Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem

Förbokar väldigt sällan och då endast om jag vet att jag kommer köpa på release och förbokningen i sig ger någon bonus jag vill ha. Red dead redemption 2 och final fantasy 14 expansioner (ger alltid early access) är nog det enda jag förbokat. Om star citizen någonsin släpps kanske den backning kan räknas som en förbokning det med.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nej. Själv så ser jag inte någon riktig mening med förhandsboka spel då jag har, som de allra flesta här "digitala hyllmetrar" av spel som jag inte har spelat så jag brukar faktiskt vänta tills spelet går på en 50% eller mer sale.

Det enda spel jag har förhandsbokat var Super Mario 3 eftersom Bergsala på den tiden inte visste hur många exemplar de skulle få in lagom till lanseringen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag förbokar inte, men jag kommer att köpa RDR2 direkt när det släpps på Steam. Har pengar inlagda och grejer. Gillar inte att förboka för man får alltid massa skit som gör single playern lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Den lätta går jag inte på hehe.
Har inte förbokat ett enda spel sedan jag började köpa dem själv i mitten på 90talet.

Inte ens Duke Nukem Forever? O_O

Permalänk
Testpilot

Inte för fem öre längre, eller ja - Med undantaget om det är limited edition utgåvor med någon fysisk sak jag vill ha.

Brukar köpa "pre-order" versionen av ett spel från grey-market sites om jag vill ha något in-game item, men generellt sett så bryr jag mig inte så mycket om det där extra skinnet eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Förbokar tyvärr ofta.
Nu senast rdr2 men det kommer bli bra.
Men ångrar spel som tex Generation Zero.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Star Citizen är väl det enda jag kan komma på men köpte det endast för man kan spela under utvecklingen !

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Bussovi_ by XHI

99,99% av tiden gör jag inte det.
Senaste spelet jag förbokade till PC var Battlefield 4.

Spider-Man till PS4 blev förbeställt då jag köpte Spider-Man Edition PS4 samtidigt.
Sedan skulle Red Dead Redemption 2 komma ut kort därpå så jag förbeställde det.

Det ska mycket till för att det ska bli förbokat nuförtiden.
Beroende på vad det är för spel så köper jag det antingen vid release om releasen gått bra (inte massvis med buggar m.m) eller ett tag efteråt när utvecklarna fått bukt med buggar m.m.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Senaste spelet jag förbokade var Total War Rome 2. Vilken katastrof.
Aldrig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Var samma spel som avgjorde det för mig. Spelade det faktiskt i år en sådär 6 år efter och var väl ok men inte mycket mer.

Permalänk
Medlem

Förboka spel via onlinetjänster förstår jag inte alls. Förboka i butik för fysisk kopia spelar ju ingen roll, man betalar ju inte föräns man hämtar spelet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har redan så mycket spel att spela igenom som kommer ta ett antal år så det finns ingen idé att köpa spel direkt när dom kommer för min del.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Brukar bara förboka om det är någon Limited/Collectors edition som jag vill ha.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Förbokade mycket tidigare, sen råkade jag köpa Aliens....så nu är det bara om det är en spelserie jag gillar och det dyker upp ett bra erbjudande.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara för snål för att köpa ett spel vid lanseringsdatum, väntar man ett tag slipper man buggarna dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konsolspel förbokar jag om priset är bra och jag vill ha spelet på releasedagen. Digitalt förbokar jag väldigt sällan, och när jag väl gör det så är det pga någon förmån som man får.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej helt enkelt.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag förbokar vissa titlar. Diablo 3 och expansion var väl senast jag förbokade någonting. Då hade jag spelat betan osv. Även förbokat andra fysiska exemplet med collectors edition. Aldrig några digitala kopior dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Bara spel jag vet att jag kommer att spela, om det gör det möjligt att pre-loada/förhandsinstallera. Sparar mig som tvåbarnsförälder lite tid :

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Klart jag förbokar.

För det första köper jag sällan spel till PC, oftast handlar det om fysiska kopior till Switchen. Tar det via klarna faktura så inga pengar lämnar kontot och ångrar jag mig innan release så är det inget knussel.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag förbokar bara Nintendo spel för att jag vet att deras kvalité på spel är alltid högt. Allt annat förbokar jag inte. Jag väntar först på recensioner innan jag bestämmer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Enda spelet jag någonsin förbokat var WoW Collectors, hämtade i Uppsala enkel resa 11 mil. Ganska festligt dock.

Nu är det bara bluff och båg, ser också att spelen är mer och mer ofärdiga och oftast är som bäst 1 år gamla.

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Medlem

Både ja och nej.

Digital Spel = Nej
Fysiska Spel = Ja det händer, om det är spel jag har sett fram emot under en längre tid.

Jag föredrar faktiskt att köpa mina spel fysiskt till min Nintendo Switch. Det underlättar om man vill sälja konsolen vidare då de digitala spelen blir låsta till ditt konto och inte kan säljas till någon annan (om man inte säljer sitt konto också då).

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Har aldrig förbokat något spel. Fanns inte spelet på hyllan i butiken så var det inget mer med det. Nu när det är digitala utgåvor så köper jag nästan inga spel alls. Hade en period där jag inte köpte något spel på nästan 4 år. Idag blir det knappt ett per år.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Alltid, ju fortare pengarna kommer i rullning desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett par tre spel per år brukar jag förhandsköpa. Resten köper jag på rea för det mesta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag förbokar bara Nintendo spel för att jag vet att deras kvalité på spel är alltid högt. Allt annat förbokar jag inte. Jag väntar först på recensioner innan jag bestämmer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo spel brukar jag också boka, de går ändå aldrig ner i pris så man kan lika gärna köpa det vid release

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

World of Warcraft expansioner. Senaste spelet jag förbokade va No Mans Sky, detta ledde till att jag helt o hållet slutat med sånt. Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me osv

Visa signatur

Intel Core i9 9900K - Gigabyte Z390 Aorus Elite - Gigabyte RTX 2070 Super - 16gb G.Skill 3600MHz CL16 - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - AOC 24" C24G1 Curved 144 Hz

Permalänk
Medlem

Förbokar bara WoW expansioner och då collector edition lådan. Har alla sen Lich King så det vore trist att sluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Diablo 3 är första och sista spelet jag någonsin förbokat

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti