Wifi hotspot från bärbar dator funkar ej

Permalänk

Wifi hotspot från bärbar dator funkar ej

Hej!

Hade windows7 förrut och då kunde jag och alla hemma ansluta lätt till wifi hotspoten på bärbara datorn som vi har, nu så fort vi uppgradera den till win10 så har den börjat strula jättemycket. Startar ja om programmet för hotstpoten då går det att ansluta igen men så fort nån av oss går ut från lägenheten och kommer tbax hem för att ansluta kan vi inte ansluta igen om vi inte startar om hotstpoten. Vi får alltid autentiserings fel eller kan inte autentisera nånting, alltid samma problem tyvärr, nu så blir jag helt galen snart och har prövat nästan allt, har tagit ut o in kablar och har ominstalerat drivisar men inget verkar funka. Har baidu wifi och connectify och båda strular, har ett swish hemma som datorerna delar internet via. Som sagt inget är nytt eller annorlunda coh allt funkade bra me win7. så fort jag fixade win10 så går det inte längre att ansluta till bärbara datorns wifi hotspot...hjälp...

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Låter som någon ökad säkerhet i win 10. Låter som du nog behöver köpa en router med wifi eller en AP.

Alterativt kolla på annat OS till laptopen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: Tack för svar och ursäkta för sent svar. Ska jag köpa ett annat swish? använder mig av en swish hemma nu till alla datorer. ja laptopen har win10 och tidigare win7 som aldrig nånsin strulat. Vi har haft wifi på från laptopen alltså hotspot i flera månader i rad utan att behöva starta om hotspoten. nu med win10 behöver man starta om hotspoten så fort nån kommer tbax till lägenheten. Säg att vi är på jobbet och kommer tbax hem så måste vi starta om hotspoten annars står det autentiserings problem..är annars enda utvägen att fixa win7 igen?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

@Maxizor: Tack för svar och ursäkta för sent svar. Ska jag köpa ett annat swish? använder mig av en swish hemma nu till alla datorer. ja laptopen har win10 och tidigare win7 som aldrig nånsin strulat. Vi har haft wifi på från laptopen alltså hotspot i flera månader i rad utan att behöva starta om hotspoten. nu med win10 behöver man starta om hotspoten så fort nån kommer tbax till lägenheten. Säg att vi är på jobbet och kommer tbax hem så måste vi starta om hotspoten annars står det autentiserings problem..är annars enda utvägen att fixa win7 igen?

Switch (för nätverk) Swish är för betalning!

Jag skulle rekommendera en valfri router / ap (accesspunkt) med Wifi, detta är ingen dyr investering och betydligt mera framtidssäkert. Du vet aldrig vad Microsoft gör i nästa uppdatering som gör att det kan stanna när som helst igen...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: hah precis tänkte det var nått fel.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

är det en sån ungefär du menar? som ska förstärka datorns wifi? eller programmets hotstpot typ. Eller har du nån tips på nån som funkar bra?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

@Maxizor: hah precis tänkte det var nått fel.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

är det en sån ungefär du menar? som ska förstärka datorns wifi? eller programmets hotstpot typ. Eller har du nån tips på nån som funkar bra?

En sån där ersätter din dator som är Hotspot... Samma funktion men på "riktigt"!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

En sån där ersätter din dator som är Hotspot... Samma funktion men på "riktigt"!

då tackar jag, ska pröva en sån. Kan du rekommendera nån som funkar bra eller är det bara o köpa en som fått bra recensioner?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

vad har ni för prylar idag egentligen? har ni en router? hur får den bärbara datorn sitt internet?

Permalänk
Medlem

Tror TS har en trådbuden router, sedan kört dator som hotspot för att få Wifi..
Som vi nu rekommenderar att byta ut till en AP eller byt ut router till en med inbyggt Wifi!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av fax110:

vad har ni för prylar idag egentligen? har ni en router? hur får den bärbara datorn sitt internet?

Har internet från väggen direkt fiber eller vad det kallas så inga extra mojenger o chiliviper hit o dit. Sen bara en switch för att dela på internet mellan bärbar o stationär. 500mb/upp o ner från bb.

som sagt funkade perfekt i flera år med win7 och såfort ja la win10 på bärbar så måste man autentisera hela tiden=Starta om wifi på bärbar hela tiden.

@Max: Ska leta efter en ap som är bra och pröva:) om det inte finns nån som ni rekommenderar.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk

Lättast är nog att köpa en router med wifi, så slipper du nöta ut laptopen och sparar på elen för att hålla igång den 24/7.

Permalänk
Medlem

Men....frågan är om din switch kanske är en router?

En WiFi router ersätter din switch (om det nu är en renodlad switch) samt ger dig WiFi i lägenheten.
Hur stor är lägenheten?
Vad har du för krav på internet, spelar du t.ex. mkt eller kör VPN tjänster?

Permalänk

Kan kolla på det också medans jag är där en router med wifi, eller en ap? som sagt har 500mb på datorerna med trådad kabel alltså ej wifi melaln dom, wifi vill ja endast ha för våra telefoners skull^^ det är därför jag vill ha wifi hemma, resten alltså datorerna har ja vanlig trådad internet som funkar perfekt det är endast för mobil telefonrernas skull ja vill ha wifi till dom när man surfar eller kollar youtube tex så inte mobildatan tar slut;)

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Köp dig en vettig WiFi router så slipper du mecka med hotspot via OS osv.
Koppla datorerna med kabel till routern och kör det du vill köra på WiFi.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Köp dig en vettig WiFi router så slipper du mecka med hotspot via OS osv.
Koppla datorerna med kabel till routern och kör det du vill köra på WiFi.

tack, har du nån tips på vad exakt man ska köpa som funkar bra? nått prisvärt?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på att din PC räcker som hotspot så tänker jag att en normal WiFi router säkerligen också räcker till räckviddsmässigt.

https://www.webhallen.com/se/product/202948-ASUS-RT-AC68U-Nor...

Denna kommer du nog bli nöjd med.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Med tanke på att din PC räcker som hotspot så tänker jag att en normal WiFi router säkerligen också räcker till räckviddsmässigt.

https://www.webhallen.com/se/product/202948-ASUS-RT-AC68U-Nor...

Denna kommer du nog bli nöjd med.

jävlar det var en ordentlig grej det, ska önska mig denna till julklapp^^så det är bara att gå in på inställningar och ha den som både trådad och wifi alltså. Har alltid använt mig av en simpel switch så aldrig använd en router som har wifi också. Tack för tipset^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

jävlar det var en ordentlig grej det, ska önska mig denna till julklapp^^så det är bara att gå in på inställningar och ha den som både trådad och wifi alltså. Har alltid använt mig av en simpel switch så aldrig använd en router som har wifi också. Tack för tipset^^

routern har inbyggd "switch" använd kontakterna på baksidan exakt som du gör med switchen så funkar det likadant bara plugga in. behöver inte göra något med några inställningar eller nånting för att den trådade delen. bara wifi inställningar du behöver bry dig om.

får du fast ip adress från internetleverantören som du skrivit in i windows på stationära datorn så får du skriva in dom i routern's webbgränssnitt istället.

Permalänk
Skrivet av fax110:

routern har inbyggd "switch" använd kontakterna på baksidan exakt som du gör med switchen så funkar det likadant bara plugga in. behöver inte göra något med några inställningar eller nånting för att den trådade delen. bara wifi inställningar du behöver bry dig om.

får du fast ip adress från internetleverantören som du skrivit in i windows på stationära datorn så får du skriva in dom i routern's webbgränssnitt istället.

tack för info. uppskattas från alla. Har alltid använt mig av typ hotspot program som connectify eller andra wifi program och tänkte aldrig på router o sånt.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb