Jag har en Router Asus 78xxx.
Jag har oxå iptelefoni som jag nu då tänkt köra från en s.k. telefoniadapter
https://www.dustin.se/product/5010645410/spa122
Denna jä*** telefoniadapter har tydligen någon routerfunktion i sig, vilket krånglar till sker.
Jag vill ha denna telefonibox bakom min router, när jag kopplar in den med kabel från routern ser jag den som inkopplad enhet med ip
192.168.1.99. Jag kan pinga den utan problem på det IP.
Men jag kommer inte in på gränssnittet och kan således inte administrera den. Får meddelande i webbläsaren, fel på anslutning typ.
OM jag kopplar från router till teleboxens uttag för internet, sen drar vidare till min dator med kabel från teleboxens ETERNET. så kan jag nå teleboxen via 192.168.15.99.
Varför xxx.xxx.15.xx.
Varför måste telefoniboxen sitte mellan router och en dator för att gå att logga in på.
och varför når jag den med ett annat IP än vad som står i routern att teleboxen tilldelats.
Enormt frustrerande detta.
*
Borde jag inte bara kunna "GE" telefoniboxen internet från routern, sen nå den så att säga den vägen. Verkar som om jag bara kan nå interface via telefoniboxens Eternetjag, inte internetjacket.
När jag ska ställa in den inne i interfacet ska jag välja NAT eller bridge, jag vill givetvis inte att den på något sätt ska leka Router inne i mitt nätverk, bakom min riktiga router.
Ska jag disabla dhcp kanske....
Hoppas jag kan få någon hjälp!