AMD släpper ny drivrutin med stöd för Metro Exodus

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

AMD släpper ny drivrutin med stöd för Metro Exodus

Då var det dags för en ny grafikdrivrutin från AMD i form av Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2. Bland nyheterna syns officiellt stöd för en rejäl rad nya speltitlar, däribland högaktuella Metro Exodus och Far Cry: New Dawn.

Support For

  • AMD Radeon VII

  • Far Cry® New Dawn

  • Metro Exodus™

  • Sid Meier’s Civilization® VI: Gathering Storm

  • Crackdown 3™

  • Up to 5% performance gains with AMD Radeon™ Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2 on a Radeon™ RX 590

Förutom optimeringar för spel har AMD även ordnat till en hel del av det strul som fanns ihop med Radeon VII och överklockning, där klockfrekvenser som ändras i Wattman nu ska appliceras ordentligt.

Fixed Issues

  • Using the Alt+Tab shortcut out of a fullscreen application or game may be slow or take longer than expected when using a display connected by DisplayPort.

  • Apply and Discard buttons may not appear in some areas of Radeon Overlay under the Radeon WattMan overclocking tab.

  • Radeon WattMan may fail to apply memory clock changes on AMD Radeon VII.

  • AMD Radeon VII may intermittently experience a system hang when attempting to perform a timeout detection and recovery on Windows®7 system configurations.

  • Radeon WattMan may display the incorrect max fan/temperature values for AMD Radeon VII.

  • Radeon WattMan may experience issues with changed values failing to save or load when multiple changes are applied at once.

  • AMD Radeon VII may experience intermittent system stability issues on some X399 motherboards.

  • Player Unknown’s Battlegrounds may intermittently experience an application crash when changing post-processing settings.

  • Radeon Settings may experience an application hang when loading the performance histogram in a game profile through game manager.

  • Update Notifications may sometimes incorrectly list the currently installed driver as an available upgrade.

  • Apex Legends™ may intermittently experience line corruption on AMD Radeon VII.

Radeon Software Adrenalin Edition 19.2.2 Driver for Windows 10 64-bit
Radeon Software Adrenalin Edition 19.2.2 Driver for Windows 7 64-bit

Permalänk
Avstängd

Inte för att vara den men... kl 10:10 och ingen har kommenterat detta ännu!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte för att vara den men... kl 10:10 och ingen har kommenterat detta ännu!

Alla sitter stackade på gröna laget nuförtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HC-8315:

Inte för att vara den men... kl 10:10 och ingen har kommenterat detta ännu!

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Titeln är väl inte så iögonfallande för en AMD/Steam/GOG "stackare" som mig direkt...

Metro Exodus är väl främst toutad som en Nvidia-RTX/EpicStore titel så jag antar att "stackare" av det gröna laget sitter som på nålar just nu inför nvidias drivrutinssläpp...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HC-8315:

Inte för att vara den men... kl 10:10 och ingen har kommenterat detta ännu!

Inte för att vara den som är den, men tipsade om denna tråd, i en annan kl 10:45.
#17786825

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Epic:

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Ha!
Vaknade i natt och hade svårt att sova, då jag upptäckte detta.
Hade skapat en snygg tråd här på Sweclockers med punktmarkeringar på vad som var fixat och inte fixat, allt som var kvar var att skicka meddelandet.
Möttes av texten "nere för underhåll".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Kan det verkligen stämma? Jag har fått uppfattningen att AMD-användarna mer aktiva och pålästa än Nvidia-användarna.

Permalänk
Inaktiv

Jahopps... Ny version släppt, och jag som bökade o hade mig med att uppdatera bara för ett par dagar sedan. *stånk*

Vet inte varför, men AMDs installationsprogram orsakar stenhäng under uppstart varje gång jag uppdaterar nuförtiden (det är säkert "windows rot"-relaterat...) Blir tvungen att avbryta uppstarten upprepat för att tvinga datorn att starta i reparationsläge, starta om, välja säker uppstart, starta om igen, köra DDU, och SEN ominstallera drivrutinen igen. Faen microsoft alltså... Vad skulle de ta bort hamra-F8-funktionen för! Så mycket meck och klickande bara för att kunna starta i felsäkert läge.

Vet inte om jag känner för att våga mig på att uppdatera så snart igen utan att köra DDU först... lol Jag spelar ju inte ens de här två nya spelen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon132576:

Jahopps... Ny version släppt, och jag som bökade o hade mig med att uppdatera bara för ett par dagar sedan. *stånk*

Vet inte varför, men AMDs installationsprogram orsakar stenhäng under uppstart varje gång jag uppdaterar nuförtiden (det är säkert "windows rot"-relaterat...) Blir tvungen att avbryta uppstarten upprepat för att tvinga datorn att starta i reparationsläge, starta om, välja säker uppstart, starta om igen, köra DDU, och SEN ominstallera drivrutinen igen. Faen microsoft alltså... Vad skulle de ta bort hamra-F8-funktionen för! Så mycket meck och klickande bara för att kunna starta i felsäkert läge.

Vet inte om jag känner för att våga mig på att uppdatera så snart igen utan att köra DDU först... lol Jag spelar ju inte ens de här två nya spelen.

har du testat "Clean" Installation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

AMD-användare verkar generellt inte vara lika benägna att diskutera drivrutiner som Nvidia. De är också objektivt sämre på att göra trådar (hint, hint).

Hur drar du de slutsatserna? Denna artikel har t.ex lika många kommentarer som en artikel som släpptes igår .

Kollade genom att sök på "drivrutin", fick följande resultat om jag baserade på vilka spel de släppte till:
Far Cry 5: AMD 12, NVIDIA 5 : AMD släppte först
Sea of thieves: AMD 8 , NVIDIA 3 : AMD släppte först
Final fantasy: AMD 3, NVIDIA 12 : NVIDIA släppte först
Kingdom come deliverance: AMD 2, NVIDIA 10 : NVIDIA släppte först
DOOM VFR: AMD 3, NVIDIA 4 : AMD släppte först
Battlefront 2: AMD 12 , NVIDIA 8 : NVIDIA släppte först
CodWW2: AMD 11 , NVIDIA 6 : NVIDIA släppte först
Destiny 2: AMD 6 , NVIDIA 15 : NVIDIA släppte först
Shadow of war: AMD 23, NVIDIA 32 : NVIDIA släppte först
Totalt: AMD 80 kommentarer med 3 försprång, NVIDIA 95 kommentarer med 6 försprång.

Det finns några undantag till regeln att: Den som släpper först en drivrutin till ett spel är också den som får flest kommentarer, men överlag stämmer det. I de fall som är undantagen är faktiskt AMD 2-1 mot NVIDIA. Om jag skulle gissa varför så diskuterar de slut spelet i första drivrutinstråden och har inget kvar att diskutera till den andra. Om man sedan tar i hänsyn att de med NVIDIA-kort är överrepresenterade så kan det mycket väl vara så att AMD användare är lika eller mer benägna att diskutera drivrutiner. I överlag så verkar grupperna ha väldigt likartade diskussionsbenägenheter.

I genomsnitt får varje artikel 10 kommentarer, men medianen är 8. Alltså har t.ex denna artikel ett hyfsat normalt antal kommentarer. Den här tråden är för övrigt också ett undantag där AMD:s drivrutinstråd har fler kommentarer på metro exodus. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Kan det verkligen stämma? Jag har fått uppfattningen att AMD-användarna mer aktiva och pålästa än Nvidia-användarna.

Skrivet av Radolov:

Hur drar du de slutsatserna? Denna artikel har t.ex lika många kommentarer som en artikel som släpptes igår .

Kollade genom att sök på "drivrutin", fick följande resultat om jag baserade på vilka spel de släppte till:
Far Cry 5: AMD 12, NVIDIA 5 : AMD släppte först
Sea of thieves: AMD 8 , NVIDIA 3 : AMD släppte först
Final fantasy: AMD 3, NVIDIA 12 : NVIDIA släppte först
Kingdom come deliverance: AMD 2, NVIDIA 10 : NVIDIA släppte först
DOOM VFR: AMD 3, NVIDIA 4 : AMD släppte först
Battlefront 2: AMD 12 , NVIDIA 8 : NVIDIA släppte först
CodWW2: AMD 11 , NVIDIA 6 : NVIDIA släppte först
Destiny 2: AMD 6 , NVIDIA 15 : NVIDIA släppte först
Shadow of war: AMD 23, NVIDIA 32 : NVIDIA släppte först
Totalt: AMD 80 kommentarer med 3 försprång, NVIDIA 95 kommentarer med 6 försprång.

Det finns några undantag till regeln att: Den som släpper först en drivrutin till ett spel är också den som får flest kommentarer, men överlag stämmer det. I de fall som är undantagen är faktiskt AMD 2-1 mot NVIDIA. Om jag skulle gissa varför så diskuterar de slut spelet i första drivrutinstråden och har inget kvar att diskutera till den andra. Om man sedan tar i hänsyn att de med NVIDIA-kort är överrepresenterade så kan det mycket väl vara så att AMD användare är lika eller mer benägna att diskutera drivrutiner. I överlag så verkar grupperna ha väldigt likartade diskussionsbenägenheter.

I genomsnitt får varje artikel 10 kommentarer, men medianen är 8. Alltså har t.ex denna artikel ett hyfsat normalt antal kommentarer. Den här tråden är för övrigt också ett undantag där AMD:s drivrutinstråd har fler kommentarer på metro exodus. ¯\_(ツ)_/¯

Haha, var inte meningen att trampa någon på tårna. Det sades lite med glimten i ögat och för att uppmana andra att starta trådar om drivrutiner. Förutom @Ratatosk då.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Wattman funkar iaf för Radeon VII nu som den ska, men jag har problem med BSOD's så jag hoppas dessa löser dem också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Epic:

Haha, var inte meningen att trampa någon på tårna. Det sades lite med glimten i ögat och för att uppmana andra att starta trådar om drivrutiner. Förutom @Ratatosk då.


Det ville sig inte den här gången, men Jonas tråd är fin den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Får en del Artifacting med denna version. Bara att gå tillbaka då -_-

Permalänk

Äntligen funkar det att tabba ut till windows igen från FC5.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Inga problem med BSODs längre. underbart!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Sitter ju och spelar i orkestern med studentspexet här i Linköping nu, så har inte tid att starta trådar heller. Men kom gärna och se på spexet.

Permalänk

Aldrig fel med 5% boost med RX590.

Skickades från m.sweclockers.com