Sony lanserar spelströmningstjänsten Playstation Now i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Föredrar nog allt det där över hög latens..

Behöver inte bli så. Man måste väl inte realtidskonvertera allt? Sen med tanke på kostnaden så lär ju kraftfullare serverkapacitet gå jämnt skägg med lägre bandbreddnyttjande. Om det är någorlunda komprimerat så kommer man lätt ned i 8-9 mb/s i bitrate på 1080p och ac3. Detta känns som en tjänst där de inte orkat jobba med och lanserat rakt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Trist att man måste skapa ett nytt konto för att testa det gratis i 7 dagar. Så mycket fick man som tack för att man köpt 3 konsoler, massor med spel och abonnerat på PS+ i flera år.

Permalänk
Skrivet av GoldenGoose:

Trist att man måste skapa ett nytt konto för att testa det gratis i 7 dagar. Så mycket fick man som tack för att man köpt 3 konsoler, massor med spel och abonnerat på PS+ i flera år.

inte behöver du skapa nytt konto !! kollade du den finstilta texten under om att har du redan ett konto så kan du trycka här!

Permalänk
Medlem

Inget uncharted 4 på playstation now? Där försvann all min lust att ens prova.
Blir väl att köpa ett Ps4 för det spelet någon gång i framtiden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Kan man inte ladda ned spelen till sin konsol, så man slipper strömma dem?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Citat:

För de som använder tjänsten på en Playstation 4 går även flera av spelen att ladda ned lokalt för att spela utan internetuppkoppling. Denna funktion är dock i dagsläget inte tillgänglig på PC/Windows.

Permalänk
Medlem

Tänkte testa men listar då fan inte ut det. Fick skapa konto, klicka på 7 dagar trial grejjen, sen när jag väl fått igång sub så får jag ingen hänvisning till nån slags klient eller liknande. Ni i tråden verkar ju ha listat ut det i alla fall så jag är väl bara dum i huvudet. Dock frustrerad och dum i huvudet.

Edit: hittade! tack google. byter till er tjänst när den finns uppe!
https://www.playstation.com/en-gb/explore/playstation-now/ps-...

edit2: Fifasen vad kasst!
Analoga triggers via xinput (xbox-one pjuck) är inte mappade propert för mig i alla fall. Testade Need For Speed Rivals och trycker jag "plattan i mattan" med höger trigger så kommer jag upp i 15 mph. Får söka mig igenom om det finns ngn config eller configfil för att lösa det men för en betaltjänst som ska vara så pass dyr så tycker jag det är rätt kasst att de inte QA-testat tillräckligt för att märka såna här problem. Xbone-handkontroller kommer ju vara populära att användas då PC-användare typiskt äger sådana.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan man inte ladda ned spelen till sin konsol, så man slipper strömma dem?

Står i artikeln. Flera av spelen går ladda ner till en ps4 men inte till PC. Hur många flera spel är vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hade hoppats på att NHL äntligen skulle få dyka upp på datorskärmen igen...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Segt att det på PS4 går att strömma spelen i 4k-upplösning medan PC-användare får nöja sig med 720p och kasst ljud Hoppas att detta ändras i framtiden!

De vill ju fortsätta ge folk en anledning till att köpa PS4. PC-appen är nog mest ett sätt att locka PC gamers till att skaffa ett PS4 genom att låta dem få smaka lite på godsakerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

De vill ju fortsätta ge folk en anledning till att köpa PS4. PC-appen är nog mest ett sätt att locka PC gamers till att skaffa ett PS4 genom att låta dem få smaka lite på godsakerna.

Det vet i tusan om 720p lockar så många. Lite som att få en väldigt sur godis när en vill ha choklad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tyckte det fungerade riktigt bra förutom RDR1 som konstigt nog känndes som det bästa spelet i katalogen. Så jag kommer i dagsläget inte att betala för detta. Det krövs för min del att de har nyare spel och gärna alla deras exklusiva spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Går det att spela med mus och tangentbord?

Permalänk
Medlem

Så, sammanfattningsvis till PC får man enbart gamla spel, låg upplösning och dåligt ljud för 145pix i månaden? Lär testa men kan säga att jag är inte speciellt exalterad. Hade seriöst hoppats på 4K eller åtminstone 1080p/60fps som Pro kan leverera i några spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@DJ-SAAB Är du noga med att spela RDR på pc kan du alltid skaffa en Xbox one X och köra det i 4k strömmat till en win 10 pc. Ps3 versionen är den absolut sämsta av spelet när det kommer till bild och prestanda.

Skrivet av SCORPIUS:

Det vet i tusan om 720p lockar så många. Lite som att få en väldigt sur godis när en vill ha choklad.

720p är väl riktigt bra för ps3 många av spelen på den konsolen var väl inte ens det? Eller är bilden sämre än den var på en PS3?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Spelen strömmas från våra servrar via din internetanslutning med en högsta upplösning på 720p. Ljudet för strömmade spel är i stereo. Surroundljud stöds inte. "

Synd det inte går att ändra upplösning :/

Det är PS3 spel. 99% av dem kördes i 720p eller lägre.

Permalänk
Medlem

Jag drog igång prövotiden igår runt 22. Vadle ett av metro spelen, från att jag startade spelet så var jag igång inom två minuter. Spelade en timme utan några som helst besvär. Trodde inte att det var möjligt.. Kan nämna att jag använder mig av Ps4. Den första varianten. 250 lina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan man inte ladda ned spelen till sin konsol, så man slipper strömma dem?

Om jag har tolkat det rätt i recensionsvideon jag länkade så kan man på ps4 ladda ner ps4- och ps2-spelen medan ps3-spelen endast är tillgängliga via streaming.

Sedan om detsamma gäller för Playstation Now i Sverige låter jag vara osagt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Testade lite igår på PC ihop med en Dual Shock 4-kontroll. Det var ganska lång uppstartstid för spelen (stötte dock aldrig på något kösystem) och sortimentet lämnade en del att önska.

Rent latensmässigt måste jag ändå säga att spelupplevelsen var riktigt bra. Detsamma kan dock inte sägas om bildkvalitén, där denna känns väldigt suddig och odetaljerad.

Permalänk
Medlem

Provade att logga in via appen, och får "file not found" WTF?

funkade bra igår.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Provade att logga in via appen, och får "file not found" WTF?

funkade bra igår.

Samma här, verkar helt trasigt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag vill verkligen skaffa ett Playstation, men jag kan inte gå med på att betala 145kr/mån för något som borde vara gratis

Va? Gratis att spela spelen utan att behöva betala för dom??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@DJ-SAAB Är du noga med att spela RDR på pc kan du alltid skaffa en Xbox one X och köra det i 4k strömmat till en win 10 pc. Ps3 versionen är den absolut sämsta av spelet när det kommer till bild och prestanda. 720p är väl riktigt bra för ps3 många av spelen på den konsolen var väl inte ens det? Eller är bilden sämre än den var på en PS3?

Komprimerad 720p är inte samma sak som att du kör direkt på konsolen.
4K komprimerat är t.ex inte alltid bättre än 1440p okomprimerat, även om det oftast är det.

Med det sagt så borde PS2 spel ofta se bra ut, om dom inte komprimeras dåligt.

Jag kan tänka mig att köra PSNOW för 149Kr när det kommer till spel som inte kräver så hög reaktionsförmåga eller spel som inte är så svåra.
Skulle aldrig kunna tänka mig att köra en spelstream när det kommer till spel som kräver hög koncentration/reaktionsförmåga, jag blir tokig när det är märkbar delay...
Sen så vet jag inte om jag vill ge pengar till dessa tjänster ifall det gör så att spel som kräver hög reaktionsförmåga nedprioriteras av marknaden.

Men jag ser det som att PSNow och liknande tjänster fortfarande är väldigt nya och att delay, upplösning och spelutbud förhoppningsvis kommer att bli bättre med tiden.
Det kanske blir så att spel som säljer dåligt kommer ganska fort till tjänst och att spel som säljer bra istället släpps 2 år efter vanlig försäljning.

edit* Jag tror att min smärtgräns för en bra version av detta går vid 350Kr, men då skulle jag nog kräva ganska mycket av den.

Permalänk

Någon som har koll på om The Sly Collection finns att lira om man kör PS now ifrån ps4? Kan inte hitta det i appen på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

10 år senare och man kan endast spela via stream

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Känns rätt dyrt, hade tänkt mig max 50-75:-/månad för en sån här tjänst. Och typ 500:- för en direkt helårstäckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att det blivit läge ;). Kostar 60 euro för ett år just nu.
https://blog.us.playstation.com/2019/10/01/playstation-now-ev...

Klart man kan ha gått vidare. Snubblade bara över inlägget och mindes att nu är det ju rea på ps now.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Då man måste betala för både PS plus OCH PS now så är det inte ett alternativ överhuvudtaget! Jag sneglar på Google Stadia Base (GRATIS!) istället som ett komplement till mitt PS4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Inget uncharted 4 på playstation now? Där försvann all min lust att ens prova.
Blir väl att köpa ett Ps4 för det spelet någon gång i framtiden.

De finns visst om du har köpt de, jag har köpt alla Uncharted spel då jag hade PS4an och jag har testat 7 dagars prov tid men de var uselt, Uncharted 4 var de enda jag provade men de var så kass grafik så de är inte värt de, responsen och spelkänslan är exakt som på PS4an så de får top betyg men som sagt grafiken är otroligt kass så de här är nog inget som kommer slå en så länge.