AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror faktiskt inte att någon Ryzen 3000-CPU kommer slå 9900K. Kanske matcha hyfsat, men inte slå till den grad att det märks. Vill du bygga redan nästa vecka, vill ha en CPU och plattform för spel som håller länge och du kan få tag i en 9900K billigt så är det enligt mig i så fall inget snack. Kör på 9900K.

Det blir ju dyrare att köpa ett 2700X och byta ut så snart ändå.

Oavsett hur några få procent det är 5% - 10% så kommer det ge AMD en språngbräda. 3800x var ju ungefär lika snabb som 9900k i PUBG de visade upp så kanske kan man räkna med att 3900k är något snabbare.

Vill man bygga nästa vecka kan man köpa en x470 bräda med 1600 till 2700x för att sedan uppgradera. Väntar man lite så kan man köpa en x570 bräda och en 3000-processor och förhoppningsvis uppgradera utan att byta bräda.

Intel har redan tryckt ner priserna på tex 9900k och kommer nog bli "tvingade" att pressa ner 9900ks. Oavsett om man gillar Intel eller AMD så kommer vi konsumenter vinna på det i slutändan. Samt att vi kommer se massa härliga forumfights i "bygg ny dator-forumet" mellan AMD och Intelstödjare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja det är lite fallhöjd med ett sådant uttalande. De pratade ju inte om att de "vinner" i enkeltrådat vare sig med 1000 eller 2000-serien.

Men sen har man Bulldozer i färskt minne och får ha i åtanke att Robert väl är någon form av marknadsföringssnubbe, så det återstår ändå att vänta på oberoende tester innan vi kan veta med säkerhet.

Hela PR-avdelningen lär ha fått gå efter haveriet med Bulldozer. Känns skönt att AMD kommer tillbaka med förnyat självförtroende. Det är som Athlon-tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Det är för att säkerställa framtida cpu:er som t.ex. kommande 16 kärniga och att pcie4 kan bli varm t.ex. vid M2 diskar i raid.

@HappyPie

AMD ska väl bara supporta am4 socket till 2020 dvs. 6 månader till.
Sen kanske det blir en ny socket så det kanske inte kommer fler cpuer som passar i am4 och då är det ju inte säkert det är för att framtidssäkra.

Bara en teori jag grunnar på 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@HappyPie

Sen kanske det blir en ny socket så det kanske inte kommer fler cpuer som passar i am4 och då är det ju inte säkert det är för att framtidssäkra.

Det står "through 2020", så det betyder "till och med", vilket innebär minst hela 2020, inte att stödet upphör 31 dec 2019, så jag tror vi även kommer få se ZEN3 på AM4. Notera att det är en väldigt skillnad på "until" och "through".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@HappyPie

Det finns en 16 kärnig cpu som kommer att lanseras senare, när vet vi inte. Moderkortstillverkarna har dessa 16 kärniga som de validerar sina moderkort till. Det kan även komma flera andra cpuer utöver denna senare, t.ex. apu:er med navi.

2020 är ett datum de kommer minst stödja till. Nästa sockel kommer använda DDR5 och det kan dröja till 2021 (intel lanserar ddr5 på serversidan 2021). Så till och med 2020 lutar det mer mot, inte "till 2020"
Även en 7nm+ Vermeer Ryzen 4000 serien ryktas komma till AM4. Så förmodligen den s.k. Ryzen 5000 serien kan vara starten till ddr5 tillsammans med en ny sockel som "AM5", 2021 ryktas den komma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det står "through 2020", så det betyder "till och med", vilket innebär minst hela 2020, inte att stödet upphör 31 dec 2019, så jag tror vi även kommer få se ZEN3 på AM4. Notera att det är en väldigt skillnad på "until" och "through".

Jag skrev inte att det upphör utan att det stödjs till 2020, sen vet man ju inte.
Jag formulera mig nog lite illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag skrev inte att det upphör utan att det stödjs till 2020, sen vet man ju inte.
Jag formulera mig nog lite illa.

Ja, du skrev "dvs 6 månader till", så det är svårt att tolka det på något annat sätt. Av allt att döma så kommer de släppa Zen3 på AM4 och det blir ju förmodligen till sommaren 2020 och inte i januari.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, du skrev "dvs 6 månader till", så det är svårt att tolka det på något annat sätt. Av allt att döma så kommer de släppa Zen3 på AM4 och det blir ju förmodligen till sommaren 2020 och inte i januari.

Förstår inte hur LjugTV (AdoredTV) kan påstå att AMD sitter och tjuvhåller på 5+Ghz chippen om AMD ska lansera Zen 3 om 1 år, det känns ju som att det blir oerhört tight med tid att kasta fram superchip innan nästa generation då.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Fårstår inte hur LjugTV (AdoredTV) kan påstå att AMD sitter och tjuvhåller på 5+Ghz chippen om AMD ska lansera Zen 3 om 1 år, det känns ju som att det blir oerhört tight med tid tid att kasta fram superchip innan nästa generation då.

De kanske väntar och släpper ryzen 3000 först och tjänar pengar och sedan släpper super chips kort efter och folk blir ivriga och köper igen 😊

Eller de så väntar och släpper 16 kärniga på ny socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Fårstår inte hur LjugTV (AdoredTV) kan påstå att AMD sitter och tjuvhåller på 5+Ghz chippen om AMD ska lansera Zen 3 om 1 år, det känns ju som att det blir oerhört tight med tid tid att kasta fram superchip innan nästa generation då.

Han kommer säga att de hade massa bra 5Ghz-chip med låg strömörbrukning men att de vaskade dem eftersom Intel inte hade något bra nog att svara med, vilket såklart är jävla bullshit rakt igenom.

Om de hade chiplets med 8c som gjorde 5Ghz+ med OK strömförbrukning så hade de såklart släppt dem. Vi hade gråtit blod över prislappen, men de hade släppt dem. Företag brukar inte ägna sig åt kapitalförstöring i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Han kommer säga att de hade massa bra 5Ghz-chip med låg strömörbrukning men att de vaskade dem eftersom Intel inte hade något bra nog att svara med, vilket såklart är jävla bullshit rakt igenom.

Om de hade chiplets med 8c som gjorde 5Ghz+ med OK strömförbrukning så hade de såklart släppt dem. Vi hade gråtit blod över prislappen, men de hade släppt dem. Företag brukar inte ägna sig åt kapitalförstöring i onödan.

Men vet vi klockpotential för dessa chip som lanseras nu? Nu tror jag iof inte att vi kommer se 5ghz + (för jag tror AMD hade gjort PR för överklockning om det var fellet), men det kan helt enkelt vara en fråga om tdp att de inte är specificerade för så höga frekvenser. Ser inte varför så många moderkort skulle satsa på fläskig VRM om man slår i en vägg när man försöker gå över boost iom rätt låg stock tdp. Kan iof vara så enkelt att de drar ganska duktigt om man drar upp all core till boost-värdet på t ex 12c modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Adored tv vill nog rädda det han kan av sin trovärdighet. Var han hyvens hade han helt enkelt sagt: det var rykten med uppenbarligen dåliga källor och jag hade fel sånt händer.
Istället verkar han försöka ljuga sig ur sin miss vilket kommer förgöra hans trovärdighet helt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det finns en 16 kärnig cpu som kommer att lanseras senare, när vet vi inte. Moderkortstillverkarna har dessa 16 kärniga som de validerar sina moderkort till. Det kan även komma flera andra cpuer utöver denna senare, t.ex. apu:er med navi.

2020 är ett datum de kommer minst stödja till. Nästa sockel kommer använda DDR5 och det kan dröja till 2021 (intel lanserar ddr5 på serversidan 2021). Så till och med 2020 lutar det mer mot, inte "till 2020"
Även en 7nm+ Vermeer Ryzen 4000 serien ryktas komma till AM4. Så förmodligen den s.k. Ryzen 5000 serien kan vara starten till ddr5 tillsammans med en ny sockel som "AM5", 2021 ryktas den komma.

det stämmer https://www.youtube.com/watch?v=2silTC2kQ4s

han säger dom har läckt info om en 16 cores / 32 threads amd ryzen av misstag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Men vet vi klockpotential för dessa chip som lanseras nu? Nu tror jag iof inte att vi kommer se 5ghz + (för jag tror AMD hade gjort PR för överklockning om det var fellet), men det kan helt enkelt vara en fråga om tdp att de inte är specificerade för så höga frekvenser. Ser inte varför så många moderkort skulle satsa på fläskig VRM om man slår i en vägg när man försöker gå över boost iom rätt låg stock tdp. Kan iof vara så enkelt att de drar ganska duktigt om man drar upp all core till boost-värdet på t ex 12c modellen.

Det är lite av ett mysterium. Fanns ju sidor där det stog om att du kan komma upp i 5Ghz single-core och 4.5Ghz all core på 12c-modellen, så de kanske klockar på ett annat sätt än tidigare? eller så är PBO smartare än på 2000-serien, eller så är det någon som trollar oss för att få sina 15 minutes of fame. Svårt att säga i det här läget.

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Adored tv vill nog rädda det han kan av sin trovärdighet. Var han hyvens hade han helt enkelt sagt: det var rykten med uppenbarligen dåliga källor och jag hade fel sånt händer.
Istället verkar han försöka ljuga sig ur sin miss vilket kommer förgöra hans trovärdighet helt.

Japp. Han kan alltid hävda att han har Insiderinformation om AMD's planer men att de "ändrade sig", "fick problem" etc och det går ju inte veta att det inte stämmer men skall man ha trovärdighet i sådant här så får det ju vara mycket av det man siar om som stämmer, och han hade fel om modellnamn, klockfrekvenser, antalet kärnor, och pris, så inte ett rätt någonstans. Han har ingen trovärdighet kvar i mina ögon i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det inte smartare ekonomiskt att spara de bästa chipsen till Epyc eller threadripper nu när det ser ut som om Intel inte kommer kunna kontra på lång tid framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite av ett mysterium. Fanns ju sidor där det stog om att du kan komma upp i 5Ghz single-core och 4.5Ghz all core på 12c-modellen, så de kanske klockar på ett annat sätt än tidigare? eller så är PBO smartare än på 2000-serien, eller så är det någon som trollar oss för att få sina 15 minutes of fame. Svårt att säga i det här läget.

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

Japp. Han kan alltid hävda att han har Insiderinformation om AMD's planer men att de "ändrade sig", "fick problem" etc och det går ju inte veta att det inte stämmer men skall man ha trovärdighet i sådant här så får det ju vara mycket av det man siar om som stämmer, och han hade fel om modellnamn, klockfrekvenser, antalet kärnor, och pris, så inte ett rätt någonstans. Han har ingen trovärdighet kvar i mina ögon i alla fall.

Bäst att vänta på fakta men kul att spekulera. nä adored tv måste ändra sig rejält om han ska ha trovärdighet kvar med sina "superkällor".

jag personligen tror vi kommer hamna mellan 4.5-4.8ghz all core boost beroende på kisel lotteriet, kanske kommer finnas några få som boostar 5ghz på alla kärnor. single core boost tror jag 5ghz inte kommer vara några större problem, men o andra sidan finns det få scenarion där du har mycket nytta av en ensam kärna i dagens läge. vad jag vet så startar många moderna spel inte med en enkel kärna längre.
tiden går för långsamt i dag är det 1 månad kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi tittar på Radeon VII så överklockar den riktigt bra med vattenkylning. Både den och Ryzen 3000 serien använder sig utav TSMC 7nm så det kan vara möjligt att få till en bra överklockning även med Zen2 med vattenkylning eller en bra tornkylare. Vi får helt enkelt se när revyerna kommer.

AMD, Lisa Su själv, har lovat att det ska komma flera threadrippers framöver.
Tidigare har AMD tagit de top 5% av chippen till Threadripper, så finns en trolig möjlighet att AMD inte ens har nämnt threadripper på keynote:en p.g.a. tillgången på dessa top chip är väldigt låga idag. Threadripper annonserades tidigt i de förra releasen i samband med motsvarande Ryzen cpuer, det är på 3000 serien det har varit väldigt tyst om den.
Väldigt underligt att det inte ens annonserar threadripper, måste ligga något i detta.

Annan faktor till att threadripper / top chippen till Ryzen inte syns till kan troligt också vara p.g.a. att Epyc Rome prioriteras med dessa ev. begränsade top chip. Dessutom verkar det som att AMD säljer bra med Rome.
Kan även vara så att dessa top chip allokeras även till PS5:an redan nu för att ha tillräckligt på lager vid lansering? Låter tidigt men om det är så pass oviss yield så kan det vara en strategi.

Annan tanke är att första batch:arna av 7nm TSMC inte har samma kvalité som dagens tillverkning, då kan det vara så att det kommer dröja innan AMD får ett lager med bättre chip.

Det jag finner intressant som jag tänkte på under keynote:en utöver avsaknad av threadripper var att det inte nämndes något om XFR. Det verkar så här i efterhand att de högt klockade Zen2 chippen inte har en så pass bra yield än att det kan lansera den idag.

Det jag vill framföra är att det många olika rimliga förklaringar på hur det ser ut och vad som skall komma. Vi vet att det ska komma en 16 kärnig Ryzen på AM4, moderkortstillverkarna har bekräftat att de validerar sina moderkort med denna cpu.... och att de hade denna cpu på golvet på mässan trotts att de inte fick visa dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Är det inte smartare ekonomiskt att spara de bästa chipsen till Epyc eller threadripper nu när det ser ut som om Intel inte kommer kunna kontra på lång tid framöver?

Med kisel så brukar det funka så att de chip som är energieffektiva och alltså inte läcker så mycket effekt i form av värme inte heller klockar särskillt högt, just eftersom de inte tål så hög spänning. De lämpar sig väl för Epyc t. ex. I andra änden av spektrumet så har du chip som inte är så energieffektiva vid en given frekvens, men kan mumsa i sig högre spänning utan att ta stryk, och därför når högre frekvenser. De lämpar sig väl för desktop men på grund av att de inte är så energieffektiva så går de bort för servrar. Sen finns det såklart chip som både tål hög spänning, och är energieffektiva vid högre frekvenser och det är de som brukar få hamna i "HEDT-segmentet", alltså Threadripper för AMD. Men i och med att vi får minst 12c på desktop så blir threadripper ännu mer av en nicheprodukt, och att de nu skulle ha en massa bra chip som de väljer att stoppa i Threadripper som nästan ingen köper blir ju slöseri. Det är absolut så att de har guldchip, och det är absolut så att dessa kommer hamna i Threadripper. Men några större kvantiteter tror jag inte det handlar om, och skillnaden mot AMD lär bli några hundra megaherz på sin höjd. Adored TV pratar om att det vi nu får på AM4 är "low quality silicon", vilket jag finner väldigt osannorlikt. Det är nog snarare så att det är bra kvalitet, men att Threadripper får det bästa kislet, som inte finns i några större kvantiteter, och prislappen blir därefter.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Bäst att vänta på fakta men kul att spekulera. nä adored tv måste ändra sig rejält om han ska ha trovärdighet kvar med sina "superkällor".

jag personligen tror vi kommer hamna mellan 4.5-4.8ghz all core boost beroende på kisel lotteriet, kanske kommer finnas några få som boostar 5ghz på alla kärnor. single core boost tror jag 5ghz inte kommer vara några större problem, men o andra sidan finns det få scenarion där du har mycket nytta av en ensam kärna i dagens läge. vad jag vet så startar många moderna spel inte med en enkel kärna längre.
tiden går för långsamt i dag är det 1 månad kvar.

Japp! Långsamt var ordert Jag vill ha nu!

Det blir spännande att se hur TSMC's kisel beter sig. GloFo var ju en gäspning. Du kuinde klocka till turbofrekvensen på alla kärnor om du hade tur men sedan var det stopp.

Jag hoppas det blir mer som det var förr, dvs du kan få ut 15-20% högre frekvens genom att klocka. Det är ju lite märkligt att så gott som alla X570 har rejäl VRM om det inte gör någon nytta. Så något verkar ju ha hänt och det skall bli spännande att se vad det är Hade de fortsatt på GloFo så hade vi haft svaret redan men TSMC's kisel är ny okänd mark, så vi får se hur det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att XFR i sig begränsat hur mycket man kan klocka en Ryzen och Ryzen + och att det bl a är därför de klockar max 100-200Mhz? Kan någon med AMD idag förklara hur XFR fungerar och varför de tidigare chippen klockat så dåligt?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med kisel så brukar det funka så att de chip som är energieffektiva och alltså inte läcker så mycket effekt i form av värme inte heller klockar särskillt högt, just eftersom de inte tål så hög spänning. De lämpar sig väl för Epyc t. ex. I andra änden av spektrumet så har du chip som inte är så energieffektiva vid en given frekvens, men kan mumsa i sig högre spänning utan att ta stryk, och därför når högre frekvenser. De lämpar sig väl för desktop men på grund av att de inte är så energieffektiva så går de bort för servrar. Sen finns det såklart chip som både tål hög spänning, och är energieffektiva vid högre frekvenser och det är de som brukar få hamna i "HEDT-segmentet", alltså Threadripper för AMD. Men i och med att vi får minst 12c på desktop så blir threadripper ännu mer av en nicheprodukt, och att de nu skulle ha en massa bra chip som de väljer att stoppa i Threadripper som nästan ingen köper blir ju slöseri. Det är absolut så att de har guldchip, och det är absolut så att dessa kommer hamna i Threadripper. Men några större kvantiteter tror jag inte det handlar om, och skillnaden mot AMD lär bli några hundra megaherz på sin höjd. Adored TV pratar om att det vi nu får på AM4 är "low quality silicon", vilket jag finner väldigt osannorlikt. Det är nog snarare så att det är bra kvalitet, men att Threadripper får det bästa kislet, som inte finns i några större kvantiteter, och prislappen blir därefter.

Japp! Långsamt var ordert Jag vill ha nu!

Det blir spännande att se hur TSMC's kisel beter sig. GloFo var ju en gäspning. Du kuinde klocka till turbofrekvensen på alla kärnor om du hade tur men sedan var det stopp.

Jag hoppas det blir mer som det var förr, dvs du kan få ut 15-20% högre frekvens genom att klocka. Det är ju lite märkligt att så gott som alla X570 har rejäl VRM om det inte gör någon nytta. Så något verkar ju ha hänt och det skall bli spännande att se vad det är Hade de fortsatt på GloFo så hade vi haft svaret redan men TSMC's kisel är ny okänd mark, så vi får se hur det blir.

Kan vara så att x570 är redo för 16 kärnors eller vem vet kanske kommer 24 kärnor också? TR verkar ju borta så dom kanske kommer köra många kärnor på AM4 plattformen också?

För mig är det som att springa in i en vägg vid 3.9ghz spelar ingen roll vad jag gör den vägrar gå högre. har en 1700 så jag fick ett par hundra över turbo på alla kärnor iallfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En anledning att det kan vara brist på chips är Crays nya superdator som använder Rome och tydligen har sålt som smör.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara så att x570 är redo för 16 kärnors eller vem vet kanske kommer 24 kärnor också? TR verkar ju borta så dom kanske kommer köra många kärnor på AM4 plattformen också?

För mig är det som att springa in i en vägg vid 3.9ghz spelar ingen roll vad jag gör den vägrar gå högre. har en 1700 så jag fick ett par hundra över turbo på alla kärnor iallfall.

Robert Hallock sade på Computex att threadripper är högst levande och kommer i nya versioner. "If the performance on Ryzen goes up, then the performance of Threadripper has to go up up.", så guldchipen sparar de nog till Threadripper som alltså kommer med Zen2-kärnor. När är dock svårt att säga. Sen kan det ju också vara så att när processen mognat och de får upp volymen på det götta kislet så får vi det även på AM4 i form av högt klockade 12 och 16 kärnors-processorer. Men att de redan nu skulle ha bra chip i drivor som bara ligger och skräpar för att de tycker att nuvarande lineup är "tillräckligt bra" och att Intel inte har något att sätta emot är nonsens och ett försök för Adored TV att inte tappa ansiktet. När de väl släpps sedan så kan han ju alltid hävda att de tar från den påhittade drivan menar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ingen annan som tycker det är lustigt att det pratas om lägre förbrukning mm och sen att det behövs mer och kraftigare faser på moderkorten.

Fler kärnor för nog sitt men ändå.

Det som sänker strömförbrukning är 7nm process, det som ökar den är fler kärnor och högre frekvens, just fler kärnor ökar ampere uttag drastiskt, en klockad 2600 kan dra mot 100A, en klockad 2700 kan dra runt 125A (vid 24/7 klocks). Skulle 3900x vara gjord på samma process som 2700x skulle den hinka i sig ~187.5A klockad till samma frekvens med enbart ökat antal kärnor, lägg på 10% ökad klockfrekvens och vips är du uppe i nära 200A, att då räkna runt 140A på en klockad 3900x är inte helt fel och det kan utan problem bli mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Väldigt mkt spekukation och egna teorier

Vi har ju ingen susning om yields, frekvenser osv. Eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det som sänker strömförbrukning är 7nm process, det som ökar den är fler kärnor och högre frekvens, just fler kärnor ökar ampere uttag drastiskt, en klockad 2600 kan dra mot 100A, en klockad 2700 kan dra runt 125A (vid 24/7 klocks). Skulle 3900x vara gjord på samma process som 2700x skulle den hinka i sig ~187.5A klockad till samma frekvens med enbart ökat antal kärnor, lägg på 10% ökad klockfrekvens och vips är du uppe i nära 200A, att då räkna runt 140A på en klockad 3900x är inte helt fel och det kan utan problem bli mer.

Det skenar iväg mer än vad man tror, då behövs faserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vi har ju ingen susning om yields, frekvenser osv. Eller?

Nej, men att TSMC's kisel helt plötsligt skulle börja bete sig på ett annat sätt än kisel har betett sig i alla år är inte sannorlikt. Lägg därtill att AMD inte är deras enda kund, så att de skulle sitta på högvis med fint kisel känns inte troligt alls. Vi vet att Threadripper kommer i nya varianter, och vi vet att det är bättre kisel i Threadripper än i Ryzen. Silicon Lottery brukar ju kunna vaska fram de riktigt fina kretsarna så när de väl börjar sin process och man ser var det landar så vet vi ungefär vad vi kan förvänta oss av kommande Threadripper.

Men om du menar att det är "spekulation" att de inte sitter på högvis med fint kisel som de inte lanserar för att de tycker nuvarande lineup är bra, och att det är mer troligt att det är så, ja då är det min åsikt att AMD tror sig. Självklart så hade de nu släppt något som blåser Intel ur stövlarna om de hade kunnat det. De kan inte "vänta in" sådant utan nu är bästa tiden att göra det i så fall. Intel kommer så småningom att få ordning på 10nm och komma tillbaka med besked.

Ponera att AMD nu har något som presterar 100%, men de "sparar" på det, och lanserar istället något som presterar säg 80%, sedan kommer Sunny Cove och presterar 120%, då blir AMD's svar på 100% rätt mjäkigt, utan då är det ju bättre att de lanserar något nu som betyder ett skifte på mindshare-tronen, medans de kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Robert Hallock sade på Computex att threadripper är högst levande och kommer i nya versioner. "If the performance on Ryzen goes up, then the performance of Threadripper has to go up up.", så guldchipen sparar de nog till Threadripper som alltså kommer med Zen2-kärnor. När är dock svårt att säga. Sen kan det ju också vara så att när processen mognat och de får upp volymen på det götta kislet så får vi det även på AM4 i form av högt klockade 12 och 16 kärnors-processorer. Men att de redan nu skulle ha bra chip i drivor som bara ligger och skräpar för att de tycker att nuvarande lineup är "tillräckligt bra" och att Intel inte har något att sätta emot är nonsens och ett försök för Adored TV att inte tappa ansiktet. När de väl släpps sedan så kan han ju alltid hävda att de tar från den påhittade drivan menar jag.

Då släpper dom nog TR senare, kanske runt jul? jag jobbar inom lager branschen och vi har ett ordspråk där. en vara som ligger på en hylla tjänar inga pengar. målet är att varan ska ligga på lager så lite som möjligt så om han påstår att AMD samlar på chip ljuger han dåligt och har även dålig koll på hur branscher och företag fungerar, helst ska en vara inte ens vara på lager alls, direkt från fabrik till kund är maximal vinst och det alla företag strävar efter men kan vara svårt om en vara kostar 100k + ibland. kanske du undrar vad det är för lager jag jobbar på? Läkemedel = dyrt = lönsamt eftersom alla behöver det, vissa mediciner är löjligt dyra och folk betalar eftersom du dör om du inte gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då släpper dom nog TR senare, kanske runt jul? jag jobbar inom lager branschen och vi har ett ordspråk där. en vara som ligger på en hylla tjänar inga pengar. målet är att varan ska ligga på lager så lite som möjligt så om han påstår att AMD samlar på chip ljuger han dåligt och har även dålig koll på hur branscher och företag fungerar, helst ska en vara inte ens vara på lager alls, direkt från fabrik till kund är maximal vinst och det alla företag strävar efter men kan vara svårt om en vara kostar 100k + ibland. kanske du undrar vad det är för lager jag jobbar på? Läkemedel = dyrt = lönsamt eftersom alla behöver det, vissa mediciner är löjligt dyra och folk betalar eftersom du dör om du inte gör det.

Precis. Då förstår man ju att det är total bullshit från hans sida. Inget vettigt företag har någonsin producerat stora mängder av en produkt som de skulle tjänat bra med pengar på men sedan vaskat dem för att "det vi har nu är bra nog".

Finns säkert en drös grejer från både AMD och Intel som stannat vid tape out och aldrig nått lansering av olika skäl, men att sitta på stora lager med grejer som folk vill ha och skulle betala bra för, men låta bli att sälja dem? Nej. Han blåljuger.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Hela PR-avdelningen lär ha fått gå efter haveriet med Bulldozer. Känns skönt att AMD kommer tillbaka med förnyat självförtroende. Det är som Athlon-tiden.

"Poor Volta"?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad ROG STRIX B350-F GAMING mäktar med ? Tänkte kliva upp till i alla fall 8 core och man vill ju ja lite marginal för en mild Oc om det kommer att behövas, tänkte på VRM och max amp mm eller ska man kolla på nytt moderkort helt enkelt ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix