Firefox tillägg - Access your data for all websites

Permalänk

Firefox tillägg - Access your data for all websites

Jag använder en del tillägg i firefox och undrar om det bokstavligt talat är så att dessa kan läsa alla mina inloggningar och lösenord samt all data från sajterna? Känns ju i så fall som världens enklaste grej att fiska sådana uppgifter en masse, dessutom i en webbläsare som marknadsför sig med att värna om användarens integritet. Många tillägg söker rättigheter som jag inte alls kan förstå varför de behövs för att utföra tjänsten. Det är likadant i Android, men det blir off-topic. Någon som har koll på hur sånt här fungerar?

Såhär skriver Firefox själva:

"Access your data for all websites

The extension can read the content of any web page you visit as well as data you enter into those web pages, such as usernames and passwords.

Extensions requesting this permission might:

Read product and price information from a page to help find you the best price on items you're shopping for
Offer a password manager that reads and writes details of your username and password
Provide an ad blocker by reading the content of each web page you open to find and remove ad code "

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Har inget med just Firefox att göra, då det är samma tilläggssystem som även Chrome/Chromium använder.

Ja, det går att skriva ett tillägg som t.ex. roffar åt sig väldigt mycket information och skeppar iväg den någonstans, så man bör egentligen aldrig lita lättvindigt på de tillägg man installerar (åtminstone de som kräver väldigt frikostiga rättigheter).

Det enda Firefox gör är att försöka beskriva vad en viss rättighet innebär, så att man själv får avgöra om man vill tillåta det.

För övrigt var det betydligt värre förr, då det dels inte fanns något rättighetssystem och alla tillägg fick göra vad tusan som helst. Det är väldigt mycket mer nedstrypt nuförtiden. På gott och ont, då vissa tillägg inte längre kan utföra de uppgifter de var designade för från början pga att tilläggs-api:et är så begränsat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ahh, det fanns en tråd, va bra.

Det finns ju en del som vill ha "behörigheter" med allt vad det heter och nu sitter jag med en så enkel sak som Ultra Wide Video för Edge (som fungerar) hur skulle jag veta om detta är säkert eller inte om sånt här aldrig flaggas som virus/malware/fara/dålig ide.. den kan bara se vad jag gör, ok? ska genast logga in på banken..
Hur en seriös streamingtjänst inte kan ha detta inbakat än redan är ju en annan tråd..

https://www.howtogeek.com/188346/why-browser-extensions-can-b...

Är jag över-nojjig och borde meditera mer?

Permalänk
Medlem

Om man använder tillägg som har öppen källkod är ett tips att kolla deras dokumentation på GitHub eller motsvarande. Där finns ofta förklaringar till varför specifika behörigheter efterfrågas. Sen får man givetvis själv bedöma om man tycker den motiveringen är rimlig om man inte själv kan granska källkoden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack Fragande, I mitt fall med denna så har han en länk till https://github.com/wltrsjames/Ultrawide-Video, jag snoka runt så gott det gick och .js kan man öppna med Notepad++, är ingen programmerare men det kändes faktiskt bättre efteråt för jag hitta ingen uppenbar konstig kod som inte borde ha där att göra.

Permalänk
Medlem

Gäller inte TS, generell kommentar.

Tycker alltid det är spännande med de som som skriker över att Chrome loggar, installerar Firefox istället, men sedan installera mängder med tillägg utan att ha någon uppfattning om vad dessa ägnar sig åt.

Installerar inte tillägg i de profiler jag använder oavsett vilken webbläsare det gäller, om jag nu skulle behöva en för något så sätter jag upp en temporär profil för det.

Permalänk
Medlem

Som en parentes kan tillägg i FF installeras utan rätt att köras i privata fönster. Kan ju vara en ide om det är något särskilt man inte vill att tillägget ska kunna se.

Permalänk
Medlem

Jepp, samma I Edge om man klickar på kugghjulet för tillägget under settings > extensions, Edge stöder liksom 4K
Jag skrriter I vad Google, Microsoft, Myndighet - sammlar på sig, men nån random snubbe'lur ska då inte ha Hur roligt som helst på min/vår bekostnad, nej.