Ok att handla på Proshop.se

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PeCe:

Off Topic för tråden, men angående "hellre för mycket än för lite" packmaterial: Beställde en rulle med bakgrundspapper för produktfotografering via Amazon. Rullen var lite större än en rulle med presentpapper (volym ca 5 liter). Hade förväntat mig att de skulle skicka den i en papptub strax större än rullen. Istället anlände den i en kartong på strax över 140 liter. Fick alltså ca 135 liter (väl ihoptryckt, inget slarv med packningen där inte) bubbelplast på köpet.

On Topic: Har beställt från Proshop någon handfull gånger. De gånger jag kontaktat dem så har jag fått svar snabbt, så på det sättet verkar deras service bra. Har inte behövt reklamera något, så hur väl de hanterar det kan jag inte svara på.

Just Amazon finns det många historier om, då de inte packar i lådor för att minimera det bortslösade utrymmet i packlådan, utan det tomma utrymmet i fordonet/emballaget det ska packas i. "Skräckfall" som detta kanske de borde lösa med lite manuell hantering, men jag gissar på att bubbelplasten är billigare än vad det hade kostat att betala för någon att "packa om"

EDIT:

Skrivet av SUMITOMO:

Har fått både moderkort och GPU med enbart vikkartong och 3 band om från inet.
Så dem är jag inte imponerade av.

Nej, man kan bara tala utifrån sina egna upplevelser såklart. Inet har alltid skött sig exemplariskt mot mig.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Just Amazon finns det många historier om, då de inte packar i lådor för att minimera det bortslösade utrymmet i packlådan, utan det tomma utrymmet i fordonet/emballaget det ska packas i. "Skräckfall" som detta kanske de borde lösa med lite manuell hantering, men jag gissar på att bubbelplasten är billigare än vad det hade kostat att betala för någon att "packa om"

EDIT:
Nej, man kan bara tala utifrån sina egna upplevelser såklart. Inet har alltid skött sig exemplariskt mot mig.

Kanske, men, säga vad man vill om Kineserna, men de måste ha en helt annan relation till papper än vad vi har då de i samtliga fall jag kommit i kontakt med det har varit hypernoga med just papperbuntarna... (De kontrollerar tydligen även importerade ark ett och ett (Ja, ett och ett... i bulkpallarna!) enligt uppgift jag fått av en person som jobbade med bulkexport av papper i helformat, han sade att de ledsnat där och slutat skicka bulk till dem då de alltid fick klagomål om att ett eller två ark hade någon form av skavanker i bukpallen... ) Jag råkade vidröra ett tomt jädra papper i en butik där en gång och blev näst intill utskälld, då man tydligen måste använda vita handskar... till ett jädra papper(!) ha ha. Även toalettpapperet på hotellen är av avsevärt bättre kvalitet där av någon orsak... Fint och skinande nypressat skall det va när man skiter tydligen... (Tjaa... fast när det kommer till toappperet måste jag emellertid hålla med om att det faktiskt var trevligare att använda...)

Har för mig att man inte ens får klippa ett papper hursomhelst om man står i en butik om man skall följa etikettreglerna, man måste försiktigt vika det på ett särskilt sätt om det skall göras korrekt...

Så, jag är inte alls förvånad att man får en hög billigt "konstnärspapper" noga inpackad i en jättelåda...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hade aldrig handlat en jädra pryl från Inet igen om det inte vore för deras massiva reklamkampanj här med fri fakt och skit och att de skärpt sig rejält med supporten sedan vi skrev om dem här... De verkar ha insett att de tappade pengar förut...

Okej hämtade precis ut ett paket från inet idag. Var en såndär ihopvikt pappskiva paketet skramlade och hade stora glipor. Pingvinstången ramlade ur under promenaden hem (ca 500m) så bestämde mig för att fota så man hade lite bevis ifall det saknades grejer. Visar sig att två av 4 grejer hade ramlat ur. Antar att inet löser detta men ändå massa onödigt krångel för min del för att de inte kan köpa vanliga boxar att skicka i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej hämtade precis ut ett paket från inet idag. Var en såndär ihopvikt pappskiva paketet skramlade och hade stora glipor. Pingvinstången ramlade ur under promenaden hem (ca 500m) så bestämde mig för att fota så man hade lite bevis ifall det saknades grejer. Visar sig att två av 4 grejer hade ramlat ur. Antar att inet löser detta men ändå massa onödigt krångel för min del för att de inte kan köpa vanliga boxar att skicka i.

Mitt senaste hade de dock vikt in bra i ett jättestort bubbelplastkuvert.
(om de läser detta så kan jag säga att de fungerar, men inte papperskuverten)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte också ett grafikkort där kom i kartongen med brun papp runtom. Lite B men samtidigt om något händer i frakten så är det ju deras ansvar och kartongen kortet ligger i bör vara vaddering nog. Jag bryr mig inte om att kartongen kan bli lite kantstött. Men klart är ju tråkigt om produkten man väntat på är skadad och behöver skickas tillbaka.

Värre med inet som i många fall packar i nån ihopvikt pappskiva där små lösa komponenter lätt kan ramla ur.

Dom har bra priser och så, men supporten är det sämsta delen hos Inet, det är därför man inte vågar att beställa lite dyrare prylar från dom, för om det blir något fel så får man räkna med att inte få den hjälpen man kan förvänta sig av ett stort företag som Inet.

Beställer mycket hellre från Proshop som har skött alla mina garanti/reklamationsärenden examplariskt hittills.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Dom har bra priser och så, men supporten är det sämsta delen hos Inet, det är därför man inte vågar att beställa lite dyrare prylar från dom, för om det blir något fel så får man räkna med att inte få den hjälpen man kan förvänta sig av ett stort företag som Inet.

Beställer mycket hellre från Proshop som har skött alla mina garanti/reklamationsärenden examplariskt hittills.

Jo, det var väl där någonstans jag fick dåliga erfarenheter från dem också när jag köpte delar till en dator, men det var några år sedan nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av muSashi:

Deras support har alltid skött sig utmärkt när jag handlat. Skulle I princip alltid välja Inet framför Proshop, särskilt för dyrare delar, även om proshop skulle vara lite billigare.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Master of Overkill

Inet support från min sida är exemplarisk men det är jag.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inte min erfarenhet av deras support eller rekommendationer i butikerna i alla fall. Handlar där bara för det ligger nära och av vana.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag har också bara positiva erfarenheter av Inets support. Har bland annat skickat tillbaka ett headset som börjat fallera (fick ett nytt headset tillbaka) och fick tillbaka pengarna för mitt GTX 970 pga lurendrejerier av Nvidia. Handlar dock bara över Internet och inte i fysisk butik.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med att handla från Proshop, dock aldrig behövt returnera någonting heller.

Permalänk

Fick en ny skärm från proshop istället för den jag skickat i retur. Snabbt hanterat ärende av dem. Tummen upp för proshops kundtjänst och agerande i mitt ärende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Fråga kring tillverkarsupport

Tjena!

Funderade på en ny skärm och proshop är avsevärt billigare, tror närmsta erkända svenska e komplett som ligger 1500kr över. Vet ni hur det ser ut med support från tillverkaren vid problem, främst Dell och LG (står och väljer mellan 2718q och 27uk850).
Någon som haft kontakt med tillverkare som vet om detta ska vara lungt eller kan innebära problem? Orsaken jag frågar är för jag läste någon som hade haft detta problem med en dell skärm från computersalg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baseless:

Tjena!

Funderade på en ny skärm och proshop är avsevärt billigare, tror närmsta erkända svenska e komplett som ligger 1500kr över.
Oavsett vet ni hur det ser ut med support från tillverkaren vid problem, främst Dell och LG (står och väljer mellan 2718q och 27uk850).

Någon som haft kontakt med tillverkare som vet om detta ska vara lungt eller kan innebära problem?

Du bör definitivt kolla garantivillkoren hos vardera tillverkare. Men kom även ihåg att du har ett kraftigt stöd via konsumentregler och näthandelsvillkor.

Proshop är helt ok. Lite bökiga med returer och överlag långsammare än många, men man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

@Yonie: Jo man kanske borde kolla lite snabbt med tillverkaren. Jo alltså är beredd på att få vänta lite sett till prisskillnaden. Tack för svaret iaf :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baseless:

@Yonie: Jo man kanske borde kolla lite snabbt med tillverkaren. Jo alltså är beredd på att få vänta lite sett till prisskillnaden. Tack för svaret iaf :).

Det kan samtidigt vara bra att ha detta i åtanke: bevisbörda och garanti

Läser du igenom svaret som ges där får du en bra överblick över dina rättigheter vid möjliga problem. Kontrollera med Proshop hur det ser ut med garantin och vilken part som ansvarar för vilka typer av fel.

Permalänk
Medlem

@Yonie: Lite annorlunda situation med skärm (man sitter ej direkt demonterar sin skärm) men ser ut som ett typexempel varför det kan vara bra fotografera saker innan man skickar dom i retur (oavsett var ansvaret att bevisa användarfel ligger). För LG är det viktiga att skärmen härstammar från EU land enligt LG:s egen support. Så ska kolla det med proshop innan jag beställer. Ska passa på fråga angående vem som gör vad då också.

Permalänk
Medlem

Proshops lager är lokaliserat i Danmark, mig veterligen. Så LG ska vara helt grönt.

Jag klargör en sak: säljaren har bevisbörda på att fel inte existerade innan varan såldes till dig, under 6 månader efter köp. Du kan alltså hävda att något är fel och då måste säljaren alltså kunna bevisa att felet inte existerade innan ditt köp, annars är man tvungen att fixa felet, ersätta varan, eller på annat sätt kompensera reklamationen enligt rådande regler.

Permalänk
Medlem

@Yonie: LG supporten sa att det viktiga är ej bara modellen (EAN / modell var grönt enligt LG utifrån vad proshop skrev om 27uk850) utan även var proshop köpt in skärmarna i sin tur. Man kan få problem med support från LG om det är utanför EU även om modell / EAN var rätt tydligen(?). Men enligt proshop är produkterna inköpta inom EU så ska vara grönt oavsett.

Kan tänka mig att om Dell är hårdare gällande skärmens ursprung än LG kanske detta är vad som skapade problem för annan person som postade i ena computersalg trådan.

Permalänk
Medlem

@Baseless: Jag skulle bli förvånad om Dell är hårdare. Bara med deras laptops trodde jag det var kört med garanti, då jag forslade en Dell XPS (laptop) från USA till Sverige, men Dell var väldigt hjälpsamma att både överföra garantier och säkerställa att allting var ok.

Med det sagt vågar jag inte lova någonting, men lita också på att du alltså har kraftigt konsumentskydd vid produktfel. Men detta gäller inte om du ångrar ett köp, utan enbart garantin.

Permalänk
Medlem

@Yonie: Japp. Alltså ang det med dell så är det ren hörsägen dessutom, även om man reagerar när man läser sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du bör definitivt kolla garantivillkoren hos vardera tillverkare. Men kom även ihåg att du har ett kraftigt stöd via konsumentregler och näthandelsvillkor.

Proshop är helt ok. Lite bökiga med returer och överlag långsammare än många, men man får vad man betalar för.

Proshop är inte bökigare än någon annan, du har även samma garanti och reklamationsvillkor från Proshop som alla andra butiker i Sverige eftersom dom följer svensk lagstiftning. Har aldrig haft något problem hos dom vid RMA, och dom har varit precis lika snabba som svenska butiker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: jag tror du har mer rätt än mig. Hade helt glömt att mina ärenden var runt januari. Förmodligen var de redan belamrade med returärenden och en överfull kundsupport efter juletider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@muSashi: jag tror du har mer rätt än mig. Hade helt glömt att mina ärenden var runt januari. Förmodligen var de redan belamrade med returärenden och en överfull kundsupport efter juletider.

Alla har olika erfarenheter, med just Proshop har det alltid funkat bra för mig, önskar att jag kunde säga detsamma om Inet, där har det istället varit ett rent helvete.
Inget fel att du delar din åsikt och upplevelse om företaget.

Visa signatur

Permalänk

Jag har med handlat av proshop ett antal gånger då dom varit billigast inkl frakt.

Jag har dock aldrig varit i kontakt med deras kundtjänst så har ingen erfarenhet av reklamationer. Men som dom flesta skriver här så handlar jag helst av svenska återförsäljare mestadels inet eller komplett.

Permalänk
Medlem

Beställde en tv från proshop, efter att fjärrkontrollen slutat funka så bad de mig att skicka in hela tvn, slutade med att jag köpte en ny fjärrkontroll, så tja jag kommer inte beställa fler ggr från proshop.

Permalänk
Medlem

En familj medlem köpte en laptop där en gång. Efter nästan ett år överhettades den hela tiden som gjorde att den stängdes av. Vi skickade in den till Denmark under garantin. De ersatte typ moderkortet och processorn eller nåt och rensade hårddisken. Problemet var kvar. Vi sa att det fortfarande var problem och fick skicka tillbaka den igen. De ersatte samma sak och skickade tillbaka. Problemet återstod. Vi skickade igen med en lång brev och bilder och allt men de ersatte bara samma igen och skickade tillbaka med ett meddelande att inget var fel enligt dem. Efter det var garantin slut (tog lång tid för dem att skicka fram o tillbaka, flera veckor till en månad per gång om jag minns rätt). Vi fick skrota datorn. Sen dess har jag inte varit värst sugen på att köpa från Proshop

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NorBiz:

Beställde en tv från proshop, efter att fjärrkontrollen slutat funka så bad de mig att skicka in hela tvn, slutade med att jag köpte en ny fjärrkontroll, så tja jag kommer inte beställa fler ggr från proshop.

Det hade nog de flesta gjort, det hade ju lika gärna kunnat vara fel på själva tv:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har handlat på Proshop och haft snabb leverans. Aldrig behövt returnera, så där har jag ingen erfarenhet. Däremot har jag returnerat hos ett annat danskt företag, Computersalg, och det var minst lika smidigt som hos Inet eller Webhallen. Så att det är danskt är inget problem i sig.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nja skulle inte tro det, fjärrkontrollen var stendöd så knappast tvns fel.