Permalänk
Medlem

Fast i BIOS-loop

Tjena,

Jag har försökt googla runt efter lösningar på mitt problem men jag får ingen klarhet. Jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.

Jag har en stationär maskin som fungerar fint. Det är inget stök med diskar eller annat. Till den använder jag ett trådlöst tangentbord. Ibland så krånglar burken när jag startar den genom att hamna i en envis BIOS-loop. Den kommer till sekvensen för att trycka F2/Del för att gå in i BIOS. Rör jag ingenting kommer jag ändå in i BIOS. Trycker jag F10 så bootar den om och så loopar den tillbaka till BIOS. Om jag tar ur USB-stickan till tangentbordet eller stänger av tangentbordet och behåller USB-stickan i så går den vidare till en annan bild där den listar ett antal devices och sen står det "keyboard detected.." och så kommer jag in i BIOS igen.
Så här har det varit sen burken var ny och jag brukar kunna krångla mig förbi det med några omstarter, men nu är det helt omöjligt. Jag kommer inte runt det utan är fast i en evig BIOS-loop.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har inte pysslat med datorer på över tio år så jag kan säga att nu är jag så mycket noob jag kan bli, så snälla, låt era tips vara på dummy-nivå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vet de facto att Windows funkar? Inga fler diska i? Du har inte rört om i bios? Tagit bort diskar eller liknande?

Se över startordningen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyglarm:

Tjena,

Jag har försökt googla runt efter lösningar på mitt problem men jag får ingen klarhet. Jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.

Jag har en stationär maskin som fungerar fint. Det är inget stök med diskar eller annat. Till den använder jag ett trådlöst tangentbord. Ibland så krånglar burken när jag startar den genom att hamna i en envis BIOS-loop. Den kommer till sekvensen för att trycka F2/Del för att gå in i BIOS. Rör jag ingenting kommer jag ändå in i BIOS. Trycker jag F10 så bootar den om och så loopar den tillbaka till BIOS. Om jag tar ur USB-stickan till tangentbordet eller stänger av tangentbordet och behåller USB-stickan i så går den vidare till en annan bild där den listar ett antal devices och sen står det "keyboard detected.." och så kommer jag in i BIOS igen.
Så här har det varit sen burken var ny och jag brukar kunna krångla mig förbi det med några omstarter, men nu är det helt omöjligt. Jag kommer inte runt det utan är fast i en evig BIOS-loop.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har inte pysslat med datorer på över tio år så jag kan säga att nu är jag så mycket noob jag kan bli, så snälla, låt era tips vara på dummy-nivå.

Den försöker troligen boota från USB stickan och eftersom den inte hittar någon boot loader går den in i bios.
Det du behöver göra är att gå in i bios boot inställningar och sätta din SSD/HDD som första device.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Inga andra diskar. Inte rört BIOS. Windows har fungerat hela tiden trots detta stök med att den fastnar i BIOS-loopen ibland.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Oavsett om USB-stickan sitter i eller inte så kommer jag till BIOS. Första och enda i bootsekvens är HDDn.

Permalänk
Medlem

@flyglarm: Testa då en cmos reset.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en annan skärm inkopplad? Typen TV. Det har lurat mig vid x antal tillfällen. Isf testa att dra ur den kabeln + ta bort USB-dongeln för att komma in i BIOS. Väl i BIOS väljer du att force-boota direkt till din OS-disk, brukar heta något i stil med "boot override".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Jag har ingen annan skärm inkopplad. Ibland har jag Oculus inkopplad men det spelar ingen roll om det är inkopplat eller inte, jag får samma loop ändå. Får leta efter boot override och se om det funkar.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Ok, ska göra det!

Permalänk
Medlem

@flyglarm: Ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, ALLA diskar, dvd, kablar till diskar/DVD mm. Då utesluter man att Windows mm orsakar fel.

Nollställa bios (CMOS) behövde vissa också gör efter att de tagit bort det som orsakade felet.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Du menar plocka bort alla diskar utom den som windows finns på? Har inget annat än skärm, tp-kabel och ström inkopplad. Är ändå fast i bios-loopen. Hjälpte inte heller att göra cmos reset. Den bad mig gå in i bios vid första uppstarten. Efter det så är det samma bios-loop igen.

Permalänk
Medlem

@aMp: Funkar inte med boot override. Har bara en sak i boot sequence och det är hddn med windows på.

Permalänk
Medlem

@flyglarm: Se om det finns nyare bios på moderkortets hemsida.

Edit: Bara för att vara säker, du har inte tidigare haft andra diskar i datorn som nu är bortplockade?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har aldrig haft någon annan disk inkopplad i datorn, vare sig intern eller extern. Finns ingen nyare bios sedan 2018.

Permalänk
Medlem

Har du en USB sticka som du skulle kunna installera en Live Linux dist på? bara för att se om datorn vill boota alls.
Om du kör med stickan o den bootar till linux så kanske det är nåt fel på din win installation.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyglarm:

@panpo98: Du menar plocka bort alla diskar utom den som windows finns på? Har inget annat än skärm, tp-kabel och ström inkopplad. Är ändå fast i bios-loopen. Hjälpte inte heller att göra cmos reset. Den bad mig gå in i bios vid första uppstarten. Efter det så är det samma bios-loop igen.

Nej, orsaken till felet kan också vara Windows disken, buggiga partitioner, buggigt Windows så den disken/kablarna måste också bort från moderkortet.

Du lär märka om boot loop felet är kvar eller inte.

Du kan behöva göra CMOS reset igen. Finns flera sätt att göra det. Dom sätt som görs medan strömkabeln är utdragen är bättre, fixar flera fel än det sättet att göra det som finns i bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Permalänk
Medlem

Jag har provat alla varianter nu för CMOS reset utan effekt. Testade Linux på sticka och det funkade att komma förbi bios. Betyder det att Windows eller disken är krasch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyglarm:

Jag har provat alla varianter nu för CMOS reset utan effekt. Testade Linux på sticka och det funkade att komma förbi bios. Betyder det att Windows eller disken är krasch?

Svårt att säga, har du testat boota från windows installations media via USB?
Kommer du in i installationen finns där ett reparations alternativ, då skall du inte förlora dina privata filer.

Funkar inte det så kan det vara disken i sig.

Permalänk
Medlem

Om de funkar med linux är de troligen windows som e paj. Svårt o säga om det e disken eller bara installationen av win som e korrupt.
Om du vill kan du starta datorn med linux. Sen koppla in en USB hårddisk eller usb sticka. Kopiera viktiga filer från Windows disken till det extera mediet.
O sen göra en ny ren installation på windows ifall disken funkar.
Så slipper du förlora viktiga filer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros