Permalänk
Medlem

Går inte på bio längre på grund av alldeles för hög ljudnivå (både på film och besökare). Skönare att sitta hemma framför hembion där man själv kan kontrollera ljudet och även pausa om man behöver. Och man slipper ouppfostrade störande element.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Nån gång tycker jag kanse det varit för högt (och då bara i vissa sekvenser), men de gångerna går att räkna på en hand. Generellt sätt är volymen den del av upplevelsen anser jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Är en av anledningarna till att jag inte går på bio men jag är lite, eller ganska mycket åt det andra hållet. När man sitter ett gäng och kollar på tv ska man ha ljudet lagom när alla är helt tysta. Annars blir det bara en ond spiral. Någon pratar, en annan höjer, en tredje pratar högre, någon annan höjer. När folk inte hör tvn är det någon som pratar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Sällan bio på senare år men var och såg Final cut (?) av Apocalypse now kring nyår och blev fascinerad över hur balanserat ljudet var. senaste 3 filmerna innan var alla långt över vad som kändes rimligt fast de var helt olika genre.

Permalänk
Medlem

Kom faktiskt precis hem från en föreställning som jag gick på med min bror och mor. Vi såg filmen "Parasite" (rekommenderas varmt) och det var inte alls obehaglig ljudnivå på den. Så det kanske är så att actionfilmer har mer ljudstyrka eller att den biograf jag var på möjligen hade skruvat upp det lite extra.

Permalänk
Medlem

Går aldrig på bio på grund av folks oförmåga att visa respekt genom och inte tala, inte leka med mobiler eller äta som flodhästar.

Sist jag såg en film (julen 2018) trots VIP-salongen på bergakungen klarade personer runt mig inte av att inte prata och kommentera allt som hände.

Problemet är självlöst dock genom dagens stora skärmar och projektorer.

Tyvärr ytterligare ett ställe i det publika rummet som man måste hålla sig ifrån pga respeklösheten i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt också med om att det är för högt. Det "skär" sig i öronen rätt ofta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja det är hög nivå på idioterna i biografen,sist jag va på bio fick jag säga till 2 tonårstjejer att hålla käften sedan dom dampat typ halva filmen.

Permalänk
Medlem

Var på Frost 2 med dottern (4år) vi fick gå efter 15min för ljudet var för högt. Hon ville inte vara kvar mer då. Jag reagerade också på att ljudet var lite väl högt jämfört med för typ 15 år sen när jag var på bio senast.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Tycker det kunde vara lite högre och mer bas. Ljudet ska kännas lika mycket som det hörs.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@JsonC: Det där är ju under all kritik. Som vuxen kan vi ju fatta ett eget beslut, men att riskera barnens hörsel är oacceptabelt enligt mig. Bra av dig att ni gick därifrån.

Jag har många gånger reflekterat över hur lite det pratas om folks hörsel och dessa koppling till psykisk hälsa och välmående medans det blir vanligare och vanligare med permanenta hörselskador i lägre åldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Kom faktiskt precis hem från en föreställning som jag gick på med min bror och mor. Vi såg filmen "Parasite" (rekommenderas varmt) och det var inte alls obehaglig ljudnivå på den. Så det kanske är så att actionfilmer har mer ljudstyrka eller att den biograf jag var på möjligen hade skruvat upp det lite extra.

Fy tusan så bra den är.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Piper det i örona efteråt - ja då har du fått hörselskador, är det tyst direkt efter så har man med stor sannolikhet klarat sig utan skador - dock bör man försöka vara i tyst miljö närmaste dygnet efter att utsatt för obehagligt höga ljudnivåer som knallskott och fyrverkerismällar på nära håll.

Jobbar man på bullig arbetsplats en hel dag så skall man helst inte gå på rockkonserten eller diskotek på kvällen senare och absolut inte utan hörselproppar!!!...

Samma sak om man spelar med hög volym i hörlurar hela dagar - och höjer man volymen ytterligare för att det bullrar runt om så kan det bli riktigt illa och detta är värre än rockkonsert utan proppar och stå nära högtalare - och det som har betydelse är tiden och styrkan.

85 dB musik i hörlurar är upplevelsemässigt inte speciellt högt och de allra flesta drar på betydligt mer än så och dessutom under långa tider/hela dagar.

De flesta hörlurar ligger på 100 - 102 dB vid 1 mW i känslighet och över 32 Ohm motsvarar det 0.179 mV RMS eller 0.5 V topp till topp om man mäter på lurteleproppen med en oscilloskop på en sinus-signal

85 dB från 100 dB känslighet är 15 dB lägre vilket effektmässigt är 31.6 ggr lägre i effekt och spänningsmässigt 0.177 ggr av ovanstående nivåer vilket med 0.5 V t-t skulle ger att amplituden från telefonen/media-apparatens uttag inte får skicka ut mer än 0.089 Volt topp till topp när man mäter med oscilloskop eller 0.031 Volt RMS och detta på 32 Ohms lurar skulle motsvara 0.0337 mW och räknat över 8 timmar skulle ge total energimängd till lurarna av 0.253 mWh per 8 timmar.

Saker är att en mediaspelare mycket väl skulle kunna räkna ut det på sampelnivå av musikmaterialet det spelar upp inklusive kännedom på volymnivå och känslighet på använda hörlur och tex. att volymen sjunker fort om man spelar högt när man närma sig 0.253 mWh förbrukat i dagsbudget, medans spelar man svagare så kan man spela under mycket längre tid innan volymen börja minska - för det är så örons kemi fungerar - man har en viss mängd med kemikalier i hörcellerna man kan bränna per dag, linjärt proportionellt med ljudnivå och bränner man mer än dagsbudget så kan hörselskador av tinnitussort börja komma!!

85 dB/8timmar = 95 dB/48 minuter = 105 dB/4.8 minuter = 115 dB/28.8 sekunder = 120 dB/9.7 sekunder för samma ljud-energi räknat i mW (vilket blir 0.253 mWh om man tar 100 dB SPL/1mW-känsliga hörlurar som räknat ovan) vilket också motsvarar ungefär kemikalieförbrukningen i hörselcellerna när de stimuleras.

Med andra ord spelar man 95 dB medeleffekt i sina hörlurar så är det slutlyssnat efter 48 minuter för den här dygnet osv., när man förbrukar mer än så, så töms förråden förbi botten - hörselcellerna blir för alkaliska i sin cellvätska, proteinerna skadas av alkaliet och det kan resultera i störningar som sedan som upplevs som tinnitus för resten av livet - i 24/7!! ja om hjärnan inte lyckas filtrera ut ljudet...

Det är också stor variation mellan människor i känslighet och kvinnor tål ofta betydligt mer än män innan skador inträffar.

---

När man hör pip efter en kraftig smäll så har man fått hörselskada, förutom att det stressat hörselcellerna kemiskt och tömt en stor del av dess kemiska förråd så kan även hörselhår på cellen ha skadats av stötvågen, men tappade hörselhår ger inte tinnitus - bara dövhet.

Att pipet försvinner efter en stund (eller natt om det är illa och då skall man jävlar med vara försiktig för höga ljud resten av livet efter det, men det brukar behövas 2-5 nätter i rad där man inte kan sova och ha ångest över det pga. tinnitus hela tiden väcker så fort man somnar innan man förstår det på riktigt med hela kroppen... och ja, jag har varit där!) beror inte på att örona har lagat sig utan för att hjärnan adapterat sig och filtrerat bort (o)ljuden så att det är under medvetandenivå

Men hjärnan har en begränsad kapacitet så skaffar man sig nya skador hela tiden (gå på disko/konserter ofta utan hörselproppar, hörlurar på hög nivå hela dagar) så kommer man till ett läge när hjärnfiltret börja läcka eller att skadan har en karaktär som är svår att maska och då sitter man med Svarte-Pettern - 24/7 för resten av livet och det går upp och ned med dagshumöret i hur mycket man 'hör' av det... ofta så blir det värre när man dricker alkohol och nyttjar andra droger av just anledningen att hjärnfiltret drogpåverkat inte klarar att matcha symfonin av olika tinnitustoner fullt ut från de skadade öronen och mer läcker igenom.

---

Tinnitus behöver inte nödvändigtvis vara högfrekvent eller i form av toner, det kan prassla som att lödder hela tiden spricker upp i öronen, tuta i multiton, pulsa eller annat, inte sällan att det sätter igång att böla när det är helt tyst i rummet men kan tystnar i korta perioder vid knäppar, när man vrider huvudet, tuggar etc. det kan också förstärkas av andra ljud som tex. effekt av infraljud av ventilation tex. på ett kontor, högfrekvens pip från en äldre klassisk TV som man hör på 100 meter avstånd och är smärtsamt vid 10 m, det kan vara rejäl distorsion som sprucken högtalare när någon pratar (hade det tillfälligt (gudskelov) under en influensa - gick knappt att höra vad folk sa av distorsionen) - och så kan man få tinnitus av annan orsak än av ljud - som tex. influensa nämnd innan som för min del dessvärre lämnade kvar en lågfrekvent 'lastbilsbrum på tomgång utanför fönstret' - tinnitus och den går inte att stänga av...

och Ja, Jag har dom allihopa...

och kan också tillägga att det finns inget i ljudväg i form av upplevelse/show som är värt det, hur häftigt det än är just då! - då detta är något man får dras med varje dag och nöter och tär på en hela tiden...

Permalänk

Jag var och såg Dune på Biostaden I Kalmar (Biograf 5) igår kväll. Det var nog 4 år sedan jag var på bio senast. Dune är en riktigt bra film (och mycket bra böcker) men jag upplevde volymen som väldigt hög. Har problem med tinnitus från och till så jag borde ha gått ut ifrån biografen men det var svårt att avgöra hur högt det var eftersom ljud kvalitet var bra. När jag kom hem så piper det I öronen och även nu på morgonen.

Konstig att dom får ha så hög volym. Helt klart inte värt att gå på bio längre. Om jag går på bio igen någon gång så får jag ha med öronproppar...

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Senast jag var på biografen så upplevde även jag det obehagligt högljutt. Inte så att något pep, men helt klart så att det var obekvämt att sitta i salongen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Både Dune och nya Bond hade bra nivåer här i Skövde. Fast den mindre salen hade bättre ljud med lägre dist (Dune).
Mad Max i Helsingfors var dock sjukt högt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Efter att jag varit på Dune så beställde jag ett par såna här. Antar att det är svar nog på frågan...

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07WDTLR7Y/ref=sr_1_26?dchild=1...

Permalänk
Medlem

Jag har tagit upp problemet med hög volym ett antal gånger på biografen i min stad. För länge länge sen så brukade personalen sänka volymen marginellt.
Men senast jag påpekade så hänvisade personalen att filmbolagen kräver en viss volymnivå i salongen.

Klart oroväckande att filmbolagen skulle tro att högre = bättre.

Har alltid ett par size small "julgranproppar" med mig för att dämpa bort de värsta diskantljuden.

Permalänk
Skrivet av Normgivaren:

Efter att jag varit på Dune så beställde jag ett par såna här. Antar att det är svar nog på frågan...

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07WDTLR7Y/ref=sr_1_26?dchild=1...

Funderade på att köpa något sådant. Skriv gärna vad du tycker om dom när du har fått dom.
200kr för ett par pluggar är mycket men om dom räddar hörseln så är dom helt klart värda det. NRR 23db tycker jag kanske kan vara lite för mycket dämpning för en bio?

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Någonting jag alltid varit lite småförbannad på, förutom att ljudnivån överlag är för hög, är att ljudnivån inte är konstant heller.

Speciellt då i actionscenerna höjs volymen.

Min lösning på detta har varit att se film endast från PC med ett program som sänker/höjer volymen till en jämn nivå.

Har tyvärr inte lyckats få till denna inställning på hemmabioförstärkaren.

Permalänk

Vanligtvis tycker jag det är bra, men var på Imax biografen i Mall of Scandinavia då det var hyfsat nytt och där var det på tok för högt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tycker det ofta är lagom, är typ 1 eller två tillfällen det var väldigt högt men då var det helt nytt och kanske inte riktigt kaliberat rätt. Jag är rätt känslig mot höga ljud men upplever oftast inga problem på bio, varit på Imax två gånger på Bergakungen det senaste, då har ljudnivån varit lagom enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Någonting jag alltid varit lite småförbannad på, förutom att ljudnivån överlag är för hög, är att ljudnivån inte är konstant heller.

Speciellt då i actionscenerna höjs volymen.

Min lösning på detta har varit att se film endast från PC med ett program som sänker/höjer volymen till en jämn nivå.

Har tyvärr inte lyckats få till denna inställning på hemmabioförstärkaren.

Jag kan lyssna på hundratals timmar podcasts eller ljudböcker och inte missa ett enda ord. I moderna filmer är det vanligt att jag inte hör mer än kanske 70 % av dialogen. Till stort del är det säkert på grund av ljudsvängninarna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Någonting jag alltid varit lite småförbannad på, förutom att ljudnivån överlag är för hög, är att ljudnivån inte är konstant heller.

Speciellt då i actionscenerna höjs volymen.

Min lösning på detta har varit att se film endast från PC med ett program som sänker/höjer volymen till en jämn nivå.

Har tyvärr inte lyckats få till denna inställning på hemmabioförstärkaren.

En bra dekoder har nightmode som innebär normalisering, komprimering och att dialogen framhävs så du behöver en bättre dekoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige

Tycker generellt att ljudnivå brukar bli för hög när det händer nåt, exempelvis en explosion. Men däremot är det ofta för lågt vid endast tal. Jag har dock hört att många biosalonger har fått klagomål på detta och att de har börjat höj centerkanalen för att jämna ut ljudet. Skulle vilja veta exakt varför man producerar ljudet på detta sätt när man gör filmen 🤔

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Tycker generellt att ljudnivå brukar bli för hög när det händer nåt, exempelvis en explosion. Men däremot är det ofta för lågt vid endast tal. Jag har dock hört att många biosalonger har fått klagomål på detta och att de har börjat höj centerkanalen för att jämna ut ljudet. Skulle vilja veta exakt varför man producerar ljudet på detta sätt när man gör filmen 🤔

//Daniel

Jag skulle gissa på att producenterna har ljudutrustning för 10-100 000 kronor och kan inte förstå hur vi inte hör ljudet på samma sätt som de gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av johanandersson:

Jag skulle gissa på att producenterna har ljudutrustning för 10-100 000 kronor och kan inte förstå hur vi inte hör ljudet på samma sätt som de gör.

Tror inte att det har med det att göra. Håller på en del med hifi och har sett på film med all typ av utrustning (inklusive högtalare som används vid "ljud-programmering" till filmer). Ljudet är precis lika "dåligt" med den utrustningen som med billigare grejer. Måste finnas någon specifik anledning till att de vill ha lågt ljud vid tal och högt när de händer nåt.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Tycker generellt att ljudnivå brukar bli för hög när det händer nåt, exempelvis en explosion. Men däremot är det ofta för lågt vid endast tal. Jag har dock hört att många biosalonger har fått klagomål på detta och att de har börjat höj centerkanalen för att jämna ut ljudet. Skulle vilja veta exakt varför man producerar ljudet på detta sätt när man gör filmen 🤔

//Daniel

Jag tror inte ljudet är producerat så men många biografer har rätt dåliga ljudsystem och har inte heller kalibrerat dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Första gången jag reagerade på att ljudnivån var alldeles för hög på bio var på premiären av Jurrasic Park. Scenen där T-rexen bryter sig ut och står och vrålar var helt extremt för högt. Det förstörde faktiskt filmen för mig eftersom jag tänkte på detta resten av filmen.

Har efter den gången reagerat på detta flera gånger på andra filmer.
Då är jag ändå en gammal hårdrockare med ett 50 tal konserter i bagaget, så hög ljudnivå är inget nytt.

Bio upplevs bäst hemma med perfekt bild och ljud.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte ljudet är producerat så men många biografer har rätt dåliga ljudsystem och har inte heller kalibrerat dem.

Jag upplever att det problemet är ännu större hemma, om man då inte kör någon mjukvara för att fixa det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB