Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hittade denna bench

https://www.youtube.com/watch?v=GNPuceggArc

också länk till X570 Aorus Pro QVL listan

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...

Tänk på att detta är en mid range kort kommer kosta 249USD
Av det jag kan se KÖP inte 2 Rank minnen inga kommer över 3600Mhz vad jag kan se på QVL listan bättre med 4x8 1R

ser väldigt bra ut på 4 dimm support och med minnen i övrigt med zen2 samsung b-die fortfarande kung.

Där är listan för Aorus Elite
http://download.gigabyte.cn/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Microcenter i Usa öppnar tidigare för detta släpp och ska gå köpa i butik på release dagen.

Men tillgången har ingen butik vågat kommentera om när jag frågat därav tror jag att efterfrågan är större en tillgången

Tror som sagt varken butiks- eller kundtjänstpersonal har allt för mycket koll. Vet sedan tidigare lanseringar att det brukar vara mot NDA att ens uttala sig om tillgång osv.

Permalänk
Medlem

Vill bara berätta att jag följer denna tråden från rodos, kommer hem 14/7, hoppas få tag på 3700x + nåt x570 mobo då 😉😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Micro Center i USA har ett event kl. 08:00 CST 7/7:

Huruvida det innebär att de börjar sälja CPU:erna eller ej förekommer inte, men förhoppningsvis!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gött att dom pratar klartext, då kan vi lägga till PBO override till listan av saker som bekräftat ska funka på hela AM4 serien moderkort.

Kommer det fungera så att om du har en bättre kylare så får du automatiskt högre frekvens? Tänker ifall sweclockers kommer testa med kylarna som ingår till cpuerna.
Med intels cpuer så kör dom väl alltid en noctua nh14 eller nåt liknande. För att få rättvisa resultat bör man väl köra samma typ av kylare med tanke på hur länge cpuerna klarar av att hålla turbofrekvenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Kommer det fungera så att om du har en bättre kylare så får du automatiskt högre frekvens? Tänker ifall sweclockers kommer testa med kylarna som ingår till cpuerna.
Med intels cpuer så kör dom väl alltid en noctua nh14 eller nåt liknande. För att få rättvisa resultat bör man väl köra samma typ av kylare med tanke på hur länge cpuerna klarar av att hålla turbofrekvenserna

SoC Power (“PPT Limit”): measured in watts, the amount of power the CPU can draw before boost levels off
VRM Current (“TDC Limit”): measured in amps, the amount of current we let the motherboard deliver to the CPU before boost levels off
Temp (°C): measured in degrees Celsius, the temperature the CPU can reach before boost levels off

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2018/08/13/un...

Så ja temperatur är en faktor i det hela men också annat som synes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Nej, om moderkort har detta satt som avslaget per default så kommer inte valet av kylare påverka jättemycket, speciellt om man inte kör PBO igång. Både PB och XFR är styrt av temperatur, ström och chipkvalité men så länge kylaren man kör klarar av stock TDP kommer en kraftigare kylare inte påverka nämnvärt, med PBO och XFR override däremot så kommer kylare göra stor skillnad. För att begripa detta bör man förstå följande.

PB= Precision Boost, detta har alla Zen processorer oavsett generation och modell, det låter processor klocka olika högt beroende på antal kärnor under belastning.

XFR=Extended Frequency Range, för det mesta 100MHz extra boost uppepå den befintliga Precision boost frekvensen, generellt förbehållt X modeller.

PB2/XFR2 = uppdaterad version där frekvens kan variera per kärna belastad istället för som på PB1/XFR1 där max boost var förbehållt 2 kärnor/4trådar för att sedan falla till basfrekvens på all belastning över detta. PB2/XFR2 kan med andra ord falla lite i boost frekvens vid 3 kärnor belastade, lite till med 4 osv osv istället för som tidigare att falla av en klippsats över 2 kärnor belastade.

PBO= Precision Boost overdrive, utökad TDP limit för boost, tillåter boost algoritmen att hinka i sig mer ström och därigenom tillåter högre frekvenser för all core boost exempelvis.

XFR Override= Manuellt förhöjd XFR2 kurva med det värde som sätts som modifierare, det finns ingen garanti att detta är stabilt för fem öre, det beror helt på chippens kvalité och hur mycket marginal du har med VRM & kylning.

Personligen anser jag inte att man ska testa processorer i reviews med varken PBO eller XFR override i annat än OC sektionen på samma sätt som MCE för intel inte ska brukas annat än för OC då dessa tekniker går utanför specifikation & TDP och i inget av fallen garanteras stabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Hittade denna bench

https://www.youtube.com/watch?v=GNPuceggArc

också länk till X570 Aorus Pro QVL listan

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...

Tänk på att detta är en mid range kort kommer kosta 249USD
Av det jag kan se KÖP inte 2 Rank minnen inga kommer över 3600Mhz vad jag kan se på QVL listan bättre med 4x8 1R

ser väldigt bra ut på 4 dimm support och med minnen i övrigt med zen2 samsung b-die fortfarande kung.

Där är listan för Aorus Elite
http://download.gigabyte.cn/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...

Rankat i hur enkelt det är att komma högt i frekvens (som jag tjötat mig trött om tidigare)

2st single rank dimms
2st dual rank dimms
4st single rank dimms
4st dual rank dimms

Detta är rent fysiskt limiterat och kan inte ändras jättemycket på något sätt, när avstånd på ledningsbanor skiljer sig och man adderar "noise/brus" i signaler genom fler moduler eller fler "ranks" så sänker man också max klock som kan uppnås. Det man däremot kan göra är att köra mindre minnen, typ 4x4GB, då kan helt plötsligt 4st SR dimms klocka bättre än 2st DR på säg 16GBx2, detta av den enkla anledningen att du har betydligt färre chip på 4GB dimms. poängen att köra 4x4 är dock totalt bortkastad när man istället kan köra 2x8SR eller dubbla mängden i 2x16GBDR. Sen har vi det faktumet att 2st Dual rank stickor presterar betydligt bättre vid samma frekvens och latens som 2st single rank så även om DR stickor inte kan klockas lika högt som 2st SR så kan den skillnaden i slutändan betyda ganska lite, speciellt om nu sweetspot ligger på 3600/3733 och man når detta med DR så kommer DR prestera bäst vid denna frekvens om man kan få ner latenser till samma som SR stickor vid denna frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rankat i hur enkelt det är att komma högt i frekvens (som jag tjötat mig trött om tidigare)

2st single rank dimms
2st dual rank dimms
4st single rank dimms
4st dual rank dimms

Detta är rent fysiskt limiterat och kan inte ändras jättemycket på något sätt, när avstånd på ledningsbanor skiljer sig och man adderar "noise/brus" i signaler genom fler moduler eller fler "ranks" så sänker man också max klock som kan uppnås.

Men enligt Memory QVL-listan för Aorus Master, så kan man köra 4x8Gb så högst som 3733Mhz.

3600 G.SKILL 8GB 1Rx8 F4-3600C17Q-32GTZR SS 17-18-18-38 1.35v V V V V 2133
3733 G.SKILL 8GB 1Rx8 F4-3733C18Q-32GTZKW SS Samsung 18-18-18-38 1.35v V V V V 2133

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Men om du tittar här http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
jag ser ingen DS över 3600mhz här är 1 som klarar 3600 resten är jo bara Single Rank

3600 CORSAIR 16GB 2Rx8 CMK64GX4M4B3600C18 ver 4.31 DS Samsung 18-19-19-39 1.35v V V V 2133

därmot har du desa med 4x8 på 4400

4400 ADATA 8GB 1Rx8 AX4U440038G19-QR80 SS Samsung 19-19-19-39 1.4v V V V

Permalänk
Medlem

Edit: .

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Såg att AMD droppat denna skryt/hyper/reklamvideo på Youtube:

De verkar ju försöka gå all in på att det stora cachet I Zen2 kommer gynna deras spelprestanda. Det kanske gör hem i gamingstugorna.

Cynikern i mig säger dock att marknadsföring alltid handlar om att skönmåla en produkts negativa sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det börjar dyka upp QVL för minnen på lite olika ställen nu, spännande!

Här är ett par jag har hittat än så länge:

Aorus X570 Xtreme: http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
Aorus X570 Master: http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
Aorus X570 Ultra: http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
Aorus X570 Elite: http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
Aorus X570 Pro: http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...

Värt att notera: Aorus verkar ha en max gräns på 3466MHz för 4x16GB DIMMs, och har bara validerat 4x32GB i 2666MHz. Toppfrekvensen som är validerad är 4400MHz.

MSI har börjat posta sina specs också, men jag lyckas inte direktlänka dem så ni får kika via deras websida.
Om man går till:
https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-X570-GAMING-EDGE-...
.. och klickar på "Compatibility" så dyker det upp till höger en knapp som lyder "Memory by RX-3X00".
Alla kort är inte uppdaterade ännu men de verkar jobba på det.

Hittar än så länge ingen info om ASUS.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

2st single rank dimms
2st dual rank dimms
4st single rank dimms
4st dual rank dimms

Detta är rent fysiskt limiterat och kan inte ändras jättemycket på något sätt, när avstånd på ledningsbanor skiljer sig och man adderar "noise/brus" i signaler genom fler moduler eller fler "ranks" så sänker man också max klock som kan uppnås. Det man däremot kan göra är att köra mindre minnen, typ 4x4GB, då kan helt plötsligt 4st SR dimms klocka bättre än 2st DR på säg 16GBx2, detta av den enkla anledningen att du har betydligt färre chip på 4GB dimms. poängen att köra 4x4 är dock totalt bortkastad när man istället kan köra 2x8SR eller dubbla mängden i 2x16GBDR. Sen har vi det faktumet att 2st Dual rank stickor presterar betydligt bättre vid samma frekvens och latens som 2st single rank så även om DR stickor inte kan klockas lika högt som 2st SR så kan den skillnaden i slutändan betyda ganska lite, speciellt om nu sweetspot ligger på 3600/3733 och man når detta med DR så kommer DR prestera bäst vid denna frekvens om man kan få ner latenser till samma som SR stickor vid denna frekvens.

Ja, jag har gått i flera dagar nu och funderat på om jag verkligen behöver 64GB ram (4x16) eller om jag ska köra 32GB (2×16)? Jag kanske övertalar mig själv att nöja mig med 32GB men då vill jag köra 16GB stickor (som bara verkar finnas som dual rank?).

Detta skulle även innebära att jag är mer fri att inte bara välja ASRock.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@tellus82:
Men om du tittar här http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_x570-ao...
jag ser ingen DS över 3600mhz här är 1 som klarar 3600 resten är jo bara Single Rank

3600 CORSAIR 16GB 2Rx8 CMK64GX4M4B3600C18 ver 4.31 DS Samsung 18-19-19-39 1.35v V V V 2133

därmot har du desa med 4x8 på 4400

4400 ADATA 8GB 1Rx8 AX4U440038G19-QR80 SS Samsung 19-19-19-39 1.4v V V V

Kika på spänningen så har du en liten, liten indikator till vad som pågår, sen är det inte lite vanskligt att jämföra olika moduler och dra slutsatser som inte alls egentligen bevisas. DR minnen är lika tungt att driva spänningsmässigt som 4st single rank, skillnaden ligger i att du får inte alls lika mycket brus i signalen med 2st DR som du får med 4st SR, ökar du dock på spänningen till DR minnen kommer de kliva upp rätt betydligt i frekvens, speciellt b-die.

På extreme plankan har man validerat DS upp till 3866 exempelvis, vid 1.35V, vilket indikerar att du kan kliva bra mycket högre med DS bara du applicerar lite mer spänning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ja, jag har gått i flera dagar nu och funderat på om jag verkligen behöver 64GB ram (4x16) eller om jag ska köra 32GB (2×16)? Jag kanske övertalar mig själv att nöja mig med 32GB men då vill jag köra 16GB stickor (som bara verkar finnas som dual rank?).

Detta skulle även innebära att jag är mer fri att inte bara välja ASRock.

Om du mestadels spelar finns inte jättemycket anledning att kliva över 32GB, skillnaden mellan 16 & 32 är inte enorm den heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är det fritt fram för 4x8Gb i upp till 1:1 gränsen för Zen 2 iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Då är det fritt fram för 4x8Gb i upp till 1:1 gränsen för Zen 2 iaf.

Med rätt moduler och en IMC som klarar det, det sistnämnda har vi i nuläget noll bevis på så åter igen avvakta ordentliga tester och resultat, först då kan vi få en bild av hur IMC faktiskt beter sig och vad man kan förvänta sig, läs exempelvis silicon lotterys IMC frekvenser

Memory:
Dual Channel DDR4-3200 (Up to 4 dimms single or dual rank)
Dual Channel DDR4-3333 (Up to 4 dimms single rank or 2 dimms dual rank)
Dual Channel DDR4-3466 (Up to 2 dimms single rank)
Dual Channel DDR4-3600 (Up to 2 dimms single rank)

Detta är alltså de frekvenser de nyttjar vid validering av OC på deras super binning. Att generellt dra slutsatsen av en QVL lista att alla R3000 processorer klarar 4st dimms i extremt höga frekvenser är inte bara lite vanskligt, vi vet dessutom inte om man kör 1:1 IF frekvens i qvl listan rakt av, det nämns över huvud taget inte, det nämns inte heller om det är 1T eller 2T som nyttjas eller om gear down mode är igång. Om man måste kliva ner i IF frekvens för att IMC ska orka 4st dimms så är poängen med hög frekvens i det läget totalt bortkastad.

Som sagt, dra inte långtgående slutsatser baserat på ingen info, vänta & ta era beslut när vi faktiskt har all data på bordet. Vilket vi i nuläget absolut inte har.

Edit: bara för att förtydliga, min 1800x klarar 3600MT/s minneshastrighet i stock cpu frekvenser, det finns R7 2700 processorer som inte klarar den frekvensen tack vare taskig IMC, variation i silikon kvalité drabbar inte bara cpu frekvens om ni nu tror det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med rätt moduler och en IMC som klarar det, det sistnämnda har vi i nuläget noll bevis på så åter igen avvakta ordentliga tester och resultat, först då kan vi få en bild av hur IMC faktiskt beter sig och vad man kan förvänta sig, läs exempelvis silicon lotterys IMC frekvenser

Memory:
Dual Channel DDR4-3200 (Up to 4 dimms single or dual rank)
Dual Channel DDR4-3333 (Up to 4 dimms single rank or 2 dimms dual rank)
Dual Channel DDR4-3466 (Up to 2 dimms single rank)
Dual Channel DDR4-3600 (Up to 2 dimms single rank)

Detta är alltså de frekvenser de nyttjar vid validering av OC på deras super binning. Att generellt dra slutsatsen av en QVL lista att alla R3000 processorer klarar 4st dimms i extremt höga frekvenser är inte bara lite vanskligt, vi vet dessutom inte om man kör 1:1 IF frekvens i qvl listan rakt av, det nämns över huvud taget inte, det nämns inte heller om det är 1T eller 2T som nyttjas eller om gear down mode är igång. Om man måste kliva ner i IF frekvens för att IMC ska orka 4st dimms så är poängen med hög frekvens i det läget totalt bortkastad.

Som sagt, dra inte långtgående slutsatser baserat på ingen info, vänta & ta era beslut när vi faktiskt har all data på bordet. Vilket vi i nuläget absolut inte har.

Hur troligt är det att någon testar just detta den första veckan av lansering?
Känns som att 2vs4 dimm ämnet är något som de flesta sajter ignorera.
Det är bara fokus på högsta klockning på 2 dimm och effekt av lägre latenser.

Kan knappt hitta tillräckligt bra info om detta för R2000 ens...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Har dessa
F4-3600C16Q-32GTZR håller tummarna att de kan köra sin XMP annars får jag sälja av 2s 8GB stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Hur troligt är det att någon testar just detta den första veckan av lansering?
Känns som att 2vs4 dimm ämnet är något som de flesta sajter ignorera.
Det är bara fokus på högsta klockning på 2 dimm och effekt av lägre latenser.

Kan knappt hitta tillräckligt bra info om detta för R2000 ens...

Precis, det enda som kommer upp (i princip) när man försöker hitta något om 4 dimms i 3000+MHz är ju reddit-trådar med samma frågeställning.
Hade varit trevligt om review-sidor testade lite mer med RAM-överklockning på release då de säkerligen har gott om RAM att använda

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ja om man ska generalisera så misstänker jag att med lite tweaking & allmänt polerande av timings så kommer säkert 4st 8GB b-die SR dimms funka i 3600/3733MT/s förutsatt att IMC i Zen2 rent generellt orkar med det, får man en riktigt nitlott i silikonlotteriet så kan IMC OC frekvenser vara aningen kassa och vad just "aningen kassa" betyder på Zen2 vet vi inte. Min 1800x och dess IMC är ett totalt guldchip vad gäller just IMC, mycket få 1800x klarar över 3466MT/s och ännu färre 1700 och 1600/x gör det.

Vad som kommer räknas som guldchip och fullt normalt på Zen2 har vi inte den blekaste om just nu, det är fult möjligt att 3733 med 4 dimms är helt ok för IMC överlag och endast riktiga nitlotter kanske toppar på 3466 eller något. Det kan också vara så att en nitlott hamnar ännu längre ner med 4 dimms, vi vet som sagt inte. Det vi däremot vet till 100% är att 4st minnen sätter högre press på IMC på precis samma sätt som 2st DR minnen med adderat brus som följd av daisy chain effekter, om man inte kör t-top bord, då är brus inte jättestor skillnad mellan 2st DR och 4st SR. Så för absolut garanterade OC frekvenser är 2st SR go to, det vet vi kommer fungera oavsett. Resten är bara spekulation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Att generellt dra slutsatsen av en QVL lista att alla R3000 processorer klarar 4st dimms i extremt höga frekvenser är inte bara lite vanskligt, vi vet dessutom inte om man kör 1:1 IF frekvens i qvl listan rakt av, det nämns över huvud taget inte, det nämns inte heller om det är 1T eller 2T som nyttjas eller om gear down mode är igång. Om man måste kliva ner i IF frekvens för att IMC ska orka 4st dimms så är poängen med hög frekvens i det läget totalt bortkastad.

Men är inte precis detta vad en QVL är till för?

Jag brukar läsa en QVL som "worst possible case". Detta i o m att bolaget går ut offentligt och säger att kolla här, det här har vi testat och validerat. Det innebär för mig att om jag köper deras moderkort och nåt av de minneskit som är validerade så ska det fungera enligt spec och därmed basta. Tror ingen av dem har resurser att hantera den sannolikt explosiva supportstormen om så inte är fallet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag hade en Ryzen 1700 med dessa minnen de körde med 3466 i 14 CL sedan byte jag till Ryzen 2700x som också körde på samma Mhz så jag vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@tellus82: Jag hade en Ryzen 1700 med dessa minnen de körde med 3466 i 14 CL sedan byte jag till Ryzen 2700x som också körde på samma Mhz så jag vet ej.

Illustrerar precis det jag pratade om, en 2700x borde kunna kliva långt högre rent generellt i minnesfrekvens än en 1700, det som kan påverka mycket är dock moderkortet också men har 2700x en nitlott vad gäller imc och 1700an ett guldchip så kan man också få det resultatet. Högsta frekvenser för Zen ligger på ~3600, högsta frekvenser på Zen+ ligger på ~3866/3833 när varken moderkort eller minnen begränsar (med 2st SR).

Skrivet av osgorth:

Men är inte precis detta vad en QVL är till för?

Jag brukar läsa en QVL som "worst possible case". Detta i o m att bolaget går ut offentligt och säger att kolla här, det här har vi testat och validerat. Det innebär för mig att om jag köper deras moderkort och nåt av de minneskit som är validerade så ska det fungera enligt spec och därmed basta. Tror ingen av dem har resurser att hantera den sannolikt explosiva supportstormen om så inte är fallet.

Nej IMC kvalité spelar in, utan tvekan, det är därför allt över 3200MT/s på Zen2 räknas som OC, annars skulle AMD säga att upp till 3733 är standard, det gör man inte, man säger att upp till 3200 är garanterat, Zen hade 2667MT/s garanterat och Zen+ hade 2933MT/s, enligt AMD själva litar man inte mer på IMC kvalité än att öka hastighet 267MT/s eller ~9% från Zen+ till Zen2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag tror mitt modekort som var X370 Prime pro var som begränsade för att ingen av de ville över 3466 fick error efter bara 20-30min i memtest

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@tellus82: Jag tror mitt modekort som var X370 Prime pro var som begränsade för att ingen av de ville över 3466 fick error efter bara 20-30min i memtest

Mycket möjligt, Prime Pro har haft problem att ens nå 3200/3333 så att nå 3466 är nog lite av förväntad max där, spelar iofs inte jättestor roll på Zen & Zen+ då sweetspot ligger just där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej IMC kvalité spelar in, utan tvekan, det är därför allt över 3200MT/s på Zen2 räknas som OC, annars skulle AMD säga att upp till 3733 är standard, det gör man inte, man säger att upp till 3200 är garanterat

Ja, det är givetvis helt korrekt. Men ändå, skulle moderkortstillverkarna våga gå ut och hävda att en hel drös kits är validerade av dem om de inte trodde på fullt allvar att de kommer att fungera i de allra flesta fallen?

Förresten, när jag tänker till.. Anledningen är såklart vad du säger: AMD garanterar 3200. Så, om Pelle inte lyckas köra 3733 på sitt sprillans G.Skill-kit trots att det är validerat av MSI eller vad det nu är, då kan MSI bara säga att sorry Pelle, din Ryzen verkar lite klen - testa 3200 och om det inte fungerar får du göra en felanmälan hos AMD. Smart, och tråkigt för Pelle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, det är givetvis helt korrekt. Men ändå, skulle moderkortstillverkarna våga gå ut och hävda att en hel drös kits är validerade av dem om de inte trodde på fullt allvar att de kommer att fungera i de allra flesta fallen?

Förresten, när jag tänker till.. Anledningen är såklart vad du säger: AMD garanterar 3200. Så, om Pelle inte lyckas köra 3733 på sitt sprillans G.Skill-kit trots att det är validerat av MSI eller vad det nu är, då kan MSI bara säga att sorry Pelle, din Ryzen verkar lite klen - testa 3200 och om det inte fungerar får du göra en felanmälan hos AMD. Smart, och tråkigt för Pelle.

Precis så, man kan med enkelhet bara säga, nope, allt över 3200 är OC, ingen OC är garanterad. QVL listor är dessutom bara en indikator att man validerat med en cpu och ett kit minne, uefi innehåller då också rent generellt timings som gör att kittet lirar smidigt. Det finns dock absolut ingen garanti att det kommer funka vid den frekvensen som just de validerat med beroende på en myriad variabler så som varians i kvalité på moderkort, på cpu, på minnen osv.

Gigabyte skriver som brasklapp i det finstilta i QVL listan

Citat:

When running XMP at DDR4 3200MHz or higher, the system’s stability depends on the CPU’s capabilities

MAO minnesfrekvens och dess stabilitet är beroende på IMC kvalitén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: japp, jag har nog bara haft tur genom åren och inte behövt ifrågasätta något. Har alltid plockat ett kit som finns på QVL och det har fungerat smärtfritt så länge jag kan minnas.

Bra info som vanligt, tackar!

Visa signatur