Dator som ibland vaknar ur strömsparläge

Permalänk
Medlem

Dator som ibland vaknar ur strömsparläge

Hej!

Börjar bli trött på min dator som väcker mig ibland mitt på natten. Jag brukar stänga av den genom strömsparläge för att inte förlora alla flikar, dokument, serier osv. Men de senaste månaderna vaknar datorn alltid av sig själv och jag har ingen aning varför. Provade med wakeon lan, vända på musen, stänga av strömmen till usb huben men inget hjälper. Vissa nätter fungerar den, andra vaknar den. Ibland går den tillbaka till standby efter 2 timmar (inställning), ibland efter 1 min när den vaknar. Fattar inte vad som händer.

Finns det någon som kan ha en lösning förutom att "stänga av" datorn?

Tack!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem på min nuvarande dator, men den startade inte från strömspar utan kunde starta random ur avstängt läge. Gjorde diverse felsökning men ingenting hjälpte, tills jag uppdaterade BIOS på datorn, efter det har felet aldrig hänt på nytt.

Så, kan vara värt ett försök att uppdatera BIOS om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej!

Börjar bli trött på min dator som väcker mig ibland mitt på natten. Jag brukar stänga av den genom strömsparläge för att inte förlora alla flikar, dokument, serier osv. Men de senaste månaderna vaknar datorn alltid av sig själv och jag har ingen aning varför. Provade med wakeon lan, vända på musen, stänga av strömmen till usb huben men inget hjälper. Vissa nätter fungerar den, andra vaknar den. Ibland går den tillbaka till standby efter 2 timmar (inställning), ibland efter 1 min när den vaknar. Fattar inte vad som händer.

Finns det någon som kan ha en lösning förutom att "stänga av" datorn?

Tack!

Who you gonna call? Ghostbusters!
Skämt Åsido , hade samma problem och till sist stängde jag av den på nätterna. Testa lite olika saker som jag hitta online , men inget fungera.
/ Mange

Permalänk
Medlem

Testa med powercfg.exe /Lastwake så bör den kunna tala om vad som väckte datorn.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

För massa år sen hade jag samma problem, fast det var en Mac. Konstaterade efter lite tester att andra "händelser" i husets elnät triggade datorn att vakna. T ex att starta nån hushållsapparat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem vid nåt tillfälle. Fick inget vettigt svar via powercfg då, som föreslogs tidigare, tyvärr. Däremot löste jag problemet genom att stänga av "Allow this device to wake the computer" i "Device Manager" på en hel drös olika USB-grejor. Jag misstänker att det var en Xbox-kontroll som spökade, men jag undersökte aldrig närmare.

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Tack! Det hjälpte! Det var mitt nätverkskort som spökade

Permalänk
Medlem

härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah: Inatt startade den igen ...xD Får nog prova att uppgradera bios eller nåt.