Skrivet av Bewise:
Vad fixar Xbox One/ PS4 Pro på 4k, är det 24-30 FPS månntro? Om fallet är på sådant vis så känns det inte helt orimligt att nästa generations konsoler borde kunna fixa 50-60 fps på 4k.
Aldrig över 30 FPS på titlar som kan räknas som i närheten av grafiktunga i upplösningar över 1920x1080. Xbox One X ligger rätt stabilt vid 30 FPS av vad jag sett, men där PS4 Pro svajar en hel del. Har spenderat många timmar med nysläppta Days Gone till PS4 Pro sedan lanseringen och där finns det stora problem med att hålla sig över 20 FPS ofta, speciellt när man är ute och kör. De värre dipparna har spelet gått ner till ensiffrig FPS och helt enkelt gått i slow motion tills det släppt och spelet börjat gå uppåt 30 FPS igen.
60 FPS i 2560x1440 borde de klara iallafall, men sen hoppas jag att man fortsätter satsa på prestandaprofiler (många nyare spel kan man välja mellan bildfrekvens (60 FPS, lägre upplösning och kanske även grafikinställningar) och bildkvalitet (30 FPS, högre upplösning, kanske även grafikinställningar) och något enstaka exempel där man även kan komma åt en meny med grafikinställningar, ungefär som ett spel på PC. Hellgate: Senua's Sacrifice till Xbox One X har totalt tre lägen man kan välja på, bildfrekvens, grafikkvalitet och ett tredje jag inte minns, ska vara något slags mellanting.
Med tanke på hur Microsoft arbetar med Xbox 360 och Xbox titlar på framförallt Xbox One X så vore det bra om spel utvecklas på ett sånt sätt att man relativt lätt kan få dessa att rulla på nyare och snabbare hårdvara. Att låsa bildfrekvens, speciellt vid 30, är något man aldrig bör göra. Bättre att begränsa upplösningen, lättare att öka denna vid behov än att gå in och försöka ändra i ett spel som är designat att fungera vid en bildfrekvens på just 30 FPS.
Min LG OLED 55B7V klarar 120Hz i 1920x1080, hade gärna sett att man går från teoretiskt stöd (Xbox One X, finns vad jag vet inga spel som fungerar i dessa bildfrekvenser idag) till att implementera stöd i spel där detta är gångbart.
Det som oroar mig, och många andra vad det verkar, är att vi åter får fokus på att få ut så hög bildkvalitet som möjligt och där vi fortfarande får spel som maxar 30 FPS och inte ens kan hålla bildfrekvensen låst och då fortfarande i en ny generation spelkonsoller. Både MS och Sony ställer Achievements respektive Trophies som krav för spel på deras plattformar, varför inte bara ha krav på att hålla minst 60 FPS också. En rejäl förbättring bara där.
Skrivet av Michael1:
Hade varit en större nyhet om det inte varit ssd, ganska självklart iom att det inte är 00-tal. Frågan är varför Sony fokuserar på det och inte grafikprestanda. Väntar man på vad msft har för att kunna kontra? Dock känns det som att specsen borde vara spikade redan. Intressant kommer det att bli hur som helst.
Kan hända att det är mer än bara ett byte till SSD. Även med en snabb NVMe ser vi inte de fantasisiffror som Sony påstår sig få med deras PS5 på en dator. En SSD snabbar upp, men inte så pass som Sony vill få det att verka. Kan hända att Sony satsar på att utveckla spelen på ett sånt vis att man kan få ut maximal prestanda ur en SSD. Eller att de har någon annan form av lösning.
Spännande att se vad de visar upp framöver dock.
Edit: Kan också ha med NDA/media embargo på AMD's nya kretsar. SSD-lagringen är fritt fram att visa upp utan problem.