Rekommendation på tyst (helst mekaniskt) tangentbord

Permalänk
Medlem

Rekommendation på tyst (helst mekaniskt) tangentbord

Hej!
Har sedan en tid tillbaka flyttat ihop med min sambo och har därmed förlorat ett dedikerat rum för min dator. Jag kör för nuvarande ett Razer Blackwidow från 2012 med Cherry MX Blå brytare, men eftersom jag har skrivbordet i vardagsrummet så upplever min sambo att hon ej kan använda vardagsrummet samtidigt som jag skriver på tangentbordet. I jämförelse tolererar hon tangentbordet tillhörandes min Surface Pro 4.
Jag är därmed på jakt efter ett nytt tangentbord, helst mekaniskt, som är av tystare typ så att min sambo inte behöver fly rummet så fort jag vill skriva på det.

Jag har kikat lite på tangentbord med MX Red Silent-brytare (bl.a detta Fnatic gear streak), men antalet modeller verkar inte vara jättemånga och jag har inte förstått om skillnaden mellan vanliga Cherry Reds och Silent Reds är betydande. Är egentligen mest sugen på taktila brytare pga min kärlek för de blå brytarna, ex bruna cherry-brytare eller Logitechs Romer-G-brytare, men jag har inte förstått hur högljudda de är i relation till MX Blå brytare och är därmed rädd pga taktiliteten att de kan upplevas som mer högljudda kontra linjära brytare.

Har ni några synpunkter eller tips på brytare/tangentbord av tystare typ? Är det någon som har testat ett tangentbord med Mx Silent-brytare? Finns det något tyst membran-alternativ som inte skulle upplevas som en enorm nedgradering kontra mitt nuvarande tangentbord? Har ni erfarenheter avseendes hur stor skillnad O-ringar gör för ljudnivån på mekaniska tangentbord?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Varmilo va88m har lite olika modeller med både brown och silent red till sina tangetbord. De har även en typ av "vadering" innuti sina tangetbord vilket gör att de är ännu tystare. Kolla ex MaxGaming så ser du en hel del olika layouts på deras tangetbord. Är ju lite mot dyrare sidan dock

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera VA88M alla dagar i veckan
Jag har testat Fnatic ministreak med silent red och jag hade säkerligen behållt det ifall det var bruna som jag kom i fund med efteråt att det var det jag gillade. Generellt är bägge väldigt tysta i sig men det som låter är väl antagligen när keycapsen slår i boarden eller i switchen(är detta möjligt?)

Det är en sådan grej man nog måste testa sig fram för att veta vad man tycker om. Jag beställde ducky one 2 TKL, logitech g pro, razer TE yellow switches och va88m. Det som avgjorde var som ovan nämnde, dämpande materialet inuti som kommer off the shelves. Jag har även heltäckande musmatta som gör det förbannat skönt att skriva på.

O-ringar gör en stor skillnad i både känslan och i ljudet och är väl antagligen den billigaste alternativet ifall man vill få ned ljudet en aning.

Mitt tips skulle vara att beställa hem och testa, du har trots allt 2 veckor på dig att testa givet att du inte beställer från Netonnet eller 1 månad från andra som Mediamarkt, Elgiganten, Inet etc.

Lycka till och återkoppla gärna vilket det vart till slut.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

(lånar din tråd Sushoz, jag är på jakt efter samma sak! )

Dessa varmilo tangentbord, har de nordisk layout? Och hur vet man vilka modeller som är tysta? Besökte deras hemsida men hittade ingen info.

Finns det andra tangentbord som har tunga-mekaniska brytare som går tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Dessa varmilo tangentbord, har de nordisk layout? Och hur vet man vilka modeller som är tysta? Besökte deras hemsida men hittade ingen info.

Finns Varmilo med Nordisk layout här: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-sakura-pbt-...

Många gånger visas det bara bilder ANSI tangentbord men är Nordisk layout, står vilket i texten (svenska shopar).

Om dom är tysta vet jag inte

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Hjälpsam

Ducky One 2, TKL och Mini finns med Röda SIlent med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kolla aldrig på bilden utan kolla istället på språklayouten, så får man alltid svaret där
De modellerna som är tysta och tunga som du gillar samt från Varmilo har du här:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-moonlight-p...
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va69m-v3-cmyk-bla...
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va109m-moonlight-...
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-panda-pbt-w...

De är linjära men lite tyngre än röda. Detta utan att veta vad du anser om formfaktorn och brytare du tycker om förutom att de är tunga

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade, för mig blev det ett Fnatic miniStreak. Valet baserades framförallt på priset (1200kr), möjligheten för mig att ändra färg på bakgrundsbelysningen, samt att layouten kändes lite luftigare än flera av ex Duckys eller Varmilos layouts (som via bilder såg mer überkompakta ut)

Att gå från blå brytare till silent reds är ganska skärrande. De röda brytarna är betydligt tystare än både blå samt vanliga röda brytare. Jag skulle jämföra det med ett högljutt membrantangentbord, även om det fortfarande är tystare än vanliga mekaniska brytare.
Förlusten av taktiliteten från de blå brytarna har dock helt förstört min precision när jag skriver. Det blir successivt bättre, men jag tycker förlusten av taktiliteten har gjort betydligt större skillnad än jag förväntade mig. Svårt att beskriva varför dock.
Brytarna känns rent taktilt bra, men man märker av att nedslaget är mjukare än vanliga röda eller mina gamla blå. Brytarna känns fortfarande betydligt bättre än vanliga generiska membrantangentbord, men det är definitivt ett dämpat nedslag där utbottningen är mjuk och inte mer abrupt som på mina blå brytare. Jag tycker inte nödvändigtvis att det behöver vara något negativt, men det är nog mycket en smaksak. Jag personligen tycker till exempel att de känns sämre än de blå brytarna och Logitechs taktila RomerGs, men lustigt nog bättre än de vanliga röda brytarna.

Tangentbordet i sig är välbyggt. Jag är personligen ganska anti alla fnatic-loggor och dylikt då jag egentligen inte bryr mig om esportslaget, men loggorna är inte lika påtagliga som jag var rädd för. Visst kan man få RGB-funktionen att vara väldigt P12-ig om man vill och visst finns det någon logga här och där som avslöjar att tangentbordet är riktat till gamers, men hela tangentbordet känns välbyggt och i övrigt smakfullt designat. Inklusionen av ett handledsstöd är ganska trevligt också, även om jag inte är jättefan av hur det fästes till tangentbordet.

Om någon har frågor så ska jag såklart försöka svara på dem