Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony demonstrerar snabbladdad SSD-lagring i Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Även om ett riktigt bra PlayStation now låter jävligt ballt å lockande så vill jag fortfarande kunna ha valet.
Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju just det Sony tryckte på; att disc, download och streaming skulle fortsätta samexistera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var ju just det Sony tryckte på; att disc, download och streaming skulle fortsätta samexistera.

Jo fast samtidigt så yrkar ju människor att de är disc från ps4 å inte ps5.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Håller med. Grafiskt har spelen ändå sett bra ut sen ps360 generationen.

PS360? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Jo fast samtidigt så yrkar ju människor att de är disc från ps4 å inte ps5.

Kanske de gör...

PS5 spel kommer komma på disc. Bekräftat av Sony själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1440p 60fps eller mer så är jag nöjd med nästa generation. Och såklart bakåtkompatibla med samtliga spel som finns ute på PS4/Xbox One. Också de spelen i 60 eller mer fps.

Dagens konsoler känns som att de lutar åt rätt håll, men ändå finns det titlar som fokuserar 100% på grafik och det blir en ren smörja med 24-30 fps i 900p med all motion blur och post-process effekter man vanligtvis stänger av på PC. Spelen blir inte snyggare för den sakens skull, det är inte en film.

Varför inte gå all-in och erbjud spelarna möjlighet att får spela med bildförhållanden såsom 16:10, 21:9 eller 32:9 för de som föredrar det. Hade nog sett suveränt ut på bland annat Last of Us 2, Spider-man och Red Dead Redemption 2 för att nämna ett par titlar. Hade kanske gjort marknaden kring tv-skärmar lite mer intressant utöver 16:9 standarden.

Kan alltid drömma...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freffo:

1440p 60fps eller mer så är jag nöjd med nästa generation. Och såklart bakåtkompatibla med samtliga spel som finns ute på PS4/Xbox One. Också de spelen i 60 eller mer fps.

Dagens konsoler känns som att de lutar åt rätt håll, men ändå finns det titlar som fokuserar 100% på grafik och det blir en ren smörja med 24-30 fps i 900p med all motion blur och post-process effekter man vanligtvis stänger av på PC. Spelen blir inte snyggare för den sakens skull, det är inte en film.

Varför inte gå all-in och erbjud spelarna möjlighet att får spela med bildförhållanden såsom 16:10, 21:9 eller 32:9 för de som föredrar det. Hade nog sett suveränt ut på bland annat Last of Us 2, Spider-man och Red Dead Redemption 2 för att nämna ett par titlar. Hade kanske gjort marknaden kring tv-skärmar lite mer intressant utöver 16:9 standarden.

Kan alltid drömma...

60Hz som grundkrav är något jag gärna vill se med. Bakåtkompatibilitet gör MS bra redan men Sony måste verkligen bli bättre på detta. Sedan ser jag gärna stöd för mus och tangentbord som krav på spelen som släpps. Handkontroll får gärna vara standard men möjligheten bör finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Freffo: Vem har en TV som är 1440p? Majoriteten som köper ett ps5 lär ju vara soffpotatisar med en TV och inte en datorskärm.

Permalänk
Sötast

Men med demonstrationen de gjort, är det inte...... lite standard redan?

Menar konsolerna just nu använder snurrdiskar och jämför man en sådan med dagens snabbare diskar så är det ungefär vad man förväntar sig?

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Helt klart rätt där. Kanske borde ha varit tydligare, 1440p för de som sitter vid en bildskärm. För de som föredrar. Det är antingen eller vilket jag inte riktigt gillar. 1080p eller "4K".

Permalänk
Medlem

Själv väldigt nöjd med min ps4. Bra för slöspel och diverse exklusiva spel. Men laddningstiderna är ett skämt och förstör verkligen från att njuta av spel. Vissa spel är verkligen bedrövliga.
grafik gör mig inte allt för mycket, roligt men ej ett krav på fancy grafik. Ser dock väldigt gärna minst 60fps på ps5. Klarar mig på 30 men det är verkligen inte optimalt. Speciellt inte när det droppar under 20fps ofta i många spel på ps4 Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ser gärna en lite dyrare PS5 med bättre prestanda.
Kommer nog komplettera med vad nu Nintendo kommer med härnäst.
Saknar lite av Nintendos "feelgood" spel.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Det är antingen eller vilket jag inte riktigt gillar. 1080p eller "4K".

Spelen renderas ju i alla möjliga upplösningar så i den aspekten är det ju allt annat än antingen eller som gäller.

Men ja, 1440p output är ju trevligt om kan tänka sig lira på datorskärm. Hur har det gått med det till One X egentligen (skulle ju komma men inte följt upp det sen dess)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Grymt på flera sätt. Teknikutvecklingen på snabba ssd har stannat upp för att den stora skaran saknar behov av detta, men nu verkar den stora skaran också få behov av snabba ssd vilket driver på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tänker bara nästa GTA...

Intressant jag var alltså inte den enda som tänkte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

60Hz som grundkrav är något jag gärna vill se med. Bakåtkompatibilitet gör MS bra redan men Sony måste verkligen bli bättre på detta. Sedan ser jag gärna stöd för mus och tangentbord som krav på spelen som släpps. Handkontroll får gärna vara standard men möjligheten bör finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad fixar Xbox One/ PS4 Pro på 4k, är det 24-30 FPS månntro? Om fallet är på sådant vis så känns det inte helt orimligt att nästa generations konsoler borde kunna fixa 50-60 fps på 4k.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hade varit en större nyhet om det inte varit ssd, ganska självklart iom att det inte är 00-tal. Frågan är varför Sony fokuserar på det och inte grafikprestanda. Väntar man på vad msft har för att kunna kontra? Dock känns det som att specsen borde vara spikade redan. Intressant kommer det att bli hur som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Vad fixar Xbox One/ PS4 Pro på 4k, är det 24-30 FPS månntro? Om fallet är på sådant vis så känns det inte helt orimligt att nästa generations konsoler borde kunna fixa 50-60 fps på 4k.

Aldrig över 30 FPS på titlar som kan räknas som i närheten av grafiktunga i upplösningar över 1920x1080. Xbox One X ligger rätt stabilt vid 30 FPS av vad jag sett, men där PS4 Pro svajar en hel del. Har spenderat många timmar med nysläppta Days Gone till PS4 Pro sedan lanseringen och där finns det stora problem med att hålla sig över 20 FPS ofta, speciellt när man är ute och kör. De värre dipparna har spelet gått ner till ensiffrig FPS och helt enkelt gått i slow motion tills det släppt och spelet börjat gå uppåt 30 FPS igen.

60 FPS i 2560x1440 borde de klara iallafall, men sen hoppas jag att man fortsätter satsa på prestandaprofiler (många nyare spel kan man välja mellan bildfrekvens (60 FPS, lägre upplösning och kanske även grafikinställningar) och bildkvalitet (30 FPS, högre upplösning, kanske även grafikinställningar) och något enstaka exempel där man även kan komma åt en meny med grafikinställningar, ungefär som ett spel på PC. Hellgate: Senua's Sacrifice till Xbox One X har totalt tre lägen man kan välja på, bildfrekvens, grafikkvalitet och ett tredje jag inte minns, ska vara något slags mellanting.

Med tanke på hur Microsoft arbetar med Xbox 360 och Xbox titlar på framförallt Xbox One X så vore det bra om spel utvecklas på ett sånt sätt att man relativt lätt kan få dessa att rulla på nyare och snabbare hårdvara. Att låsa bildfrekvens, speciellt vid 30, är något man aldrig bör göra. Bättre att begränsa upplösningen, lättare att öka denna vid behov än att gå in och försöka ändra i ett spel som är designat att fungera vid en bildfrekvens på just 30 FPS.

Min LG OLED 55B7V klarar 120Hz i 1920x1080, hade gärna sett att man går från teoretiskt stöd (Xbox One X, finns vad jag vet inga spel som fungerar i dessa bildfrekvenser idag) till att implementera stöd i spel där detta är gångbart.

Det som oroar mig, och många andra vad det verkar, är att vi åter får fokus på att få ut så hög bildkvalitet som möjligt och där vi fortfarande får spel som maxar 30 FPS och inte ens kan hålla bildfrekvensen låst och då fortfarande i en ny generation spelkonsoller. Både MS och Sony ställer Achievements respektive Trophies som krav för spel på deras plattformar, varför inte bara ha krav på att hålla minst 60 FPS också. En rejäl förbättring bara där.

Skrivet av Michael1:

Hade varit en större nyhet om det inte varit ssd, ganska självklart iom att det inte är 00-tal. Frågan är varför Sony fokuserar på det och inte grafikprestanda. Väntar man på vad msft har för att kunna kontra? Dock känns det som att specsen borde vara spikade redan. Intressant kommer det att bli hur som helst.

Kan hända att det är mer än bara ett byte till SSD. Även med en snabb NVMe ser vi inte de fantasisiffror som Sony påstår sig få med deras PS5 på en dator. En SSD snabbar upp, men inte så pass som Sony vill få det att verka. Kan hända att Sony satsar på att utveckla spelen på ett sånt vis att man kan få ut maximal prestanda ur en SSD. Eller att de har någon annan form av lösning.

Spännande att se vad de visar upp framöver dock.

Edit: Kan också ha med NDA/media embargo på AMD's nya kretsar. SSD-lagringen är fritt fram att visa upp utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Frågan är varför Sony fokuserar på det och inte grafikprestanda.

För att det motiverar ett generationsskifte, vilket enbart "bättre grafik" inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är mest imponerande i.o.m att det är ett demo just bara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att "snabbladdad" är ett lite udda ordval?

Permalänk
Avstängd

Det här är ju banbrytande för oss tekniskt intresserade: vem kunde ana att en SSD-hårddisk skulle ladda snabbare än en mekanisk hårddisk? Någon civilingenjör inom teknisk fysik med en professur inom datavetenskap får berätta hur detta fasiken kan komma sig!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Fast det intressanta är ju inte bytet från hårddisk till SSD utan att det låter på Sony som om de kommer anpassa spelen till SSD:n styrkor för att helt undvika laddtider. Det betyder ju också att spelen får ett helt annat flöde. Ungefär som att kolla på en film med eller utan reklamavbrott. Vad ger bäst upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En PC med 2070 är förstås klart kraftigare än en One X (hade du sagt RX580 hade det du sagt stämt bättre). Och då har jag inte ens räknat med PCn överlägset bättre CPU.

Men den praktiska skillnaden är nog i mångas ögon relativt måttlig - de är dock inte personer som är typiska 2070-kunder till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Observera att jag sa nästan!

Xbox One X ligger typ nånstans mellan GTX 1070 och GTX 1060 med lutning mer mot GTX 1060.

Men med tanke på vad en Xbox One X kostar under 4.500 kr så är det väldigt mycke hårdvara för de pengarna vs om du ska plocka ihop en PC med motsvarande hårdvara.

Låt oss säga att man ska spela BF5 så är skillnaden inte jättestor om man nu ska jämföra diffen i kostnad.
Sitter man i vardagsrummet och spelar på en TV så ser man mindre skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Det som mest skrämmer mig är att det är för lite prat om Linux till PS5.

Snabbare laddtider får mig att tänka tillbaka till år 2003. Original xbox supersega laddtider från slö dvd, vi med förbättrad konsol la spelen direkt på hddn och fick njuta av korta laddtider. Känslan vi hade då var enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Observera att jag sa nästan!

Xbox One X ligger typ nånstans mellan GTX 1070 och GTX 1060 med lutning mer mot GTX 1060.

1060 (eller 580) är helt enkelt en bättre matchning. Blir enbart vinklat att dra in den klart snabbare 1070 i jämförelsen.
https://youtu.be/dGa_7Ds13Ls

Och för att göra ämnet mer ontopic: Matchar PS5 ett 2070 så får vi nog vara nöjda ändå.

Citat:

Låt oss säga att man ska spela BF5 så är skillnaden inte jättestor om man nu ska jämföra diffen i kostnad.
Sitter man i vardagsrummet och spelar på en TV så ser man mindre skillnad.

Ja var ju det jag sa. Den praktiska skillnaden är i mångas ögon måttlig. Desamma gäller 1060 och 1070, förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det som mest skrämmer mig är att det är för lite prat om Linux till PS5.

Vad är det som är så skrämmande med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Vad är det som är så skrämmande med det?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är den programvara som jag och minst 3 andra till främst ska köpa konsolen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keso_32:

Speciellt nu när Nvidia tar ut ockerpriser för sina kort. Funderar seriöst på att lägga ned PC-spelandet och bara köra konsoll

Kostar för mycket att ligga på topp vad gäller PC

Det är dock en sak man måste räkna med när man titta på priset... spelen.

Det finns massor med gratis spel till PC. Och de som kostar gör sällan det mer än 500kr, utom i splitter nya AAA titlar. I konsolvärlden är det spelen som betalar "datorn", och 400-500kr även för enklare gamla spel är inte ovanligt. 700kr+ för nya är inte heller ovanligt.

Så på sikt om du får en vettig PC grund, speciellt om den kan uppgraderas att hålla samma 5 år som en konsol räknas, så betalar det faktiskt in sig väldigt snabbt.

Om du bara spelar 1-2 spel under 5 år, så självklart blir konsolen mer vettig dock, så det är väldigt individuellt. Men för PCns alla rea tider på sommar/jul osv på steam, origin osv, kan du ofta ha så många spel att spela för kostnaden av ett enda PS4 spel, att du tom inte hinner spela dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att det är den programvara som jag och minst 3 andra till främst ska köpa konsolen till.

Aha, ja Sony borde ha pratat om dessa 4 personers behov på Investerar-mötet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1060 (eller 580) är helt enkelt en bättre matchning. Blir enbart vinklat att dra in den klart snabbare 1070 i jämförelsen.
https://youtu.be/dGa_7Ds13Ls

Och för att göra ämnet mer ontopic: Matchar PS5 ett 2070 så får vi nog vara nöjda ändå.

Ja var ju det jag sa. Den praktiska skillnaden är i mångas ögon måttlig. Desamma gäller 1060 och 1070, förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp det ligger runt ett 1060..

Ja, det ska bli spänndande och se prislappen på kommande Xbox och PS5.

Det är ju nästan så man börjar överväga att skita i att köpa ett RTX 2070 till PC och vänta på att köpa en ny PS5 eller Xbox om de har typ samma prestanda fast runt 5 - 6000 kr med ssd lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB