Permalänk
Medlem

Borstad alu.
Svart blir så dammigt, vitt åldras olika

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nja, vitt gulnar väl av sol och tid mm, beroende på materialet. Märks inte så mycket om man har ett och samma material. På vissa äldre IKEA-möbler gulnar olika delar olika snabbt, eftersom man blandat vit lack och vit plast. Blir inte så snyggt om sidorna på din byrå är gulare än fronten osv...

Har med materialet i sig att göra.
Finns gott om gamla datorprylar som inte bleknat/gulnat med tiden.
Ett bra exempel är ju IBM's äldre prylar, som ju är lackade.

Permalänk
Medlem

Svart för mitt datorbord och tv bänk är det. Det är intressant att silver är helt dött nu. Silver var ju överlägset mest populärt för 15- 20 år sedan när all tv och stereo och video mm var silver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@serdyllon:
Vita kanter reflekterar ljus in i panelerna vilket försämrar bildkvalitet och användarupplevelsen. Eller enkelt, en skärm/TV som är mattsvart är designad för funktion, alla andra offrar funktionen för design och säljer medioker prestanda till dyrt pris för folk som prioriterar fashion över upplevelse.

Det är en bra anledning till varför de är svarta.

Vita på baksidan, kanske jag skulle ha förtydligat. Jag har inga problem med tunna svarta kanter längs med skärmen. Det är inte heller något problem om man har skärmen monterad på en vägg eller stående på ett skrivbord mot en vägg. Men i en öppnare planlösning med skärmar på t.ex. gasarm så hade det onekligen varit trevligt om de var mer estetiskt tilltalande.

Jag kan gott förstå att det är en nisch som många inte har behov av. Har inte heller problem att betala extra för "särbehov". Lite synd när det inte ens finns alternativ dock.

TILLÄGG: Har svårt att se att vår LG OLED som är vit på baksidan och har en fot i borstad aluminium "offrar funktion för design och säljer medioker prestanda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vita på baksidan, kanske jag skulle ha förtydligat. Jag har inga problem med tunna svarta kanter längs med skärmen. Det är inte heller något problem om man har skärmen monterad på en vägg eller stående på ett skrivbord mot en vägg. Men i en öppnare planlösning med skärmar på t.ex. gasarm så hade det onekligen varit trevligt om de var mer estetiskt tilltalande.

Jag kan gott förstå att det är en nisch som många inte har behov av. Har inte heller problem att betala extra för "särbehov". Lite synd när det inte ens finns alternativ dock.

TILLÄGG: Har svårt att se att vår LG OLED som är vit på baksidan och har en fot i borstad aluminium "offrar funktion för design och säljer medioker prestanda"

Hade en sån skärm funnits tillgänglig till vettigt pris i 1440p 144hz så hade den stått på mitt skrivbord för länge sen.

Pratar vi kontorsmiljö så skulle jag vilja säga att Silver(aluminium, rostfritt etc) är den ultimata färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luri:

Hade en sån skärm funnits tillgänglig till vettigt pris i 1440p 144hz så hade den stått på mitt skrivbord för länge sen.

Pratar vi kontorsmiljö så skulle jag vilja säga att Silver(aluminium, rostfritt etc) är den ultimata färgen.

Instämmer till fullo. Bisarrt att det bara är mancave/tonårsgamer som är designspråket för skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@serdyllon:
Vita kanter reflekterar ljus in i panelerna vilket försämrar bildkvalitet och användarupplevelsen. Eller enkelt, en skärm/TV som är mattsvart är designad för funktion, alla andra offrar funktionen för design och säljer medioker prestanda till dyrt pris för folk som prioriterar fashion över upplevelse.

Det är en bra anledning till varför de är svarta.

Fast det beror också på hur kanten är designad. De flesta av dagens apparater har inte en stor kant som sticker ut och reflekteras i skärmen. Min nya TV har mörk metallkant som inte syns alls jämfört med den gamla plasman som hade blank svart plast och syntes.

Skrivet av dagas:

Svart för mitt datorbord och tv bänk är det. Det är intressant att silver är helt dött nu. Silver var ju överlägset mest populärt för 15- 20 år sedan när all tv och stereo och video mm var silver.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast snygg silver hade ju sin storhetstid på typ sjuttiotalet och möjligtvis en bit in på åttiotalet, runt millennieskiftet så var det mer billig silverfärgad plast som var stort.

Permalänk
Medlem

Tycker denna fråga är så sjukt svår! Det spelar stor roll vad det är för typ av elektronik, i vilket rum/hem den ska vara i och hur resten av rummet/huset är färganpassat.

Generellt blir datorer, skärmar och tillbehör svart eller grått för min del. Men försöker hitta rätt saker i färger som passar in i var elektroniken ska stå.

Har röstat "Färgglad" för att det egentligen mest stämmer överens då jag är inte egentligen är för varken svart eller vitt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

När kommer de första vita gamingskärmarna?

Undrar också när vi får se fler sådana. Denna är den enda jag stött på hittills:

https://www.samsung.com/se/monitors/cjg5f3/

Skrivet av cyklonen:

Svart!!! Vitt kan Apple-folket få hålla på med.

Tack!
Svart (The Empire Srikes back?) och RGB-bling kan alla P12-gamerz få hålla på med.

Nä, men jag tycker i huvudsak vitt (kanske med lite inslag av svart) är trevligt på elektronik och som sagt kan det lätt bli att svarta elekotronikklumpar sticker ut för mycket i rummet (om väggarna är ljusa). Brukar dock försöka gömma så mycket som möjligt av elektroniken oavsett.

Det som lockar med det vita är nog lite ett romantiserade av det där sci-fi vita som kan ses i Oblivion och Star Wars (där i rummet hos Bobba Fett med son på vattenplaneten, vad den nu heter).

Lite åt detta hållet:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Instämmer till fullo. Bisarrt att det bara är mancave/tonårsgamer som är designspråket för skärmar.

Ja men eller hur! Vill inte ens dra upp ämnet rgb. Vore faktiskt enormt intressant att läsa en intervju med någon av dom stora tillverkarna där frågan om varför "gaming" utrustning är designat som det är i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

TILLÄGG: Har svårt att se att vår LG OLED som är vit på baksidan och har en fot i borstad aluminium "offrar funktion för design och säljer medioker prestanda"

Personligen skulle jag undvika borstad aluminium eftersom jag har ett VR-headset där reflekterande ytor i rummet förstör trackingen, men det är ju inget problem för de flesta användare.

Permalänk
Medlem

Tryckte nästan svart, men ändrade mig och tog färgglatt. Senaste prylen jag köpte var en bt-högtalare där jag valde matt militärgrön över svart

Skulle nog inte vilja ha allt som svart, men det mesta är det ju redan, så knappast som så att man skulle få färgkaos av lite mer färger på elektroniken i nuläget iaf

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vitt, med svarta detaljer. Tänk Stormtrooper!

Men ja, som någon skrev, vita prylar har en tendens att gulna, olika mycket beroende på material.

Ex mitt förra chassi, ett Graphite 600T Special Edition. Plastdetaljerna är fortfarande vita medan de lackade plåtsidorna har börjat gulna en liten liten aning, dock klart synbart jämfört med plasten tyvärr. Och då vill jag minnas att de fördröjde den just pga att de inte var nöjda med lackens hållbarhet.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Borstad aluminium.
Avstår att rösta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Helst svart eller grått, undviker vita produkter för en del blir så där gulnade med tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Bajsbrun fanns inte som alternativ så jag blev nödtvungen till att välja färglägga alternativet.

Permalänk
Medlem

Svart på dator skärm och tangentbord, men musen g305 var grymt mycket snyggare i vitt.
Högtalarna och basen ifrån hifiklubben är också hästlängder snyggare i vitt än i svart.

Just kombinationen på svart och vitt har stått sig som stilrent genom åren.

All annan bröte på bilden är BF klipp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vita konsoler är snyggt men jag köper inte en ny konsol bara för att få den vit. Ändå har jag bara svart elektronik........... förutom högtalarna som är vit.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Borde ha tagit med silver/grå som alternativ. Är fortfarande en vanlig färg på mycket hemelektronik.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hakro807:

@emilakered: Borde ha tagit med silver/grå som alternativ. Är fortfarande en vanlig färg på mycket hemelektronik.

Får ta't med en klackspark och berätta i kommentarerna!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast snygg silver hade ju sin storhetstid på typ sjuttiotalet och möjligtvis en bit in på åttiotalet, runt millennieskiftet så var det mer billig silverfärgad plast som var stort.

Nja. Mycket svindyr audiofil-HiFi brukar fortfarande komma i borstad aluminium med träsidor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Röstade på Svart, men även grått och aluminium-färgad går hem. Vit kan fungera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Svart passar ju in bättre men samtidigt står ju vitt ut vilket också kan vara trevligt om det är en snygg och stilren pryl. I TV-bänken hemma är det metallfärgad TV (sedan i fredags, tidigare svart), svart reciever, svarta högtalare, svart PS3, svart harmoney hub, ett par svarta externa diskar och svart kopplingsbox till teven. Sen vita Xboxar, 360 och One S, samt en vit Wii. Wii och 360 ska packas undan dock då den nya teven inte har stöd för de anslutningarna (och de används inte längre). Då blir det ganska trevligt med den (matta och-) vita Xboxen tillsammans med allt svart.

Men egentligen är färgen sekundär, vad jag vill undvika är blank plast oavsett om den är vit eller svart. Kalla det pianolack om du vill men det är en magnet för damm och fingeravtryck och bör tas bort. Matt yta är bra oavsett om den är svart eller vit. Sen hade jag förstås föredragit "silver"/metall/borstad aluminium och trä om det hade varit ett alternativ, men det är det ju inte längre riktigt. Samsungs The Frame är ett undantag men då kompromissar man med bilden för att få en snyggare ram på teven och det är inte värt det i mina ögon.

Håller med om att blank plast är det värsta!

Föredrar normalt svart som standard, men även snygga prylar i snygg matt klarvitt som XB1S funkar (även om konsolen numera är svart i och med bytet till XB1X). Färglatt kan vara kul på enstaka prylar, som tex. handkontrollers. Även handtagen till mina fullstora Switchar är snygga i rött (bägge Mario edition).

Så även enstaka färg på mindre prylar kan vara snyggt (men får inte vara för mycket eller många - blir rörigt då).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vitt och svart, beror på lite.
"Pianolack" går fet bort, ser riktigt billigt ut på plast och det är hopplöst med alla fingeravtryck och repor.

Tidiga LCD, plasma tv och ps3 fat 🤮

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Sony har ju gjort en del smakfullt designad hemelektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vita föremål behöver vara blanklackade om de ska se ok ut, anser jag. Gärna med lite svag hammarlackskänsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag föredrar annat än svart eftersom sakerna inte lika snabbt ser dammiga ut.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Av de valen så är det svart som gäller. Det går att få snyggt överallt. Vit elektronik kan vara snygg, men fungerar bara om man har anpassad möblering i övrigt, och den möbleringen den passar in i är i sig steril, tråkig och opraktisk. Så även om vit elektronik fungerar i sig, så blir inte helheten önskvärd.

Men, trä och metall är mycket bättre än svart.

Permalänk
Medlem

Det enda vita hemma hos mig är ett Nintendo Wii, resten av elektroniken är svart.
Det som sticker ut lite men ändå smälter in med resten av inredningen är kyl och frys som är i borstad aluminium med grå-svart ton.

TV väggen är även den klädd i svart tapet med någon form av mikroskopiska kristaller som reflekterar hela regnbågens färgspektra, men på ett väldigt subtilt sätt. Riktigt läckert

Funderade på en vit robotdammsugare under Black Friday men slog fort bort den tanken.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Tycker om en mix mellan vitt och svart tillsammans.