ljuspulser.

Så för eller senare måste du vänja dig vid en ny teknik. Där brukar OLED vara det naturliga steget pga svartnivåerna.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag kan se det ganska tydligt på min. Om du har en färggradient, typ en kvällshimmel eller nåt sånt, och snabbt tittar runt i bilden med snabba ögonrörelser. Då ser jag tydlig banding. Liknar DLP rainbow lite som tidigare postare skrivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hänger jag inte riktigt med. Sitter du och himlar med ögonen en halvmeter från tv:n eller vad? Kan inte påminna mig om att jag sett nå märkligheter om det varit en kvällshimmel eller liknande men är medveten om att om man inte vet vad man ska leta efter så... Men inget knas med bild som varken jag eller frun lagt märke till.

Gäller detta oavsett styrka på ljus och kontrast (värme) ?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Oh, du märker det men är undermedvetet selektiv i vad du du "ser" och "inte ser". Det är också därför du (och många fler) långvariga plasmaägare är så skeptiska till LCD och OLED eftersom de har efter många tusen timmar lärt dig att bilden ska se ut på ett viss sätt, dvs precis som just din plasma. Du blir det dissonans när du ser en annan teknik bete sig på annat sätt. På plasmatiden omfattade det även olika plasma, då Samsung, Panasonic, LG och Pioneer alla hade olika algoritmer för hur pulserna skulle moduleras. Man föredrog den ena framför den andra.

Det omvända råder från personer som inlärda med annan teknik, till exempel LCD, och de kan tydligt störa sig på just false contouring och det ständiga "plasmabruset". Det har returnerats åtskilliga plasma-TV av dessa orsaker, "...jag tål inte att se det, stör mig hela tiden". Samma sak med DLP-projektorer och projektorer med LCOS-teknik eller LCD. Man är van med olika nackdelar och stör sig mer på de nackdelar som man är minst van med.

Kruxet du har framför dig är att det förmodligen inte kommer komma någon TV-teknik som fungerar på samma sätt som en plasma. Utan de flesta kommer hålla en sample-and-hold-variant därför att du får ut mer ljus den vägen jämfört med korta ljuspulser.

Så för eller senare måste du vänja dig vid en ny teknik. Där brukar OLED vara det naturliga steget pga svartnivåerna.

Du får läsa mitt svar ovan (det där med att om man inte vet vad man ska leta efter).

Bidde OLED till vardagsrummet som ersättare till Philipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nu hänger jag inte riktigt med. Sitter du och himlar med ögonen en halvmeter från tv:n eller vad? Kan inte påminna mig om att jag sett nå märkligheter om det varit en kvällshimmel eller liknande men är medveten om att om man inte vet vad man ska leta efter så... Men inget knas med bild som varken jag eller frun lagt märke till.

Gäller detta oavsett styrka på ljus och kontrast (värme) ?

Jag försöker bara beskriva hur man kan göra för att se effekten som du undrade över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag försöker bara beskriva hur man kan göra för att se effekten som du undrade över.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, är tacksam för svar, men eftersom jag inte tittat på tv på det sättet så det nog inte så konstigt att jag inte upptäckt detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JonkenPonken: False contouring är en följd av hur nyanser moduleras fram vilket tar tid. I rörelser hinner hjärnan uppfatta detta och det ser ut som bilden har färre nyanser i rörelser och det uppstår en falsk kontur. Den mest störande effekten är när det uppstår i ansikten i snabba rörelser, antingen skådespelaren själv eller kameran. Nyckelordet är dissonans – hjärnan vet att ansikten inte består av synliga med starka konturer och reagerar på det. Panasonics algoritmer gjorde detta extra tydligt med 50 Hz-material. Ansågs som en av Panasonics största nackdelar.

Går inte att visa rättvist via en kamera eftersom det är fenomen som yttrar sig i rörelser och ligger i upplevelsen/varesblivningen. Jag gjorde en bild för att illustrera detta någon gång på 00-talet. Lägger det som en spoiler eftersom detta är fenomen som inte kan göras osedda när man väl lärt sig se dem. Lyckligt omedveten och allt!

Dold text

Med det sagt: har träffat många som inte alls tänker på detta, inte ens när jag pekat ut skräckexempel. Till exempel scener ur filmer där kameran panorerar snabbt mellan ansikten i närbild. När panelerna gick över till 1920x1080 blev problemet mindre. På gamla 1024x768 och 848x480-plasmor kunde det vara väldigt tydligt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@JonkenPonken: False contouring är en följd av hur nyanser moduleras fram vilket tar tid. I rörelser hinner hjärnan uppfatta detta och det ser ut som bilden har färre nyanser i rörelser och det uppstår en falsk kontur. Den mest störande effekten är när det uppstår i ansikten i snabba rörelser, antingen skådespelaren själv eller kameran. Nyckelordet är dissonans – hjärnan vet att ansikten inte består av synliga med starka konturer och reagerar på det. Panasonics algoritmer gjorde detta extra tydligt med 50 Hz-material. Ansågs som en av Panasonics största nackdelar.

Går inte att visa rättvist via en kamera eftersom det är fenomen som yttrar sig i rörelser och ligger i upplevelsen/varesblivningen. Jag gjorde en bild för att illustrera detta någon gång på 00-talet. Lägger det som en spoiler eftersom detta är fenomen som inte kan göras osedda när man väl lärt sig se dem. Lyckligt omedveten och allt!

Med det sagt: har träffat många som inte alls tänker på detta, inte ens när jag pekat ut skräckexempel. Till exempel scener ur filmer där kameran panorerar snabbt mellan ansikten i närbild. När panelerna gick över till 1920x1080 blev problemet mindre. På gamla 1024x768 och 848x480-plasmor kunde det vara väldigt tydligt.

Har sett den bilden tidigare men har aldrig varit i närheten av att se sånt på vår tv. Menar att sånt där borde man upptäcka även om man inte vet tekniken bakom orsaken. Är ju slalom just nu på SVT2 så jag får väl hinka igång tv och kika. Vet inte om det kan ha med saken å göra (borde inte det kan man tycka) men vi kikar jämt via digitala kanaler och inte analoga.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JonkenPonken: Har inte med utsändning att göra utan hur nyanser alstras i panelen genom modulering under en tidsrymd. Men långt ifrån alla ser alltså detta. Slalom är nog ingen vidare för att se det hela. Merparten av bilden är statisk eller rör sig långsamt. Det är tydligast vid mörkare bild och närbilder med snabba kameror. Tänk helbilder på skådespelare axlarna och uppåt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@JonkenPonken: Har inte med utsändning att göra utan hur nyanser alstras i panelen genom modulering under en tidsrymd. Men långt ifrån alla ser alltså detta. Slalom är nog ingen vidare för att se det hela. Merparten av bilden är statisk eller rör sig långsamt. Det är tydligast vid mörkare bild och närbilder med snabba kameror. Tänk helbilder på skådespelare axlarna och uppåt.

Har testat nu och jag kan se detta fenomen men inte många ggr, men jag var tvungen att öka skärpan till max samt sitta så nära tv:n (så jag fick ont i ögonen). Drog även upp ljus och konstrast en hel del (för att kunna se bättre då "nattläge" inte syns så bra på dagen. På normalt avstånd samt skärpa så är detta inget jag noterar. Kanske inte har med skärpan att göra då slalom just är slalom men ändrade även mellan 720P och 1080P samt mellan 50 Hz och 60 Hz.

Kul att få lära sig nåt nytt även om man inte märker av det på normalt sätt. Tack.

Permalänk
Medlem

Hur är det med avstängning och påsättning? Är det bättre att låta den stå på en stund om man måste gå och göra nåt annat, eller är det bättre att stänga av den och sätta på när man är tillbaka? Med andra ord, sliter det mer att ha den på, eller sliter det mer att sätta på och stänga av den oftare?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Hur är det med avstängning och påsättning? Är det bättre att låta den stå på en stund om man måste gå och göra nåt annat, eller är det bättre att stänga av den och sätta på när man är tillbaka? Med andra ord, sliter det mer att ha den på, eller sliter det mer att sätta på och stänga av den oftare?

Kan tänka mig att den mesta elektroniken vars temperaturer ändras rätt mkt sliter på nåt sätt så ha du tv:n på om du oroar dig för tv:ns livslängd då det inte verkar handla om flera timmar varje dag.

Philipsen (LCD) jag nämnde ovan funkade perfekt tills jag stängde av den. Var vid uppstart tv:n kastade in handduken. Törs man gissa att de flesta tv-apparater (oavsett teknik) som havererar gör det vid uppstarten.

Permalänk
Medlem

Älskade också mina plasmor som jag körde fram till hösten 2017. Hade kontakter på Samsung genom mitt jobb så det blev många sådana men den sista var en 60" LG som jag utan problem skulle kunna leva med idag. Tyvärr fick den problem med ett grönt streck mitt över bilden.

Blev en 65" LG OLED istället och ska vi vara ärliga så är bilden löjligt mycket bättre än på plasmorna. Det är en makalös skillnad. En LG OLED med en bra 4K Blu-ray är magiskt bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Min Plasma tv anderson knakar också på min nya dator, bara när den har stängts av. Brukar alltid koppla bort hdmi kabeln innan jag stänger av tvn av säkerhetsskäl. Någon som kan förklara fenomenet, har inte kollat igenom tråden.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Älskade också mina plasmor som jag körde fram till hösten 2017. Hade kontakter på Samsung genom mitt jobb så det blev många sådana men den sista var en 60" LG som jag utan problem skulle kunna leva med idag. Tyvärr fick den problem med ett grönt streck mitt över bilden.

Blev en 65" LG OLED istället och ska vi vara ärliga så är bilden löjligt mycket bättre än på plasmorna. Det är en makalös skillnad. En LG OLED med en bra 4K Blu-ray är magiskt bra.

Jo visst är det en enorm bildkvalitetsskillnad men en god plasma-tv kopplad till digitalt media gör ju inte bort sig (såvida man inte sitter och "hånglar" med tv:n). Allt är ju relativt.

Beroende på mediauppspelare till plasman så går det faktiskt att förbättra bilden rejält, iaf med min kombo jag har. Cmore i 1080P är helt ok på plasman. SVT som jag testade mot tidigare (slalom) kör ju bara 720P och det är en enorm skillnad på 720P och 1080P på i det här fallet 42" och det avstånd som råder för oss (sovrummet).

Permalänk

Min 55" Panasonic VT60 kommer nog snart att flytta in i sovrummet för att göra plats för en ny Panasonic OLED i 65". Kommer inte att göra mig av med den så länge den håller, är sjukt nöjd med den bortsett från storleken. Lutar åt en Panasonic TX-65FZ800E, någon som har erfarenhet av den?

@Laxpudding har du testat Panasonic TX-65FZ800E? Är det värt att låta någon kalibrera den eller duger fabrikslägena?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

Min 55" Panasonic VT60 kommer nog snart att flytta in i sovrummet för att göra plats för en ny Panasonic OLED i 65". Kommer inte att göra mig av med den så länge den håller, är sjukt nöjd med den bortsett från storleken. Lutar åt en Panasonic TX-65FZ800E, någon som har erfarenhet av den?

@Laxpudding har du testat Panasonic TX-65FZ800E? Är det värt att låta någon kalibrera den eller duger fabrikslägena?

Låter som en klok plan (plasma till sovrummet och OLED till primär tv).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cyber Judas:

@Laxpudding har du testat Panasonic TX-65FZ800E? Är det värt att låta någon kalibrera den eller duger fabrikslägena?

FZ800 har de bästa kalibreringslägena och samtidigt de kanske minst felande fabrikslägena. Så både ja och nej. Det skadar aldrig – förutom eventuellt extra besvär – att låta någon kalibrera den enligt konstens regler så att du har en facit att utgå ifrån ifall intresset finns att experimentera själv. Så att man vet.

Orsaken till att jag vet att det FZ800E-exemplar jag har testat är så pass bra på detta är för att jag satt mig och kalibrerat den. Och det var inte mycket jag behövde göra med den.

Permalänk

Tjena!

Längesedan en post. Gammal tråd som jag söker hjälp utav. Har en underbar Pioneer PDP-LX6090H som knastrar sedan några dagar tillbaka. Det låter som det är en insekt bakom tvn. Har ni koll på om något bolag kan komma och serva den? Eller nån här på forumet?

Allt gött!
David

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se