Ny gamingdator, 20-30 000 kr. Oinsatt

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator, 20-30 000 kr. Oinsatt

Hej! Har beslutat att köpa mig en ny stationär med all tillhörande utrustning. Det var längesedan jag hade en dator och är väldigt oinsatt.
Har försökt sätta mig in i datorvärlden men blir snabbt överväldigad av alla val och olika märken. Har lite mentala problem så antagligen spelar det in i min oförmåga att bli lika insatt som jag var en gång i tiden.

Datorn får kosta max 30 000 kronor. Jag kommer spela mycket quake, men också andra spel.
Datorn ska klara nyaste AAA titlarna i minst 2 år framöver på högsta grafik, med minst 1080p i upplösning, om ej högre.

Jag har en "Samsung 850 evo 500gb SSD" samt en "samsung 950 pro m2 nvme v-nand 256gb ssd" från en laptop som jag tänkt skrota. De kan jag putta in i nya datorn. 756gb borde räcka väl?

Det enda jag har lyckats sätta mig in i hittills är att AMD>intel nuförtiden, och nvidia håller fortfarande ledning.

Jag TROR att jag vill ha:
Geforce RTX 2080 TI
AMD ryzen 9 3950x
32gb 3600mhz

Skulle någon vänlig själ hjälpa mig hitta i djungeln?
Är det fortfarande fördelaktigt att välja delar själv eller bara välja en förbyggd sk "gaming pc" ?

Jag såg nu att det finns en tråd för en gamingdator runt 30k, jag följer den men siktar på något billigare. I värsta fall följer jag rekommendationerna i den tråden.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Woxen: Kul med ny dator

Du har också en bra budget för att kunna sätta ihop något riktigt bra.

en 3950X är verkligen overkill för att bara spela AAA titlar, då är en 3700X eller 9900K fullt tillräckligt, särskilt om du ska spela i 4K eller 1440P.

Ska du också köpa skärm?

Skärmen är nämligen lika viktig som datorn och egentligen det du behöver välja först. Det styr vilket grafikkort du behöver, och hur viktigt processorn är för att du ska få högre FPS.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ja pratar vi 20-30000 tror du helt rätt,
som ovan 3950x är inte så mycket bättre än 3700-3800x (jmf med pengarna)

lägg till mer lagring 256+512 räcker inte långt.
en tb m2 till! plus en lagringsdisk.

ta en titt på en bra g-sync skärm, beroende på hur du vill spela så kan du köpa allt från en lg oled tv till en snabb tn/ips display

sedan är det bara att fundera på hur stor låda du vill ha,

och egentligen är du hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej grabbar! Tack för svar, @typat @Aeig
ursäkta för sent svar.

Angående processorn, En 3700x, räcker det för spel i åtminstone två år? Högsta inställningar, samt möjligtvis streaming (kommer nog ej streama, men vill ha möjligheten).
Jag skall köpa en ny skärm eller två, och ej snåla på dom. Primära skärmen skall vara minst 28 tum, 144HZ, helst en IPS med <2ms responstid. IPS paneler är fortfarande "bäst" antar jag? Jag velar lite på en sådan där curved skärm eller ej, fanns ej sådana förr när jag spelade mycket.

Troligtvis blir det antingen en curved som går längs hela bordet, dvs jättestor. Det lutar dock mest åt en primär >28tum och en lite mindre på sidan för surfning etc mellan matcher och liknande. Kör alltid med högsta upplösning, kanske inte på quake dock.

Chassi spelar ingen större roll för mig, bara den håller det kylt och är relativt tyst. Stilrent är fint. Hade en antec nine hundred för längesedan, den var på snudd till för flashig.

Med tanke på era svar har jag tagit bort 3950x från listan och har nu antingen intel 9900 eller ryzen 3700x. Förstår dock att jag lär välja ut en skärm först, det är dock ändå svårare än datorn hehe. Räcker statsen jag nämde ovan till att approximera en dator?
Samt, är 32gb 3600mhz ram overkill eller är det rimligt? Några tips på märken där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Hej grabbar! Tack för svar, @typat @Aeig
ursäkta för sent svar.

Angående processorn, En 3700x, räcker det för spel i åtminstone två år? Högsta inställningar, samt möjligtvis streaming (kommer nog ej streama, men vill ha möjligheten).
Jag skall köpa en ny skärm eller två, och ej snåla på dom. Primära skärmen skall vara minst 28 tum, 144HZ, helst en IPS med <2ms responstid. IPS paneler är fortfarande "bäst" antar jag? Jag velar lite på en sådan där curved skärm eller ej, fanns ej sådana förr när jag spelade mycket.

Troligtvis blir det antingen en curved som går längs hela bordet, dvs jättestor. Det lutar dock mest åt en primär >28tum och en lite mindre på sidan för surfning etc mellan matcher och liknande. Kör alltid med högsta upplösning, kanske inte på quake dock.

Chassi spelar ingen större roll för mig, bara den håller det kylt och är relativt tyst. Stilrent är fint. Hade en antec nine hundred för längesedan, den var på snudd till för flashig.

Med tanke på era svar har jag tagit bort 3950x från listan och har nu antingen intel 9900 eller ryzen 3700x. Förstår dock att jag lär välja ut en skärm först, det är dock ändå svårare än datorn hehe. Räcker statsen jag nämde ovan till att approximera en dator?
Samt, är 32gb 3600mhz ram overkill eller är det rimligt? Några tips på märken där?

Du bör välja skärm först och främst upplösning då det styr vilket grafikkort du behöver, stor skillnad i kostnad där. Jag kör själv i 4K 144Hz men anser att 1440P är sweetspot idag men hänsyn tagen till din budget då en sådan skärm kostar minst 8-9Tkr.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du bör välja skärm först och främst upplösning då det styr vilket grafikkort du behöver, stor skillnad i kostnad där. Jag kör själv i 4K 144Hz men anser att 1440P är sweetspot idag men hänsyn tagen till din budget då en sådan skärm kostar minst 8-9Tkr.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmen går utöver den budgeten jag har för datorn. Har du några tips på 4k 144hz skärmar >28 tum? Eller tips på bra sidor jag kan läsa tester typ "best screen 2020"? Dvs själva datorn kommer jag lägga minst 20, max 30 på. Sedan resten av tillbehören har jag separat budget för.

Vilken skärm kör du med?

Permalänk
Avstängd

Jag sitter med en äldre variant av ROG Swift, riktigt bra.

https://www.inet.se/produkt/2214104/asus-27-rog-swift-pg27vq-...

Storleksmässigt är de bra för ett "normalt" skrivbord, det går ju att gå upp i ultra wide också om man vill. Men skulle nog inte ta större än 27" om jag inte hade skärmen hyffsat långt ifrån mig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

För en dator för 30 000kr så tycker jag du borde ta en 3900X åtminstone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag sitter med en äldre variant av ROG Swift, riktigt bra.

https://www.inet.se/produkt/2214104/asus-27-rog-swift-pg27vq-...

Storleksmässigt är de bra för ett "normalt" skrivbord, det går ju att gå upp i ultra wide också om man vill. Men skulle nog inte ta större än 27" om jag inte hade skärmen hyffsat långt ifrån mig

Sant, var och tittade på skärmar på elgigsnten idag. 24 tum är stort. 27 ändå större. Hmm. Skärmen är väl på normal längd från mig, dvs 20cm bakom tangentbordet.

Har ändrat mig. 24-27 tum blir nog bra:p

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jäklar vilken skärm du länkade ! Det blir nog den skärmen! Finns det en nyare version av den? Den du länkade var ej 4k. Behöver jag ens 4k?
Tänker stt om man ändå pubgar ut såna summor så kanske 4k är bra.

Vad tycker du om curved gentemot standard?

Är rädd att curved kan störa i snabba fps spel som quake.
Tar nog den skärmen, om det ej finns anledning att ta en nyare liknande modell med 4k.

Skrev om posten
Permalänk
Medlem

Det kommer en hel del nya skärmar i närtid efter CES, så ta en ordentlig titt.

Jag hade satsat på 1440P, G-Sync och 144Hz med IPS.

Använder själv en 4K, men är tungt att driva, behöver minst ett 2080 Ti.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Denna skärm rekommenderar jag, bra pris med 1440P, G-Sync, och 165Hz samt IPS;

https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG...

För att driva den skärmen hade jag köpt ett 2080S, eller ett 2080 Ti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Den som Aeig länkade ser också riktigt nice ut.

Min ROG är inte curved, men har en curved som sekundärskärm så kan inte uttala mig för mycket om hur det är i spel där.

2K hade jag också nöjt mig med, 4K är för svårdrivet. Kör du främst FPS vill du ha 2K, kör du hellre single player spel där det ska se riktigt snyggt ut kan du ta 4K.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Denna skärm rekommenderar jag, bra pris med 1440P, G-Sync, och 165Hz samt IPS;

https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG...

För att driva den skärmen hade jag köpt ett 2080S, eller ett 2080 Ti.

Mvh

Alright, blir en 2k då jag definitivt inte ska ha bättre än 2080 TI eller två sådana.
Är inte 4MS en dålig responstid? Eller har jag fallit offer för marknadsföring? Trodde att <2ms är att föredra i snabba FPS.
Vad tycker du om curved? Kanske köper en curved(den som jag länkade) samt den du länkade. Troligtvis inte samtidigt dock=)

Tack Aeig och @Lagerlöf för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woxen:

Alright, blir en 2k då jag definitivt inte ska ha bättre än 2080 TI eller två sådana.
Är inte 4MS en dålig responstid? Eller har jag fallit offer för marknadsföring? Trodde att <2ms är att föredra i snabba FPS.
Vad tycker du om curved? Kanske köper en curved(den som jag länkade) samt den du länkade. Troligtvis inte samtidigt dock=)

Tack Aeig och @Lagerlöf för svar!

Jag är inte tillräckligt bra på det där med responstider för att ge ett bra svar. Men brukar väl ofta vara marknadsföringsknep.

@Laxpudding kanske kan slänga in en snabb kommentar om han har tid

Jag hade köpt curved om jag köpte nytt idag, tycker de är mycket snyggare

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lagerlöf: Stämmer bra - Millisekundsiffran är rövdragen i syfte att sälja produkter. Det säger ingenting konkret om sådant som eftersläpsnivåer. Ämnet är alldeles för komplext för att kunna sammanfattas med en siffra.

Från Guiden till Bildskärmar:

Permalänk
Medlem

@Woxen: Jag har haft curved och gillade det, skärmen jag använder just nu är platt och det fungerar också bra, tror ärligt talat att det är en vanesak

Jag sätter ihop ett förslag på dator åt dig, ska du bygga allt själv eller vill du att den kommer monterad?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tror du kommer få en dator du verkligen gillar!

Stora skärmar kräver mycket utrymme på skrivbordet (ha det i åtanke)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att det här ser bra ut. Valt ett RX 5700 XT då jag anser att ett 2080s/2080ti, såpass nära releasen av 3000 serien, är slöseri med pengar. Lika bra att köra på ett RX 5700 XT nu, och byta till ett 3080/3080ti om 6 månader. Mycket av detta är också personlig smak men trådlös mus och headset anser jag är ett måste i den här prisklassen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Som fellow quaker vill jag säga att 32" skärm känns för stort, 27" tycker vissa känns för stort medans andra tycker det är sweetspoten. Vore ju fint om du hade möjlighet att testa lite skärmar? Funderat på en 240hz skärm? Kab ju vara id'e med en riktigt snabb 24-27" panel och sen en ok billig 60hz större för film och annat? Ska inte behöva kosta multum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Woxen: Jag har haft curved och gillade det, skärmen jag använder just nu är platt och det fungerar också bra, tror ärligt talat att det är en vanesak

Jag sätter ihop ett förslag på dator åt dig, ska du bygga allt själv eller vill du att den kommer monterad?

Mvh

Helst vill jag att den kommer monterad då jag inte är en hejare på kabeldragning. Dock kommer priset påverka. Om allt beställt på samma sida med montering blir 3-4 tusen dyrare än allt beställt på olika sidor (antar montering är omöjligt då) så ordnar jag ett en kunnig bekant sätter ihop den åt mig.

@typat Skall köpa ett stort datorbord, samt ej ha högtalare etc på ytan.

@Mattias10 Om jag köper ett 3080 TI när dom kommer ut, kan jag köra den i samband med Radeon rx5700? Eller går det ej o kombinera märken så? Kanske sälja den gamla GPUn när jag uppgraderar sen? Tycker du inte en 3800x cpu är att föredra om jag ändå är på den prisnivån? Trådlöst headset skall jag definitivt handla, däremot musen.. Där gillar jag claw-greppet och mindre möss såsom mx310 eller razor diamondback. Stilrena, inte mycket fuffens. Är en gammal quake2 och quake3 spelare.

@[SmR]BMF: Kollade lite snabbt häromdagen, tyvärr klarar jag ej av att vara i en affär med mycket folk en längre tid.. Tror du 240mhz är mycket mer fördelaktigt än 166? Gillade de skärmarna som tipsades längre upp. Köper nog först den curvade och sedan den raka någon månad senare.

Tack alla för svar! Uppskattar det

Permalänk
Medlem

@Mattias10: Alla tillbehör till själva stationära datorn går utöver de 20-30k jag har budgeterat för datorn, dvs skärmen, mus, tangentbord, headset etc.

stavfel och tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

@Mattias10 Om jag köper ett 3080 TI när dom kommer ut, kan jag köra den i samband med Radeon rx5700? Eller går det ej o kombinera märken så? Kanske sälja den gamla GPUn när jag uppgraderar sen? Tycker du inte en 3800x cpu är att föredra om jag ändå är på den prisnivån? Trådlöst headset skall jag definitivt handla, däremot musen.. Där gillar jag claw-greppet och mindre möss såsom mx310 eller razor diamondback. Stilrena, inte mycket fuffens. Är en gammal quake2 och quake3 spelare.

Tack alla för svar! Uppskattar det

Tänker att en RX 5700 XT är en bra start. Om du känner att den inte är tillräckligt kraftfull, sälj den och köp en RTX 3080 eller 3080ti sen när dem släpps, eller en RX 5900/5950
Skillnaden mellan 3700x och 3800x är pytteliten, så skulle inte säga att 3800x är värd pengarna.
Logitech G Pro är en ganska liten mus. Du kan kolla recension här: https://www.youtube.com/watch?v=NeWRU92qMUQ

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

@Mattias10: Alla tillbehör till själva stationära datorn går utöver de 20-30k jag har budgeterat för datorn, dvs skärmen, mus, tangentbord, headset etc.

Vet. Men somsagt så är de andra grafikkortsvalen 2080s/2080ti som båda kostar väldigt mycket för vad man får och som sagt så släpps 4000 serien om ett par månader, så det är värt att vänta till dess och köra på något billigare sålänge = RX 5700 XT.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Woxen: Jag hade aldrig köpt ett 5700XT istället för ett Nvidia kort, särskilt om du ska köpa en G-Sync skärm (vilket jag också anser du borde), i värsta fall kan du gå ner till ett 2070S och satsa på 3000 serien när det kommer.

Ett 2080 Ti kommer dock fungera bra i 2-3 framåt, och det är ej säkert att Nvidias nästa släpp kommer innan vintern 2020.

Sätter ihop ett aktuellt förslag på skärm och dator inom kort

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

@[SmR]BMF: Kollade lite snabbt häromdagen, tyvärr klarar jag ej av att vara i en affär med mycket folk en längre tid.. Tror du 240mhz är mycket mer fördelaktigt än 166? Gillade de skärmarna som tipsades längre upp. Köper nog först den curvade och sedan den raka någon månad senare.

Tack alla för svar! Uppskattar det

Jag anser att sweetspotten ligger på 32 tum, 1440p, 144hz. Sen är det många som tycker att det är påtok för stort men jag anser att det är precis lagom! Väldigt immersivt och pixeltätheten är hyfsad. Riktigt schysst med curved skärm oxå. Samsung släpper sina Odyssey G7 skärmar, 27 och 32 tum, Q2, vilket kan vara något att hålla ögonen på. Sitter just nu med en Acer predator xz321qu och är ganska nöjd. Om jag hade pengarna så skulle jag dock definitvt kört på en ultrawide.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

3900X om du ska spela och göra annat samtidigt som att spela (samtidigt väldigt viktigt här)

144Hz och 4K finns idag inga skärmstandarder som klarar av om inte signalen komprimeras, 120Hz är max.

Om du ska primärt spela känns 1440p bättre, och det ger mer chans till ögongodis dessutom, inget grafikkort idag klarar 4K på mer är 60Hz stabilt, vilket ännu mer drar ner behovet av en sådan skärm. Sen ska inte glömmas att en sådan skärm är EXTREMT dyr också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade det varit mina egna pengar så hade jag köpt detta med din budget och önskemål;

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (5 864 kr hos CDON)
Grafikkort: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming (ROG-STRIX-RTX-2080Ti-11G-GAMING) (13 399 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C (1 299 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS Elite, Socket-AM4 (2 384 kr hos CDON)
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C (2 269 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS GX 750 Strömförsörjning - 750 Watt - 120 mm - 80 Plus Gold certificate (1 199 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black (1 149 kr hos Dustin)
Summa: 27 563 kr

Jag tycker du ska försöka sätta ihop den själv, eller ta hjälp av någon.

Gällande skärm så är den jag länkade tidigare grym, men leta efter valfri 1440P, 144-165Hz, IPS skärm med G-sync så blir du nöjd, ta den med bäst pris just då

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hade det varit mina egna pengar så hade jag köpt detta med din budget och önskemål;

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (5 864 kr hos CDON)
Grafikkort: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming (ROG-STRIX-RTX-2080Ti-11G-GAMING) (13 399 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C (1 299 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS Elite, Socket-AM4 (2 384 kr hos CDON)
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C (2 269 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS GX 750 Strömförsörjning - 750 Watt - 120 mm - 80 Plus Gold certificate (1 199 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black (1 149 kr hos Dustin)
Summa: 27 563 kr

https://komponentkoll.se/bild/FwsMk.png

Jag tycker du ska försöka sätta ihop den själv, eller ta hjälp av någon.

Gällande skärm så är den jag länkade tidigare grym, men leta efter valfri 1440P, 144-165Hz, IPS skärm med G-sync så blir du nöjd, ta den med bäst pris just då

Mvh

Personligen skulle jag snåla med billigare ram, 450 med bra VRM, 2080 super, kanske billigare chassi... men sett till budget som TS har är det svårt att få bättre än detta paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tagit 9900k då den oftast presterar bättre i spel kontra AMD. Jag har tänkt sloppa ihop en dator för ungefär samma prislapp och har kommit fram till detta.

Detta är dock delar för ett mitx bygg och chassit är bara ett temporärt köp till jag kommit fram till vilket mitx chassi jag vill ha, men lutar åt ncase m1. Grafikkort köper jag säkerligen direkt från nvidia store och då blir det ett 2080S.

Permalänk
Avstängd

Ska du ha AMD i den prisklassen så kan jag rekommendera 3900x, inte för dyr och samtidigt får du otroligt mycket kraft som kommer hålla väldigt länge.

Gick från en 8700k till 3900x och skillnaden är som natt och dag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.