Blåskärm efter bios-update

Permalänk
Medlem

Blåskärm efter bios-update

Hejsan, sitter med två identiska byggen till kidsen. Körde igår bios-update till senaste Bios på båda datorer, allt frid o fröjd med den ena, den andra började dock få blåskärm konstant. Tidigare funkade båda datorerna felfritt (ja, dumt att laga sönder med bios-update).
Jag tänkte att jag kan ändå blåsa om datorn med en helt ny installation, ifall det var nåt som sket sig. Men kan inte ens komma igenom en windows-installation utan blåskärm. Listar några av felmeddelanden, samt mina olika försöka att ordna upp det hela nedan, samt hårdvaran. Otroligt tacksam för hjälp.

BSOD
Kernel stack locked at exit
System service exeption (fltmgr.sys)
Kernel boost lock acqusition with raised irql
Kernel auto boost invalid lock release
Irql not less or equal
Kernel security check failure

Följande har jag provat:
Andra G-skillminnen (2x8) som fungerar i min dator utan problem
1-minnessticka
Testade annan hårddisk, 250gb Samsung SSD
Kopplat loss alla andra diskar och enbart primär SSD för OS
Jag har testat installation med min original usb-sticka med windows på, jag körde hem senaste windowskopian med hjälp av microsofts media creation tool, alltså två olika usb-stickor, olika usb-portar.
Jag har flashat om bios igen till samtliga tillgängliga versioner för moderkortet och testat ny installation utan framgång
Jag har bytt sata-kabel, samt testat olika sata-portar på moderkortet

Hårdvaran
Gigabyte X570 Gaming X
Ryzen 5 3600X med Cooler Master Hyper 212 Black-kylare
16GB G-skill (2x8) F4-3200C16Q-32GTZR (Köpte ett 4-pack och kör 2 stickor till var dator)
Gigabyte 2060 Super Gaming OC
Cruzial BX500 SSD 240GB
Corsair RM750x

Som sagt, allt har rullat på utan minsta bekymmer sedan 18 Juli i år då jag byggde datorerna.
Så frågan är vad som hänt med den ena datorn efter jag körde Bios-update?

Permalänk
Medlem

Du har givetvis gjort clear cmos ?

Testat att sätta alla världen på stable i bios, inte optimized ?

Det kan ju vara så oturligt att något gått sönder och visat sig precis i samband med detta..

Eftersom du har två identiska maskiner så testa att byta all hårdvara mellan de två burkarna, en sak i taget, eller det hade jag gjort iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Yes, glömde lägga till det, har clearat Cmos.
Inget i Bios hjälper. Hittar dock inget om stable som du skriver.

Mjo, skulle ju kunna börja flytta delar från den andra och testa, men ser helst att jag slipper riva hela den datorn också.
Men det är ju en sista utväg. Antar att byta CPU mellan dem är det första och enklaste att skifta i så fall?

Permalänk
Medlem

@gatsu79 Han menar nog load bios default, inte stable?
Eftersom att du har två identiska datorer så är det enklaste att byta allt mellan dem och se om problemet stannar kvar i den ena datorn eller följer med vid flytt av komponenter.
Det är tyvärr inte mycket annat att göra än uteslutningsmetoden, eftersom du får blåskärm så snabbt och ofta borde det inte vara några svårigheter att utesluta.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79:
Tack för svar!
Kört load default utan framgång också, misstänkte det kunde vara nåt sånt.
Jag får nog helt enkelt bita i det sura och börja flytta delar från den fungerande datorn :/
Provade med hårddisken med fungerande windows på, blev blåskärm nästan direkt jag kom in iaf.
Får helt enkelt testa mig fram med olika delar till jag hittat vad som är defekt :/

Permalänk
Medlem

Hej igen, nu har jag flyttat CPU mellan datorerna och det visar sig att felet följer med CPUn.
Så jag antar att CPUn lagt ner verksamheten bara sådär mitt i alltihop. Bara jävligt taskig tajming på min bios update helt enkelt :/

Permalänk
Medlem

@gatsu79: Ja det är ju lite läskig timing, men sånt som händer, bara köpa ny CPU då

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Bra att du hittade felet till slut 👍

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!
Ja, väldigt skönt att hitta felet, även om det var segt o börja riva den fungerande datorn också
Netonnet i Kalmar ska ha en eloge för att alltid vara bra att ha o göra med returer/reklamationer osv.