Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem

för det river så jäkligt med sandpapper!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akerhage:

Har faktiskt funderat på att installera en sådan. Är det enkelt att fixa?

Det är väldigt enkelt om du har en passande blandare, man behöver inte ens att stänga av huvudkranen. https://www.bauhaus.se/handdusch-till-tvattstallsblandare-kok...

Skrivet av SexMachine:

Varför inte köpa en japansk toa istället?

Tja, ganska dyr lösning (12-20k) och även installationen kan bli kostsam/besvärlig iom. att det krävs ström. Golvstående versioner är ofta ruskigt fula och klumpiga.
Skulle dock vara skönt att slippa ⬇
https://www.youtube.com/watch?v=vGCIGEUB32M

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Alla toarullar är slut hos min ICA. Folk stod vid hyllorna igår och gapade och ringde runt halva släkten för att få tag på toarullar. Köpte Serla 12x2 förra veckan som jag gör vanligtvis när det tar slut oavsett årstid. Jag fattar inte varför folk hamstrar så in i helvete mycket just på toapapper, vi tillverkar väl toapapper i Sverige? Dessutom så kan man ju tvätta anus och könsorganet med VATTEN!
Ett par i 25 års åldern gick runt med två vagnar. I den ena med mat med lång hållbarhetstid och i den andra bara hushållspapper och toalettpapper.

Känns lite bajsnödigt att ÖVERhamstra. Lovar att de flesta som hamstrat extra mycket kommer att få slänga en del av maten till slut på grund av bäst före datum........

OFF TOPIC: Undrar om man kan fortfarande sälja handsprit, ytdesinfektion och munskydd på Blocket Market? Har inte Fejsbok!
Jag såg att Blocket och Tradera har infört ett förbjud mot dessa produkter. Kände lite skadeglädje när jag såg att Tradera och Blocket tog bort alla annonser.
Jag tycker att det är för jävligt att man hamstrat på hygienprodukter och försökt sälja dessa med flera hundra procent påslag. Sjukvården behöver dessa. Jag lovar att dessa sakerna kommer att kastas också, speciellt munskydd. Så onödigt.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Börjar det alltså bli tomt i butikerna på TP på riktigt?

Har 7-8 18-pack i förrådet, men det räcker ju inte långt. Går väl åt en rulle per person/dag i familjen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Master of Overkill

Har inte märkt något hamstrande i GBG i centra stan allfall.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Börjar det alltså bli tomt i butikerna på TP på riktigt?

Har 7-8 18-pack i förrådet, men det räcker ju inte långt. Går väl åt en rulle per person/dag i familjen.

/hulle.

Har ni diarré hela familjen? Hur är det möjligt att använda en rulle per person och dag?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: IBS för hela slanten

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har 7-8 18-pack i förrådet, men det räcker ju inte långt. Går väl åt en rulle per person/dag i familjen.

Det är ju helt otroligt, är det papper till röven eller annat också?
En rulle räcker ju typ en vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har ni diarré hela familjen? Hur är det möjligt att använda en rulle per person och dag?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju helt otroligt, är det papper till röven eller annat också?
En rulle räcker ju typ en vecka...

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

Det finns två sorters människor, vikare och knöglare. Jag förstår att den senare sorten alltid har ett par balar toapapper hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Då undrar jag hur många gånger ni går på toa om dagen? En toarulle räcker minst en vecka för mig som bor ensam.

Permalänk
Medlem

Det finns gott om toapaper i min lokal butik.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Inte i Ystad heller.
Toapappershetsen i Sverige verkar vara koncentrerad till Wuholm Stockholm.

Hah! Wuholm börjar bokstavligen talat få spridning här på SweC!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Stod en skylt på mitt Ica att det är max två balar per kund idag.

Permalänk
Medlem

@tvelander: kan säga att Willys i Kållered är länsat, finns inget i hyllorna....

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ha ha!

Fast det är ju nästan litet tragiskt att det faktiskt också finns människor som verkligen använder metod ett och två på riktigt...
Jag känner ingen som gör det, men vad jag hört i allafall. (den som gör det hos mig får själv rensa avloppet! So goes the deal... )
Man måste ju lida av någon form av grav psykisk ohälsa om man verkligen använder den första metoden på riktigt. ha ha ha

Haha, ja. Jag har använt den sista metoden i flera år nu där man använder samma papper flera gånger. Detta är främst för att jag brukade få så mkt toapapper i toan att toan fick förstoppning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av OceanK:

@tvelander: kan säga att Willys i Kållered är länsat, finns inget i hyllorna....

Vafan händer haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vad knäppt, tur att jag fyllde på förrådet nyligen

Permalänk
Medlem

@tvelander: Hahaha, kändes lite som walking dead:

Detta var när jag "försökte handla":

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns två sorters människor, vikare och knöglare. Jag förstår att den senare sorten alltid har ett par balar toapapper hemma.

Ja inte fasen tänker jag sitta och vika pappret...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

https://www.bauhaus.se/handdusch-till-tvattstallsblandare-kok...
Köp en sån så är du inte beroende av toapapper mer.

JApp, jag har en tvätt i förrådet om det skulle behövas!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Men en rulle om dagen? Hur många "nävar" per bajsning? Hur många bajsningar om dagen? Man kan ju liksom inte spola ner en hel rulle åt gången, det måste ju bli stopp!?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns två sorters människor, vikare och knöglare. Jag förstår att den senare sorten alltid har ett par balar toapapper hemma.

Jag har alltid vikt, och sällan haft mycket magproblem, så räcker oftast med typ 2-4 rutor. Jag har kunnat köpa ett storpack som varat riktigt riktigt länge, när jag bodde ensam.

Har haft nuvarande sambo i många år, och blev i början helt chockad av hur mycket papper som gick åt. Mycket mer än tidigare flickvänner.
Samtidigt är toapper billigt, och det blev aldrig stopp, så brydde mig inte speciellt mycket om det. Bara noterade mentalt att hon måste ju använda kanske 10, 20 eller 50x mer än mig.

Hon var också sådan som alltid låste dörren, så jag såg aldrig vad hon gjorde, brydde mig inte heller. Ganska trevligt med separata toalettvanor, även om jag inte bryr mig speciellt.

Spola fram ett antal år, tills vi hade barn stort nog att vi fick sluta låsa toadörren.

Gick en dag i denna period in vid precis rätt tidpunkt, så låt mig presentera:

RULLAREN

Hon håller ena änden av toarullen i en hand, och med den andra handen snurrar frenetiskt rullen runt runt handleden, och skapar en lös minirulle, plattar till den och redo! uppskattningsvis 1/4 eller 1/3 rulle per session.
Dock är hon prickfritt renlig, så kanske en bra, om än slösaktig metod.

Permalänk
Medlem

Skulle toapappret ta slut i butikerna rekommenderar jag en handdusch. Finns på Clas. ÖB. Bauhaus med flera 200-350:- +.
Har skaffat en hemma i badrummet kopplad till handfatskranen för att göra rent det samt toastolen och mig själv vid behov.
Har en i köket också att komplettera med vid handdisk.
I flera länder utomlands ingår det som standard. Man kan t ex använda toan som bidé.

Permalänk
Medlem

@JBE: HAHA i lol'd Tack för din inlevelse!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Av en slump handlade jag en 32-pack idag på mitt ICA, men endast för att jag var nere på sista rullen. (Bor ensam). Samtliga hyllor var överfyllda med toapapper. så jag märkte minsann ingen brist där. Bor i Stockholmsområdet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jag har alltid vikt, och sällan haft mycket magproblem, så räcker oftast med typ 2-4 rutor. Jag har kunnat köpa ett storpack som varat riktigt riktigt länge, när jag bodde ensam.

Har haft nuvarande sambo i många år, och blev i början helt chockad av hur mycket papper som gick åt. Mycket mer än tidigare flickvänner.
Samtidigt är toapper billigt, och det blev aldrig stopp, så brydde mig inte speciellt mycket om det. Bara noterade mentalt att hon måste ju använda kanske 10, 20 eller 50x mer än mig.

Hon var också sådan som alltid låste dörren, så jag såg aldrig vad hon gjorde, brydde mig inte heller. Ganska trevligt med separata toalettvanor, även om jag inte bryr mig speciellt.

Spola fram ett antal år, tills vi hade barn stort nog att vi fick sluta låsa toadörren.

Gick en dag i denna period in vid precis rätt tidpunkt, så låt mig presentera:

RULLAREN

Hon håller enda änden av toarullen i en hand, och med den andra handen snurrar frenetiskt rullen runt runt handleden, och skapar en lös minirulle, plattar till den och redo! uppskattningsvis 1/4 eller 1/3 rulle per session.
Dock är hon prickfritt renlig, så kanske en bra, om än slösaktig metod.

haha, mitt ex var precis likadan; "rullaren".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Av en slump handlade jag en 32-pack idag på mitt ICA, men endast för att jag var nere på sista rullen. (Bor ensam). Samtliga hyllor var överfyllda med toapapper. så jag märkte minsann ingen brist där. Bor i Stockholmsområdet.

Samma här i Umeå, allt är som vanligt.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne;) Min värsta influensasläng varade i drygt 3v, hade knappt ork att ta mig till affären. När jag ändå gjorde så den tredje veckan - tvungen att handla, då "råkade" jag hosta till ett par gånger i affären, varpå särskilt en man glodde elakt på mig. Så visst, man behöver ha ett buffertlager så man klarar åtminstone 14dgr. Specifikt gällande denna produkt - dasspapper, brukar köpa ett nytt 6/8-pack när det är 2 rullar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid två tre balar hemma så ingen hamstring här inte. Samma sak med maten, alltså vi har alltid mat hemma för åtminstone 6 månader framåt. Har inte andra det? 🤔

Nej det slutar bara med att jag får slänga massa mat om jag köper för mycket. Brukar handla en kasse var tredje dag ungefär. Skillnaden för dasspapper så håller det ju hur länge som helst i stort sett så där skadar det ju inte med ett litet lager.