Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem

Har inget emot elektroniska betalningar, med det skall finnas en gräns för vad som får lagras kring betalningar och köp. Integritetstänkandet har fullkomligt havererat de senaste åren. Vårt digitala avtryck ska helt enkelt inte vara en handelsvara per default, punkt.

[drypande ironi]Att sedan Bankomaterna tar ut en avgift...tja, bankerna behöver väl också tjäna pengar? [/drypande ironi]

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Elektroniska pengar finns också, men de kommer inte trycka mer kontanter för att folk får för sig att ta ut pengarna.

Det är det här som Riksbanken ser som en risk i betalningssystemet. Att tillgången till centralbankspengar i form av kontanter är så pass låg (eftersom folk inte använder de) att blir det en bankrun så blir det kapitalkontroll direkt. Det har man sett i Cypern. Tyvärr blir ju folket som sitter med svartepetter. Du behöver ju ett sätt att få tillgång till dina tillgångar, 24/7 och förslaget är ju E-kronan. Det ultimata vore en kombinerad värde och registerbaserad E-Krona. Fast transaktionerna kommer ju lagras på något sätt iaf.

Skrivet av toben:

@Petterk:
Låt oss säga att allt var elektroniskt..

Gallerior Butiker & restauranger blir kontantlösa..

Bankerna avvecklar kontanter från sina huvudkontor,,

RFID chippas frivilligt i skrämmande takt..

TV4PLAY.SE
Swish nere i hela landet
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11985587?utm_medium=...

Blir allt elektroniskt så blir individens frihet begränsad. Visst är det hypotetisk och vissa kommer säga "foliehatt", men det viktigaste är att titta tillbaka i historien. Med en totalkontroll av befolkningens betalmönster och kontroll och naturligtvis finns det incitament att få se vad varje person handlar, var de handlar och var de befinner sig.

Permalänk

Jag tycker att ett kontant fritt samhälle är dåligt, för har vi alla pengar digitalt så ser staten allt man gör vilket jag tycker är helt fel, om jag hjälper nån me nått och får en slant så har inte staten nått me de och göra tycker jag, dom får redan alla sina massiva skatter från detta samhälle

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är det här som Riksbanken ser som en risk i betalningssystemet. Att tillgången till centralbankspengar i form av kontanter är så pass låg (eftersom folk inte använder de) att blir det en bankrun så blir det kapitalkontroll direkt. Det har man sett i Cypern. Tyvärr blir ju folket som sitter med svartepetter. Du behöver ju ett sätt att få tillgång till dina tillgångar, 24/7 och förslaget är ju E-kronan. Det ultimata vore en kombinerad värde och registerbaserad E-Krona. Fast transaktionerna kommer ju lagras på något sätt iaf.

Finns inget som skyddar mot att folk vill ha ut sina pengar. Kan lika gärna handla om att folk försöker föra över de till en annan bank.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag använder kontanter speciellt ofta.
Men ibland är det rätt bra att ha en slant.
T.ex. när betalsystemen ligger nere.
Swish verkar ju ha problem minst en gång i veckan nu.
Och butiker är verkligen inte immuna mot det heller, de lokala handlarna har problem flera gånger om året.
Och inte så kul att få sitta kvar på en restaurang medans dom fixar sitt strul, bra med lite cash i fickan då !
Sen så har vi ju ställena man inte litar på, t.ex. pizzerian mitt i obygden som tejpat ihop kort dosan.
Eller köpet av gatuhandlaren som man absolut inte vill dela sitt telefon nummer med.
Och såklart favoriten: när man vill få en yngre släkting att tvätta bilen åt en

Nej bankerna har vant oss vid att betala för att komma åt VÅRA EGNA PENGAR.
Ett otyg vi måste ta ur dom fortare än kvickt.
Dom betalar oss en (om än liten) ränta för äran att få hantera våra pengar i sina egna syften.
Så varför skall man betala en avgift när man vill ha tillbaka dom ?
Nej dra in banklicensen för dom som kommer på dylika dumheter.
Vil dom inte hantera kontanter är dom inte längre banker.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Det är ett relativt nytt påfund att man kan ta ut pengar utan avgift i bankomater över hela landet dock. Så var det inte för 20 år sedan. Du kan idag skaffa avgiftsfria betalkort med fria kontantuttag, avgiftsfri internetbank, skaffa avgiftsfria kreditkort och öppna sparkonton utan större strul. Allt det har vi trotts att det även tidigare pratats om att införa avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Jag tycker att ett kontant fritt samhälle är dåligt, för har vi alla pengar digitalt så ser staten allt man gör vilket jag tycker är helt fel, om jag hjälper nån me nått och får en slant så har inte staten nått me de och göra tycker jag, dom får redan alla sina massiva skatter från detta samhälle

Korrekt , kontantfritt är något byuråkrater älskar för det ger dom kontrollen över vanliga svenssons, ne men nu fryser vi den personens konto ... jaha vad fan ska man göra... är ju rent ut sagt ett jävla helvete att man inte får ha kontroll över sina likvider.

Då är tyskland ett mycket bättre exempel där gemene man inte riktigt litar på sin stat så där kör dom på med kontanter....

det är så jävla synd att mer och mer folk vill ge upp sina rättigheter för enkelhetens skull.

Nu ska jag inte säga att jag använder kontanter så jädra ofta, men att inte ha möjligheten om jag ville vore en rent utsagt katastrof.

Permalänk
Medlem

Jag såg härom månaden det givits ut nya sedlar. Tar ut och hanterar kontanter någon gång om året som mest.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Bara glimten i ögat. Kanske får tagga ned på ironin. Du har inte greppat konceptet privata bankpengar och centralbankspengar. Det är skillnad. Sen förstår jag inte det positiva med utvecklingen. Dina transaktioner blir registrerade och föremål för analys. Jag ser inget positivt i den mening för oss privatpersoner. Jag kanske är gammal och levt tillräckligt länge för att se ett samhälle före år 2000. Den personliga integriteten är mer inskränkt idag än vad det var för 20 år sen. Men jag rekommenderar George Orwells 1984.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-funkar-kinas-sociala-kr...

Jag hoppas att det inte händer här i Sverige, men vem vet vad som händer i framtiden. Historiskt där staten också ha varit ansvarig för penningsystemet så har det slutat i katastrof. Konceptet med att centralbanken inte lyder direkt under riksdagen är för att Riksdagen inte ska kunna få för sig att dubbla penningmängden över en natt.

Läsk på back har definitivt inte försvunnit. Faktum är ju att glasflaskorna är ju bättre än moderniteten plast.

hade du svarat så här fint varje gång så hade du varit årets blogger.
Läsk på back, därav inom parentes då det har försvunnit från samtliga butiker jag har besökt, ställde fråga förra året var har de försvunnit, någon enstaka svarade att de hade kvar i deras affärer, medans andra unga svarade vad är läsk på back??

det är mycket möjligt att jag inte är insatt, men jag känner mig inte alls påverkad av det. vill någon se att jag porrsurfar eller banken kollar vad jag har handlat varsego, känner inte jag har något att dölja. kanske är en modern fettish se vad andra tittar på.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Det måste finnas cash, och det utan avgift. Så sent som idag var Swish nere och det strulade för "all" som säljer korv (föreningar). Inte nödvändigt för stadsmänniskan kanske då något av swish och kort brukar funka, men för lantbon så behövs cash. Har några hundra i plånkan ifall det strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Läsk på back har definitivt inte försvunnit. Faktum är ju att glasflaskorna är ju bättre än moderniteten plast.

Skrivet av hurrai:

hade du svarat så här fint varje gång så hade du varit årets blogger.
Läsk på back, därav inom parentes då det har försvunnit från samtliga butiker jag har besökt, ställde fråga förra året var har de försvunnit, någon enstaka svarade att de hade kvar i deras affärer, medans andra unga svarade vad är läsk på back??

det är mycket möjligt att jag inte är insatt, men jag känner mig inte alls påverkad av det. vill någon se att jag porrsurfar eller banken kollar vad jag har handlat varsego, känner inte jag har något att dölja. kanske är en modern fettish se vad andra tittar på.

Enda jag sett i back-väg de senaste åren (i butik) är vatten, möjligen lättöl. Det som finns säljs främst till restauranger, Spendrups och Carlsberg hade ett tag ingen tillverkning av läsk på returglas.

Köper inte mycket läsk i 33 cl, och ska jag dricka läsk på glasflaska istället för PET så får jag ju dricka nästan 5 flaskor för att få i mig 1,5 L. När det gäller returglas är det ju bara 33 cl som gäller. Om vi inte talar alkoholhaltiga drycker på glasflaska då, men då är det inte längre returglas då de inte återanvänds och då kan man inte prata om dess förträfflighet.

Att spåra handelsvanor har ingenting med betalmedel att göra, vi hade kataloger vi beställde ifrån och kundkort långt innan kort blev det vanliga betalsättet. Försäljning bokfördes givetvis långt innan allt blev elektroniskt och analyserades.

Det är inte banken som minar data, det är alla du givit ditt medgivande om att göra så. Det skulle inte vara bättre för integriteten om allt vi beställde från nätet kom med postförskott som vi betalar för kontant.

Att du betalar med kort betyder inte att någon vet vad du köpt på kiosken heller, du kan köpa ett förbetalt betalkort, det behövs inte registreras när det handlar om mindre summor och köpa hur mycket korv du vill utan att någon kan kolla i några register och se att du äter 10 korv med bröd om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

det är mycket möjligt att jag inte är insatt, men jag känner mig inte alls påverkad av det. vill någon se att jag porrsurfar eller banken kollar vad jag har handlat varsego, känner inte jag har något att dölja. kanske är en modern fettish se vad andra tittar på.

Det handlar om integritet. Det handlar inte om att ha något att dölja, det handlar snarare om att man inte har något som man vill visa upp.

Jag känner att det blir som upplagt för missförstånd nu.
Men av samma anledning att jag inte postar allt jag gör på Facebook, så har det inte med att jag har något att dölja utan snarare att jag väljer själv vad jag vill visa upp eller diskutera om etc.

Sen finns det ju andra faktorer, att de med hjälp av all data kan mer och mer hjärntvätta fram beteenden, (också detta upplagt för missförstånd). Men om du inte tror på det så finns det ju en anledning att du dricker en coca cola eller Carlsberg på lördagskvällen etc. Att du mer eller mindre omedvetet väljer ett eller annat märke i butiken osv. Jag säger inte att det inte alltid har funnits yttre påverkningar på valen man gör men det blir betydligt lättare att styra folk desto mer data som finns tillgodo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det handlar om integritet. Det handlar inte om att ha något att dölja, det handlar snarare om att man inte har något som man vill visa upp.

Jag känner att det blir som upplagt för missförstånd nu.
Men av samma anledning att jag inte postar allt jag gör på Facebook, så har det inte med att jag har något att dölja utan snarare att jag väljer själv vad jag vill visa upp eller diskutera om etc.

Sen finns det ju andra faktorer, att de med hjälp av all data kan mer och mer hjärntvätta fram beteenden, (också detta upplagt för missförstånd). Men om du inte tror på det så finns det ju en anledning att du dricker en coca cola eller Carlsberg på lördagskvällen etc. Att du mer eller mindre omedvetet väljer ett eller annat märke i butiken osv. Jag säger inte att det inte alltid har funnits yttre påverkningar på valen man gör men det blir betydligt lättare att styra folk desto mer data som finns tillgodo.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har hajjat det, men jag känner inte att det är ett problem, jag har inte blivit påverkad negativt av något hype eller reklam.
är ganska isolerad, enda jag läser är typ sweclockers, aftonbladet, min mail. kollar serier, sällan film och kollar inte på tv alls.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Det handlar om integritet. Det handlar inte om att ha något att dölja, det handlar snarare om att man inte har något som man vill visa upp.

Jag känner att det blir som upplagt för missförstånd nu.
Men av samma anledning att jag inte postar allt jag gör på Facebook, så har det inte med att jag har något att dölja utan snarare att jag väljer själv vad jag vill visa upp eller diskutera om etc.

Sen finns det ju andra faktorer, att de med hjälp av all data kan mer och mer hjärntvätta fram beteenden, (också detta upplagt för missförstånd). Men om du inte tror på det så finns det ju en anledning att du dricker en coca cola eller Carlsberg på lördagskvällen etc. Att du mer eller mindre omedvetet väljer ett eller annat märke i butiken osv. Jag säger inte att det inte alltid har funnits yttre påverkningar på valen man gör men det blir betydligt lättare att styra folk desto mer data som finns tillgodo.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra inlägg. Det är integriteten som är satt på spel. Att lite data samlas in utan att samköras ger en begränsad profil. Det är när mer och mer data finns tillgänglig och kan analyseras samtidigt som du profileras. Men det finns alltid de som inte tycker att de har nåt att dölja och därför är det okej att ge ut sin information gratis. Bara för att jag vill behålla min integritet så betyder det inte att jag har problem med staten. Det finns stater som förföljer grupper av människor och därför är det viktigt för de att datainsamlingen sker så lite som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Enda jag sett i back-väg de senaste åren (i butik) är vatten, möjligen lättöl. Det som finns säljs främst till restauranger, Spendrups och Carlsberg hade ett tag ingen tillverkning av läsk på returglas.

Köper inte mycket läsk i 33 cl, och ska jag dricka läsk på glasflaska istället för PET så får jag ju dricka nästan 5 flaskor för att få i mig 1,5 L. När det gäller returglas är det ju bara 33 cl som gäller. Om vi inte talar alkoholhaltiga drycker på glasflaska då, men då är det inte längre returglas då de inte återanvänds och då kan man inte prata om dess förträfflighet.

Att spåra handelsvanor har ingenting med betalmedel att göra, vi hade kataloger vi beställde ifrån och kundkort långt innan kort blev det vanliga betalsättet. Försäljning bokfördes givetvis långt innan allt blev elektroniskt och analyserades.

Det är inte banken som minar data, det är alla du givit ditt medgivande om att göra så. Det skulle inte vara bättre för integriteten om allt vi beställde från nätet kom med postförskott som vi betalar för kontant.

Att du betalar med kort betyder inte att någon vet vad du köpt på kiosken heller, du kan köpa ett förbetalt betalkort, det behövs inte registreras när det handlar om mindre summor och köpa hur mycket korv du vill utan att någon kan kolla i några register och se att du äter 10 korv med bröd om dagen.

Klart att man alltid har försökt analysera köpbeteendet sen urminnes tider. Det är när allt finns elektroniskt som det blir väldigt smidigt och effektivt. Så kallad prepaidcard finns, men så vitt jag vet så lyder de under lagarna som styr penningtvätt och därför måste de känna till kunden. Någonstans så vet ju både du och jag att transaktionen som registrerats digitalt kommer också kunna analyseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sosse fasoner

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Haft en 500 lapp i korthållaren i typ 3 år, inte behövt använda den ännu.
Inte använt en bankomat på 5++ år.

Det är väl bra ut säkerhetssynpunkt, massa patrask i Sverige nu för tiden, mindre kontanter för dessa.
Men visst, hade man levt i ett mer säkert samhälle som Japan så hade jag hellre tagit kontanter (något som även används där till 95% typ).

Permalänk
Medlem

Avgift för uttag ur den egna banken tycker jag absolut inte ska gälla. Tar man ut från en annan bank än sin egen, visst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Så sent som förra månaden kunde man inte betala med kort på den lokala lunchrestaurangen. Terminalen var nere. Jag som faktiskt tänker steget längre hade ett par hundra i plånboken för att kunna få min lunch utan att behöva gå till en *bankomat* och ta ut kontanter.

Att ta bort denna möjlighet i samhället kommer inte gå speciellt bra - hur väl jag än vill att det ska vara möjligt är det orimligt i mina ögon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cider123:

Så sent som förra månaden kunde man inte betala med kort på den lokala lunchrestaurangen. Terminalen var nere. Jag som faktiskt tänker steget längre hade ett par hundra i plånboken för att kunna få min lunch utan att behöva gå till en *bankomat* och ta ut kontanter.

Att ta bort denna möjlighet i samhället kommer inte gå speciellt bra - hur väl jag än vill att det ska vara möjligt är det orimligt i mina ögon.

Det är ju tur att det finns så duktiga människor så restaurangen slipper ta fram rutiner för hur man hanterar offline-transaktioner eller investera i en extra kortterminal.

Att kort inte skulle gå att använda utan uppkoppling är något handlarna tryckt i er för att det är billigare och mindre jobb för dem att hänvisa kunden till närmsta bankomat.

Vi har liksom haft betalkort sedan 50-talet..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Det är ju tur att det finns så duktiga människor så restaurangen slipper ta fram rutiner för hur man hanterar offline-transaktioner eller investera i en extra kortterminal.

Att kort inte skulle gå att använda utan uppkoppling är något handlarna tryckt i er för att det är billigare och mindre jobb för dem att hänvisa kunden till närmsta bankomat.

Vi har liksom haft betalkort sedan 50-talet..

Sa jag att det var nätverksfel? Deras kortterminal slutade fungera. Kaputt. Inte ovanligt. Förövrigt ska en affär inte behöva hålla flera sorters backup tjänster för att ge bankerna ännu mer pengar än dom redan gör. En kortterminal är inte gratis, om du trodde det? Bankerna tjänar många miljarder vinst årligen och vilka får betala? Jo, kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Klart att man alltid har försökt analysera köpbeteendet sen urminnes tider. Det är när allt finns elektroniskt som det blir väldigt smidigt och effektivt. Så kallad prepaidcard finns, men så vitt jag vet så lyder de under lagarna som styr penningtvätt och därför måste de känna till kunden. Någonstans så vet ju både du och jag att transaktionen som registrerats digitalt kommer också kunna analyseras.

Du kan köpa kort med upp till 2000 kr över hela Sverige anonymt. Visst det passar inte allt, men du kan åka buss anonymt och dylikt som kräver att du använder kort. Är först vid högre summor de behöver veta vem du är. Enligt lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är det 250 EUR som är gränsen för när de måste ha uppgifter om din identitet, tror dock det sänks till 150 EUR nästa år.

Permalänk
Medlem

@cider123: Skulle nog säga att det är väldigt ovanligt att kortterminaler slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@cider123: Skulle nog säga att det är väldigt ovanligt att kortterminaler slutar fungera.

Krångel med kort är inte ovanligt. Sedan vet jag inte vad den vanligaste orsaken till detta är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin varit med om krångel med kort, de personer jag träffar genom jobbet på bank som har problem med kort har oftast fysiskt skadat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aldrig någonsin varit med om krångel med kort, de personer jag träffar genom jobbet på bank som har problem med kort har oftast fysiskt skadat det.

Det är inte ovanligt, hände lite då och då när man jobbade i en matbutik. Ibland var det kundens kort och ibland pga av annat, tex att en viss typ av kort inte fungerade just där och då.

Därför är det bra att ha någon form av alternativ betalningslösningen även om sannolikheten trots allt är rätt låg för att det kommer att inträffa för just en enskild individ en enskild dag.

Min personliga rekommendation är att ha ca 300kr i kontanter i plånboken. Då klarar du dig ofta över dagen. Om du tex är på väg till jobbet, tog din sista snus på morgonen och svänger förbi en liten affärer med en kvart kvar tills jobbet börjar och har oturen att olyckan skulle vara framme att terminalen strular just då, så är det rätt skönt att kunna plocka fram sin sedel, få sitt snus och komma i tid till jobbet. Bara som ett exempel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aldrig någonsin varit med om krångel med kort, de personer jag träffar genom jobbet på bank som har problem med kort har oftast fysiskt skadat det.

Då ska du vara glad då mitt problem i början av denna tråd inte heller hade några fysiska problem med kortet, men förstår egentligen inte varför du skulle skapa något inlägg om detta men du kan hälsa dina bankpolare att släppa lite på slipsen då det var bankens server som var problemet för mig

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har raderat ytterligare meningslösa inlägg aka off-topic. Försök hålla er till trådens ämne. Det innebär att skriva inlägg som ger någonting istället för att kalla varandra för en massa hypotetiska saker!

Vid upprepade försök att inte hålla våra regler kommer tråden att låsas. Pajkastning är inte ok.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

BRA! Nu kanske vi får bort kontanter äntligen

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Fick mig och tänka på P3 dystopias avsnitt om ekonomins kollaps https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1199141?programid=5188

Kan rekommendera folk att lyssna på hela serien, många intressanta vinklar på ämnena som tas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry