Permalänk

Liten uppgradering av MB+CPU

Hej alla,
Jag tänkte ge hemdatorn en liten putsning. Är ingen stor-gamer, utan lirar lite halvtrötta titlar som Dota 2, WoW och lite gott och blandat i RPG- och RTS-svängen.
Tänkte ändå låta min gamla CPU (i5 4690K) få gå i pension och göra plats för en sån där trendig AMD Ryzen. Då jag inte är någon storfräsare så tänkte jag att en Ryzen 3 3300X (budget) blir alldeles lagom.

Moderkort
Ja, det ska förstås till ett nytt moderkort för rätt CPU-sockel. Jag kikade på ett AMD B550 men det finns ju dels flera andra modeller men också många olika tillverkare av samma modell. Lite av en djungel för mig.
Har ni någon rekommendation där?

Allmänt
Något mer jag bör tänka på? Sitter på 2 gamla DDR3-minnen (2x8GB). Kanske behöver byta till DDR4 om det ska till nytt moderkort.

Overall: Är helt ödmjuk här. Kan det grundläggande om hårdvara, men vet att ni godingar kan detta hundra gånger bättre.

Fridens!

Ps. Har ett GeForce GTX1660 som grafikkort och tänker att det funkar bra för de spel jag spelar. Inte fokus för denna tråd. Men om ni tycker jag är dum i huvet i det avseendet så går det bra att hojta till om det också!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej alla,
Jag tänkte ge hemdatorn en liten putsning. Är ingen stor-gamer, utan lirar lite halvtrötta titlar som Dota 2, WoW och lite gott och blandat i RPG- och RTS-svängen.
Tänkte ändå låta min gamla CPU (i5 4690K) få gå i pension och göra plats för en sån där trendig AMD Ryzen. Då jag inte är någon storfräsare så tänkte jag att en Ryzen 3 3300X (budget) blir alldeles lagom.

Moderkort
Ja, det ska förstås till ett nytt moderkort för rätt CPU-sockel. Jag kikade på ett AMD B550 men det finns ju dels flera andra modeller men också många olika tillverkare av samma modell. Lite av en djungel för mig.
Har ni någon rekommendation där?

Allmänt
Något mer jag bör tänka på? Sitter på 2 gamla DDR3-minnen (2x8GB). Kanske behöver byta till DDR4 om det ska till nytt moderkort.

Overall: Är helt ödmjuk här. Kan det grundläggande om hårdvara, men vet att ni godingar kan detta hundra gånger bättre.

Fridens!

Ps. Har ett GeForce GTX1660 som grafikkort och tänker att det funkar bra för de spel jag spelar. Inte fokus för denna tråd. Men om ni tycker jag är dum i huvet i det avseendet så går det bra att hojta till om det också!

Ser egentligen ingen anledning till att byta från en 4690K till en 3300X, de har väldigt likvärdig prestanda: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-...

Vad är anledningen till att du vill byta cpu, för mig låter det som att du har en dator som är ganska väl lämpad för det du använder den till, kanske skulle räcka med att installera om windows, datorn blir ju bra seg efter ett tag, i synnerhet om man har fulla diskar. Har du en ssd idag? Annars skulle jag definitivt köpa en ssd.

Är cpu'n överklockad? Annars kan du säkert kräma ut runt 300-500mhz till ur den om du har en duglig kylare

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Vet inte om följande test nedan är helt äkta men ser ut att vara en relativt stor skillnad i spel, uselessbenchmark favoriserar intel framför AMD och singeltrådad och syntetisk prestanda mer än speltester.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@JohanFlodqvist:

Vet inte om följande test nedan är helt äkta men er ut att vara en relativt stor skillnad i spel, uselessbenchmark favoriserar intel framför AMD och singeltrådad och syntetisk prestanda mer än speltester.

Det verkar onekligen så. Frågan är hur stor skillnad det skulle vara om man överklockade sin 4690K. En 4690k med mobo och ram har ju iof ett helt okej andrahandsvärde än idag, så blir väl kanske inte så stor mellanskillnad att uppgradera sig. Jag hade personligen siktat in mig på en Ryzen 3600 om jag ändå skulle uppgradera.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tack för jättebra feedback hörni!
Jo, men det kan mycket väl vara så att jag bara behöver städa upp lite i drivrutiner och annat krafs. Märkte en ganska tydlig prestationsdipp när jag installerade senaste versionen av Windows 10 (2004, den som släpptes förra veckan). En rollback löste inte problemet för mig, men det kan ju bero på att vissa saker blir kvar i rest och då får man ibland bara bita i det sura äpplet och göra en clean reinstall.

Som svar på din fråga @JohanFlodqvist så är det mest för att kunna hantera flera saker samtidigt så som att kanske spela WoW på en skärm och kolla Netflix på en annan. Men då kanske beräkningarna mest sker på GPUn ändå?
Jag har en SSD (Samsung 850 EVO 250GB) sedan några år. Borde funka fortsatt bra?
Kör system på den och media etc på en vanlig hårddisk.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Tack för jättebra feedback hörni!
Jo, men det kan mycket väl vara så att jag bara behöver städa upp lite i drivrutiner och annat krafs. Märkte en ganska tydlig prestationsdipp när jag installerade senaste versionen av Windows 10 (2004, den som släpptes förra veckan). En rollback löste inte problemet för mig, men det kan ju bero på att vissa saker blir kvar i rest och då får man ibland bara bita i det sura äpplet och göra en clean reinstall.

Som svar på din fråga @JohanFlodqvist så är det mest för att kunna hantera flera saker samtidigt så som att kanske spela WoW på en skärm och kolla Netflix på en annan. Men då kanske beräkningarna mest sker på GPUn ändå?
Jag har en SSD (Samsung 850 EVO 250GB) sedan några år. Borde funka fortsatt bra?
Kör system på den och media etc på en vanlig hårddisk.

Att göra en clean install är alltid att föredra, annars är risken stor att många av de problem man hade tidigare hänger kvar, precis som du själv är inne på. Okej, om du vill kunna göra andra saker samtidigt som du spelar skulle jag satsa på en Ryzen 3600 med 6 kärnor och 12 trådar istället för 4c/4c threads som du har idag om det inte hjälper med en clean install av windows och en eventuell mindre överklockning av cpu'n.

Du får säkert 1500:- för moderkort/cpu/ram som du har idag, så blir lite drygt 2500:- i mellanskillnad ungefär. Ja det viktigaste är att ditt OS ligger på en SSD, personligen föredrar jag att även ha alla spel osv på en ssd, det är inte så dyrt längre man kan få 1tb för ca 1000:-

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tack för jättebra svar!
Jag lär nog följa ditt råd till punkt o pricka!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T