Telefoniadapter bakom router?, problem!

Permalänk
Medlem

Telefoniadapter bakom router?, problem!

Jag har en Router Asus 78xxx.

Jag har oxå iptelefoni som jag nu då tänkt köra från en s.k. telefoniadapter
https://www.dustin.se/product/5010645410/spa122

Denna jä*** telefoniadapter har tydligen någon routerfunktion i sig, vilket krånglar till sker.

Jag vill ha denna telefonibox bakom min router, när jag kopplar in den med kabel från routern ser jag den som inkopplad enhet med ip
192.168.1.99. Jag kan pinga den utan problem på det IP.

Men jag kommer inte in på gränssnittet och kan således inte administrera den. Får meddelande i webbläsaren, fel på anslutning typ.

OM jag kopplar från router till teleboxens uttag för internet, sen drar vidare till min dator med kabel från teleboxens ETERNET. så kan jag nå teleboxen via 192.168.15.99.
Varför xxx.xxx.15.xx.

Varför måste telefoniboxen sitte mellan router och en dator för att gå att logga in på.
och varför når jag den med ett annat IP än vad som står i routern att teleboxen tilldelats.

Enormt frustrerande detta.

*

Borde jag inte bara kunna "GE" telefoniboxen internet från routern, sen nå den så att säga den vägen. Verkar som om jag bara kan nå interface via telefoniboxens Eternetjag, inte internetjacket.

När jag ska ställa in den inne i interfacet ska jag välja NAT eller bridge, jag vill givetvis inte att den på något sätt ska leka Router inne i mitt nätverk, bakom min riktiga router.
Ska jag disabla dhcp kanske....

Hoppas jag kan få någon hjälp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@hamlonab:

Stäng av DHCP/NAT och sätt den bakom routern, du behöver även öppna port 5060 och 5080 för att få den att funka. Jag skulle också uppdatera firmware då den förmodligen kommer men en gammal version.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@hamlonab:

Stäng av DHCP/NAT och sätt den bakom routern, du behöver även öppna port 5060 och 5080 för att få den att funka. Jag skulle också uppdatera firmware då den förmodligen kommer men en gammal version.

Alternativet jag kan välja är NAT eller Bridge mode.

En dum fråga, varför kan jag nå telefoniboxen när den sitter mellan routern och en trådad dator, men inte när den bara sitter direkt i routern. Det finns två jack förutom telefonijacken på baksidan, ett internet och ett Eternet, antar att det bara går att nå inteface genom Eternet porten.

Teoretiskt borde jag kunna konfigurera den så, sen bara köra den från routern med telefonin, givet att jag öppnar rätt portar då.

Permalänk
Medlem

@hamlonab:

Problemet är när den använder DCHP så får den ett subnät 192.168.2.xx istället för 192.168.1.xx som din router ger. Då kan inte enheter kommunicera mellan. Stänger du av DHCP på telefoniadaptern så kommer den få en adress av routern och då kan du nå den på nätverket som vanligt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@hamlonab:

Problemet är när den använder DCHP så får den ett subnät 192.168.2.xx istället för 192.168.1.xx som din router ger. Då kan inte enheter kommunicera mellan. Stänger du av DHCP på telefoniadaptern så kommer den få en adress av routern och då kan du nå den på nätverket som vanligt!

Prlngde det, men det vill inte. Når den med ping men inte dess inteface.
Sen som någon skrev. Den är nog 100 år

Skickades från m.sweclockers.com