Kan inte installera windows på en nyköpt ssd, varför?

Permalänk
Medlem

datorn på videon är mycket lik men min ssd sitter nere i det högra hörnet

Permalänk
Medlem

sammanfattning
Postar igen för att det ska bli tydligt för er som läser

Jag har denna datorn : acer aspire 3 a315-42-r09r
Det står även : snid 93200404534 och s/n nxhh8ed00193200fcd3400
På ssd så står det : western digital pc sn520 nvme ssd
m 2 2280-s3-b-m 128 gb

..............................
Jag har köpt denna ssd som är sata . Är det fel? Ska den fungera i min dator?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Borde jag kanske istället köpt denna som nvme precis som den jag har i datorn ifrån början?

Permalänk
Medlem

Ja, då borde den du länkat från Elgiganten passa. Dvs. den har samma gränssnitt (NVME, PCIE) och storlek fysiskt 22mmx800mm, formfaktor M.2 2280.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | AOC Q27G4X+Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

basse: Du menar att ladda ned det programet på usb:et där jag redan har laddat ned windows 10 antar jag. Säkert dum fråga men ni snackar med någon som inte fattar något.

viita: Hehe ja man tycker ju det:) Det är det som hela topicen egentligen handlar om men du förklarade det på 2 meningar. Det är ju det som är problemet att det är inte bara att installera på den nya ssd. Av någon anledning kommer texten citat om när jag försöker ...

"det gick inte att hitta några signerade enhetsdrivrutiner. kontroller att rätt drivrutiner finns på installationsmediet och klicka sedan på ok"

SneakyButcher: Ok , intressant svar. Vet någon exakt hur jag kommer in i bios för jag försöker på alla möjliga sätt - delete, f1 , f2 osv. MIn dator verkar vilja gå igång i minneskortet med windows 10 direkt.

SAFA: JA du är nog kanske på rätt väg, tack.

Jag ser på min andra ssd att det är en NVME. Knn det vara problemet?

Hur tar jag reda på vilket moderkort jag har ? Om det inte supportas vilken typ av ssd ska jag leta efter? Det måste heta NVME eftersom min gamla är en NWME ssd?

------------------------------------------------------------------

tack för era svar . Det känns som att jag kanske har köpt fel ssd. Hoppas inte det men är det så så är väl lösningen en NWME ssd. Vad tror ni?

Jag tror ditt problem ligger i "UEFI" och funktionen "Secure Boot Keys". Om du i UEFI/BIOS stänger av "Secure Boot", och en ominstallation fungerar problemfritt, så är det med största sannolikehet här problemet ligger.
Man kan oftast uppdatera dessa säkra nycklar, men det kräver lite pill.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Permalänk
Medlem

Okej tack för era svar.

Det fungerar inte bättre för att jag stänger av "secure boot" i bios.

Det verkar som att jag kanske har köpt fel ssd.

Permalänk
Medlem

@bodil84:
1. Kan du se hårddisken i bios/uefi?
2. Hur gjorde du när du "laddade hem windows 10 på usb minnet"? Vad använde du för program för att extrahera iso-filen till usb minnet?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

1. Hmm nu har jag kopplat ur den igen men nä jag tror inte jag kan se hårddisken i bios. Men jag ska kolla sen igen hur det ser ut för att vara säker. Jag fyllde i vart fall i disable "secure boot"

2. Ja alltså jag köpte bara ett minneskort som skulle duga till att ladda ned windows 10 på. Sen gick jag bara in på denna länken och laddade ned windows 10 på usb minnet. Det tog typ 30 minuter har jag för mig och sen stod det att nedladdningen hade lyckats

på länken tryckte jag sen på "ladda ned verktyget nu". Denna biten verkar ha fungerat..

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?i...

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst hela tråden.
men om du kan ha båda SSDer i datorn, så gör då följande:

sök på Administrationsverktyg och använd verktyget datorhantering, och där klicka på lagring sedan diskhantering

där borde du se din disk du använder, och den andra du försöker installera windows på.

högst troligt så har din nya disk ingen beteckning, formatera och aktivera disken och försök igen att installera windows.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Basse: Har kollat nu. Svar nej man kan inte se den nya ssd i bios. Det står bara none på alla raderna

Hurrai. Ok jag ska titta på det. Men jag antar att du menar för att formater om och aktivera ssd så måste jag ha någon form av portabel sticka som man kan koppla in en ssd i medans man fortfarande använder sin fungerande ssd?

Som jag gör nu är ju att jag hela tiden får stänga av, öppna daton, byta ssd

Permalänk
Medlem

Först och främst, du har väl en smartphone du kan använda för att skriva här istället för att skruva i och ur SSD i din laptop?

Kommer du in i BIOS nu? Men SSDn syns inte nånstans där? Då borde du fundera på om du skruvat i den rätt till o börja med.
Kolla även att du har satt SATA Controller Mode Option till "IDE". Borde redan va inställt på det dock.

Kolla så att du gjort allt rätt med USB minnet. Kan tipsa om den här videon om du tycker det är enklare än att läsa https://youtu.be/bkafkI32Cs0

Har du kommit så här långt med din Windows installation? Så borde din SSD synas där om allt står rätt till.

Dold text

Värsta fall är SSDn paj, lättast vore att testa i en annan PC om den fungerar där.
Kan även va drivrutinerna som spökar, dock inte så troligt eftersom återigen din andra SSD fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

Basse: Har kollat nu. Svar nej man kan inte se den nya ssd i bios. Det står bara none på alla raderna

Hurrai. Ok jag ska titta på det. Men jag antar att du menar för att formater om och aktivera ssd så måste jag ha någon form av portabel sticka som man kan koppla in en ssd i medans man fortfarande använder sin fungerande ssd?

Som jag gör nu är ju att jag hela tiden får stänga av, öppna daton, byta ssd

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

kolla på den där, det här är det jag menar.

om du inte kan ha båda m2 diskarna i datorn samtidigt, så behöver du fixa en adapter till usb, så att du kan göra det som extern kabinett.

https://www.google.com/search?q=m2+usb+adapter&oq=m2+usb+&aqs...

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@bodil84: Syns den inte i bios och du är säker på att du kopplat in den korrekt (vilket jag antar du gjort eftersom orginalhårddisken fungerar efter in- och urkoppling) så är den antagligen trasig.

Eller så kanske just den modellen inte är kompatibel med din laptop, men det har jag i så fall inte hört talas om innan.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Media creation tool kommer skapa ett verktyg att installera windows 10 med på den nya hårddisken. Du kommer bli ombedd att välja ditt usbminne och den fixar resten. Usb minnet ska vara tomt när du börjar.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

sammanfattning
Postar igen för att det ska bli tydligt för er som läser

Jag har denna datorn : acer aspire 3 a315-42-r09r
Det står även : snid 93200404534 och s/n nxhh8ed00193200fcd3400
På ssd så står det : western digital pc sn520 nvme ssd
m 2 2280-s3-b-m 128 gb

..............................

Tittar man på WD:s sida, så är anslutningsgränssnittet "NVMe Gen3 X2". (M2.PCIe)

Citat:

Jag har köpt denna ssd som är sata . Är det fel? Ska den fungera i min dator?

Enligt Elgigantens sida, så är anslutninsgränssnittet för denna: M.2 SATA 3.0

Citat:

Borde jag kanske istället köpt denna som nvme precis som den jag har i datorn ifrån början?

Enligt Elgigantens sida, så är anslutninsgränssnittet för denna: M2.PCIe

Det är nog här ditt problem ligger.
Jag har ingen aning om det går att ställa om i UEFI/BIOS eller inte.

Permalänk
Medlem

Dud3: Ja jag hade kunnat anvønda telefonen och skriva med er men eftersom detta drar ut på tiden och inte läser sig direkt så har jag öppnat upp och testar igen när jag har fått något tips utav er.
Det är helt omjligt att jag inte har placerat och kopplat i ssd korrekt efter så här många ggr. Det fungerar ju när jag bytar igen till original ssd.
Ang att byta sata controller mode till"ide" så går inte detta. Det ända med namnet sata som kommer upp är texten "sata mode" med alternativet ahc1 går ej att ändra på.

hurrai: Ok jaja då vill jag ju verkligen veta att ssd ska fungera innan jag köper på mig mer men det låter ju också intressant att testa.

Basse: Jag har garanterat kopplat rätt .

JAg tänker ju att som någon tidigare skrev att jag kanske har tagit fel ssd.
Originalet är nvme ssd
Jag köpte sata ssd.

Jag vet inte om det är där skon klämmer

Sirmauser. Ja alltså jag har ju gjort installationen på usb minnet på det sättet. Med den nya ssd så sätter ju också installionen igång lite grann. Det är ju när jag ska välja plats att installera windows 10 på som det inte går att välja något.

Men det är ju värt att kanske testa att installera om igen faktiskt!

Permalänk
Medlem

viita. Ok tack. Så med den logiken är det fel ssd?

Permalänk
Medlem

kanske är då denns ssd lösningen om den då enligt dig har samma värden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bodil84:

Originalet är nvme ssd
Jag köpte sata ssd.
Jag vet inte om det är där skon klämmer

Sata och nvme är olika sätt att kommunicera med ssdn, båda kan däremot använda det fysiska formatet m.2, du har alltså köpt en ssd med fel interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

kanske är då denns ssd lösningen om den då enligt dig har samma värden

Vet som sagt inte om det finns någon inställning i UEFI/BIOS som kan ändras för att få det att fungera med den disk du köpt. Kanske finns någon inställning för att ändra hårddisk-inställning från NVMe till AHCI, men denna disk du länkat, bör fungera.

Det verkar vara lite lurigt med kompatibiliteten mellan dem.

Permalänk
Medlem

@immutable: Kan bara instämma. Bygger man windows media med Rufus, så bootar inte datorn i secure mode, det kan göra skillnad.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

ok tack för era svar. Jag kommer testa med en annan ssd