Rekommendation på tyst (helst mekaniskt) tangentbord
Hej!
Har sedan en tid tillbaka flyttat ihop med min sambo och har därmed förlorat ett dedikerat rum för min dator. Jag kör för nuvarande ett Razer Blackwidow från 2012 med Cherry MX Blå brytare, men eftersom jag har skrivbordet i vardagsrummet så upplever min sambo att hon ej kan använda vardagsrummet samtidigt som jag skriver på tangentbordet. I jämförelse tolererar hon tangentbordet tillhörandes min Surface Pro 4.
Jag är därmed på jakt efter ett nytt tangentbord, helst mekaniskt, som är av tystare typ så att min sambo inte behöver fly rummet så fort jag vill skriva på det.
Jag har kikat lite på tangentbord med MX Red Silent-brytare (bl.a detta Fnatic gear streak), men antalet modeller verkar inte vara jättemånga och jag har inte förstått om skillnaden mellan vanliga Cherry Reds och Silent Reds är betydande. Är egentligen mest sugen på taktila brytare pga min kärlek för de blå brytarna, ex bruna cherry-brytare eller Logitechs Romer-G-brytare, men jag har inte förstått hur högljudda de är i relation till MX Blå brytare och är därmed rädd pga taktiliteten att de kan upplevas som mer högljudda kontra linjära brytare.
Har ni några synpunkter eller tips på brytare/tangentbord av tystare typ? Är det någon som har testat ett tangentbord med Mx Silent-brytare? Finns det något tyst membran-alternativ som inte skulle upplevas som en enorm nedgradering kontra mitt nuvarande tangentbord? Har ni erfarenheter avseendes hur stor skillnad O-ringar gör för ljudnivån på mekaniska tangentbord?
Tack för hjälpen!