Dator vägrar boota efter byte av lagringsdiskar

Permalänk
Medlem

Dator vägrar boota efter byte av lagringsdiskar

Väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta.

Pappas dator har haft två hårddiskar (ide+sata) som han inte kommer åt filerna på. Han vill ersätta dessa och jag har då flyttat över två hårddiskar till hans dator från min (båda sata) och nu vägrar datorn boota. Den laddar windows sen kommer man till en svart skärm. Det fungerar om man låter datorn boota och sedan pluggar i diskarna när den är i windows, men den nyaste disken har väldigt dålig prestanda. Sen blir det samma strul vid boot igen. Jag har dubbelkollat så att ssd är första boot drive. Värt att nämna är att alla diskar ligger i ide mode. Det är ett AMD Phenom II system. Hur kan jag lösa detta? Trasigt moderkort eller mjukvarufel?

MVH Erik

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Har testat med andra SATA kablar? Upptäcks diskarna korrekt i BIOS?
Om jag förstår det rätt så fungerar iallafall diskarna som det skall i din egna burk?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med Bootpartitioner på diskarna? Samt så skulle jag nog rekommendera att installera om och köra AHCI då det ger ett väldigt lyft gentemot IDE.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Diskarna har fungerat felfritt i min burk och de fungerar om man pluggar i SATA kabeln när Windows är uppstartat på min pappas dator. De upptäcks även av bios men ligger som IDE masters och slaves. C: har bara en partition. Funderar på att installera om den som AHCI!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du väl är inne i windows och kopplat in diskarna. Testa att formatera om dem och se om det hjälper. Om du inte har något viktigt på dem förstås. Eller så installera om och ställ in ACHI. Jag hade nog gjort det sistnämda.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem

IDE diskar har en Master/Slave jumper. Kan denna ställa till det vid flytten?
Prova att bygla om Master-Slave -> Slave-Master, eller Cable sellect. Kanske hjälper?
Olika SATA kontakter använder också olika kanaler på moderkortet. Har du provat att ansluta SATA disken till annan port?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte formatera och radera filerna. Jag har testat andra SATA portar, då kommer jag till välkomstskärmen och sen blir det svart och bara muspekaren synns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nord_93: För sata diskar, brukar en SÅDAN HÄR fungera bra, för att kunna ladda ur informationen.
För IDE diskar brukar en SÅDAN HÄR fungera.
Jag har SATA varianten jag länkade till, för mina backup diskar. Fungerar helt OK.
Jag har också ett IDE kit liggandes, från tiden när IDE var det som gällde. Det brukade också fungera, för att rädda info från diskar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om Windows med AHCI inställt. Bootar som det ska men den ena disken krånglade och systemet ville köra en reparation på disken vilket den gjorde i Windows med misslyckat resultat. Vid omstart prövade datorn att reparera igen innan Windows bootade och nu fungerade det. Disken har också en varning i Crystal Disk Info. Satte i pappas förmodat havererade 1tb hdd och den står nu och försöker rädda filerna med Drill Disk. Håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com