Telia vill installera Intenoswitch - Kan man inte bara använder sig av en router?

Permalänk
Hedersmedlem

Telia vill installera Intenoswitch - Kan man inte bara använder sig av en router?

Vi ska uppgradera interneten hemma hos oss från 100mbit till 1gbit hos Telia (TV via Telia, 1gbit via Halebop), och de vill installera en Intenoswitch hos alla hushåll i BRFen. Är detta verkligen nödvändig när alla har routers?

Vad är en Intenoswitch och vad gör den för nytta?

Edit: Anledning till att jag frågar detta är att jag sitter i styrelsen och det togs aldrig upp något när vi pratade med Telia om upgraderingen av nätet, om att vi behöver installera nya switchar i lägenheterna, utan det var bara att köra med befintligt utrustning när vi uppgraderar från 100 till 1000mbit.

Nu med en kort varsel fick jag reda på från Telias tekniker att de vill ha tillgång till alla lägenheterna och koppla in en "mediakonverterare" då de kommer att skicka ut teknikerna till oss nästa vecka. Då vi har ca 100 hushåll i föreningen och det är semestertider så är det rätt svårt ha alla på plats när teknikerna kommer, speciellt med tanke på att en hel del åkt till sina landställen.

Det känns fortfarande konstigt att de behöver koppla in mediakonverteraren när vi klarat oss bra vanliga Technicolor router från Telia (för både tv och internet).

Permalänk
Vila i frid

Det är väl bara att läsa infon på Telias hemsida och forum. Kortfattat, vill du mecka - köp en egen intenoswitch då Telias är nedlåst.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fibern går inte in i denna eller? Tänkte om den används som konverter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vi ska uppgradera interneten hemma hos oss från 100mbit till 1gbit hos Telia (TV via Telia, 1gbit via Halebop), och de vill installera en Intenoswitch hos alla hushåll i BRFen. Är detta verkligen nödvändig när alla har routers?

Vad är en Intenoswitch och vad gör den för nytta?

Det är denna enheten som gör om fiber till vanlig RJ-45 koppar kabel. Det är väldigt få routers som har fiber-ingång.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Om den nu även är en router, så kan man ringa till kundservice och be dem brygga den för att du vill ha en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vi ska uppgradera interneten hemma hos oss från 100mbit till 1gbit hos Telia (TV via Telia, 1gbit via Halebop), och de vill installera en Intenoswitch hos alla hushåll i BRFen. Är detta verkligen nödvändig när alla har routers?

Vad är en Intenoswitch och vad gör den för nytta?

Kollar vi prisjakt så klarar bara 56 av drygt 2 000 routrar en WAN-LAN throughput på 1000 Mbit/s ( ca 100st ligger över 500 Mbit/s)

Så det handlar nog till stor del om att minska huvudvärken för Telia när kunder ringer in och säger att de inte får sin utlovade hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vi ska uppgradera interneten hemma hos oss från 100mbit till 1gbit hos Telia (TV via Telia, 1gbit via Halebop), och de vill installera en Intenoswitch hos alla hushåll i BRFen. Är detta verkligen nödvändig när alla har routers?

Vad är en Intenoswitch och vad gör den för nytta?

"Inteno" är väl bara namnet på tillverkaren, se https://www.intenogroup.com/ . Säger inte så mycket om exakt vad för utrustning det är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är väl bara att läsa infon på Telias hemsida och forum. Kortfattat, vill du mecka - köp en egen intenoswitch då Telias är nedlåst.

Jag har en Asus RT-AC68U router som kommer att kopplas in detta switchen. Jag behöver dock öppna en port för min Plex server. Går det att öppna portar via Intenoswitchen?

Permalänk
Medlem

Det är antagligen bara att byta den mot en annan helt vanlig router. Har svårt att tro att routern och konverterboxen är i samma pryl.

Det borde begränsa anvndandet för de flesta för mycket eftersom få rimligen vill ha routern där fibern går in ändå.

Att de envisas leverera sina routrar är bara för att det underlättar deras kundservice/felsökning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Eftersom ni ska ha tjänster från olika leverantörer (även om Halebop ägs av Telia) så krävs ju en bredbandsswitch som just delar upp tjänsterna. Blir lite svårt för en router att göra detta. Summa summarum, ni behöver Intenon. Troligen har ni väl idag allt från samma. Ska du bara ha bredband så duger säkert routern. TV behöver du alltså säkert plocka ut från GUL LAN2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joalin:

Eftersom ni ska ha tjänster från olika leverantörer (även om Halebop ägs av Telia) så krävs ju en bredbandsswitch som just delar upp tjänsterna. Blir lite svårt för en router att göra detta. Summa summarum, ni behöver Intenon. Troligen har ni väl idag allt från samma. Ska du bara ha bredband så duger säkert routern.

Men det går väl att koppla en router vanlig router (tex asus) till denna switch och köra på som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är antagligen bara att byta den mot en annan helt vanlig router. Har svårt att tro att routern och konverterboxen är i samma pryl.

Har varit med om flera fiberföreningar där detta just är fallet.
Men går som sagt att brygga för att kunna använda egen router om man vill, efter att ringa kundtjänst i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Men det går väl att koppla en router vanlig router (tex asus) till denna switch och köra på som vanligt?

Inte bara går, det krävs för att få NAT (kunna ha flera enheter på samma IP).

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ska ni uppgradera så har ni säkert fiber till lägenheten, och då handlar det om en mediaomvandlare. Nej, din konsumentrouter har inte möjlighet att kopplas direkt till fiber och mediaomvandlaren är också övervakad av Telia Öppen Fiber/Telia Wholesale. Att utrustningen är övervakad är ett sätt att ge teknisk support utan att behöva skicka ut folk i onödan. Den fungerar också som en tjänstefördelare då TV går på eget VLAN.

Har ni inte en media/fiberomvandlare idag? Många modeller kan användas med LAN/koppar som tjänstefördelare, men vill de installera dessa så innebär det ingen nackdel för dig utan du slipper konfigurerar en egen switch eller router för VLAN.

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Telia/Telia Wholesale kommer inte installera någon router i lägenheterna. TS kan köra med sin portforwarding i sin egna WiFi-router som vanligt. Halebop har inte ens någon router de säljer/lånar.

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Ja det tror jag absolut. Men frågan är hur du ska få ut TV utan att ta det via Intenon. Det är ju bara att prova.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Ska ni uppgradera så har ni säkert fiber till lägenheten, och då handlar det om en mediaomvandlare. Nej, din konsumentrouter har inte möjlighet att kopplas direkt till fiber och mediaomvandlaren är också övervakad av Telia Öppen Fiber/Telia Wholesale. Att utrustningen är övervakad är ett sätt att ge teknisk support utan att behöva skicka ut folk i onödan. Den fungerar också som en tjänstefördelare då TV går på eget VLAN.

Har ni inte en media/fiberomvandlare idag? Många modeller kan användas med LAN/koppar som tjänstefördelare, men vill de installera dessa så innebär det ingen nackdel för dig utan du slipper konfigurerar en egen switch eller router för VLAN.

Idag kör jag bara kabel från bredbandsuttaget till min Asus router. Jag har ingen switch eller liknande idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joalin:

@Phat^Trance: Ja det tror jag absolut. Men frågan är hur du ska få ut TV utan att ta det via Intenon. Det är ju bara att prova.

Just nu kör jag inte ens med Telia boxen, utan via Telia play appen i mobilen som jag sedan castar till chromecasten.

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden spårar lite kan det vara värt att vara tydlig.

Har de varit låsta till Telia tidigare och byter till Telia Öppen Fiber så är det som Telia Wholesale/entreprenör kommer installera att vara en mediaomvandlare eller tjänstefördelare. Den Telia använder just nu är Inteno XG6846, så det är bara en layer 2-switch de kan konfigurera och övervaka. Med SFP för fiber då. Är det fiber (FTTH) så krävs det en mediaomvandlare.

Skrivet av Phat^Trance:

Idag kör jag bara kabel från bredbandsuttaget till min Asus router. Jag har ingen switch eller liknande idag.

Har du bara LAN-uttag så kommer inget förändras hos dig, det är bara att koppla routern till LAN1 på Inteno:n. Du får full hastighet vilket som. Det är dock möjligt att de byter till fiber in i lägenheten om det inte redan finns. Fråga föreningen istället om du är nojig, vi har ingen aning om vad de har upphandlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har varit med om flera fiberföreningar där detta just är fallet.
Men går som sagt att brygga för att kunna använda egen router om man vill, efter att ringa kundtjänst i så fall.

Jo rent tekniskt är kanske oftast fiberboxen en router också. Vad jag menade var att den inte används som det, och att ISPn oftast ändå vill att man ska använd en (till) router som de skickar med i abonnemanget, som is in tur ofta ändå också har tunnlar för de ev dedikerade utgångar "fiber-routern" har. (TV, tele, larm, osv) Så bryggning är normalt inte nödvändigt för den enheten då de redan har fullt genomsläpp.

Skrivet av Petterk:

@AndreaX: Telia/Telia Wholesale kommer inte installera någon router i lägenheterna. TS kan köra med sin portforwarding i sin egna WiFi-router som vanligt. Halebop har inte ens någon router de säljer/lånar.

Ah, jag missuppfattade. Trodde det var fiber i själva lägenheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ah, jag missuppfattade. Trodde det var fiber i själva lägenheten.

Vad menar du nu? Så vitt jag vet så kör inte Telia Öppen Fiber med routrar när de bygger nät. Det förekommer givetvis hos andra nät, men de är förmodligen inte några öppna nät.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt är det sannolikt en mediakonverterare (som eventuellt har en inbyggd switch också) de vill installera. Sedan är det möjligt att Telia känner för att sälja på er en router också för de som köper bredband från dem men i den senaste fiberinstallationen jag såg från Telia så var routern separat (också den från Inteno) och därmed var det fritt fram för folk att byta ut den. Har man en kraftfull router med SPF+-port kan man rimligen skippa även mediakonverteraren, även om den verkar vara föredömligt stabil.

EDIT: Ah, det var en lägenhet. Jag fick för mig att det var en villa av någon anledning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

De kommer troligen inte drag någon fiber till lägenheterna utan det de kommer göra är att du byter ut switchen nere i källaren från att en som förut bara klarade av 100 Mbit på varje uttag nu kommer klara 1 Gbit istället. Sedan sätter de en Inteno-"switch" i din lägenhet för att där kunna separera TV och bredband på olika vlan. Den kan du låta bli att använda om du inte vill ha den. Bara att använda din nuvarande. Däremot så kommer de självklart se till att alla lägenheter får nämnda hårdvara. Alla har inte en switch som klarar 1 Gbit och när du t.ex flyttar så kommer väl du inte lämna kvar din utrustning där, eller hur? Så därför så måste de ju se till att nästa som flyttar in kan använda sig av nätet.

Vet att en del kan ha svårt att inse att olika personer gör olika prioriteringar och att alla inte har datorer och internet som sitt stora intresse utan bara vill ha enklast möjliga som bara fungerar och inte köper egen utrustning för flera tusen för att kunna köra så snabbt det går utan räcker det till att de kan surfa lite på nätet så är det bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo rent tekniskt är kanske oftast fiberboxen en router också. Vad jag menade var att den inte används som det, och att ISPn oftast ändå vill att man ska använd en (till) router som de skickar med i abonnemanget, som is in tur ofta ändå också har tunnlar för de ev dedikerade utgångar "fiber-routern" har. (TV, tele, larm, osv) Så bryggning är normalt inte nödvändigt för den enheten då de redan har fullt genomsläpp.

I de fallen har jag få bråkat med en: https://www.intenogroup.com/products/legacy/fg500/
Fiberomvandlare med inbyggd router, rena skiten vill jag säga. De är helt nedlåsta så man kan inte ändra någonting i dem själv, utan det är att ringa till kundtjänsten och säga till att de gör det åt en.

Så visst finns dem och tyvärr används lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledning till att jag frågar detta är att jag sitter i styrelsen och det togs aldrig upp något när vi pratade med Telia om upgraderingen av nätet, om att vi behöver installera nya switchar i lägenheterna, utan det var bara att köra med befintligt utrustning när vi uppgraderar från 100 till 1000mbit.

Nu med en kort varsel fick jag reda på från Telias tekniker att de vill ha tillgång till alla lägenheterna och koppla in en "mediakonverterare" då de kommer att skicka ut teknikerna till oss nästa vecka. Då vi har ca 100 hushåll i föreningen och det är semestertider så är det rätt svårt ha alla på plats när teknikerna kommer, speciellt med tanke på att en hel del åkt till sina landställen.

Det känns fortfarande konstigt att de behöver koppla in mediakonverteraren när vi klarat oss bra vanliga Technicolor router från Telia (för både tv och internet).

Permalänk
Medlem

Känns inte som det var du som pratade med Telia, så återigen fråga rätt person istället. Ni har säkert någon som har ansvar för kontakterna med Telia eller har en kontaktperson hos Telia.

Där jag bor har vi Telia Öppen Fiber utan tjänstefördelare, men när detta installerades så tillät nog inte Öppen Fiber att mixa leverantörer för TV och bredband. I liknande nät så brukar tjänstefördelare först skickas ut när kunden behöver en, just eftersom de har tjänster från flera leverantörer.

Har ni mediaskåp och lägenhetsnät? Kommer ni få detta? Kommer ni få fiber in i lägenheterna? Har ni fiber idag och en dum mediaomvandlare?

Handlar det inte om att dra in ny fiber så behövs inte allt göras samtidigt. Jag skulle däremot inte lita på att bostadsinnehavarna klarar av att installera/koppla tjänstefördelare själva, och det är säkert så att det är något som föreningen ansvarar för.

Hur som helst, det kommer inte bli någon nackdel för dig. Bara att koppla WiFi-routern till LAN1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Anledning till att jag frågar detta är att jag sitter i styrelsen och det togs aldrig upp något när vi pratade med Telia om upgraderingen av nätet, om att vi behöver installera nya switchar i lägenheterna, utan det var bara att köra med befintligt utrustning när vi uppgraderar från 100 till 1000mbit.

Nu med en kort varsel fick jag reda på från Telias tekniker att de vill ha tillgång till alla lägenheterna och koppla in en "mediakonverterare" då de kommer att skicka ut teknikerna till oss nästa vecka. Då vi har ca 100 hushåll i föreningen och det är semestertider så är det rätt svårt ha alla på plats när teknikerna kommer, speciellt med tanke på att en hel del åkt till sina landställen.

Det känns fortfarande konstigt att de behöver koppla in mediakonverteraren när vi klarat oss bra vanliga Technicolor router från Telia (för både tv och internet).

Ta då och kontakta telias tekniker och fråga vad det håller på med då ni har tidigare fått annan information. Självklart så måste de kunna förklara vad de ska göra och varför. Det kan ju ha blivit något fel med kommunikationen internt inom telia så de tror sig ska göra något annat än vad det är tänkt. Har ni som sagt var tidigare fått bekräftat att det inte ska göras något inne i lägenheterna så ska det ju självklart klargöras med er styrelse vad det är som har ändrats. Och i så fall så måste de ju göra klart det med er styrelse om de själv har kommit fram till något annat. De kan inte bara ändra hur som helst.

Permalänk

Kan du ta en bild på ditt befintliga uttag?
Telia körde under några år med en simpel 100 mbit mediakonverter som ser väldigt mycket ut som ett vanligt rj45 uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känns inte som det var du som pratade med Telia, så återigen fråga rätt person istället. Ni har säkert någon som har ansvar för kontakterna med Telia eller har en kontaktperson hos Telia.

Där jag bor har vi Telia Öppen Fiber utan tjänstefördelare, men när detta installerades så tillät nog inte Öppen Fiber att mixa leverantörer för TV och bredband. I liknande nät så brukar tjänstefördelare först skickas ut när kunden behöver en, just eftersom de har tjänster från flera leverantörer.

Har ni mediaskåp och lägenhetsnät? Kommer ni få detta? Kommer ni få fiber in i lägenheterna? Har ni fiber idag och en dum mediaomvandlare?

Handlar det inte om att dra in ny fiber så behövs inte allt göras samtidigt. Jag skulle däremot inte lita på att bostadsinnehavarna klarar av att installera/koppla tjänstefördelare själva, och det är säkert så att det är något som föreningen ansvarar för.

Hur som helst, det kommer inte bli någon nackdel för dig. Bara att koppla WiFi-routern till LAN1.

Känns inte som att de ska dra ny fiber eftersom det lär inte vara något man kommer på 1 vecka innan man ska utföra det. Lär ju ta sin tid att fixa till allt det i 100 lägenheter så detta jobbet borde ju gjorts klart för länge sedan när vilka lägenheter som de ska börja med och ge föreningen en planering för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vi ska uppgradera interneten hemma hos oss från 100mbit till 1gbit hos Telia (TV via Telia, 1gbit via Halebop), och de vill installera en Intenoswitch hos alla hushåll i BRFen. Är detta verkligen nödvändig när alla har routers?

Vad är en Intenoswitch och vad gör den för nytta?

Edit: Anledning till att jag frågar detta är att jag sitter i styrelsen och det togs aldrig upp något när vi pratade med Telia om upgraderingen av nätet, om att vi behöver installera nya switchar i lägenheterna, utan det var bara att köra med befintligt utrustning när vi uppgraderar från 100 till 1000mbit.

Nu med en kort varsel fick jag reda på från Telias tekniker att de vill ha tillgång till alla lägenheterna och koppla in en "mediakonverterare" då de kommer att skicka ut teknikerna till oss nästa vecka. Då vi har ca 100 hushåll i föreningen och det är semestertider så är det rätt svårt ha alla på plats när teknikerna kommer, speciellt med tanke på att en hel del åkt till sina landställen.

Det känns fortfarande konstigt att de behöver koppla in mediakonverteraren när vi klarat oss bra vanliga Technicolor router från Telia (för både tv och internet).

Switchens funktion i det här fallet är att göra om från fiber till kopparkabel som du sen kan koppla in i din router.
Det är alltså en burk som behövs innan er technicolor.

Där jag bodde förut hade de öppen fiber och glad i hågen beställde jag 250Mbit något som fiber switchen inte stödde och fick lära mig den hårda vägen och med att ringa och säga upp tjänsten m.m.
Föreningen var inte intresserade av att ta kostnad för uppgradering av dessa så jag fick nöja mig med 100Mbit.

Så du borde vara glad att de vill uppgradera åt dig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies